Gå til innhold

Vindturbin på tak


OleOst_

Anbefalte innlegg

Heisann. 
 

Har funkishus med flat tak og dermed god plass på taket. 
 

Har sett litt på vindturbiner, virker veldig lovende ut både pris og hva dei skal produsere. 
 

Holder til i Øygarden kommune og har huset høyt oppe og ser havet, så lite vind er jeg ikke bekymret for. 
 

Noen erfaringer med slike turbiner?

 

Holdbarhet?

Støy( både utvendig og evt forplanting gjennom tak og inn ) ?

Faktisk produksjon?

 

Å kjøpe eksempelvis denne https://www.tesup-norge.com/product-page/atlasx7-vindturbin-fur-hus så vil både utstyr og oppkobling komme rundt 30000kr. 
 

Hvis en regner eksempelvis at den produsere snitt 2kw hele året og kW/h pris på 1kr er jo den spart inn på 2 år ? 🤷‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være veldig sjenerende på naboer. En ting er støy, men jeg vet om et tilfelle hvor noen fikk skyggen av turbinen ned på terassen sin, og fikk skikkelig "strobe light" der i ettermiddagsolen. Trenger vel ikke å nevne at det ikke utviklet seg til et veldig godt naboforhold.

God dialog og være forberedt på å ta det ned igjen uten å gjøre seg vanskelig om det er sjenerende for naboer er et godt tips.

Lenke til kommentar
OleOst_ skrev (11 minutter siden):

Heisann. 
 

Har funkishus med flat tak og dermed god plass på taket. 
 

Har sett litt på vindturbiner, virker veldig lovende ut både pris og hva dei skal produsere. 
 

Holder til i Øygarden kommune og har huset høyt oppe og ser havet, så lite vind er jeg ikke bekymret for. 
 

Noen erfaringer med slike turbiner?

 

Holdbarhet?

Støy( både utvendig og evt forplanting gjennom tak og inn ) ?

Faktisk produksjon?

 

Å kjøpe eksempelvis denne https://www.tesup-norge.com/product-page/atlasx7-vindturbin-fur-hus så vil både utstyr og oppkobling komme rundt 30000kr. 
 

Hvis en regner eksempelvis at den produsere snitt 2kw hele året og kW/h pris på 1kr er jo den spart inn på 2 år ? 🤷‍♂️

Trur jeg ville sjekket de "referansene" og firmat. Ser ikke ut som noe seriøst.

Lenke til kommentar

Slike små vindturbiner produserer lite strøm, dette virker som noe jalla greier i fra Kina.
Jeg ville ikke ha kastet bort penger på noe slikt.

Hadde du bodd på en gård så kunne det lønnet seg å kjøpe en relativ stor velutprøvd vindturbin, hvis du er en stor forbruker av strøm.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Skal den lille fisen der med den puslete akslingen liksom klare 7kW??

Nei, på ingen måte. Dette er bare en av mange av disse små vertikale vindturbinene som selges som om de er store gjennombrudd, som i beste fall produserer bitte litt strøm, som regel ingenting i det hele tatt.

Selges som små, stillegående og slikt, folk lar seg lure. Meg bekjent, vennligst korriger meg(!), så finnes det ingen slike design for hjemmemarkedet som faktisk fungerer. Jeg har sett mange slike vaporware produkter.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

De fungerer (de "ordentlige"), men som du sa så er det ikke rare strømmen man får. Har sett de blir brukt til bla. ventilasjon av hytter o.l.

Jupp, de fungerer, dog ikke like bra som horisontal vindturbiner(effektivitet osv.), slik jeg forstår det, og de er ikke laget for vanlige hustak(de som faktisk gir deg nok strøm for en husholdning). Sånne små kan fungere hvis kravene er veldig lave, så lenge de faktisk er designet bra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vertical-axis_wind_turbine

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
5 hours ago, OleOst_ said:

Hvis en regner eksempelvis at den produsere snitt 2kw hele året og kW/h pris på 1kr er jo den spart inn på 2 år ? 🤷‍♂️

Det som er viktig å studere når man skal kjøpe en slik vindturbin er effektkurven. Effektkurven på dette produktet finner du i manualen.

Din antagelse om 2kW snitt hele året vil etter effektkurven til dette produktet bety at du har en vindhastighet på snitt et sted mellom 10 og 11 m/s. Det er ganske mye vind.

Etter kjapp googling så er de beste vindforholdene i Norge langs kysten, og der har vi et snitt på 8 m/s 50 meter over bakken.

La oss anta at du har rundt 3 m/s vind i snitt hos deg, så er det med denne vindmøllen 30 Watt i snitt. Når effekten er så liten så blir effekttapet i infrastrukturen rundt, eksempelvis invertere, veldig stort. Går noen fler år før den der er nedbetalt.

Lenke til kommentar
4 hours ago, MegaMann2 said:

La oss anta at du har rundt 3 m/s vind i snitt hos deg, så er det med denne vindmøllen 30 Watt i snitt. Når effekten er så liten så blir effekttapet i infrastrukturen rundt, eksempelvis invertere, veldig stort. Går noen fler år før den der er nedbetalt.

Det forutsetter at den faktisk fungerer. Noe det ikke ser ut som er garantert hvis man leser brukeranmeldelsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...