Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvis en person har tilgang til noen andres bank-konto, og tømmer kontoen / tar opp lån og kredittkort?


Gjest 0d6b8...9d8

Anbefalte innlegg

Gjest 0d6b8...9d8

Hvis en person har tilgang til noen andre sin bank-konto. For eksempel eldre foreldre (eller andre familie-medlemmer) som kanskje ikke er særlig "teknologiske" av seg, og noen andre blant annet hjelper dem med å betale regninger eller noe. 

Men denne personen overfører alle pengene deres til sin egen bank-konto, og kanskje tar opp noen kredittkort eller forbrukslån i de andre sitt navn. Men så tar man ut alle disse pengene til kontanter, eller bruker opp pengene på forskjellige nettbutikker eller noe. 

Hva kan egentlig skje rent juridiske da?? Kan de som får tømt bank-kontoen deres  risikere å sitte igjen med eventuelle kredittkort og sånn, fordi de selv var ansvarlige for å gi noen andre tilgang til passord og deres egen bank-konto? Hva slags straff kan noen personer som finner på noe sånn eventuelt få, når det er snakk om å ta penger fra noen andre sine bank-kontoer som man har fått tilgang til? 

Anonymous poster hash: 0d6b8...9d8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er snakk om flere kontoer samtidig. Samfunnsstraff for kvinnen og ca. 30 dager i fengsel for mannen, og betale tilbake pengene. 

https://www.aftenposten.no/oslo/i/lA9jk/nav-ansatt-doemt-for-aa-stjele-200-000-kroner-fra-sosialklienter

Så spørs det jo om den eldre vil gå til rettssak mot noen som er hans/hennes arvinger. Noen vil nok det, da det er å stjele fra andre arvinger.

Eldre anbefales å ikke dele kodebrikke og passord med noen. Men trenger de hjelp, så trenger de hjelp. Hva med å ta med laptop eller mobil til banken, og la banken hjelpe. Da slipper de kanskje det svære gebyret for å betale i banken, når betalingen skjer på deres egen skjerm. 

Banken vil vel vise dem videre til datakurs på frivillighetssentralen. De vil ikke ha disse eldre personene rekende rundt i bankene.

Lenke til kommentar

Eldre som trenger hjelp til å håndtere økonomien sin kan tegne en disposisjonsfullmakt med en medhjelper, slik at hjelper får tilgang til den eldres konto via sin egen innlogging.

Det sagt så har jeg selv hatt 3 besteforeldre som har delt både kodebrikker og pinkoder med barna sine. Det er flere steder enn banken de trenger hjelp til, så det løste egentlig ikke problemet for dem.

Lenke til kommentar

Svar på TS sitt spørsmål er ja. Den som deler ut sitt kort eller passord til andre står ansvarlig for tap. 

Var jo nylig en sak med en mor som ga kredittkort med kode til sønnen, så sønnen kunne kunne seg med på ferietur!!! Mora måtte selvsagt dekke sønnens ville forbruk på flere titusen. Sønnen mente seg svindlet på bordell, bar osv. 

Tilgang til penger gjør selv familie til ulver. Familie som svindler andre i familien er mer vanlig enn man skulle tro. Langt fra normalt, men skjer ofte. 

Dersom det er en offentlig tjeneste person som har svindlet, blir det litt annerledes. Da offeret kan være grovt misledet av tjenestepensjonen over tid. 

Som nevnt svindel og bedrag i slekt og familie er ba kene vant til. De vil peke på at avtalen er klar det er personlig kode osv. Ikke slektskode... 

Saken kan ses, anderledes dersom familiemedlemmet har truet og lurt kynisk over tid til å tilegne seg kode. 

Noen ganger kan svindel og bedrag fra familie være mer beregnelig. Om en deler personlig kode til familie man vet sliter med å styre egen økonomi, er psykisk ustabile, sliter med rus etc. 

Uansett avtalen er klar, kode skal ikke deles med noen. 

Tillegget til TS her er at personen har blitt hard kriminell med å bruke falsk identitet får å tilegne seg ytterligere penger. Det er selvsagt straffbart. 

Det er en dyp familietragedie det TS nevner. Det er tøft å ha akrivt kriminelle/rusmisbrukere i familie. 

Endret av plankeby
Dette ble ikke godt juridisk svar. Må politianmeldes.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (1 time siden):

Det sagt så har jeg selv hatt 3 besteforeldre som har delt både kodebrikker og pinkoder med barna sine. Det er flere steder enn banken de trenger hjelp til, så det løste egentlig ikke problemet for dem.

I tillegg sitt det nok langt inne å tegne disposisjonsfullmakt berre fordi dei treng "litt hjelp". Ei disposisjonsfullmakt kjennes nok som ei umyndiggjere, og dei fleste eldre vil helst ikkje innrømme til seg sjølv at fysisk og mental helse har forfalt.

Og heilt ærleg så trur eg at ikkje alle eldre forstår at innloggingsopplysnimgane kan misbrukast, og i praksis er ein digital signatur. 

Lenke til kommentar

Kan bli dømt for svindel. En sak i fra 2015 viser at det ikke bare er å bruke andres ID for å skaffe seg penger. 

https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/dnmMkz/brukte-foreldrenes-id-svindlet-for-3-4-millioner

 

I dag må man også ta hensyn til om foreldre kan ha svekket vurderingsevne pga. demenssykdom. Jeg oppdaga at en bror hadde tatt mye penger av min mor,og jeg lagde et helvete for at penger jeg visste var tatt av ham ble tilbakebetalt. Uforklarlige minibankuttak på mange tusen kroner var vanskeligere å bevise, men det stemte på de dagene han hadde vært på besøk i nærområdet og hos henne.  Jeg tok da kontrollen over økonomien hennes etter avtale med banken hennes og legen hennes, og min mor samtykket til det. Siden jeg oppdaga dette på et ganske tidlig tidspunkt, så ble det slutt på det, men i løpet av kort tid hadde han overført og tatt ut 50 000 kr. fra hennes konto. Hun stolte jo på sønnen sin !

Uansett, svindler man foreldre/familiemedlemmer, så må man forvente mistillit så lenge de lever, og det kan fort ende med total utfrysning resten av livet.

Endret av Gufi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...