Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vurdere å begynne å ta opp interessen min for å ta bilder litt mer seriøst. 

 

Jeg hadde et Nikon D810 med 70-200mm som tok helt rå bilder syns jeg da i form av bilde kvalitet, farger, oppløsning osv. 

Eneste jeg ikke likte så godt der var hovedsakelig autofokusen som jeg syns var dårlig. I tillegg likte jeg ikke veldig godt menyen (men kanskje litt for alt var så gammelt). 

 

Har GH6 i dag som jeg bruker på video da jeg primært holder på med det, på bilder derimot ligger den langt under par spør du meg. 

Har et par Canon linser (Sigma 18-35mm Art og en Tamron 11-16mm vidvinkel) som jeg bruker i dag med E-mount til mitt GH6 kamera så tenkte kanskje Canon er det beste valget? 

 

Har vært inne på tanken på Canon R6, Nikon Z8 (ja vet prisen er noe høyere enn skrevet nedenfor)

 

Bruksområde: 

Hovedsakelig portrett/mennesker (bryllup), men også kanskje litt hus, bil og noe natur. Kanskje Macro blir aktuelt på sikt.  

 

Ønskelig:

God fargegjengivelse, dybde og AF. 

Samt gjerne litt mpx (vet det er vanskelig å få i pose å sekk)

 

Pris: 

Mest mulig for pengene :p 

Har egentlig ikke lyst å gå over 20k + evt objektiv MAX MAX 10k. Så ikke mer enn 30k (syns det nesten er for mye).

Vet jeg kunne solgt video kameraet og kjøpt noe dyrer, men føler aldri man får i pose å sekk (video/foto)

 

Kan godt kjøpe brukt - Setter pris på anbefalinger, evt link til gode/greie pakker/tilbud på finn. (evt ca pris man burde betale brukt).  

Om jeg burde vente med å kjøpe kamera så kan jeg vente om det er noe nytt bra som er forventet å komme på markedet snart. 

 

Takk for alle svar på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle jeg kjøpt noe i den prisklassen i dag tror jeg det hadde blitt Lumix S5II. Nå som de endelig kan måle seg med de andre på autofokus, gir det svært mye for pengene. Opplever byggkvaliteten bedre enn tilsvarende priset Canon, og i motsetning til dem og Nikon, har man tilgang på objektiver fra Sigma. Driver ikke så mye med video selv, men såvidt jeg forstår er S5 tett på like god som en GH på det området.

Skal sies at jeg aldri har prøvd Canon-objektiver på noe annet enn et Canon-kamera da, så tør ikke si for mye om hvordan de eventuelt hadde fungert på denne.

Lenke til kommentar
mohamedina skrev (På 14.6.2023 den 20.50):

Har et par Canon linser (Sigma 18-35mm Art og en Tamron 11-16mm vidvinkel) som jeg bruker i dag med E-mount til mitt GH6 kamera så tenkte kanskje Canon er det beste valget? 

Dette gir ikke mening. Canon-objektiver med Sony-mount som du bruker på m43? Uansett er vel ikke den Sigmaen beregnet på fullformat, så ville ikke tenkt så mye på dette ved valg av kamera. Tamronen kjenner jeg ikke, og et raskt Google-søk ga litt motstridende svar. Passer det til fullformat? 

Ellers tenker jeg at kameraer nå er så lik og folk er så forskjellig at det blir rart å komme med så veldig generelle anbefalinger. Kjøp det du har mest lyst på, som har de objektivene du trenger (til en pris du kan leve med). Selv bruker jeg Nikon, men mange av objektivene er for stor, tung og dyr for min smak.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Selle said:

Objektivet har også en del å si for autofokus. Jeg har et Canon 77D som jeg er veldig fornøyd med autofokus på sammen med mine Canon objektiver, men lånte et Tamron objektiv en gang, med de ble autofokus helt håpløs

Tamron har lagd mye rart opp gjennom årene. Husker jeg eide en 70-300mm fra dem, Canon EF-S, og det er helt klart det verste objektivet jeg noen gang har prøvd. Senere lånte jeg en 14-150mm til MFT, og den var faktisk sjokkerende god til superzoom å være.

Lenke til kommentar
Okapi skrev (På 15.6.2023 den 20.40):

Skulle jeg kjøpt noe i den prisklassen i dag tror jeg det hadde blitt Lumix S5II. Nå som de endelig kan måle seg med de andre på autofokus, gir det svært mye for pengene. Opplever byggkvaliteten bedre enn tilsvarende priset Canon, og i motsetning til dem og Nikon, har man tilgang på objektiver fra Sigma. Driver ikke så mye med video selv, men såvidt jeg forstår er S5 tett på like god som en GH på det området.

Skal sies at jeg aldri har prøvd Canon-objektiver på noe annet enn et Canon-kamera da, så tør ikke si for mye om hvordan de eventuelt hadde fungert på denne.

Ja, ingen tvil om at S5 II er bra, hvert fall video biten.. AF syns jeg pulserer litt mye til tider, men kan være det løses med en FW oppdatertering. 

Til å være Panasonic så syns jeg det er blitt veldig bra, men A7S III er det beste jeg har testet på AF til filming. 

 

Usikker på hvor god bildekvaliteten er på S5 II Vs f. Eks Canon R6? 

Lenke til kommentar
Shirmah skrev (19 timer siden):

Panasonic Lumix S5 II vil nok være det beste valget, ev. S5 IIx om du vil ha direkte opptak til SSD og et par andre funksjoner jeg ikke helt har i hodet.

Råskinn både på foto og video, og erstatter egentlig GH6'en din også!

Kanskje heller lurer å vente på GH7 da enn å måtte bytte ut alt av objektiver osv?

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (20 timer siden):

Dette gir ikke mening. Canon-objektiver med Sony-mount som du bruker på m43? Uansett er vel ikke den Sigmaen beregnet på fullformat, så ville ikke tenkt så mye på dette ved valg av kamera. Tamronen kjenner jeg ikke, og et raskt Google-søk ga litt motstridende svar. Passer det til fullformat? 

Ellers tenker jeg at kameraer nå er så lik og folk er så forskjellig at det blir rart å komme med så veldig generelle anbefalinger. Kjøp det du har mest lyst på, som har de objektivene du trenger (til en pris du kan leve med). Selv bruker jeg Nikon, men mange av objektivene er for stor, tung og dyr for min smak.

Sorry meg som bommet litt her.. 

 

Bildemessig ville du gått for Nikon, Panasonic, Sony eller Canon? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...