Gå til innhold

Forskjellen på IT-studier


Yuti

Anbefalte innlegg

Hei! På forhånd takk. Jeg skal endelig studere til høsten og med det snittet jeg har nå står det mellom. Er det noen som vil hjelpe meg litt med hva forskjellen på disse studiene er, og hvilken av de dere anbefaler hvis man ser for seg å bli en utvikler?

Informatikk design, bruk, interaksjon UiO

https://www.uio.no/studier/program/inf-design/index.html

Eller

Informasjonsteknologi OsloMet

https://www.oslomet.no/studier/tkd/informasjonsteknologi

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring, etter ca 70 tekniske interjuver av nyutdannede til utviklerstillinger de siste årene, er at man bør velge tradisjonelt. Ingeniør eller informatikk.

Innholdet ser likt ut på overflaten, men nivået på de som kommer ut fra informasjonsteknologi og informasjonsvitenskap er svært mye mer variabelt.

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (14 minutter siden):

UiO er mer anerkjent. Som ren utvikler er du mer tjent med Informatikk: programmering og systemarkitektur 

Det er førstevalget mitt, men har 56.5 i snitt, og denne linjen de siste årene ligger ca. 57.5.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (11 minutter siden):

Min erfaring, etter ca 70 tekniske interjuver av nyutdannede til utviklerstillinger de siste årene, er at man bør velge tradisjonelt. Ingeniør eller informatikk.

Innholdet ser likt ut på overflaten, men nivået på de som kommer ut fra informasjonsteknologi og informasjonsvitenskap er svært mye mer variabelt.

Ok, så med andre ord anbefaler du informasjonsteknologi ut i fra disse to studiene?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Yuti said:

Ok, så med andre ord anbefaler du informasjonsteknologi ut i fra disse to studiene?

Nei. For en fremtidig utvikler anbefaler jeg en relevant informatikk eller ingeniør-utdannelse.

Informasjonsteknologi kan sikkert fungere det også, men min erfaring er at kandidatene derfra er veldig variable, og i snitt en del svakere.

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (15 minutter siden):

Nei. For en fremtidig utvikler anbefaler jeg en relevant informatikk eller ingeniør-utdannelse.

Informasjonsteknologi kan sikkert fungere det også, men min erfaring er at kandidatene derfra er veldig variable, og i snitt en del svakere.

Så av disse to jeg nevnte, anbefaler du UiO sin? Beklager, men jeg trenger ting med teskje

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Yuti said:

Så av disse to jeg nevnte, anbefaler du UiO sin? Beklager, men jeg trenger ting med teskje

Det er litt som å ta førerkortet.  Det kan være forskjell i kvaliteten på undervisningen og du lærer bare det grunnleggende som en hjelp til videre læring på egen hånd.  Din egeninnsats, ikke minst etter studiet, er altavgjørende.  Akkurat som med lappen blir man ikke dyktig bare ved å bestå et fag på skolen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Med tanke på AI-utviklingen kan det muligens være fordelaktig å helgardere seg litt og ha flere ben å stå på innenfor teknologi. Hvis mye av programmeringen blir automatisert så kan det være at utviklerrollen endrer seg til å dekke mer av det som er vanskeligere å automatisere - kommunikasjon, kreativitet, nytenking, brukertesting, teknologisk samfunnsbehov, AI-forvaltning og -utvikling. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det viktigste er at du har interesse for dette og gjerne bruker en del tid på egen hånd for å lære nye ting.

Det er riktig som det blir sagt her at de mer ingeniørrettede studiene gir en tyngre kompetanse i seg selv, men viktigst er likevel egeninnsats og interesse.

Ingeniørstudiene har typisk en høyere andel tyngre matte / fysikk / teori; det gir deg et bredere grunnlag men passer ikke for alle.

Du kommer bedre ut av det ved å velge et studie som passer ditt nivå og som gir deg glede og overskudd til å legge ned en egeninnsats, enn å slite seg igjennom en tyngre utdanning som ikke passer deg.

Om du skal bli mer enn bare programmerer, for eksempel konsulent, så vil du også få mye nytte av å engasjere deg i studentorganisasjoner og aktiviteter utenom studiene.

Selvsagt kult om du er en A-student på en tyngre linje i tillegg, men da må du vise at du også har sosiale egenskaper fra CV og på intervju.

Jeg sier dette som en som har lest minst 1000 cver fra studenter, hatt 2-300 intervju, og ansatt ca 60.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Setter pris på alle svar, takk! Jeg har drevet med idrett på semi-profft nivå og gjenkjenner det dere angående det å jobbe utenfor studiene osv. Det blir nok krevende, men når man først mestrer det krevende, blir ting mer tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

En tips fra en som har gått gått 5 år på informatikk ved UiO (bachelor og master i robotikk og intelligente systemer);

Støtter veldig det Phantom Software sier. Velg noe som interesserer deg, og hvis du tidlig i studie finner ut at dette er feil, så er det ingenting i veien for å bytte. Jeg har hatt nesten tosifret antall medstudenter som har byttet fra robotikk og programmering og systemarkitektur fordi de ikke taklet matematikken.

Mitt tips til deg, med mindre du allerede har gjort det, er å gå inn på «Oppbygning og gjennomføring» på linjene du vurderer og se på fagene. Er det mye matte på en linje og du misliker matte? Bytt på rekkefølgen. Se hva fagene sier at de lærer deg, ser det interessant ut? Alle linjer vil ha noen fag som du ikke liker, men hvis helheten i linja virker kul og spennende, så kjør på!

Lenke til kommentar

Ja, jeg valgte selv en mykere linje fordi jeg er mer interessert i menneskelige faktorer. Det betyr ikke at jeg er noe dårligere programmerer, men de hardere linjene fungerer som fluepapir på de mest skoleflinke, i tillegg til et trangere nåløye å fullføre. 

En god programmerer blir du ikke på noen av studiene, det er på fritiden eller i jobb. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Egeninnsats, egeninnsats og egeninnsats. Eg tok 3 år bachelor i programmering, java den gang gikk det i, og endel tyngre fag bare hadde eg ikke interesse for, men eg fokuserte på det eg likte og var god i, programmering, så ble det vel bestått ambisjon på de andre eg ikke likte. 

Husker det var en gaming linje i c++ eg hadde satt meg opp på 2 året, men 1 måned på det studiet hoppet eg av og fokuserte på java linjen igjen. Synes det var mye mer givende for meg. 

En ting kan eg si, viss du ikke liker å sitte fast med det du sitter fast med no (følelsen av å ikke vite), da tror eg ikke du kommer til å like programmering. Er vel et kreativt yrke, og ikke bare produksjon. Dagene mine går i å ikke vite hvordan eg skal løse dette, men det løser seg jo alltid likevel. Så eg håper du liker en sånn type arbeidsflyt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...