Gå til innhold

Må ha ny mobiltelefonen, men hvilken?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (5 minutter siden):

Det har skjedd flere ganger på jobb at folk har snakket om en app de liker hvorpå de med Apple har måtte betale- eller betalt mere i det heletatt for det samme på sin Apple enhet.

Ja jeg må jo begynne på nytt med tanke på apper. Alt jeg har kjøpt på Android må jo kjøpes på nytt på iOS om jeg ønsker bruke de videre eller alternativer der de ikke finnes. Er en del etterhvert, men har strengt tatt ikke betalt noe for de på Android da alle kjøp er med penger fra Google Rewards.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Det har skjedd flere ganger på jobb at folk har snakket om en app de liker hvorpå de med Apple har måtte betale- eller betalt mere i det heletatt for det samme på sin Apple enhet.

Har lest en statistikk et sted som mener at Apple-kunder mer mer villige til å betale for en app en Google-kunder er. Om det er sant, vet ikke og jeg husker ikke helt hvor jeg leste den artikkelen, men for meg så kan jeg si at jeg føler det slik personlig. Om jeg finner en god app, så betaler jeg gladelig for den appen om jeg bruker den mye. Dette gjorde jeg ALDRI med Android, av en eller annen merkelig grunn

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (12 timer siden):

Ja Google maps er mye i bruk. Finnes ikke det til iOS?

Brukte Google Maps mye før, men har gått helt over til Apples karttjeneste nå. Har hatt flere situasjoner hvor Google Maps ikke har vært oppdatert. Det verste var en gang i vinter hvor Google maps sendte meg opp en vei som var helt stengt, hvor jeg tapte mye tid på omkjøringen. Sjekket Apples karttjeneste etter dette, som hadde i motsetning til google fått registrert at denne veien var stengt. Så om jeg bare hadde brukt Apples sin karttjeneste, så hadde jeg ikke kjørt feil i utgangspunktet, og spart masse tid. Det var selvfølgelig ekstremt kjedelig, og resulterte i at jeg pensjonerte bruken av Google Maps.

Jeg vet ikke hva som er årsaken til at Google Maps ikke hadde registrert dette. Det var en planlagt og definert nedstengning av veien, så det var noe de burde fått med seg. Og Apple klarte jo å få det registrert i sin karttjeneste. Det var forøvrig denne veien;

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/stenger-vei-for-a-utbedre-den-1.16249914

Fordel med iOS er jo at du har tilgang til begge deler, og kan velge hva som passer deg best. Men med tanke på Apples dominanse i det norske mobilmarkedet så vil nok Apple ha ett langt større insentiv og ikke minst datagrunnlag for gode live tjenester her til lands. Merker at trafikk tjenestene til Apples karttjeneste som eksempel, er langt mer treffsikkert her jeg bor. Apples AirTag er ett annet eksempel. Med mengden iPhones i landet her er det høy sannsynlighet for at AirTags blir gjenfunnet.

fordeler med Android også selvfølgelig. Og det blir en lang liste med fordeler og ulemper, og mye er jo individuelt. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Kron skrev (28 minutter siden):

Brukte Google Maps mye før, men har gått helt over til Apples karttjeneste nå. 

Uten at jeg vet, så vil jeg tro at dette er litt tilfeldig og kan slå ut begge veier. Men at Apple sin karttjeneste er blitt så bra nå er jo bare positivt.

 

Musefella skrev (26 minutter siden):

Hadde s22u og solgte den pga prosessoren, s23u er en langt bedre telefon.
 

Pixel telefonene kan jeg også anbefale, samt oneplus om du ikke bryr deg om å være først ute med android oppdateringene.

Jeg har telefonene mine til de blir ødelagt. Er jeg heldig varer de i 5 år eller mer, er jeg uheldig ryker den etter ett år. Så viktigste er at jeg har en telefon som blir oppdatert igjennom tiden jeg har den. Er ikke interessert i å måtte kjøpte ny telefon fordi den ikke blir oppdatert lenger og apper jeg bruker ikke kan oppdateres for videre bruk.

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (49 minutter siden):

Jeg har telefonene mine til de blir ødelagt. Er jeg heldig varer de i 5 år eller mer, er jeg uheldig ryker den etter ett år. Så viktigste er at jeg har en telefon som blir oppdatert igjennom tiden jeg har den. Er ikke interessert i å måtte kjøpte ny telefon fordi den ikke blir oppdatert lenger og apper jeg bruker ikke kan oppdateres for videre bruk.

iPhone

Lenke til kommentar
bshagen skrev (3 timer siden):

iPhone

Iphone slår knockout på alle andre når det kommer til dette. Hvor en 6 år gammel telefon får samme oppdatering, på samme tid som Apples nyeste modeller. (Iphone 8 fra 2017 får fortsatt oppdateringer på samme tid som en Iphone 14). På Android så er det vel Google, og Samsungs toppmodeller som er nærmest. Men likevel langt bak Apple på dette området. Googles Pixel 2, som ble lansert samme år som Iphone 8 fikk sin siste oppdatering i 2020. Samsungs s20 serie lansert i 2020 blir ikke oppdatert til kommende android 14. Og ett annet minus med Android er jo forsinkelser i nye oppdateringer. For eksempel så ble Android 13 lansert august 2022, men Samsungs s20 serie fikk ikke oppdateringen før november samme år, 3 måneder senere. Og dette er faktisk ganske bra til å være Android. Det er ikke uvanlig med 6 til 12 måneder forsinkelse. Som ett skrekk-eksempel på dette har vi LG Wing. Den ble oppdatert med Android 12 i september 2022. Android 13 ble lansert måneden før...  Men det verste eksempelet jeg fant var faktisk en Samsung budsjettmodell. Galaxy A01, en telefon lansert av Samsung i 2020, fikk Android 12 først i desember 2022, flere måneder etter at Android 13 ble lansert. Om man vil unngå dette, og også ønsker Android, blir telefonene fra Google ett naturlig valg.

Men om TS ser for seg å ha en telefon i 5+ år er det egentlig bare ett godt valg imho. Iphone.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Musefella said:

Hadde s22u og solgte den pga prosessoren, s23u er en langt bedre telefon.
 

Pixel telefonene kan jeg også anbefale, samt oneplus om du ikke bryr deg om å være først ute med android oppdateringene.

Pixel telefonene har jo overtatt Samsung sine prosessorer da. Men ren Android gjør dem vel mere levbare.

S23 (alle utgaver) bruker Snapdragon 8 Gen 2 cpu og den er virkelig ett beist.

Lenke til kommentar
Kron skrev (17 timer siden):

Men om TS ser for seg å ha en telefon i 5+ år er det egentlig bare ett godt valg imho. Iphone.

Helt enig. Han blir fornøyd uansett fordi både Android og iOS er like bra og begge har sine fordeler/ulemper, men om han vektlegger akkurat oppdateringer så mye som han gjør så er det iPhone, der er det null konkurranse. Etter at jeg byttet til iPhone så har jeg gått fra å bytte mobil hvert år til hvert 3./4. år. Hadde ikke trengt å bytte så ofte med Android, men jeg hadde alltid en følelse av jeg gikk glipp av noe når jeg ikke oppgraderte og det er jo bøttevis av forskjellige Androids der iOS-opplevelsen er dønn lik fra en iPhone 8, som du nevner, til en 14 Pro Max :) 

Lenke til kommentar

Apple er flinke der ja. De har jo dog bare noen få enheter å tenke på som gjør det en del enklere.

Har en iPhone 5 jeg av å til må slå på for å aktivere ipad'ene til ungene og den får enda oppdateringer. Selve IOS versionen er ganske gammel men oppdateres enda med sikkerhetspatcher. 

Selve iPadene har jo nesten ingen apper som funker lenger siden gamle iOS versjoner da. Vil tro det samme gjelder på iPhone men ikke sjekket.

Har en Nexus 4 som er like gammel, og den oppdateres også enda men det er bare takket være folk som har lite å gjøre på fritiden og oppdateringene må installeres manuelt :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 25.6.2023 den 7.14):

Har en Nexus 4 som er like gammel, og den oppdateres også enda men det er bare takket være folk som har lite å gjøre på fritiden og oppdateringene må installeres manuelt :p

Den mistet jeg i do for minst 10 år siden på fylla. Prøvde å pisse og snakke i telefonen mens jeg var dritings. *plopp*

Jeg dro den ned også! :D
... men den gikk ikke forbi vannlåsen heldigvis og jeg puttet den i stekeovnen. Døde to dager senere. Det var en god telefon egentlig, mange av Nexus-telefonene var igrunn veldig gode

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Musefella said:

Nexus 4 var vel laget av LG, synd de sluttet å lage telefoner. De var veldig innovative

Ja Nexus 4 var en knall telefon som ikke var spesielt dyr heller. Og ytelsen er fortsatt helt OK i dag. Man ser dog på kamera at det har skjedd litt ting.

Den hadde jo faktisk trådløs lading, noe som ikke akkurat var vanlig kost i 2012.

Laderne på den tiden leverte jo dog bare 1A, og de trådløse ladeplatene var bare 50% effektive, så med litt ekstra tap her å der fikk man sånn 3-400mA inn på telefonen. Så i praksis helt ubrukelig.

Men det var trådløst.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Ja Nexus 4 var en knall telefon som ikke var spesielt dyr heller. Og ytelsen er fortsatt helt OK i dag. Man ser dog på kamera at det har skjedd litt ting.

Den hadde jo faktisk trådløs lading, noe som ikke akkurat var vanlig kost i 2012.

Laderne på den tiden leverte jo dog bare 1A, og de trådløse ladeplatene var bare 50% effektive, så med litt ekstra tap her å der fikk man sånn 3-400mA inn på telefonen. Så i praksis helt ubrukelig.

Men det var trådløst.

Ingenting var spesielt dyrt for nordmenn på den tiden 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 25.6.2023 den 7.14):

Har en Nexus 4 som er like gammel, og den oppdateres også enda men det er bare takket være folk som har lite å gjøre på fritiden og oppdateringene må installeres manuelt

Har faktisk en Galaxy Nexus fortsatt, ble ikke brukt så lenge dessverre grunnet ødelagt sim kort leser.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...