Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politianmeldt - Saken hendlagt


opensky

Anbefalte innlegg

Hei

Skal være kort:

 

Våknet i morgentimene i dag til en mail hvor det sto at jeg hadde fått en ny melding fra Politi- og Lensmannsetaten. Så jeg logget inn på Altinn i en form av perpleksitet hvor jeg leser at det er blitt gjort en politianmeldelse av meg for "Hensynsløs Atferd" Og helt ærlig har jeg ikke peiling på hvor dette kommer fra, eller hvorfor jeg er politianmeldt.

Jeg aner ikke om det er naboer som har ringt inn, noen jeg har møtt på byen ect så mitt spørsmål er: Hvis jeg har rett til innsyn i saken, burde jeg ringe til politiet? Eller er det lite lurt i å "rippe opp i saken" nå? Det står bare at saken er henlagt pga. manglende saksbehandlingskapasitet hos politiet som jeg egentlig leser som "Vi har sett nærmere på hva du er anmeldt for, men kan ikke se at det er gjort noe straffbart / gjort noe politiet gidder å kaste bort resurser på"

Men det er så diffust fordi det står ikke noe konkret så vet jo ikke om det faktisk er blitt begått noe lovbrudd her? Politiet må da vel i hvertfall ha sett på saken? Føles ekkelt å ha dette rundt meg når jeg i utgangspunktet er en OK kar.

Takker for svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
opensky skrev (8 minutter siden):

Jeg aner ikke om det er naboer som har ringt inn, noen jeg har møtt på byen ect så mitt spørsmål er: Hvis jeg har rett til innsyn i saken, burde jeg ringe til politiet? Eller er det lite lurt i å "rippe opp i saken" nå? Det står bare at saken er henlagt pga. manglende saksbehandlingskapasitet hos politiet som jeg egentlig leser som "Vi har sett nærmere på hva du er anmeldt for, men kan ikke se at det er gjort noe straffbart / gjort noe politiet gidder å kaste bort resurser på"

Det er vel nesten motsatt?
Det som står er at politiet ikkje har hatt kapasitet til å sjå på saka og har valgt å berre henlegge saka utan å sjå på den.

Det sagt så tviler eg på at saka er henlagt heilt blindt og tilfeldig, mest truleg så har nokon i det minste sett raskt over saka og konludert med at anmeldinga medfører arbeid som ein ikkje har ressursar til.

 

Sidan saka er henlagt så skal det ikkje være farleg å "rippe opp i saka" ved å etterspørre meir informasjon, det er likevel lite å oppnå for din del. At du er anmeldt vil stå i politiet sine interne register så dette vil være loggført uavhengig av om anmeldinga var begrunna eller ikkje. Sidan saka er henlagt så vil den uansett ikkje dukke opp på eventeulle politiattestar og liknande.
Sjølv om heile anmeldinga er heilt feil og du finner ut at den er registrert på feil person så får du ikkje gjort noko meir med saka sidan det uansett skal loggførast.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, The Avatar said:

Det er vel nesten motsatt?
Det som står er at politiet ikkje har hatt kapasitet til å sjå på saka og har valgt å berre henlegge saka utan å sjå på den.

Det sagt så tviler eg på at saka er henlagt heilt blindt og tilfeldig, mest truleg så har nokon i det minste sett raskt over saka og konludert med at anmeldinga medfører arbeid som ein ikkje har ressursar til.

 

Sidan saka er henlagt så skal det ikkje være farleg å "rippe opp i saka" ved å etterspørre meir informasjon, det er likevel lite å oppnå for din del. At du er anmeldt vil stå i politiet sine interne register så dette vil være loggført uavhengig av om anmeldinga var begrunna eller ikkje. Sidan saka er henlagt så vil den uansett ikkje dukke opp på eventeulle politiattestar og liknande.
Sjølv om heile anmeldinga er heilt feil og du finner ut at den er registrert på feil person så får du ikkje gjort noko meir med saka sidan det uansett skal loggførast.

Dette gir veldig menig, The Avatar og jeg takker høyest for ditt svar. Tusen takk. Da vet jeg litt mer.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Emilsen said:

Står det ikke i brevet hvor gjerningsstedet og tiden var? Det kan vel kanskje gi deg en pekepinn.

Takk jeg drøftet dette nå nettopp med en bekjent og vedkommende der spurte også om det samme.

Når det gjelder tiden og dato så er dette vel over 1 måned siden, så den hjelper meg ikke noe. Men det står at gjerningsstedet var min leilighet. Så da må noe ha skjedd her etter f.eks en bytur som naboer har reagert på, tenker jeg. Jeg har ikke hatt besøk av noen her på mange mange måneder så jeg tror jeg må ha vært hissig i leiligheten her derav klagen fra nabo(er).

 

Takk for ditt svar Emilsen :)

Endret av opensky
Lenke til kommentar

Det er vanlig praksis at politiet henlegger alle anmeldelser der det virker opplagt at etterforskning ikke vil medføre hverken erstatning eller straff. Knuffing på byen der det ikke har skjedd annen skade enn at en eller begge parter er blitt fornærmet, er et typisk eksempel på slike tilfeller. 

Hvis du ikke aner hva denne anmeldelsen bygger på, kan det være greit å avklare med politiet hvem som har anmeldt deg og for hva. Det kan dreie seg om en nabo eller annen kjenning som det kan være hensiktsmessig å vite hvor du har.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 861a0...5a7

Ikke med noe ønske om å gi økt bekymringen, men jeg kjenner til personer som i sikkerhetssamtaler har blitt spurt om å redegjøre for henlagte forhold. Da typisk til klarering for hemmelig eller høyere.

Står man i den situasjonen kan man si det som det er, at man ikke husker eller vet noe - men det kan jo også være greit å kunne redegjøre for om det var en irritert nabo eller lignende.

Har selv sovnet fra musikk, men har heldigvis ikke blitt anmeldt.

Anonymous poster hash: 861a0...5a7

Lenke til kommentar

Jeg hadde ønska å komme til bunns i det der. Hva hvis denne/de personene finner nye påskudd på å anmelde deg ?Det kan være alt fra at det er en som er psykisk syk til noen som ikke liker deg som står bak. Er det en som er psykisk syk (innbilder seg ting), så må jo denne personen få hjelp. Er det bare en nabo som liker å gjøre livet surt forandre, så kan du velge om du vil ta ett oppgjør med vedkommede eller ignorere personen(e) fullstendig. Og skulle det komme flere anmeldelser, så kan du forklare at personen(e) ikke liker deg. 

Jeg hadde synes det hadde vært ubehagelig å bli anmeldt uten å vite hvem som står bak og hvorfor jeg ble anmeldt.  Kanskje hadde jeg oppdaga  et forbedringspotensiale eller to hos meg selv også, hvis det handler om en atferd som er til plage for andre. 

Men, du må avgjøre selv hva du synes er riktig. 

Endret av Mentos2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle anmeldelser blir vurdert, også de som henlegges av kapasitetsgrunner og du risikerer på ingen måte at politiet plukker opp saken igjen ved at du sender en henvendelse om den.

Hvis gjerningssted er oppført som din hjemadresse, betyr det enten at noen påsto det skjedde hjemme hos deg, eller (mer sannsynlig) at det skjedde på et ubestemt fysisk sted, f.eks. internett.

Ved telefonkontakt med politiet vil du muligens kunne få opplyst hva saken gjelder. Hvis de ikke gir den informasjonen muntlig må du begjære innsyn for å få vite det. Dette er ikke mer komplisert enn at du sender en epost til politiet der du viser til saksnummeret og at du ønsker innsyn i straffesaksdokumentene. 

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Lest alle svarene og setter stor pris på det. Flott samfunn her.

Jeg tenker litt over saken, mest sannsynlig kommer jeg til å kontakte politiet for å få innsyn i saken. Fordi det er mange faktorer som spiller inn her. Psykisk syk nabo, sjalu nabo, drittsekk av en nabo som elsker å gjøre livet surt, ja det er en haug med muligheter. At jeg er dårlig likt bare for den jeg er er tydelig så flytting blir det uansett, men det angår ikke denne saken.

Endret av opensky
Lenke til kommentar
opensky skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke hatt besøk av noen her på mange mange måneder så jeg tror jeg må ha vært hissig i leiligheten her derav klagen fra nabo(er).

Ikke at jeg har noe med det, men det høres ikke normalt ut å få naboklager på at man er hissig alene i en leilighet. Så hissig at naboer klager. Det høres ut som du bør gå noen runder med deg selv og eventuelt bestille en time hos noen som kan hjelpe deg til å sortere tankene dine og mestre aggresjonen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...