Gå til innhold

Hvem har kjøpt Asus Rog Ally?


Anbefalte innlegg

1000001695.thumb.jpg.43da810747255364d4fa7321675ca477.jpg

Rog kontrollsenter fikser dette. Man kan velge maks ladeprosent i 1% steg.

Fan curve kan også justeres.

Kontroll på RGB LED er bedre her, kan dimme lyset mer etc. Men jeg kan ikke bruke det spesielle greia som Asus har etter det jeg har sett. Den jeg har med Windows lyser grønt når CPU er under en viss temp og rødt når den er over.

Når det kommer til ytelse så er kan det være bedre, dårligere eller likt sammenlignet med Windows. Vet ikke det har noe med at mye mer kjører i bakgrunnen på en Windows maskin.

TDP kan justeres i 1W steg fra 3W til 30W.

Oppstart er ca. det samme. 

Oppstart av spill. P.g.a. prosessering vulkan shaders så er det tregt først gang på Linux. Går kjappere etter første oppstart.

Hvor mye VRAM som skal brukes må gjøres i bios. Ikke at det er noe problem, når man gjør dette i Armory Crate må man reboote uansett. 

Når jeg starter for eksempel Star Wars Jedi Fallen Order i Windows kommer spillet i et annet vindu. Det er greit på en maskin med berøringsskjerm, men utrolig irriterende på StuePCen som ikke har tilkoblet tastatur hele tiden.

Samme når jeg avslutter spillet, går ikke direkte til Steam Big Picture. 

På Linux starter og stopper spillet bedre.

 

 

Jeg har en Windows lisens. Den kjøpte jeg fra en sånn online cdkeys sjappe i høst. Er ikke god på Linux, men har brukt det siden 2015 og foretrekker det. Har brukt Windows pga gaming og for å gjøre det lettere å teste repacks(dodi/fitgirl).

Spiller ikke online. Liker å støtte FOSS og Indie game devs. For meg er Windows egentlig ikke nødvendig. 

Skjønner dere som har Gamepass etc. må ha Windows.

 

Å installere og konfigurere Windows vs Linux på Asus Rog Ally;

ca. det samme. Installere greier, reboote, konfigurere, reboote, installere, reboote..... osv. 

 

Opplevelse etter alt er konfigurert;

Linux bedre med noen mangler. 3.party launcher kan være irriterende. 

Windows er Windows. 😄

 

Startet en tråd; " Gaming on Linux". Får se om det er bare meg som spiller på Linux maskiner. Trur ikke vi er så mange i Norge, bortsett fra de med Steam Deck. 

Steam survey:

Windows 96.77%

OSX 1.79%

Linux 1.44%

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Tailzo said:

Ja, min rog ally stopper på 80%.

Fra Asus selv:

 

In the MyASUS app, Head to the Customization tab and turn Battery Care Mode on. This will only charge the device to 80%, which will reduce wear on the battery over time. 

Jess men tenkte på om SteamOS å lignende også hadde valget.  Fikk bra svar på det dog.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Installerte Bazzite nå. Mye lettere installering enn sist. Nå velger du hva slags maskin du skal installere på før du laster ned ISO fila. Før lastet man ned en ISO fil og valgte hvilken maskin i en meny og den ble lastet ned og installert på Ally'en.

Helt enkel og grei installering.

På min var skjermen i portrett modus og 200% oppskalering ved oppstart. Gjorde om dette i settings.

Installerte noen programmer som kom opp i oppstartsmenyen; Decky loader, Heroic Games Launcher og noen småting.

ProtonQT var installert, så det man kan velge GE-Proton. Oppdaterte programmer...

Åpnet i SteamOS mode og oppdaterte.

Det er noe forksjell fra Bazzite og Nobara-89 STeam Deck. Mye mindre styr med å installere diverse handheld tools etc.

Eneste man trenger å installere er en plugin via terminalen; SimpleDeckyTDP.

TDP justeringen er ikke under performance manyen, den kommer under Decky Loader.

Man kan ordne "per game" tdp settings.

Så lenge man installerer Decky Loader når man har oppstart menyen oppe når man booter opp så trenger man bare å skrive dette i terminalen:

ujust setup-decky simpledeckytdp

Når den er installert:

sudo reboot

 

 

Hvis man ikke er avhengig av typiske online spill med anti-cheat, gamepass etc. så anbefaler jeg å prøve Bazzite.

Eneste jeg skal få gjort om kontroller. For å aktivere gyro har de satt PS dual sense som kontroller, ikke vanlig XBOX med ABXY. 

 

Lenke til kommentar
On 23.2.2024 at 8:02 PM, Kenhten said:

Hvis det er noen med store hender som vil ha bedre grep på Ally'en så gir jeg bort de blå avbildet over ved betaling av porto/frakt. Send PM.

Jeg likte de sorte best. Printer ett nytt par av dem. De blå blir ikke brukt.

Jeg har også et sett i grå PLA og ett i hvit PLA. Bruker ingen av dem.

Lenke til kommentar
ChimeraOS - ROG Ally
Speakers
Touch screen
Screen orientation
Headphone jack
Bluetooth
Wifi
Built-in gamepad
Volume buttons
Extra buttons
Suspend/Resume
🛑 Finger print reader
🛑 Gyro
microSD slot
Audio/Video out (with compatible dock/adapter/cable)
Wired network (with compatible dock/adapter/cable)
🛑 TDP control (via Chimera app)
eGPU support

 

OS Comparison

  ChimeraOS SteamOS 3.x HoloISO Nobara Bazzite
Based on Arch Linux Arch Linux Arch Linux Fedora Linux Fedora Atomic
Desktop Gnome KDE Plasma KDE Plasma KDE Plasma Gnome/KDE Plasma
Atomic updates ✔️ ✔️ ✔️ ✔️
Read-write root filesystem ✔️
Custom partitioning ✔️
General hardware support ✔️ ✔️ ✔️ ✔️
Up-to-date base packages ✔️ ✔️ ✔️
Remote app installation ✔️ ✔️
Built-in EGS & GOG support ✔️   ✔️
Built-in emulation support ✔️  
Additional game tweaks ✔️   ✔️
Additional artwork ✔️  
Built-in GE Proton ✔️ ✔️ ✔️
Full source publicly hosted ✔️ ✔️ ✔️

Details

ChimeraOS

  • Arch Linux based.
  • Uses Gnome for desktop mode.
  • Uses an A/B atomic update system for stable updates.
  • Uses a read-only file system with an option to temporarily switch to read-write mode via a terminal command.
  • Does not allow for custom partitioning.
  • Works on almost any PC and has specific support for many handhelds.
  • Regular releases that use Arch Linux based packages.
  • Includes the ability to remotely install software without using desktop mode and manually adding Steam shortcuts.
  • Includes out-of-the-box support for Epic Games Store and GOG.
  • Includes many pre-installed emulators.
  • Includes automatically applied game tweaks for additional game compatibility.
  • Includes functionality to automatically download missing artwork for Steam games in Gamepad UI mode.
  • Includes GE Proton out of the box.
  • All code is available in the GitHub repositories.
  • All infrastructure is automated and hosted on GitHub making it trivial to fork, build and install a custom version of ChimeraOS.

SteamOS 3.x

  • Arch Linux based.
  • Uses KDE Plasma for desktop mode.
  • Uses an A/B atomic update system for stable updates (differs in the underlying implementation).
  • Uses a read-only file system with an option to temporarily switch to read-write mode via a terminal command.
  • Does not allow for custom partitioning.
  • Currently only works on the Steam Deck.
  • Often includes stale software with many patches to base Arch Linux packages.
  • Additional software must be installed from desktop mode and added to Steam manually.
  • No out-of-the-box support for Epic Games Store and GOG.
  • No pre-installed emulators.
  • Missing Chimera provided game tweaks.
  • Has missing artwork for many Steam games in Gamepad UI mode.
  • No GE Proton included.
  • Source code for many components does not appear to be hosted on any public repositories.
  • May require additional infrastructure to fork or customize, including your own build system and hosted Arch Linux package repositories.
  • Arch Linux based.
  • Uses KDE Plasma for desktop mode.
  • Uses the SteamOS A/B atomic update system.
  • Uses a read-only file system with an option to temporarily switch to read-write mode via a terminal command.
  • Does not allow for custom partitioning.
  • Works on almost any PC with an AMD GPU.
  • Often includes stale software with many patches to base Arch Linux packages.
  • Additional software must be installed from desktop mode and added to Steam manually.
  • No out-of-the-box support for Epic Games Store and GOG.
  • No pre-installed emulators.
  • Missing Chimera progvided game tweaks.
  • Has missing artwork for many Steam games in Gamepad UI mode.
  • No GE Proton included.
  • Source code for many components does not appear to be hosted on any public repositories.
  • May require additional infrastructure to fork or customize, including hosted Arch Linux package repositories.
Endret av Kenhten
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Boot tid på Bazzite er mye lengre enn Windows. Ikke at det gjør så mye. Skal teste hvordan Bazzite er under dvale/suspend. Slo av under Forza 4 og etter 30min. var batteriet på det samme. skal sjekke etter 3-4 timer. Når jeg slår på så starter den rett opp, eneste at det tar noen få sekunder før Forza 4 gjenkjenner kontrolleren.

 

Prøvde å lage en video med en $5 Aliexpress video capture sak. Ingen lyd. Ally skjermen slår seg av under capture, i menyen står det 60Hz istedet for 120Hz.

Forza 4 kjøres på 18W, men jeg har rundt 60FPS på 10W også. 1080p medium.

Bare en veldig kjedelig test video. Jeg er en smule bedre enn dette. Holdt Allyen på en rar måte med en dongle og kabel hengende ut fra toppen....🫣

På slutten viser jeg Decky Loader. Installerer plugin som viser hvordan spillene er ratet på protondb. Helt på slutten går jeg inn i desktop mode men skjermen speiles ikke. Alt av meny og programmer vises på Ally skjermen.

Bare jeg får gjort om til ABXY så blir dette bra.

Tenkte jeg skulle lage en installasjonvideo. Har en $12 Aliexpress video capture som jeg ennå ikke har prøvd.

Har ikke fått sittet så mye forran PCen eller de håndholdte de siste 3 ukene. Venter på briller. 

Endret av Kenhten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe...

Har en liten UPS jeg kunne brukt. Må bare få fjernet alarmen som går av når strømmen blir frakoblet.

 

Edit: Batteriet tappet seg ca. 8% på 6 timer når jeg satt den i dvale midt i et spill. Spillet startet meget kjapt opp. Har ikke sjekket Steam Decken men den batteriet blir tomt når den står ubrukt i dvale.

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar
18 hours ago, Kenhten said:

Hehe...

Har en liten UPS jeg kunne brukt. Må bare få fjernet alarmen som går av når strømmen blir frakoblet.

 

Edit: Batteriet tappet seg ca. 8% på 6 timer når jeg satt den i dvale midt i et spill. Spillet startet meget kjapt opp. Har ikke sjekket Steam Decken men den batteriet blir tomt når den står ubrukt i dvale.

Spørs hvilken UPS det er men mange har mulighet for å slå av sånt via display eller software.
Ecoflow'en kan faktisk brukes som UPS også. Men den har 30ms switchover speed så ikke alt som funker. Tradisjonelle UPS'er har gjerne halvparte eller lavere.

Lenke til kommentar

Windows update oppdaterte også skjermkort driverne på min så den sluttet å funger helt..
Om du har 3fps i spill kontra 50 før så har nok det skjedd deg og..

Nytter ikke å installere drivere på nytt heller..


Det man da må gjøre er å gå på Device Manager å deaktivere å slette "skjermkortet" (som forøvrig står markert som at det har problemer) og så installere nyeste AMD driver.  Du vil og merke at tastaturet oppfører seg som før da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...