Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erfaringsutveksling og spørsmål vedrørende anmeldelse av partnervold


Gaea

Anbefalte innlegg

Jeg bestemte for noen uker siden å anmelde eksen min vold for partnervold, og den avgjørelsen føler jeg meg fortsatt trygg på er riktig.

Jeg har i utgangspunktet tenkt å starte prosessen med anmeldelse av partnervold samt forsøke å søke voldsofferstatning mot min eks i august med en gang fastlegen kommer tilbake fra ferie, da bistandsadvokaten anbefalte at jeg hadde noen å prate med for gang det er noe som skjer i saken. Vi har forøvrig startet litt allerede med å gå igjennom hva som finnes av dokumentasjon i journal og finne ut om vi evt skal avgrense for tidsperioder hvor det ikke har vært noe relatert til saken. Tror jeg også må få overført journaler fra andre steder, til fastlegen, så blir det nok mye enklere for politiet å innhente journaler fra ett og samme sted, versus flere steder? Da er det kanskje greit å få ordnet dette før jeg anmelder i august. 

Hvor lang tid pleier det å gå mellom hver gang det skjer noe etter en anmeldelse? Hvis saken blir henlagt, skjer dette raskt, eller hvor lang tid bruker dette normalt sett å ta? Får jeg beskjed om når eksen min får saksinnsyn? Får jeg innsyn i hva eksen min får innsyn i (her ønsker at f.eks fastlegen min og/eller bistandsadvokaten min videreformidler det viktigste, i stedet for at jeg sitter selv og leser i detalj i mine egne journaler). 

Er det samme tidspunkt som jeg anmelder jeg blir avhørt om saken, eller skjer dette separat? Jeg må sikkert sette av noen timer til når det gjelder avhøret. 

Edit 07.09.2023: Se nyeste oppdateringer. Anmeldelse er gjennomført. Jeg har fått svar på mye av det jeg lurte på i førsteposten, og kommer med erfaringer videre fra anmeldelsen og oppfordrer gjerne andre til å dele opplevelser i tråden her.

Endret av Gaea
Oppdateringer
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest fbe49...2cc

Avhengig av distrik kan det ta lang tid.

Den som er anmeldt har innsyn i alle dokumenter, dog noen ganger er selve avhøret ditt hemmelig i partnervoldsaker.

Du får ikke vite hva han har sett.

Jeg er selv anmeldt for partnervold, nesten et år siden. Ikke skjedd noe siden den gang. Dog falske anklagelser uten hold.

Anonymous poster hash: fbe49...2cc

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Oppdatering:

Fått dato og oppmøtested til anmeldelsen. Det er ikke lang tid til. Sted for anmeldelsen var ikke der jeg trodde, men jeg skal møte opp i det politihuset som ligger iht sonen til der det straffbare skjedde. 

Endret av Gaea
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 0ed29...278

Husk at du skal bevise ting utover enhver rimelig tvil (ihvertfall i politisaken, ved voldsoffererstatning er dog bevisbyrden lavere såvidt jeg har skjønr). Og husk også på at dess flere påstander du kommer med som ikke kan bevises eller som kan direkte motbevises av motpart, dess mer svekker du din egen sak, så hold deg mest mulig til ting du faktisk kan bevise. Jeg har dessverre selv vært anmeldt for vold i nære relasjoner (seksuell, psykisk og fysisk) og saken tok vel nesten et år fra anmeldelse til jeg ble kalt inn til avhør. Totalt sett tok saken ca. 2 år fra den ble anmeldt, til henlagt, klage på henleggelse, avslått og deretter klage til Riksadvokaten som også ble avslått. Det var en vanvittig belastning for meg psykisk å bli anklaget for såpass grove ting så jeg håper virkelig dette er reelt og ikke bullshit og misbruk av rettsvesenet som eksen min drev med.

Anonymous poster hash: 0ed29...278

Lenke til kommentar
Gjest 0ed29...278 skrev (6 timer siden):

Husk at du skal bevise ting utover enhver rimelig tvil (ihvertfall i politisaken, ved voldsoffererstatning er dog bevisbyrden lavere såvidt jeg har skjønr). Og husk også på at dess flere påstander du kommer med som ikke kan bevises eller som kan direkte motbevises av motpart, dess mer svekker du din egen sak, så hold deg mest mulig til ting du faktisk kan bevise. Jeg har dessverre selv vært anmeldt for vold i nære relasjoner (seksuell, psykisk og fysisk) og saken tok vel nesten et år fra anmeldelse til jeg ble kalt inn til avhør. Totalt sett tok saken ca. 2 år fra den ble anmeldt, til henlagt, klage på henleggelse, avslått og deretter klage til Riksadvokaten som også ble avslått. Det var en vanvittig belastning for meg psykisk å bli anklaget for såpass grove ting så jeg håper virkelig dette er reelt og ikke bullshit og misbruk av rettsvesenet som eksen min drev med.

Anonymous poster hash: 0ed29...278

Takk for at du deler av dine erfaringer, det er interessant å høre fra ditt perspektiv også. Det besvarer jo også hvor lang tid ting kan ta, selv det nok varierere veldig mye. Her er det litt av en jobb med innhenting av journal og vitner fra flere steder.  Jeg er heller ikke det eneste offeret. 

Jeg kommer tilbake til selve erfaringene fra gårsdagen.  Det er mye å skrive, men det kan antakeligvis være til hjelp for andre som har havnet i lignende situasjon og ønsker å være mer mentalt forberedt på hva som skjer. Skal besvare mine egne spørsmål som jeg stilte tidligere i tråden, for jeg har fått svar på det meste jeg lurte på. 

Men jeg vil i mellomtiden si at det går bra med meg etter avhøret. Fastlegen ga meg tre beroligende tabletter dagen før, jeg hadde ikke behov for noen. Jeg brukte teknikker fra traumebehandling, i tillegg hjelper det at jeg har stabilt vært bedre psykisk over lang tid. Jeg greide å gjennomføre uten å dissosiere eller å få panikk. Det verste som skjedde for min del var at det var slitsomt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Før avhør:

Fra jeg ga bistandsadvokat klarsignal til å kontakte politiet fikk jeg time hos politiet ganske kjapt. FIkk tilsendt sted og tidspunkt per mail.

Har hatt tett kontakt med fastlege underveis, og får utlevert tre tabletter med beroligende slik at jeg får sovet natten før og evt. angst under avhøret. Heldigvis visste det seg at jeg ikke fikk bruk for disse, og jeg planlegger å levere de tilbake neste gang jeg skal til legen.  Bistandsadvokaten informerte meg om sykdom dagen før, og fikk valget mellom å vente til bistandsadvokaten var frisk og kunne fysisk være med, eller så kunne bistandsadvokaten være med via telefon. Jeg valgte sistnevnte, da jeg ønsket å bli ferdig. Ble gjort klar på forhånd at jeg kunne ha med en "tiltro-person" med som støtte, men denne personen kunne ikke være vitne. Jeg valgte å ikke ha med noen, fordi alle jeg har tiltro til bor enten langt unna og/eller er vitner i saken.

Avhørsdag:

Avhøret startet kl. 09 og varte til kl. 12:30 på en politistasjon utenfor Oslo mht hvor det straffbare hovedsakelig skjedde. 

Etterforsker kom og hentet meg, forklarte meg at vi satt i "lyd og bilde-rom", og viste meg at jeg ble filmet fra flere vinkler og at etterforsker kom til å ta opp lyd på båndopptaker.  Jeg spurte om eksen min kom til å se dette opptaket, og fikk til svar nei, og dette var kun for politiet og min del - dette for å sikre seg minst mulig misforståelser, og for å gjøre det lettere å skrive sammendraget som vil bli stående som anmeldelsen. I rommet ved siden av satt kollegaen til etterforskeren som skrev sammendraget av hva jeg fortalte, hilste aldri på denne personen, så aldri denne personen. Etterforskeren forklarte sin rolle som nøytral.  Etterforsker forteller meg hva som kommer til å skje ila avhøret at vi tar pauser når jeg trenger det, og spør om det skal hentes noe kaffe etc. Bistandsadvokaten blir ringt opp.  Avhøret startet med at jeg blir gjort klar over plikter, ansvar og rettigheter. Blir spurt om å fortelle litt om meg selv og min bakgrunn.  Deretter "fri forklaring" hvor jeg snakker uten avbrudd og så detaljert som mulig, det jeg har å fortelle. Jeg hadde skrevet ned min historie og leste den opp under fri forklaring. Vi har så en pause. 

Etter pause, mye detaljerte spørsmål fra etterforsker, spesielt rundt voldtektene, draptrusler og voldstrusler. Jeg opplevde ikke noen av spørsmålene som ubehagelige, men det er litt absurd å fortelle så detaljert og sårbare ting til en person man aldri har møtt før.  Bistandsadvokat kommer med noen ønskede presiseringer/utdypning fra meg, også har vi en pause.

Etter pause går vi igjennom dokumentasjon på skade og konsekvenser partnervolden har hatt for meg, og kontaktinformasjon til vitner. Fikk spørsmål om det var noen etterforskningsskritt jeg ønsket begjært, og jeg ønsket at han skal straffes og om jeg ønsker å søke om erstatning. Svarte ja på alle disse tre spørsmålene og forklarte hva jeg ønsket. Etterforsker og jeg gjør en avtale på at det blir søkt kontaktforbud i det eksen min kalles inn til avhør og det lages en avtale om at jeg blir ringt fra politiet for å gi beskjed om at eksen min er kalt inn til avhør.  Vi lager en avtale vedrørende anmeldelsesdokumentet, som jeg skal gjennomlese i neste uke. Jeg ble forklart at det dokumentet kom til å bli såpass omfattende at det var bedre at jeg dro hjem og kom tilbake for gjennomlesning. Etterforsker tilbød meg at jeg kunne komme til et politihus nærmere der jeg bor for gjennomlesningen, og vi gjorde en avtale om at bistandsadvokaten (som vi satser på er frisk til neste avtale) også kommer fysisk. Vedrørende innhenting av journal ble bistandsadvokat og jeg enige om at vi møtes sammen for å innhente journal og sladde informasjon om nåværende bosted der de kommer frem.  Etterforskeren sladdet informasjon om bosted etter mitt ønske fra rapport. Jeg ble fortalt av etterforskeren at de helst kun ville ha det som er relevant om saken fra leger osv. Det er motsatt av hva jeg har blitt fortalt av bistandsadvokat. Jeg har blitt fortalt tidligere at det er politiet som henter ut for at det skal bli mest mulig objektivt uthenting, men her sa politiet at de som sender fra seg journal bare trenger å sende ut det som er relevant for saken. Ble fortalt om jeg kom på noe i mellomtiden så kunne det selvsagt bli lagt til anmeldelsen som vi skal gjennomlese tidlig neste uke. Deretter sa vi farvel og jeg dro hjem. Samme dag fikk melding i alltinn om bekreftelse på anmeldelsen. 

Jeg skal oppdatere her videre om det kommer opp mer, men dette var min grundig beretning om hvordan at et slik avhør fra et fornærmets perspektiv foregår. Jeg opplevde at etterforskeren forholdt seg nøytral, men vennlig og ivaretakende under avhøret. Jeg følte meg trygg og møtt med respekt. Jeg hoppet litt frem og tilbake mellom å prate om ting underveis i avhøret, da jeg plutselig kom på ting jeg måtte si, men det gikk helt fint. Jeg synes det var fint at det kun var bare meg og en annen person i rommet og jeg avhøret var mindre skummelt enn hva jeg så for meg oppi hodet på forhånd. Jeg får spørsmål helt på slutten hva som gjorde at jeg bestemte meg for å anmelde og hvordan jeg opplevde det å anmelde. 

Endret av Gaea
Presiseringer
  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
  • Gaea endret tittelen til Erfaringsutveksling og spørsmål vedrørende anmeldelse av partnervold

Ville bare si mange takk for at du velger å stå i dette. Uavhengig av hvordan det måtte gå. Følte også for å si at når det kommer til folk som strever med å kjenne sin besøkelsestid, så handler det om dem og ikke deg.

Kan anbefale denne låten for en liten boost. (Ha på uforskammet høyt volum!):

 

Endret av det
La til presisering.
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Erfaringer fra gjennomlesing: 

Bistandsadvokaten er frisk igjen og kommer som avtalt fysisk. Vi gir beskjed til politiet som sitter i resepsjonen om hvorfor vi er her.  Etterforsker tar oss imot og fører oss til rommet, forteller at båndopptaker tar opp lyd, men at vi ikke blir blir filmet under gjennomlesingen. Alle tre parter få kopi. Etterforsker spør om dokumentet skal bli lest opp eller om vi selv ønsker å lese det. Jeg ønsker sistnevnte. Anmeldelsesdokumentet er tross alt på 14 sider.  Presiserer at under gjennomlesningen så er det "ingenting" fra dokumentet som blir fjernet, men korrigeringer blir lagt til i kursiv. (Med "ingenting" i hermetegn menes alt bortsett fra navn og telefonnnr fra vitner blir fjernet fra avhørsdokumentet som mistenkt får innsyn i). Skrivefeil på navn korrigeres, men det er ikke noe særlig store endringer. Kun småpirk som dato og navnekorrigeringer, tydeligvis oppstår feil til tross for lyd tatt opp via video og båndopptaker. Anmeldelsesdokumentet mitt er på 14 sider, så tenker at det var fornuftig av politiet å anbefale meg å komme tilbake for gjennomlesingen noen dager seinere. Etterforsker forteller at de gjør mye avhør og har erfaring med at dette er hva de fornærmede ofte har behov for. Det er viktig at fornærmede har overskudd til å lese ordentlig gjennom dokumentet før det godkjennes. 

Mens etterforskeren printer ut dokumentet etter endringer slik at jeg kan sjekke igjennom snakker bistandsadvokat og jeg sammen. Bistandsadvokaten min sier at jeg har gjort en god jobb med avhøret og tatt vitne/anmeldesansvaret mitt på alvor - jeg har ikke holdt tilbake informasjon og gitt opplysninger som også er til fordel for mistenkte, og jeg har forklart meg ganske utfyllende og godt rundt saken. Bistandsadvokaten gir meg også støtte på at dette har jeg taklet veldig bra når jeg forteller at jeg klarte meg uten benzo og jeg klarte meg uten å traumereaksjoner.

Dokumentet printes ut etter korrigeringer og jeg går igjennom og sier ok, og signerer dokumentet.  

Før vi sier farvel sier jeg takk til etterforsker for tilretteleggingen for å komme til en politistasjon nærmere der jeg bor for gjennomlesningen. Snakker litt med bistandsadvokaten på veien tilbake og gjør avtaler. Stikker opp til legekontoret og leverer tilbake benzoen jeg fikk utlevert.

Spørsmål jeg har under gjennomlesingen:

Jeg har mange spørsmål;

  • jeg lurer på hva påtaleansvarlig er, får til svar at dette er politiadvokat og det er denne personen som fatter avgjørelser i saken, vedrørende etterforskning. Jeg lurer på hvem jeg skal kontakte ved oppdateringer i saken og hva slags oppdateringer de ønsker. Etterforskeren sier at jeg kontakte per sms det tjenestenummeret jeg har på vedkommende (hvor jeg også sendte bilder som legges ved som bevis i saken) Oppdateringer som da er ønskelige er vedr. journaldokumenter. Jeg kan også oppdatere i saken via bistandsadvokaten skyter bistandsadvokaten inn. 
  • Jeg spør også en gang til om det er ønskelig at man sender ALL dokumentasjon eller kun det som er relevant for saken. Får bekreftende svar fra etterforsker at kun det som er relevant ønskes. Hadde anmodningen gått via politiet (noe det ofte gjør i slike saker) så spesifiserer de dette, men erfaringene er at de ofte allikevel får mer journal enn de ønsker. Politiet, ifølge min etterforsker som tok imot anmeldelsen, synes det er problematisk mht til behandleres taushetsplikt når det kommer til å sitte på informasjon som ikke er av relevanse for saken. Vi ble i tillegg også enige om at jeg innhenter dokumentasjon fra alle steder, dette vil antakeligvis gå raskere enn dersom det går via bistandsadvokat og bistandsadvokat og jeg sladder der hvor bosted og jobb kommer frem i journaldokumentet - som avtalt med politiet. Når jeg har innhentet alt av journaler avtaler bistandsadvokat og meg et fysisk møte og går igjennom journalene og sjekker at nåværende bostedsadresse ikke kommer frem. Deretter er avtalen at vi finner ut hvordan vi skal få sendt dokumentasjonen inn på en sikker måte til politiet (dette avhenger av hvor mye journaldokumentet som blir lagt totalt sett). 
  • Jeg lurer videre på hvor lang tid ting tar - får til svar: ingen fasitsvar, kan gå 2 uker til noen måneder. Politiet har frister, spesielt vedr. voldtektssaker, det skjer at disse fristene ikke overholdes, men prøver å få kommet gjennom innen frister.  Sjelden/uvanlig ett år fra anmeldelse til avhør av mistenkte. Etter avtale skal jeg ringes og det skal ilegges kontaktforbud når han kalles inn til avhør, ikke før. Dette av strategiske grunner, etter anbefaling fra bistandsadvokat. Men umulig å svare på fordi det avhenger av når de ønsker å avhøre mistenkte. Det kan derimot gå lengre tid mellom etterforskning og tiltale/påtale, der kan det gå litt lengre tid. Om jeg ikke hører noe så er det stort sett ikke noe som har skjedd, men bistandsadvokat vil jevnlig sjekke på vegne for meg og jeg kommer hovedsakelig til å oppdateringer via derfra, bortsett fra at politiet selv ringer meg når mistenkte skal komme inn til avhør. 
  • Kan saker blir henlagt uten mistenkt blir avhørt, lurer jeg på. Ja, i noen tilfeller, men uten at etterforsker kan si 100% sikkert hva som skjer i min sak antas det at her vil det høyest sannsynligvis bli gjort avhør av mistenkte. 
  • Jeg spør helt på slutten om en sak som ikke angår meg, som jeg kom på i etterkant, men som også omhandler mistenkte og hans atferd vedr. pasientene hans under gynekologiske undersøkelser, refererer til ting som ble sagt. Spør om dette er relevanse for saken. Får til svar at disse pasientene evt må anmelde ham, men ta det gjerne opp igjen om det skulle vise seg å bli interessant seinere. 

Jeg velger å skrive veldig grundig rundt erfaringene da det antakeligvis finnes noen som lurer på det samme, samt det er av terapeutisk for meg å skrive. Jeg husker jeg gråt veldig mye de første gangene jeg skrev historien min til anmeldelsen, samt gjorde noen destruktive ting mot meg selv,  men etter å ha skrevet hele historien et par ganger og snakket om den flere ganger så har jeg fått tømt meg skikkelig og selve anmeldelsen oppleves som en bearbeiding av traumene jeg har gjennomgått. Opplever meg veldig godt ivaretatt, møtt med verdighet og at det har blitt tilrettelagt der jeg har trengt det. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ny oppdatering:

Skal i nær framtid møte bistandsadvokaten og gå igjennom dokumentasjon og finne ut hvordan denne skal overleveres til politiet. 

Som avtalt med politi og bistandsadvokat skal informasjon om hvor jeg bor og ofte oppholder meg sensureres. Det var etter avtale med politiet at jeg samlet inn informasjon for å kunne gå igjennom hvor i dokumentene sensitiv informasjon om nåværende bosted (som ikke var relevant for saken) befinner seg. Jeg har ikke utelatt noen sider fra hvert av de ulike stedene det er hentet ut informasjon, men markert hvor i bunken vi må sensurere bostedsadressen min.  Når møte med bistandsadvokaten er gjennomført er det ikke noe særlig mer jeg kan gjøre i saken enn å vente. 

Det ble avtalt at politiet ringer meg direkte når mistenkte kalles inn til avhør, for å varsle meg. Regner vel også med at jeg får bekreftelse på kontaktforbud da, i og med at man av strategiske grunner venter med å søke på dette til etter han har vært i avhør. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Jeg deler fordi jeg selv opplevde at det var så lite informasjon å finne, og håper at ved å skrive om mine erfaringer, så kan bidra at noen får svar på spørsmål de lurer på, og føler seg mer forberedt på hva kan komme til å skjen når man anmelder partnervold og tiden etterpå. Tusen hjertelig takk for støtte ❤️

---

Har fått levert dokumentene til bistandsadvokaten nå, og bistandsadvokaten vil skrive en setning om hva som er fjernet til politiet (f.eks. "boadresse er fjernet, navn på nåværende avdeling hun jobber på fjernet") de plassene det er sensurert noe. Bistandsadvokaten skal levere dokumentene til politiet via sikker løsning da jeg ikke ønsket at journalen min skulle sendes via post, vi snakker tross alt om ganske detaljerte beskrivelser om både fysiske og psykiske skader. 

Når det angår straffesaken så jeg fikk jeg informasjon om selv om han har saksinnsyn så trenger jeg ikke å være redd for at han kan dele journaldokumenter med andre, dette har han ikke lov til, og han kan kun gjennomlese hos advokat. Når det angår voldsofferstatning så kan han faktisk få tilsendt all dokumentasjon i saken i Altinn, dette er nytt i 2023. Det er dessverre også nytt i 2023 at man man ikke lenger får dekket bistand søknad om voldsofferserstatning selv om man har krav på bistandsadvokat i straffesaken, men det var heldigvis ganske lett å søke voldsoffererstatning gjennom skjema, og man trenger ikke å innhente dokumentasjon på nytt siden politiet har dokumentene.  Bistandsadvokaten fortalte meg videre om regress. 

Vi snakket om hvorvidt bistandsadvokaten skulle purre på politiet, jeg sa at det ikke er nødvendig enda, det tar den tiden det tar. Det har så langt gått over 2 mnd etter anmeldelsen. 

Fikk høre at jeg har gjort en god jobb med å samle inn dokumentasjon, jobbet bra med å gå igjennom dokumentasjon og jeg håndterer ting bra og har en god og fornuftig innstilling. 

På vei bort til møtet husket jeg plutselig også på at jeg har enda et vitne i saken, så jeg jobber med å få kontakt med dette vitnet for å høre hvor mye vitnet husker. Bistandsadvokaten sa at det var lurt av meg å være vag om hva det angår for å unngå å påvirke vitnet (dette for å unngå at jeg får juridiske problemer), spør ganske åpne og ikke direkte spørsmål om hva vitnet husker. Hvis vitnet husker noe som er relevant i saken så er planen at bistandsadvokaten kontaktet politiet igjen med kontaktinformasjon til vedkommende. Bistandsadvokaten nevnte også at hvis jeg blir kontaktet av mistenkte og blir presset til å trekke anmeldelsen seinere i forløpet så vil det også være straffbart for ham, fordi det er forsøk på påvirkning av vitne i straffesaken. 

 

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Ny oppdatering:

Etter tips ifra dere på forumet tok jeg kontakt med støttekontoret for kriminalitetsutsatte, og jeg har til nå fått et veldig god dialog og det får meg til å føle meg mindre alene i prosessen. Jeg opplever at min kontaktperson holder meg informert i hvor saken står, lytter og støtter. Hun som følger meg opp har både jobbet med overgrepsutsatte men også de som er innsatt for overgrep, så hun har jobbet for begge sider, noe jeg synes er fint. Hun har også videreutdannelse i dette med å møte folk med traumer og det merkes at hun er ganske flink til dette. Jeg føler meg rolig og ivaretatt. Hun lar meg snakke ut, avbryter meg ikke, og jeg opplever meg forstått. Hun har lest seg opp i saken og husker det som står i saksdokumentene på jo er temmelig mye. 

Vi har pratet på telefon sammen før første møte, hun opplyste meg da at RISK er koblet inn i saken, for å gjøre vurderinger rundt behov for beskyttelsestiltak. Jeg får svar på spørsmål jeg har rundt det, og hun forteller meg også at hvis det blir besøksforbud (det er ikke søkt enda av strategiske grunner vedrørende avhør av mistenkte) så gjelder det ikke bare mistenkte selv men også andre personer mistenkte kan bruke for å nå meg. Vi diskuterer jobb og hva jeg kan si til leder (jeg har skiftet jobb nylig som per nå har null innsikt i saken). Jeg anser det som mindre sannsynlig at jeg og mistenkte jobber på samme sykehus igjen, men forsøk på å finne meg på jobb har forekommet før. Jeg trenger å føle meg trygg på jobb og har behov for at min leder er tilbakeholden med informasjon hvor jeg jobber til uvedkommende. Ikke faen om han skal få ødelegge mitt forsøk på å returnere tilbake til arbeidslivet. Jeg har kjempet så hardt for å få dette til.

Ellers så var det noe snakk om fremming av erstatningskrav i saken og hun sa også at hun kunne hjelpe med meg voldsofferstatningssøknaden når den tid kommer. 

Mistenkte er i skrivende stund ikke enda avhørt. Jeg tror nok det er ventetiden før hans avhør som nok er litt ekstra "ekkel" for meg nå. Jeg kjenner på at jeg har ikke hastverk på det for i det jeg får telefonen om hans avhør så er det skikkelig "point of no return", da vet han han har blitt anmeldt for noe ganske alvorlig.  Følte jo det dagen etter anmeldelsen i september, shit, hva har jeg begitt meg utpå, er jeg sterk nok til å takle dette.  Tenker mye på hvordan han kommer til å reagere. Jeg tror det blir mindre tenking når den tid kommer. Opplever at tankekjøret mitt rundt dette blir normalisert og det hjelper meg å regulere følelser.

Vi snakket også om Dixi og hun støtter meg veldig på det å gå i grupper med andre som har opplevd å bli utsatt for overgrep i nære relasjoner.

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oppdatering 05.02.2024

Mistenkte enda ikke innkalt til avhør. Denne uken har jeg møte med bistandsadvokaten ang fremming av erstatningskrav. 

Jeg har siden i fjor desember gått jevnlig til samtaler hos Dixi og har hatt svært god nytte av dette. Har også blitt kjent med andre som har blitt utsatt for partnervold og det har vært fint å erfaringutveksle. Føler meg mindre alene og føler jeg har støtte.

Var hos DPS nylig for vurdering rundt spiseforstyrrelseproblematikken, men ble også vurdert iht til PTSD diagnosen, jeg fyller fortsatt kriterier for PTSD i MINI (kartleggingsverktøy), men PTSD regnes som i remisjon, selv om jeg hadde tilbakefall i november, så har jeg klart å opprettholde funksjonsevne nok til å klare å arbeide tross økt symptomtrykk. Selv om det har vært tøft å anmelde, så opplever jeg at anmeldelsen har hatt positiv effekt på min psyke, og sammen med samtaler hos støttekontoret, fastlege og Dixi så opplever jeg å klare å håndtere ting. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Tusen takk ❤️

9/2: Oppdatering etter møte idag  med bistandsadvokat; 

- Fremming av erstatningskravet haster ikke før det tas ut tiltale, da får bistandsadvokaten 2 ukers frist på å fremme det på mine vegne og vi må da avtale et møte. Jeg leste i bekreftelsen på anmeldt forhold fra politiet at fremming av erstatningskrav skulle gjøres så snarlig som mulig, og jeg leste et annet sted at det skulle gjøres innen 3 uker etter anmeldt forhold så jeg trodde at vi var for sent ute. Men det gjaldt visstnok hvis jeg ikke hadde bistandsadvokat, så det er bedre tid enn jeg trodde. Jeg har jo selv allerede beregnet tapt lønnsinntekt og estimert fremtidig inntekstap per år fremover innhentet legejournal om estimert fremtidig kostnad for å rette opp i kostnader, sjekket opp forsikringer (eller rettere sagt venter på saksbehandling i forsikringssaken) samt innhentet dokumtasjon, så det blir jo mindre jobb for bistandsadvokaten og desto mer effektivt blir dette.

- Det er mistanke om at eksen har flyttet (igjen!), så bistandsadvokaten skal sjekke opp om politidistriktet må be om bistand fra et annet politidistrikt. 

- Hadde spørsmål angående RISK, skriver mer om det her når jeg får svar på dette. 

- Bistandsadvokaten tipset meg om at Dixi tilbyr bekreftelse på at jeg har gått til samtaler hos de.

- Ble også tipset om at kontoret for voldsoffererstatning har veiledningsplikt og kan hjelpe meg når saker går videre til de.

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...