Gå til innhold

Må ha ny mobiltelefonen, men hvilken?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke noe sterk tilknytning til spesifikke merker, men er ute etter en bra telefon som dekker mine beskjedne behov.

God batteritid. Må bare en hel dag, og da er dagene med mye dødtid viktigst. Typisk bruk er da Spotify, Podcast, youtube, diverse videoer osv. Tidsforbruk enkelt og greit.

Ok kamera. Må kunne sende bilder til utskrift uten at det blir tydelig at det er dårlig kvalitet så snart bilde er A4 eller større

Må få plass i lommen, så de største telefonene er dermed ikke aktuelle.

Android eller iOS er strengt tatt ikke så nøye. Aldri hatt iOS på mobil, men har det på iPad. Største irritasjonsmoment er notification center på iOS, mangel på Google Assistant, samt at alt av passord osv er i Google universet. Men samtidig så synes jeg ting som MagSafe, iMessage, airtag, AirPlay mot Sonos er helt nydelig. Så jeg synes det er vanskelig å velge. Vil jeg bli fornøyd med iPhone 13/14 Pro, eller skal en holde seg til det en kjenner å gå for pixel 7 Pro, Galaxy s23 eller tilsvarende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du blir fornøyd med alle de telefonene der. Pixel og Iphone er best på oppdateringer. 

ProphetSe7en skrev (8 minutter siden):

Vil jeg bli fornøyd med iPhone 13/14 Pro, eller skal en holde seg til det en kjenner å gå for pixel 7 Pro, Galaxy s23 eller tilsvarende?

 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (58 minutter siden):

Må få plass i lommen, så de største telefonene er dermed ikke aktuelle.

 

ProphetSe7en skrev (58 minutter siden):

Vil jeg bli fornøyd med iPhone 13/14 Pro, eller skal en holde seg til det en kjenner å gå for pixel 7 Pro

Pixel 7 Pro er merkbart større en iPhone 13/14pro.. Men kanskje tynnere da. 

 

Lenke til kommentar
bbios skrev (4 timer siden):

 

Pixel 7 Pro er merkbart større en iPhone 13/14pro.. Men kanskje tynnere da. 

 

Godt poeng, tror pixel 7 Pro bli for stor. Får gå innom en forhandler å se litt.

Pixel 7 får en nå med pixel buds pro på kjøpet. De vil med 99% sikkerhet ikke sitte spesielt godt i mine ører 😅

Galaxy s23 er også en kandidat. Stort sett samsung jeg har hatt de siste årene. Et gjennomgående irritasjonsmoment er dårlig batteritid på Samsung, bassert på egne erfaringer.

iPhone frister også, samtidig som jeg frykter jeg vil savne ting fra Android/Google universet. Har jo alt av bilder, kontakter, filer lagret i skyen, passord, Google høyttalere rundt om i huset. Ser også store fordeler med iPhone. Knust skjerm så er det bare å bestille time å få det ordnet, samme med batteri osv. Med Samsung er dette en lang prosess der en blir uten telefon mens den sendes landet rundt. 

En siste ting er jo kostnad. En iPhone koster vel bort i mot det dobbelte av hva Galaxy s23 og pixel 7 koster.

Tar meg en tur innom forhandler i morgen, ser litt på størrelser og hvordan de ligger i hånden 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (18 minutter siden):

iPhone frister også, samtidig som jeg frykter jeg vil savne ting fra Android/Google universet. Har jo alt av bilder, kontakter, filer lagret i skyen, passord, Google høyttalere rundt om i huset

Disse appene fra Google finnes til iOS også, så du trenger ikke være bekymret for at du mister noe fra skyen til Google :) 

Jeg har hatt alt mulig og kunne lett levd med begge deler i dag også. Nå har jeg iPhone, og det jeg liker aller mest med iPhone er at veldig mange av appene er litt mer polerte (ofte - ikke alltid) og at iPhones blir oppdatert i åresvis til siste iOS. Det er det vel bare Pixel som blir, og muligens også de med Andriod One. Men igjen, iOS blir oppdatert garantert. Den eldste mobilen med iOS 16 er nå iPhone 8, og den kom i 2017, og det er ikke verst syns jeg 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Nei det forstår jeg, men det er vel ikke noen integrasjon med maps, Google foto osv. Nå kjenner jeg ikke iOS noe særlig, men det er vel ingen måte å angi disse som standard apper?

Er for eksempel veldig fan av Google foto, få opp minner, tidligere ferier, sammendrag etter endt ferie osv. iOS har kanskje tilsvarende, men da begynner en jo litt på nytt.

Antar at jeg, som alltid, overtenker og overanalyserer dette så til de grader. Men slik er det dessverre 😅

Til syvende og sist så tror jeg det står på om jeg ønsker å bruke dobbelt så mye penger på en iPhone opp mot alternativer fra Android.

Lenke til kommentar

Gå for S23. Er god pris på den nå og det er en fantastisk telefon. Kjøpt med 256gig minne så får du ekstra god opplevelse (128GB har tregere interminne)

Du kan jo og bytte til Apple, men skal det bli sømløst må du bytte beite på det meste - og gjerne betale for det. 

Noen apper er mere finpolert på Apple (mye enklere å utvikle til apple siden de bare har noen få enheter) men det kommer veldig ann på hvilke apper man bruker. 
Samsung er ganske intens på å få ting finpolert til sine enheter også. Snapchat er f.eks meget bra på samsung og man kan bruke flere kameralinser osv, noe man gjerne ikke kan på en annen tilfeldig Android telefon.

Om du vil ha Pixel så kommer vel Pixel 8 i oktober som vistnok skal være en kompakt telefon.
Asus Zenfone 10 kommer vel og snart som er liten og faktisk har 3.5mm jack.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (9 minutter siden):

Nei det forstår jeg, men det er vel ikke noen integrasjon med maps, Google foto osv. Nå kjenner jeg ikke iOS noe særlig, men det er vel ingen måte å angi disse som standard apper?

Du kan jo bare bruke Maps til iPhone, det fungerer likt. Ellers så er det en App i i Play Store som heter Move to iOS som lar deg overføre alt fra din Android til iOS. Du må synkronisere Google Photo og slikt manuelt, men de har en guide for det også. Ta en titt på denne videoen her: 
 

 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, ProphetSe7en said:

Som hva? Noen eksempler?

Det har skjedd flere ganger på jobb at folk har snakket om en app de liker hvorpå de med Apple har måtte betale- eller betalt mere i det heletatt for det samme på sin Apple enhet.

Var snakk om en kalkulatorapp nylig som vistnokk er veldig bra. Gratis på Android og over hundrelappen på iPhone..
Den er kansje litt bedre på iPhone men jeg slet med å se noe forsjell på dem da det jo var samme app..

Selv har jeg kun brukt Android siden version 1.5, og brukt litt apple produkter på siden bare for å teste og det er absolutt ikke noe for meg.

iPad er fantastisk til unger dog! Den ene knappen og det enkle grensesnittet gjør det mye enklere for barn å bruke uten å tulle det til.
Man må bare passe på å alltid ha den nyeste versionen for har du en som er noen år gammel kan du vinke farvell til apper.. I motsettning til Android.

Og det mest irriterende der er at de ligger i Apple sin App store, man får bare en feilmelding om at enheten er for gammel på alt man prøver å installere... 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Branden skrev (1 minutt siden):

Kjøp en billig en, i det minste for å plage elkjøp og andre som vil selge grovt overprisede mobiler

Kjøper den telefonen jeg anser som rett for mitt behov. Velger ikke telefon ut i fra pris, da blir det stort sett for mange kompromisser og en føler en har bommet fra start av 

 

bshagen skrev (5 minutter siden):

Jeg betaler 10kr i mnd for å ha litt ekstra plass i iCloud, ellers så kan jeg ikke så mye man *må* betale for hos Apple som man ellers ikke ville gjort tilsvarende med f.eks Google Drive 

Har ikke betalt noe ekstra for Google drive, men har 1tb ekstra på one drive for hele familien i forbindelse med office. Kjøpte en drøss med koder når de lå ute til 120 kr året i 2018, så har det aktivert langt frem i tid fortsatt + noen ekstra koder liggende 😅

Men jeg har ikke noe i mot å betale for ekstra tjenester så lenge de gir en vesentlig oppgradering eller noe ekstra, så får se på iCloud også med tanke på backup av iPhone og iPad.

En siste ting. Hvordan blir det å få over kontakter lagret i Google systemet, Gmail, kalender og den type ting? Kan det synkroniseres slik at nye kontakter på iOS også blir tilgjengelig på Gmail osv? 

Lenke til kommentar
1 minute ago, ProphetSe7en said:

Kjøper den telefonen jeg anser som rett for mitt behov. Velger ikke telefon ut i fra pris, da blir det stort sett for mange kompromisser og en føler en har bommet fra start av 

 

Har ikke betalt noe ekstra for Google drive, men har 1tb ekstra på one drive for hele familien i forbindelse med office. Kjøpte en drøss med koder når de lå ute til 120 kr året i 2018, så har det aktivert langt frem i tid fortsatt + noen ekstra koder liggende 😅

Men jeg har ikke noe i mot å betale for ekstra tjenester så lenge de gir en vesentlig oppgradering eller noe ekstra, så får se på iCloud også med tanke på backup av iPhone og iPad.

En siste ting. Hvordan blir det å få over kontakter lagret i Google systemet, Gmail, kalender og den type ting? Kan det synkroniseres slik at nye kontakter på iOS også blir tilgjengelig på Gmail osv? 

Synkronisering tror jeg skal gå ganske sømmløst. Både google og Apple jobber hardt for å ikke gjøre dette noe vanskelig.
Om det ikke funker ut av esken så er det masse apper som fikser det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...