Gå til innhold

Er det lovlig å jakte på Villsvin i Norge?


Anbefalte innlegg

Gjest Baardsen skrev (20 minutter siden):

Jaja, jeg har hverken jegerprøven eller jaktlisens men jeg merker at det begynner å rumle nedi magan...man får vel ta seg en liten tur i skauen gitt.

har du ikke noen tyrkerduer i nabolaget? :grin2:

har et par-tre utafor her innimellom, de fremstår massive og i godt hold, kanskje lagd en gryterett, med Toro Stroganof som basis og kokt ris. Og kråke går vel an å spise? (aldri prøvd men) :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (1 time siden):

Nei, de forsvant for over tusen år siden. Det finnes ingen skriftlig bevis på at det fantes villsvin i Sverige i vikingtiden heller.

det har seg også slik at vildsvin og tamsvin parret seg, så lenge så tamsvin mer ut som villsvin.

https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande2/artpresentation/daggdjur/vildsvin/vildsvin-historik/

uansett, noen hunder år fra eller til, er vi kanskje enige om at villsvin neppe kan kalles "fremmed art" i Norge? (selv om de forsvant på et tidspunkt)

(som nevnt tidligere, Sverige definerer de idag som Innfødt-art, selv om de ble borte der og)

Villsvinet har også en plass i Norrøn mytologi, ved galten Gyllenbuste

standard_Old_Norse_stories__1900___14801

https://snl.no/Frøy

SKk5O2r.png

 

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (7 minutter siden):

Villsvinet har også en plass i Norrøn mytologi, ved galten Gyllenbuste


Litt ustø på norrøn mytologi, men Gyllenbuste var vel et hildesvin, litt usikker på om det faktisk var et villsvin, men jeg tror det er noe uklart, og at det trolig er en tamgris.

Galte betyr jo bare at det er en hanngris, og utover at Gyllenbuste hadde selvlysende pels eller noe sånt, og var laget av noen dverger, så er det så vidt jeg husker aldri angitt at det var et villsvin. Hold av tamgris var dog vanlig den gangen.

Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):

Litt ustø på norrøn mytologi, men Gyllenbuste var vel et hildesvin, litt usikker på om det faktisk var et villsvin, men jeg tror det er noe uklart, og at det trolig er en tamgris.

siden det er diktning, vil jeg tro at de tenkte på vildsvin, hele historien er jo ment å utstråle kraft

E4l5yrm.png

men det får vi jo aldri vite sikkert da.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (9 minutter siden):

siden det er diktning, vil jeg tro at de tenkte på vildsvin, hele historien er jo ment å utstråle kraft


Som tidligere nevnt, så fantes det trolig ikke villsvin under Vikingtiden, da det det ikke står noe om de i norrøne skrifter.

Det står dog en del om grisehold, og at trellene holdt griser, og at man hadde grisebinger osv. 
Den tidens griser var trolig mer like villsvin, ikke svære rosa sugger som vi har i dag, som de fleste forbinder med en gris.

Man vet jo uansett ikke, men Gyllenbuste kom fra en krangel mellom Tor og Loke, hvor Loke hadde klipt hår fra Tors kone eller noe sånt, deretter fikk han to dverger til å lage nytt hår. Så kontaktet han to andre dverger, og veddet sitt hode på at de ikke kunne lage noe likt fint.
Dvergene laget Gyllenbuste til Frøya, Draupne til Odin, en ring som det hver niende natt drypte åtte like ringer av, og til slutt lagde de mjølnir, Tors hammer ... osv.

I historien kastet den ene dvergen et vanlig svineskinn inn i smia, mens den andre jobbet med innvollene, og således lagde de en gris med selvlysende bust ... osv.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 minutter siden):

Det står dog en del om grisehold, og at trellene holdt griser, og at man hadde grisebinger osv. 
Den tidens griser var trolig mer like villsvin, ikke svære rosa sugger som vi har i dag, som de fleste forbinder med en gris.

det står også (i linken til Svensk Jegerforbund over her) at folk tok villsvin inn i tamgris besetningene sine, så de blandet seg. Kanskje vi kan si 50/50 på den tiden, så har vi begge rett? :D

uansett, fra det ene til det andre, har du fortsatt tilhold i Strömstad for tiden? Snublet nylig over verdens beste gratinerte poteter, PEKA 2 kg. pakke på Eurocash

xEGrchd.png

kostet 70 kr. men på Kiwi betalte jeg vel kr. 32(?) for Bama 400 gr. sist gang, sånn sett er Peka halve prisen og smakte langt bedre. Men 70 var full pris, så dukker det opp tilbudpris så skrik gjerne ut her inne hvis du får øye på det et eller annet sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 timer siden):


Som tidligere nevnt, så fantes det trolig ikke villsvin under Vikingtiden, da det det ikke står noe om de i norrøne skrifter.

Det står dog en del om grisehold, og at trellene holdt griser, og at man hadde grisebinger osv. 
Den tidens griser var trolig mer like villsvin, ikke svære rosa sugger som vi har i dag, som de fleste forbinder med en gris.

Man vet jo uansett ikke, men Gyllenbuste kom fra en krangel mellom Tor og Loke, hvor Loke hadde klipt hår fra Tors kone eller noe sånt, deretter fikk han to dverger til å lage nytt hår. Så kontaktet han to andre dverger, og veddet sitt hode på at de ikke kunne lage noe likt fint.
Dvergene laget Gyllenbuste til Frøya, Draupne til Odin, en ring som det hver niende natt drypte åtte like ringer av, og til slutt lagde de mjølnir, Tors hammer ... osv.

I historien kastet den ene dvergen et vanlig svineskinn inn i smia, mens den andre jobbet med innvollene, og således lagde de en gris med selvlysende bust ... osv.

Det virker å være gode argumenter for at Gyllenbuste var et villsvin. Men jeg synes ikke det er så relevant, siden de proto-germanske stammene ikke var bare i Norge, men også i Sverige, Danmark og Nord-Tyskland.

Hvis man mener at en off-topic diskusjon er for omfattende, står man fritt til å rapportere, så kan man håpe på at admins skiller ut en ny tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...