Gå til innhold

Ovn steker ujevnt


Anbefalte innlegg

Har i lengre tid lagt merke til at alle kaker jeg baker blir rå i bunnen eller synker sammen på toppen. Har aldri tidligere hatt problemer med dette da jeg baker MYE. Har også lagt merke til innimellom at maten steker ujevnt, f.eks. brett med pommes frites hvor den ene siden er lys og den andre mørk. Har ikke klart å finne noen fellesnevner, virker litt tilfeldig. 

I tillegg skjer det samme på varmluft virker det som, for igår steker vi 2 brett med skivede poteter på varmluft (bytter alltid plass på brettene halvveis) med det resultat at det som sto på toppen når det var ferdig ble perfekt, mens det som sto nederst hadde perfekte poteter på venstre side, men nesten rå på høyre side. 

Noen som har vært borti lignende? Det er en Electrolux ovn som sikkert er 10 år gammel nå.

Er det noe vits å reparere sånt eller er det ny ovn som gjelder? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ovn har varmeelementer både oppe og nede. (Vår ovn har vertfall det) og etter kun en uke røyk det øverste elementet i ovnen. Nå kokkelerer ikke vi så mye med kaker etc. men steker en del pizza etc. vi merket problemet da ovnen plutselig brukte veldig lang tid på og varme seg opp. 

en 10 år gammel ovn er neppe verdt og fikse, så sant det ikke er en ganske dyr ovn dere har. Koster fort 2-3000 kroner og fikse slikt hvis det ikke er garanti. Om det er verdt det blir nok en avgjørelse dere må ta selv...

Lenke til kommentar

Ett kjapt søk så ser det ut som varmeelementet i topp er i 2 deler, hvis det midtre har røket, så kan det bli nokså ujevnt ser det ut til: https://brondum.no/shop/electrolux-varmeelement-4588p.html?gclid=CjwKCAjw-7OlBhB8EiwAnoOEkw_T3vZllg7YOIzxOb657THLYcEkGyDHu9u6tLprZnPYvrTZk6h1ERoCDjIQAvD_BwE

Du kan nok søke opp din ovn på den, og de hva de har. Er du litt teknisk av deg så er det muilig å bytte. Hvis du må sette det bort så er det nok bedre å investere i en ny når den er ca 10 år gammel.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (23 minutter siden):

Ett kjapt søk så ser det ut som varmeelementet i topp er i 2 deler, hvis det midtre har røket, så kan det bli nokså ujevnt ser det ut til: https://brondum.no/shop/electrolux-varmeelement-4588p.html?gclid=CjwKCAjw-7OlBhB8EiwAnoOEkw_T3vZllg7YOIzxOb657THLYcEkGyDHu9u6tLprZnPYvrTZk6h1ERoCDjIQAvD_BwE

Du kan nok søke opp din ovn på den, og de hva de har. Er du litt teknisk av deg så er det muilig å bytte. Hvis du må sette det bort så er det nok bedre å investere i en ny når den er ca 10 år gammel.

Jeg har mer følelsen av at det under har gått, virker som det oftest skjer i bunnen av kakene eller på det nederste brettet på varmluft. 

I tillegg virker ingen av lampene i ovnen, og pærene sitter bom fast. Her har vi prøvd alle triks i boka føler jeg, og må isåfall ha hjelp av en servicetekniker

Lenke til kommentar

Varmeelement deffekt, lampene/pærene sitter bom fast og ingen av dem virker. Ovnen er 10 år gammel. 

Bruk det som en unskyldning for å kjøpe ny ovn er min mening. 10 år er en anseelig alder på en stekeovn, selv om jeg har sett ovner mye mye eldre enn det. Før ble ting laget for å vare. I dag, not so mutch...

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 minutter siden):

Varmeelement deffekt, lampene/pærene sitter bom fast og ingen av dem virker. Ovnen er 10 år gammel. 

Bruk det som en unskyldning for å kjøpe ny ovn er min mening. 10 år er en anseelig alder på en stekeovn, selv om jeg har sett ovner mye mye eldre enn det. Før ble ting laget for å vare. I dag, not so mutch...

Ja jeg prøver nesten å finne en unnskyldning for å kjøpe en ny :) Men kjipt om den faktisk funker og at det er mine skills som plutselig har blitt dårlig over natta ;)

Lenke til kommentar
fleur skrev (Akkurat nå):

Ja jeg prøver nesten å finne en unnskyldning for å kjøpe en ny :) Men kjipt om den faktisk funker og at det er mine skills som plutselig har blitt dårlig over natta ;)

Hva er oddsen for at du plutselig over natten har mistet dine kunnskaper fullstendig i form av steking av bakevarer? En tur til lege kunne i såfall trolig vært billigere... hvis det stemmer 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strømtrikset kan også virke på stekeovn. Koble ovnen fra strøm i ett døgn. Så alt av komponenter får nullstilt seg. Er litt mer elektronikk i en stekeovn nå enn for 40 år siden. 

Det høres litt rart ut, det virket hos etter at kundeservice på telefon ba oss prøve. Vi stod litt vantro etterpå, alt har virket fint i så langt. Dette var et par år siden. Var viktig å være frakoblet et døgn. Da visse komponenter holder litt på spenning lenge osv. Det var da en feilkode i klokkedisplay. 

Å vippe av sikring bør holde 

Forøvrig svært fornøyd med Miele stekeovn. Sjekk litt, da jevn varme og innvendig volum er litt variabelt, særlig om man blir litt gjerrig på pris. 

Pyrolyse droppet vi....

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

en 10 år gammel ovn er neppe verdt og fikse, så sant det ikke er en ganske dyr ovn dere har. Koster fort 2-3000 kroner og fikse slikt hvis det ikke er garanti. Om det er verdt det blir nok en avgjørelse dere må ta selv...

Jeg byttet et varmeelement på vår ovn, det var en overkommelig jobb, delen kostet maks 500. Priseksempel  💬1 - Varmeelement 2800W 230V øverste | 501340 | Kjøp på Quickpart.no

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...