Gå til innhold

Overvåke sensordata på HK


Anbefalte innlegg

Maskinen min har blitt litt ustabil i form av at den skrur seg av ved tilfeldige mellomrom. fellesnevneren er at den skrur seg av ved inaktivitet, eller ves svær liten belastning, som for eksempel ved å høre på musikk på Tidal.  

Jeg driver en del med redigering av video (Resolve) og bilder (LR og PS), og da holder maskinen seg på. I følge systemovervåkingen til Windows 10 pro ligger temperaturen til GPU'en på cirka 40 grader. Jeg har prøvd å installere ASUS AI suite for mer detaljert overvåking, men når jeg prøver å installere den kommer bare feilmelding om at jeg må restarte maskinen først. Dette er en feilmelding som alltid har kommet når jeg har prøvd å installere.

Noen tips? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oddeh skrev (22 minutter siden):

Er maskinen overklokket?

Jeg har et ASUS ROG STRIX X470-F GAMING HK, og når du spør så brukte jeg overklokke-funksjonen i BIOS til å overklokke prosessoren et par prosent. Maskinen har dog vært stabil ganske lene så det er litt snodig det blir problemer nå. Blir det ikke bedre kan jeg nullstille og se om det blir bedre. 

RRhoads skrev (16 minutter siden):

Last ned hwinfo eller hwmonitor. 

Takk, skal sjekke.

Lenke til kommentar

Jeg tror problemet åpenbarte seg ganske raskt. med HWmonitor står CPU -> Temperatures -> Package på ~94 grader. Kjølingen på prosessoren er absolutt ikke optimal så fjerner det lille som er av overklokk og ser om det blir bedre.

For en stund siden 3D-printet jeg en kjøleribbe som gjør at jeg montere en vifte på RAM-brikkene. Selv om RAM-brikkene ligger på ~50 er viften såpass stor at den kjøler ned en del av hovedkortet i tilleg. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (7 minutter siden):

Jeg tror problemet åpenbarte seg ganske raskt. med HWmonitor står CPU -> Temperatures -> Package på ~94 grader. Kjølingen på prosessoren er absolutt ikke optimal så fjerner det lille som er av overklokk og ser om det blir bedre.

 

Oi, det er ikke bra. 

Siden du har Ryzen kan du også lese av temp med Ryzen Master. 

Det skal ikke være så stor forskjell mellom pack og core temp. Ca 5-10 grader forskjell er min erfaring. 

Lenke til kommentar
39 minutes ago, ilpostino said:

Jeg tror problemet åpenbarte seg ganske raskt. med HWmonitor står CPU -> Temperatures -> Package på ~94 grader. Kjølingen på prosessoren er absolutt ikke optimal så fjerner det lille som er av overklokk og ser om det blir bedre.

Dette går jo direkte imot det du skrev i første innlegg. Maskinen din burde jo være mer stabil ved mindre belastning om du har et temperaturproblem på CPU ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (Akkurat nå):

Maskinen din burde jo være mer stabil ved mindre belastning og du har et temperaturproblem på CPU ?

Det er det jeg også synes er veldig snodig. Etter å nettopp ha rendret en video i Resolve er temperaturen nå stabilt nede i ~80 grader. I går redigere jeg en del bilder i PS og LR uten at det gav noen problemer. 10 minutter etter jeg var ferdig , og maskinen i bunn og grunn kun spilte av noen videoer på YouTube, skrur seg den plutselig av. 

Lenke til kommentar

Har vært borti at SBCer (Single board computer) har merkelige tuninger på CPU-volt slik at den får for mye volt og derav strøm når den gjør minimalt, men har aldri hørt om slike problemer på Ryzen o.l.

Noe er det i alle fall siden du merker høy CPU-temp. Det er vel log-muligheter i HWmonitor så du kan prøve å finne ut mer.

CPU får som regel oppdateringer på mikrokode som pushes ned av OS. Du kan jo prøve å sjekke dette, men det er neppe helt trivielt da det er litt teknisk. Sjekk også for BIOS-oppdateringer som også kan påvirke dette.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (52 minutter siden):

Det er det jeg også synes er veldig snodig. Etter å nettopp ha rendret en video i Resolve er temperaturen nå stabilt nede i ~80 grader. I går redigere jeg en del bilder i PS og LR uten at det gav noen problemer. 10 minutter etter jeg var ferdig , og maskinen i bunn og grunn kun spilte av noen videoer på YouTube, skrur seg den plutselig av. 

Hva skjer hvis du presser kjøleren forsiktig mot cpu?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...