Gå til innhold

Hvem har kjøpt Asus Rog Ally?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tok en rask test på fluid motion nå. Gikk fra ca 60 fps til 80 fps i BeamNG så lover godt. Må teste mere når man har fått ungene i seng. 

Var litt knot å installere da, siden man må "lure" inn driveren til en annen gpu - som egentlig er samme gpu bare annet navn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kenhten said:

Må nok installere Windows igjen for å prøve. 

Liker du BeamNG. Hva gjør man i spillet? Guttungen på 8 sitter å ser på BeamNG Youtube video'er.

Ja BeamNG er fantastisk. Har spilt det siden det kom i "tech-demo" i 2013 eller så. Men det er for spesielt interesserte. 

Er mange missions og en kampanjedel i tidlig beta men jeg bare freeroamer å leker med mods å diverse. Fysikken og realismen er helt ekstrem og det er det som fenger meg.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kenhten said:

Prøver å finne ut hva jeg skal bruke 512GB SSD'en fra Ally'en til er ikke så lett.

Hva har dere gjort med deres?

 

Har gjort min over til en eksterndisk. Kjøpte en billig sak på aliexpress til å ha den i. Får bare ca 1000mb\s som er litt lite mot de 3300 eller så den klarer men er alikevell ganske greit.

Har vurdert å putte den i den ene laptoppen min men den er ganske rask fra før av til tross for mye tregere disk så ikke kommet så langt enda.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ville først sette den inn i den minste MiniPCen min med N5105. Men den har ikke NVMe. Kun 2242 NGFF SSD.

Så skulle jeg sette den i den andre MiniPCen med en i3. Den har 2280. Så jeg fant en NVMe case med en 256GB som jeg byttet ut.

Har så mange slike liggende. Hver gang jeg bytter ut en m.2 SSD så kjøper en jeg slik.

1000001857.thumb.jpg.a354e953ee6a97127dca39186b4e1b81.jpg

 

Fikk 297.4 MB/s Write og 217.5 MB/s Read. men det er via en 5 meter lang USB3 kabel.

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (På 9.4.2024 den 10:16 PM):

Prøver å finne ut hva jeg skal bruke 512GB SSD'en fra Ally'en til er ikke så lett.

Hva har dere gjort med deres?

 

Jeg har tatt vare på den, i tilfelle min 2TB ssd slutter å fungere en dag. Så den ligger i en boks med usb-stikker og microsd-kort.

Endret av Tailzo
Lenke til kommentar

Ugreen docken fungerer utmerket. Pga de kraftige grepene jeg har montert måtte jeg printe en litt høyere fot til den. Så på mange forskjellige docker til Steam Deck og ROG Ally, fant at jeg ikke ville gå for en billig plast sak med RGB crap. Denne er laget av metall. USB A på siden, USB C og USB A bak, RJ45 og Hdmi. 

1000001866.thumb.jpg.270d6096e75c8d95049184895aa1913e.jpg

Laste ned spill med kablet nettverk er mye kjappere.

1000001867.thumb.jpg.f9a17ef0bfddcfce40dcd7565b05bc9b.jpg

Så denne Steam kontrolleren på Finn, måtte ha den. Litt rar å bruke. Har også bestilt en IINE mousepad kontroller fra Aliexpress.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (3 timer siden):

Ugreen docken fungerer utmerket. Pga de kraftige grepene jeg har montert måtte jeg printe en litt høyere fot til den. Så på mange forskjellige docker til Steam Deck og ROG Ally, fant at jeg ikke ville gå for en billig plast sak med RGB crap. Denne er laget av metall. USB A på siden, USB C og USB A bak, RJ45 og Hdmi. 

1000001866.thumb.jpg.270d6096e75c8d95049184895aa1913e.jpg

Laste ned spill med kablet nettverk er mye kjappere.

1000001867.thumb.jpg.f9a17ef0bfddcfce40dcd7565b05bc9b.jpg

Så denne Steam kontrolleren på Finn, måtte ha den. Litt rar å bruke. Har også bestilt en IINE mousepad kontroller fra Aliexpress.

 

 

Fint å se nye forbedringer 🙂

Jeg er mye bedre å hånda og har nå begynt å bruke rpg Ally igjen. Hadde nesten glemt hvor bra denne lille maskina er. Og nå fungerte PS3 emulation igjen også.

Men jeg spiller mest av alt Sega Saturn på den 😅. Mange timer morro med Shining Force 3 trilogien!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker ikke mine så mye. Mest til eksperimentering og testing. Lastet ned Fallout 4 i dag på den med ChimeraOS. 

Steam Deck OLED blir mest brukt. Den ligger på nattbordet så jeg kan slappe litt av med spilling før jeg legger meg.

 

Av alle alternative OS'er jeg har testet så vil jeg si at ChimeraOS er favoritten. Basert på ca. samme Arch med immutable root filsystem som SteamOS. ChimeraOS er mer stabil og kjappere enn de andre.

Har hatt oppstartsproblemer med Bazzite og Nobara, begge er basert på Fedora. Bazzite med ublue, immutable root filsystem det også. Nobara er basert på Fedora-39.

Bazzite har Sony dual sense kontroller for å få gyro. Noe jeg ikke liker for jeg foretrekker XBOX layout med ABXY som vises korrekt. Gyro kommer jeg aldri til å bruke.

 

Kommer til å installere ChimeraOS på stuePCen etterhvert. Windows på den er veldig plagsomt.

Mest sannsynlig blir det Windows på den ene Ally'en slik at jeg kan sammenligne WINDOWS vs LINUX.

 

Tommel opp for ChimeraOS👍

 

 

Edit:

Å ha en egen dedikert plass til å leke med disse var en god beslutning. Kostet litt penger, men hva gjør man ikke for dustete hobbyer😆

10000018732.thumb.jpg.63bbf777e248f2c9d0e24b55b16ef263.jpg

 

Edit2: Å installere Windows er helt grusomt. 🤮

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar

Jepp, samme dock. Bestilte fra Amazon.de for å få den kjappest mulig.

Har brukt den butikken du linker til 3-4 ganger. Fikk pakke fra dem i dag. Tok 11 dager. Har vært nede i 9 dager og oppe i 14. Rotete butikk men de sender kjapt og har gode priser.

 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kenhten said:

Jepp, samme dock. Bestilte fra Amazon.de for å få den kjappest mulig.

Har brukt den butikken du linker til 3-4 ganger. Fikk pakke fra dem i dag. Tok 11 dager. Har vært nede i 9 dager og oppe i 14. Rotete butikk men de sender kjapt og har gode priser.

 

 

Har vel sikkert kjøpt oppimot tusen ting på Aliexpress. Så mye enklere å få ting rett i postkassa til en billigere sum enn å måtte dra ut å kjøpe det 😅 ny vinduspusser bak til bilen 39kr levert i postkassa. 99kr på biltema og da måtte jeg kjørt en halvtime i tillegg.

Det er rotete fordi man handler hos personer og ikke en spesifikk butikk. Er litt som ebay. 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (På 15.4.2024 den 7:37 PM):

Bruker ikke mine så mye. Mest til eksperimentering og testing. Lastet ned Fallout 4 i dag på den med ChimeraOS. 

Steam Deck OLED blir mest brukt. Den ligger på nattbordet så jeg kan slappe litt av med spilling før jeg legger meg.

 

Av alle alternative OS'er jeg har testet så vil jeg si at ChimeraOS er favoritten. Basert på ca. samme Arch med immutable root filsystem som SteamOS. ChimeraOS er mer stabil og kjappere enn de andre.

Har hatt oppstartsproblemer med Bazzite og Nobara, begge er basert på Fedora. Bazzite med ublue, immutable root filsystem det også. Nobara er basert på Fedora-39.

Bazzite har Sony dual sense kontroller for å få gyro. Noe jeg ikke liker for jeg foretrekker XBOX layout med ABXY som vises korrekt. Gyro kommer jeg aldri til å bruke.

 

Kommer til å installere ChimeraOS på stuePCen etterhvert. Windows på den er veldig plagsomt.

Mest sannsynlig blir det Windows på den ene Ally'en slik at jeg kan sammenligne WINDOWS vs LINUX.

 

Tommel opp for ChimeraOS👍

 

 

Edit:

Å ha en egen dedikert plass til å leke med disse var en god beslutning. Kostet litt penger, men hva gjør man ikke for dustete hobbyer😆

10000018732.thumb.jpg.63bbf777e248f2c9d0e24b55b16ef263.jpg

 

Edit2: Å installere Windows er helt grusomt. 🤮

Jeg følger med stor interesse innleggene dine. Jeg har en rog Ally med 2TB disk. Hvis jeg ville testet ut ChimeraOS, så må jeg egentlig formatere, ikke sant? Hva hvis jeg

  • Kjøper en 2230 m2 adaptor
  • Bruker min gamle 512 GB
  • Installerer den der?

Er det veien å gå? Eller kan jeg få testet ChimeraOS på min 2tb disk uten å formatere? Dualboot kunne jo vært kult.

Lenke til kommentar

Jeg går inn i bios og slår av secure boot. Saver og restarter. Går inn i bios, sjekker at Securitas boot er avslått og velger usb disk med boot media. Starter installeringen. Tar ca. 10min. 

Skulle skrevet ned alt. Mulig jeg reinstallerer. Valgte unstable sist for å teste. 

Du har jo en ekstra 512GB disk. Lettere å prøve på den, se om du liker det.

Skal se om jeg får lagd en guide slik jeg gjør det. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (9 minutter siden):

Jeg går inn i bios og slår av secure boot. Saver og restarter. Går inn i bios, sjekker at Securitas boot er avslått og velger usb disk med boot media. Starter installeringen. Tar ca. 10min. 

Skulle skrevet ned alt. Mulig jeg reinstallerer. Valgte unstable sist for å teste. 

Du har jo en ekstra 512GB disk. Lettere å prøve på den, se om du liker det.

Skal se om jeg får lagd en guide slik jeg gjør det. 

 

Kan jeg installerte på usb, slik som med Batocera, og teste via det kanskje?

 

Edit: google svarer ja

Endret av Tailzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...