Gå til innhold

Nå fanger Apples økosystem enda mer


Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (Akkurat nå):

Kommer vel an på hvilken mac du har, men høres ut som du har en Macbook air. Er det apple silicon? For jeg har en M1 Macbook pro og jeg kan garantere deg at teams ikke spinner opp noen vifter her. Har hatt den et års tid og ikke hørt viften en eneste gang.

Så stort som Teams er så hadde det vært nice om de lagde native apps, men da forsvinner vel mye av nytten med at alle "apper" i teams bare er web-apper. Så du kan åpne alt inne i teams.

Jupp, stemmer.
Har en Macbook Pro M1 privat, men den har jeg ikke besudlet med Teams 😛
Selv med 20+% CPU bruk kontinuerlig over lengre tid, så er det tydeligvis ikke nok til å bringe tempen høy nok til at viften skrur seg på. 

Slik jeg forstår det så er det en aldrende arkitektur som er problemet, etter flere og flere funksjoner er lagt til så har den blitt for ressurskrevende.
Den kommende versjonen skal være en stor forbedring. Gleder meg til den for å si det slik, både på MacOS og Windows :) 
https://techcommunity.microsoft.com/t5/microsoft-teams-blog/microsoft-teams-advantages-of-the-new-architecture/ba-p/3775704

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uderzo skrev (15 timer siden):


Jeg datt fort av lasset,

Skal dette være et argument?
Men uansett; du fikk heldigvis lest nok til at du fanget opp hele budskapet mitt, og det holder i massevis for meg.

Sitat

Det var en snever definisjon på høyere utdannelse.

Feil igjen. Jeg har på ingen måte prøvd å definere høyere utdannelse. Hvis du trodde det, så trodde du feil.
Og fortsetter du med stråmannsargumenter som dette, så bør du helst sitere meg der du mener jeg definerer høyere utdannelse.
Det jeg har gjort, er kun å svare på- og motbevise andre debattanters ufunderte påstander om at folk som har høyere utdannelse innen teknologi og naturvitenskapelige fagdisipliner visstnok ikke har teknisk innsikt og/eller ikke kan "tek".
Men siter meg gjerne på det stedet du mener jeg ikke godt nok spesifiserte hvilken kategori utdannelse jeg mente.

Sitat

Jeg har ikke satt meg inn i hvor sannferdige disse undersøkelsene er

Men på tross av at du innrømmer at du ikke har peiling på hvor "sannferdige" de er, så konkluderer du likevel at de er såpass lite sannferdige at du mener deg berettiget til å avfeie dem med dine egne subjektive opplevelser og anekdoter som du åpenbart mener veier tyngre?
I artiklene med undersøkelsene jeg lenket til så er det statistiske grunnlaget og den vitenskapelige metodikken til forskerene bak beskrevet. Eksempelvis var tabellen fra Forbes som viste gjennomsnittlig utdannelsesnivå blant iOS- og Android-brukere basert på noen titalls millioner brukere. Hvis du finner dette for svakt, så må du gjerne begrunne hvorfor.

Sitat

Det som er pinlig er måten du bruker dette på

Pisspreik, all den tid jeg kun har sitert ordrett hva de uavhengige undersøkelsene konkluderer med, der det trenges.
Om mitt ordrette sitat er "pinlig", så må selve artikkelen jeg siterte logisk sett være "pinlig".
Jeg har ikke "brukt" konklusjonene på noen spesiell måte.
Dersom du her insinuerer at jeg har trukket konklusjonene for langt, tolket de feil eller eller har omskrevet noe her, dvs det som på godt norsk kalles "sitatfusk", så får du sitere meg på det istedet for å komme med falske og ullne anklager som du ikke kan understøtte med noe konkret.
Det eneste som er "pinlig" her, er at de undersøkelsene jeg lenket til slo sprekker i forestillingsverdenen til flere debattanter her inne.

Sitat

Som om du har et ferdig manus, og med den mengden av tekst og lenker, så vil jeg ikke blir overrasket om det er tilfellet.

Stemmer. Jeg har to alternative forklaringer på dette, og du kan velge den som passer deg best.

1) Jeg er klarsynt og vet flere dager i forveien hva debattanter kommer til å svare på mine innlegg, slik at jeg kan skrive svaret ferdig på forhånd i ledige øyeblikk.
2) Jeg tar kopi av alt jeg skriver og arkiverer det, slik at når neste debattant tilfeldigvis presenterer presis de samme ufunderte påstandene og mytene som forrige debattant, så svarer jeg han ved å bare ta copy-paste på det jeg skrev til forrige debattant.
Metode 2) anbefales på det sterkeste, og sparer en for mye skriving.

Sitat

Jeg har ikke ditt engasjement og din energi, og har ikke sterke nok meninger om dette temaet

Men du fant likevel engasjementet ditt og meningene dine sterke nok til du mente du kunne avfeie min statistisk signifikante og uavhengige dokumentasjon med dine egne subjektive opplevelser og anekdoter som du åpenbart mente veide tyngre?

Sitat

....kan forsåvidt være interessante eksempler på statistikk og selvrapportering. Hadde vært gøy med noe fagfellevurdert forskning på dette feltet, det finnes nok en del forskning på forbrukeradferd etc.

Det stemmer at flere av undersøkelsene jeg lenket til er basert på metodikk som intervjuer og selvrapportering. Vet ikke helt hvorfor du nevner det eksplisitt her, men hvis du mener at metodikken gjør undersøkelsene mindre troverdige fordi det f.eks er grunn til å tro at iOS-brukere har større tendens til å lyge i forhold til Android-brukere når de selvrapporterer f.eks egen utdannelse, egen inntekt eller eget alkoholkonsum, så bør bør du vel kanskje komme med noen særdeles gode begrunnelser?

Noen av undersøkelsene var dessuten fagfellevurdert og publisert i en vitenskapelig journal, eksempelvis den undersøkelsen som kunne fortelle at all reklamen som preger appene som Android-brukerne notorisk nekter å betale for, kan stjele opptil 75% av all energien på Android-batteriet. Ikke rart at Android-telefoner trenger stort batteri (men uten at det hjelper særlig, skal man tro testene på batteritid som jeg lenket til hvor iPhone var best).

Så har vi typen undersøkelser som f.eks den enkle undersøkelsen jeg lenket til som kunne fortelle at FaceTime har den beste tekniske kvaliteten blant konkurrerende videotelefoni-plattformer, basert på målinger med laboratorie-utstyr. Ingenting er så uomtvistelig og gir så lite rom for diskusjon som objektive målinger gjort med måleinstrumenter; det er liksom ingen ulike alternative måter man kan lese av tallene som lyser mot en på instrument-displayet.
Men er det grunn til å tro at måleutstyret målte feil i disfavør av konkurrentene hver gang de ble målt, slik at FaceTime derfor fremsto som best? I så fall er dette noe en evt fagfelle  begrunne og så rimelig tvil om dersom artikkelen går gjennom fagfellevurdering. Hvis du ikke klarer å finne en god grunn, som å finne frem gode beviser for å beskylde operatøren bak målingene for bias, ikke-uavhengighet eller juks, så klarer neppe fagfellen å finne en. Ergo er fagfelle-vurdering helt unødvendig i slike tilfeller. Skal man forlange fagfelle-vurdering  (uten at man helt kan begrunne hvorfor) hver eneste gang man står foran en mulighet til å utvide sin egen kunnskapshorisont, så kommer man ikke langt, er jeg redd for.

De fleste oppegående mennesker vil være enig i at det fremstår som litt pinlig at man forlanger fagfelle-vurdering for å godta uavhengige statistisk signifikante undersøkelser hvor gang de kontradikterer egen forestillingsverden, mens man samtidig forlanger at opponerende debattanter skal godta ens egne anekdoter og ufunderte subjektive oppfatninger som harde bevis.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (19 timer siden):

Hjelper ikke så mye at de var først med USB-C på laptop når de er sist på alt annet. Ikke bare iPhone, men AirPods, ekstern mus og tastatur.

Dette er jo det reneste pisspreik.
Apples iPhone var beviselig først med multitouch-skjerm, først med Gorillaglass, først med 3D-touch, først med unibody av metall, først med gratis videotelefoni over internett (FaceTime), først med trådløs strømming av innhold til hjemmestereo/tredjepartsprodukter (dengang kalt AirTunes, nå kalt AirPlay), først med en fingeravtrykksensor som funket 10 av 10 ganger og ble sikkerhetsgodkjent av banker, først med 3D-ansiktscanning/gjenkjenning som funket 10 av 10 ganger og ble sikkerhetsgodkjent av banker, først med LiDAR som faktisk kan brukes til noe, for å nevne noe.
Hva mener du konkurrentene var først med innen denne kategorien teknologi som kan beskrives som banebrytende teknologier som faktisk endret telefonhverdagen til folk betydelig til det bedre?
Apple var også først på forbrukermarkedet med GUI og mus, først med trackpad på laptoper, først med trådløs mus med multitouch, først med trådløs/ikke-trådløs trackpad med multitouch, og blant de første med trådløst tastatur.
Forbannet rart da at du kan påstå at Apple var sist på alt annet, som iPhone, ekstern mus og tastatur.

Når det gjelder USB, så var Apple beviselig  først med standarden USB på en datamaskin, og først med USB-C på en laptop.
Jeg kunne også nevnt at Apple var først med standarden FireWire og Thunderbolt, hvorav sistnevnte ble utviklet i et samarbeid mellom IBM og Apple, og ble først vist frem på et hovedkort fra Apple, men det får være en annen historie. 
Apple bidro sterkt også til utviklingen av USB-C standarden, og bidro med flere ingeniører i utviklingen av den enn f.eks erkekonkurrentene Google og Samsung, bl.a, i følge dette dokumentet

Det er unødvendig å nevne at det følger visse fordeler med å kjøpe utstyr fra en produsent som nesten alltid er først med ny teknologi, før konkurrentene kommer diltende etter ett eller to år etterpå med noe som fungerer kun halvparten så godt.
Eller for å sitere en Windows sertifisert tekniker og Apple-fornekter som jeg kjenner: Ulempen med Apple er at selskapet har denne stygge tendensen til å pushe ny teknologi ut på markedet før teknologien er blitt skikkelig utbredt blant folk.

Sitat

Og de har ikke støttet QI-standarder på samme måte som andre (mye tregere trådløs lading f.eks.).

Sist jeg sjekket, så var Apples trådløse lading med MagSafe (15 W) på iPhone den eller kjappeste trådløse ladingen for telefoner på markedet.
Kun noen få Android-telefoner er i stand til å lade med samme effekt via QI, men da med betydelig strålingslekkasje ut i rommet i motsetning til MagSafe, ettersom dette er en tilregnet designfeil med QI-standarden.
Med 15W lading, så tar det rundt en time å lade opp iPhone-batteriet kontinuerlig fra null til 70%, og en time til for å lade opp batteriet via PWM videre til 100%. Merk at dette følger nøyaktig anbefalingene til produsenter av Li-ionebatterier, som ikke anbefaler ladestrømmer større enn 0.8C, der C er batteries kapasitet.
All lading med hastigheter større enn 0.8C er forbannet juks for å kaste blår i øynene på naive kjøpere, og ødelegger batteriet på sikt. Punktum.
Eksmpelvis har Tek alltid latt seg imponere av de korte ladetidene til telefonprodusentene tilhørerende et av verdens mest korrupte land, Kina, eksempelvis Oppo, men det er fordi Tek ikke driver med ordentlig journalisme.
Anerkjente og høyt respekterte Anandtech er f.eks ikke fullt så imponert.
For nye lesere kan jeg nevne at det var Anandtech som avslørte Samungs og andre Android-avhengide telefonprodusenters benchmark-juks for en tid tilbake;
https://www.anandtech.com/show/7384/state-of-cheating-in-android-benchmarks
og Anandtech har hatt noen kommentarer til disse fantastiske ladetidene som kan være verdt å ta med seg (sitat Anandtech):
"Oppo outright confirmed to us that their 40w degrades to 70% capacity in the same cycles 15w would to 90%. it's all a crock of shit marketing race seeking to have the bigger numbers.....it's something that's well known in the industry and why the big players such as apple and samsung aren't engaging in, because they know the trade-off isn't worth it. 15w is as much as you'd ever want with current battery tech"

https://nasilemaktech.com/fast-charging-degrades-battery-20-percent-more/
Og derfor er heller ikke jeg særlig imponert.

 

Sitat

jeg haater at jeg må ha lightning-kabler når alt kunne fungert med USB-C.

Her viser du stor historieløshet.
La oss se på nettopp historien for å forklare Apples plugg-politikk.
Apple har vist seg å være en "stayer" man kan stole på, ved å være den produsenten som historisk har holdt seg lengst til en og samme plugg.
Dette har selvfølgelig skapt trygghet for brukerne som da ikke trenger å bekymre seg for at Apple stadig skal komme med en ny plugg(-sokkel) som gjør det 3djepartsutstyret man allerede eier ikke-kompatibelt, slik at det må kastes på dynga.
Det har også skapt trygghet for 3djepartsprodusentene som skal utnytte disse pluggene idet de vet at utstyret de produserer dette året også kan benyttes, produseres og selges til kundene også neste år fordi Apple ikke stadig skifter plugg.
Eksempelvis brukte Apple 30-pinners-pluggen i 10 år på sine håndholdte enheter, fra 2003 til 2012, dvs først på iPod, senere på iPhone fra lanseringstidspunktet i 2007, og på iPad fra lanseringstidspunktet i 2010.
Lightning-pluggen tok over i 2012 og brukes fremdeles i dag, dvs på tiende året den også, både på iPhone og iPad men også på på andre nye ting som AirPods, og på trackpad'en, tastaturet og musa i "Magic"-serien.
Hva med Apples konkurrenter, som ikke er i nærheten av å beholde samme plugg så lenge som Apple?
La oss f.eks se hva den forbruker-orienterte nettavisen DinSide skrev om dette på slutten av levetiden for 30-pinners-pluggen (sitat) "Apple sørger blant annet for at telefonene deres er så enkle som mulig å bruke sammen med ekstrautstyr, og dette har blitt big business. Spesielt høyttaler-dokker, som gjør iPhone til en reiseradio eller stereoanlegg. Du kan si hva du vil om Android-telefoner, men én ulempe har de: Det er et uttall forskjellige produsenter som lager dem. Dermed blir det et mareritt for dokk-produsenter å lage noe som passer de fleste, ettersom alle Android-telefoner er forskjellige, og det mangler standarder...."

Problemet var ikke bare at Android-telefonene brukte forskjellige plugger, problemet var også at de få av Android-telefonene som tilfeldigvis brukte den samme pluggen hadde pluggsokkelen plassert på forskjellige steder på enheten.
Dette problemet unngikk Apple-brukerne, for sokkelen var alltid på samme sted fra modell til modell, år etter år etter år, og uavhengig om det var iPod, iPhone eller iPad.
Resultatet var at mengden 3djepartsutstyr til iPhone ble overveldende mye større og bedre til iPhone enn for Android-telefoner, hvilket det fortsatt er idag.
Så hvilke plugger snakker vi om når vi snakker om Android?
La oss se på plugg-historien til f.eks telefonene til Samsung, som f.eks her til lands i praksis er Apples eneste konkurrent.
På samme tid som iPhone har eksistert, så har altså Samsung brukt;
- proprietær 20-pinners plugg på T- og U-serien (2007- 2009)
- proprietær 30-pinners plugg på Galaxy Note og Galaxy Tab
- micro-USB B på Galaxy S2 og senere modeller
- den sære micro-USB 3 micro B på f.eks Galaxy Note3 og senere modeller.
- USB-C på skandale-telefonen og brennbomben Galaxy Note7 og på senere modeller
Trenger jeg si mer?
Trenger jeg virkelig å nevne de sære og proprietære pluggene som Nokia, Sony-Ericsson, LG, HTC m.fl. stadig brukte og skiftet ut like kjapt og ofte som en hore skifter truse på omtrent den samme tiden som Apple stadig holdt seg til 30-pinners-pluggen?
Eller at f.eks BlackBerry 8820, Motorola RAZR2 V8, Nokia N800 brukte mini-USB, og ikke micro-USB?
Eller at f.eks HTC Touch Pro var kun en av mange ulike HTC-modeller som brukte EMU-plugg?
Eller at HTC Droid Eris var kun en av mange ulike HTC-modeller som brukte ExtUSB-plugg, en 11-pinners proprietær plugg?
Eller at Garmin-Asus nuvifone A50 brukte mini-USB, og ikke micro-USB?
Eller at LG KT610 var kun en av mange ulike LG-modeller som brukte LGs proprietære 18 pinners plugg?
Eller at Nokia N93i var kun en av mange ulike modeller fra Nokia som brukte Nokias 14 pinners proprietære plugg?
Eller at Sony Ericsson C702 var kun en av mange ulike modeller fra Sony Ericsson som brukte Sony Ericssons 12 pinners proprietære plugg?
Og sånn kunne jeg fortsatt å ramse opp hvis jeg ville, men det gidder jeg ikke, for poenget burde være ganske klart nå.

Det pussige her er at de folka som vi idag ser i debattfeltene stå øverst på barrikadene og skrike høyest om at Apple trenger en lærepenge som visstnok skaper et plugg-virrvarr, er folk som 1) i mesteparten av alle sine innlegg skriver om Apple og Apple-utstyr, men som likevel paradoksalt nok høyt proklamerer at de overhodet ikke er interessert i Apple og Apple-utstyr, og som 2) i sin tid holdt merkelig kjeft og holdt hodet lavt når det gjaldt det plugg-virrvarret som produsenten de sjøl hadde valgt bidro til (eksempelvis på ovennevnte liste).
Når det gjelder elektrosøppel, et mye debattert emne for tiden, så vil jeg påstå at det er den pluggen som brukes uforandret i lengst tid som bidrar til minst søppel, fordi dess oftere produsenter skifter plugg(-sokkel), dess oftere må du kaste det gamle utstyret, dvs både ladere og 3djepartsutstyr, fordi pluggen ikke lenger passer.
Så langt har jeg ikke sett noen som har protestert mot dette faktum.

For de historieløse i debatter som denne (som det åpenbart er mange av, skal man dømme etter påstandene i diverse innlegg) så vil jeg minne om at kritikken mot Lightning-pluggen er gammel, og startet allerede i 2010, da EU klekket ut ideen om at nå skal jaggu alle bruke mikro-USB.
Apple vraket micro-USB og fortsatte med å holde seg til sin egen 30-pinners-plugg.
Da 30-pinners-pluggen ble ansett av Apple for å være utdatert og moden for utskifting i 2012, en tilsynelatende gylden anledning for Apple til å skifte til mikro-USB, så bare fortsatte Apple med å vrake micro-USB.
Dette var egentlig ikke så rart, for når man ser på de tekniske grunnene til at Apple vraket micro-USB, så skjønner man hvorfor denne pluggen kun var en politisk løsning fra EU (2010), men ingen teknisk god teknisk løsning: den kunne kun brukes en vei, den var mekanisk skrøpelig ved at den var innhul med et tynt plast-septum i midten og besto av bevegelige deler, og den var ikke rangert for den strømstyrken som en større enhet som f.eks det store batteriet i nylig lanserte iPad 1 forlangte for lading.
USB-C-pluggen har riktignok mange positive egenskaper; den kan brukes begge veier og er rangert for høy strømstyrke, men den eksisterte ikke da Apple trengte den, og Apple var dermed tvunget til å oppfinne sin egen plugg, Lightning, som var blottet for samtlige av de svakhetene som mikro-USB hadde. 
Men det forhindret ikke at Apple var f.eks den aller første til å benytte USB-C-pluggen i en laptop, eller at Apple kunne si "velkommen etter" da initiativet for designe USB-C-pluggen kom.

Ergo er konklusjonen at:
1) virkeligheten er betydelig mer nyansert enn mange tror, og i mange tilfeller helt motsatt av hva de historieløse her inne forestiller seg.
2) de brukerne som historisk har hatt færrest plugger å måtte sjonglere mellom de siste 20 år, og som samtidig har hatt det største utvalget av 3djepartsutstyr å kose seg med, er iApple-brukerne.

Sitat

Jeg har også tidligere sagt at den tabellen som ble postet tidligere i innlegget er elendig. Både urelevant for Norge og utdatert. Søppel

Jeg postet den tabellen.
Er tabellen "utdatert" kun for at du synes det, eller har du noen gode begrunnelser?
Du vet, synsing er ingenting verdt her inne, så hva du "tidligere har sagt" uten begrunnelser er verdiløst.
Du kan jo f.eks starte med å dokumentere at utdannelsesprofilen blant iOS-brukere har endret seg såpass drastisk på de årene som er gått siden 2014, at tabellen ikke stemmer lenger. Du vet, din påstand = din bevisbyrde.
Og hvorfor mener du at tabellen er irrelevant for Norge? Jeg konstaterer at du påstår dette flere steder, men noen begrunnelse har ikke jeg sett enda fra deg. Har vi ikke videregående skoler, høgskoler og universitet i Norge, slik som i USA, mener du?
Eller mener du at inntekt i Norge i snitt ikke er positivt korrelert til mengden utdannelse man har? Eller at utdannelse ikke er positivt korrelert til intelligens?
Venter spent på begrunnelsen din.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
RadonReady skrev (2 timer siden):

Dette er jo det reneste pisspreik.

Her leser du helt feil. Det er jo åpenbart at jeg mener at de er sist på å gå over til USB-C på alt annet.

Det er lov å like Apple men kritisere de på der de har forbedringspotensiale. Deres latterlige stahet på å beholde lightning er kun negativt for oss forbrukere. De burde gått over til USB-C på iPhone, iPad, AirPods og alt av tilleggsutstyr for mange år siden.

Men du er så hardcore på å beskytte Apple at du ikke klarer å se at jeg er mer på Apple sin side i denne tråden. Det samme skjedde i en annen tråd hvis jeg husker riktig. Jeg har nesten alt av Apple-produkter, så jeg vet hva de er gode og dårlige på.

Siri for eksempel. Hjelper ingenting at de er først ute med Siri når hun er den desidert dårligste assistenten. Hun er dum som et brød.

RadonReady skrev (3 timer siden):

Apple har vist seg å være en "stayer" man kan stole på, ved å være den produsenten som historisk har holdt seg lengst til en og samme plugg.

Ja, til tross for at USB-C ble en global standard på nesten alt av tech. Apple er odd man out, og det er negativt for kundene. De er så ille at til og med EU må inn og tvinge de over på USB-C. Hvorfor er det bra å holde seg til en plugg når den pluggen har vært utdatert i mange år? Ikke engang oppdatert med nye hastigheter heller. Og ikke kom med at det er ille å bytte kabler osv. Lightning-kabler ryker de også, så folk må kjøpe nye uansett. Da hadde det vært bedre om de kjøpte USB-C.

RadonReady skrev (3 timer siden):

1) i mesteparten av alle sine innlegg skriver om Apple og Apple-utstyr, men som likevel paradoksalt nok høyt proklamerer at de overhodet ikke er interessert i Apple og Apple-utstyr, og som 2) i sin tid holdt merkelig kjeft og holdt hodet lavt når det gjaldt det plugg-virrvarret som produsenten de sjøl hadde valgt bidro til (eksempelvis på ovennevnte liste).

Jeg bruker alt av Apple-greier, og jeg har også klaget på kabelen i perioden mikro-usb tok av. Det er jo derfor det var så deilig når USB-C på ledende overalt og det så ut til at alle skulle gå dit. Så har du Apple der man år etter år ser at de ikke bytter. De henger etter. Jeg, som en Apple bruker, ser at de burde byttet for lenge siden.

RadonReady skrev (3 timer siden):

Jeg postet den tabellen.
Er tabellen "utdatert" kun for at du synes det, eller har du noen gode begrunnelser?
Du vet, synsing er ingenting verdt her inne, så hva du "tidligere har sagt" uten begrunnelser er verdiløst.
Du kan jo f.eks starte med å dokumentere at utdannelsesprofilen blant iOS-brukere har endret seg såpass drastisk på de årene som er gått siden 2014, at tabellen ikke stemmer lenger. Du vet, din påstand = din bevisbyrde.
Og hvorfor mener du at tabellen er irrelevant for Norge? Jeg konstaterer at du påstår dette flere steder, men noen begrunnelse har ikke jeg sett enda fra deg. Har vi ikke videregående skoler, høgskoler og universitet i Norge, slik som i USA, mener du?
Eller mener du at inntekt i Norge i snitt ikke er positivt korrelert til mengden utdannelse man har? Eller at utdannelse ikke er positivt korrelert til intelligens?
Venter spent på begrunnelsen din.

Tabellen er utdatert fordi den er nesten 10 år gammel. Det har hendt mye i markedet siden da. Det kan hende at dataen er den samme, men du kan ikke ta det for god fisk. 10 år i teknologi-verdenen er lenge.

Og jeg driter i korrelasjonen mellom utdanning og om de eier iPhone. Det kan lett forklares ved at iPhone har stort sett kun premium-telefoner, mens android har både premium og budsjett-modeller. I tillegg til at fordelene ved å være i økosystemet krever andre premium-produkter.

Det er som nevnt større sammenheng (utifra tabellen din) mellom inntekt og det å eie iPhone, fordi iPhone generelt er dyrere. Og i USA er utdanning dyrt, så det er ikke alle som har råd til høyere utdanning. Da har de kanskje ikke råd til iPhone heller og må ta til takke med en budsjett-telefon (eventuelt eldre iPhone brukt).

Jeg skulle gjerne sett noen statistikk over nyere data, og i Norge. De i lavere klasser tjener greit nok til at kan lettere ta seg råd til iPhone i Norge kontra USA. Mye fordi vi har gratis utdanning og helse. Det er latterlig stor forskjell på det å utdanne seg i Norge og i USA.

Og om det er en korrelasjon som sagt det driter jeg i, for at iPhone skal være "for intelligente" så må det være en kausalitet. At folk velger iPhone fordi der smarte og vet at det er det beste valget. Men det vil du ikke finne, for iPhone er ikke best for deg kun fordi du har høy utdanning. Det kan være mange grunner til at iPhone er det riktige valget, men utdanningen er ikke relevant. Faktisk så er iPhone og iPad genialt for de som sliter med autisme eller andre utviklingsvansker. Fordi de er så lett å bruke og har god foreldrekontroll. Mye bedre valg enn Android, som kan kreve litt mer kunnskap om tech til tider.

--- 

Det er egentlig utrolig hvordan du klarer å få meg som egentlig tenker veldig positivt om Apple til å tenke mer negativt rundt Apple. Det føles ut som jeg prater med noen som leser ITavisen.

Igjen, jeg bruker alt av Apple-produkter. Jeg hadde kjøpt vision pro om den var ute nå. Jeg liker Apple-produkter og de passer bra for meg (I dette øyeblikket, det forandres fram og tilbake over årene).

Men jeg får litt avsky av å se noen nekte å si  noe negativt om Apple. Jeg har aldri diskutert med noen som skal støtte Apple hardere enn deg. Du nekter å godta at Apple har gjort noe som helst galt. Du nekter å se at Apple har stort forbedringspotensiale.

Jeg klager på tingene fordi jeg som Apple-bruker ønsker at produktene skal bli bedre. Jeg klager på Apple fordi jeg tjener på at de skjerper seg.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 21.6.2023 den 15.00):

Her leser du helt feil. Det er jo åpenbart at jeg mener at de er sist på å gå over til USB-C på alt annet.

Feil.
Det var ikke det du skrev.
Du skrev (sitat) 1: "
Hjelper ikke så mye at de var først med USB-C på laptop når de er sist på alt annet. Ikke bare iPhone, men AirPods, ekstern mus og tastatur."

Nå påstår du plutselig at du skrev 2: (sitat): "de er sist på å gå over til USB-C på alt annet"

Her kommer du med to vidt forskjellige utsagn som du feilaktig påstår betyr det samme:
1) Apple er sist på alt annet, men var først med USB-C på laptop. 
Slik du formulerer deg her, så vil "alt annet" forståes som all annen teknologi enn USB-C.
For å hjelpe leseren med å forstå hva du legger i "alt annet" så ramser du opp "
AirPods, ekstern mus og tastatur".
Mulig du legger en annen betydning i begrepet "ekstern mus" her, men sist jeg sjekka så var samtlige mus til computer-bruk "eksterne".
Men du må gjerne definere hva en "intern" mus er for noe.
 
2) Apple er sist på å gå over til USB-C på alt annet.
Med "alt annet" i denne konteksten forståes alt annet som har USB-C innebygd.

Det er en viss forskjell på å påstå at 1) Apple er sist på det meste, og at 2) Apple er sist på å gå over til USB-C.
Mulig du formulerte deg kiossete og tvetydig i utsagn 1, men det er ene og alene din egen feil, ikke min.
Og det er bare inni ditt eget hode at det er "åpenbart" hva du sjøl egentlig mente.
Jeg som leser er ikke tankeleser, og jeg kan derfor ikke forholde meg til hva du egentlig mente dypt der inni hodet ditt.
Jeg er nødt til å forholde meg til hva du skrev.

Sitat

Deres latterlige stahet på å beholde lightning er kun negativt for oss forbrukere.

Leste du i dette hele tatt innlegget mitt, og hva jeg skrev om elektrosøppel og konsekvensen av å skifte plugg for ofte?
Det virker ikke slik.
Hadde du lest det, så hadde Apples "stahet" ikke vært så latterlig likevel.
Joda, på kort sikt så er det bedre for forbrukerne at de til enhver tid kan kaste alt av kabler og erstatte dem med en eneste kabel, men verden er langt mer komplisert enn som så.
lang sikt handler det om at søppelberget vokser mye kjappere på den måten, noe bortskjemte forbrukerne selvfølgelig er lykkelig uvitende om, for forbrukere tenker aldri på lang sikt.
Men det er på lang sikt at de virkelig store problemene oppstår, og de gjør problemet på kort sikt til kun små bagateller.
Hadde forbrukerne tenkt på lang sikt, så hadde vi f.eks ikke hatt klimakrise nå.
Det overordnete argumentet, eller kongetanken, er at en og samme kabel skal kunne brukes til alt ved at all forbrukerelektronikk skal bruke USB-C-pluggen.
Men er det blitt slik, og ser det ut til at det kommer til å bli slik?
La oss se på det, og la oss diskutere kun USB-C:
Mange eksperter mener at bokstaven "C" i "USB-C" står for "Chaos", og jeg er tilbøyelig til å være enig.
Joda, ideen med USB er god; å koble alle mulige enheter med samme plugg, men det er bare det at USB-C ikke tar hensyn til grunnleggende forskjeller enheter i mellom; noen krever høy strømstyrker, andre krever store datahastigheter.
Eksempelvis krever en 1920×1080 pikslers skjerm på 60 Hz rundt 2,8 Gbit/s, mens en 5k-skjerm krever 19,8 Gbit/s, og krever derfor de tjukke USB-C DisplayPort-kablene.
Strømforsyninger trenger også fysisk tjukkere (kobber) kabler for å transportere frem strøm uten nevneverdig impedans.
Det er kun når du vil koble til en mus eller et tastatur, at det er behov for hverken høy datahastighet eller høy strøm.
Du trenger kanskje ikke en DisplayPort-USB-C kabel til musen, men du kan ikke bruke en USB-C musekabel til 5K-skjermen.
Men ser forbrukeren Hvermannsen forskjell på dem?
Neppe.
Så hva gjør man? Det finnes USB-C-kabler med bare fem ledere innabords (slik som man har med den gamle standarden USB 2.0) dvs de såkalte USB 2.0 Type-C-kablene.
Så har man fullt tilkoblede USB-C-kabler som er kompatible med masse annet og mer avanserte ting.
Altså: idag eksisterer både USB-C-kabler som kun støtter USB 2.0, og andre USB-C-kabler som støtter mye mer.
Men ser forbrukeren Hvermannsen forskjell på dem når han drar disse opp av roteskuffen?
Neppe.
Så kom USB 3.1 for datamaskiner, og disse doblet datahastigheten til 10 Gbit/s.
Dette var selvfølgelig helt OK, men problemet var at man inkluderte også den forrige standarden der.
Dette betydde at "USB 3.0" nå var blitt til "USB 3.1 Gen 1" mens det faktiske nye hastighetsnivået ble kalt "USB 3.1 Gen 2". Dette betyr at hvis en enhet støtter "USB 3.1", så er det uklart om den er i stand til 5 eller 10 Gbit/s.
Så gjorde man samme stuntet da USB 3.2 kom, der det gamle fikk navnene "USB 3.2 Gen 1" og "USB 3.2 Gen 2".
Og siste versjon har fått navnet "USB 3.2 Gen 2×2".
Hurra!
Og dette mener du at forbruker Hvermannsen skal ta innover seg og forstå når han drar USB-C kablene sine opp av roteskuffen og opplever at USB-C-kabelen han valgte ikke fungerer etter hensikten?
Det gjør han neppe.
Joda, litt fornuftighet følger med den nye USB 3.2-spesifikasjonen som legger til en overføringsmodus der to par ledebaner i kablene er ment brukt for å oppnå maks hastighet, men dette krever altså en fullt tilkoblet kabel for å fungere.
Hvis man bruker en USB-C kabel hvor kun ett par er tilkoblet, så gir det kun halvparten av hastigheten.
Den halverte hastigheten kan selvfølglig være bittelitt irriterende for forbruker Hvermannsen når han prøver å koble til sin eksterne USB-C harddisk, men drit i det, for USB-C er jo fasiten uansett, ikke sant?
Og så driter jo også Hvermannsen selvfølgelig i at den USB-C kabelen i praksis fungerer som en av-bryter for en ekstern skjerm hvis dens oppløsning ikke støttes av kabelen, for man har jo vedtatt at USB-C er frelsen uansett, ikke sant?
Og for å gjøre tingene enda mer komplisert: USB 3.1 Gen 1 har en litt annen overføringsprotokoll i forhold til USB 3.0, så førstnevnte kan være litt kjappere, men kun hvis enhetene i hver ende støtter det.
Men USB 3.1 Gen 2 og USB 3.2 Gen 2 er nøyaktig det samme, så for å få dette mer oversiktlig, så har vi altså pr. idag forskjellige kabler med USB-C-plugg som støtter:

USB 3.0
USB 3.1 Gen 1, USB 3.2 Gen 1, (nesten det samme som USB 3.0)
USB 3.1 Gen 2, USB 3.2 Gen 2
USB 3.2 Gen 2×2

Men merk: siste versjon, dvs USB 3.2 Gen 2×2, kan fortsatt ikke gjøre alt.
Den kan f.eks drive en 4k-skjerm, men ikke en 5k-skjerm.
For å sistnevnte til kreves Thunderbolt 3, som forøvrig har samme USB-C-plugg, og som kan kjøre 40 Gbit/s og kan derfor også drive de største dokkingstasjonene og skjermene.
Men ser forbrukeren Hvermannsen forskjell på dem?
Neppe
I tillegg til dette finnes der forskjellige alternative moduser som støttes, og disse er selvfølgelig indikert med små ikke-intuitive kryptiske ikoner for å indikere for folk med mye mer enn gjennomsnittlige datakunnskaper at porten støtter eksemplevis høyere datahastighet, DisplayPort Alternate Mode, Thunderbolt eller Power Delivery.
Alle disse inkluderer den store frelsen, dvs USB-C-pluggen, men de er som sagt egentlig alle forskjellige.
Men hey, ikke fortvil, for hjelpen er nær: for å hjelpe oss ut av dette USB-C-helvetet så finnes heldigvis et "USB-C travel kit" å få kjøpt, som inkluderer:
- To små USB-C til hunn USB Type-A-adaptere for tilkobling til eldre enheter, for eksempel flash-stasjoner.
- En kort adapterkabel med en USB Type-A hannplugg i den ene enden og en hann USB-C i den andre.
- En USB-C AC-adapter.
- En USB-C hann-til-hann-kabel til tilbehør.
- En USB-C Ethernet-adapter når kablet nettverk er tilgjengelig.
- En HDMI-adapter for å koble to kabler sammen.
- En Baseus 8-i-1 USB C Hub-dokkingstasjon som har tre Type-A USB 3.0-porter av den gamle skolen og en USB-C-kontakt som kan levere opptil 100 watt strøm.
Forøvrig har Huben til et halvt tusen kr også en kablet Ethernet-port for Gb/sek-overføring, spor for SD-kort i full størrelse og mikro-SD-kort, og en HDMI-port som kan mate 4K-video til en skjerm.
Dobbelt hurra.
Men vent litt.....skulle det liksom ikke være Apple som hadde hegemonien på forhatte adaptere, for det er jo det særlig Windows-fanbois har tutet ørene våre fulle av årevis?
OK, da stemmer ikke det, og vi kan legge den myten død.
Men bevares, ikke ta mine ord for dette, sitat Android Authority:
"It's 2022 and USB-C is still a mess....USB-C is billed as the solution for all our future cable needs, aimed at unifying power, and data delivery with display and audio connectivity. Ushering in an age of the one-size-fits-all cable. Despite the USB-C connector supplied as default in modern smartphones, the standard has, unfortunately, failed to live up to its promises....Even the seemingly most basic function of USB-C — powering devices — continues to be a mess of compatibility issues, conflicting proprietary fast charging standards, and a general lack of consumer information to guide purchasing decisions. The data speeds available over USB-C have also become increasingly convoluted. The problem is that the features supported by different USB-C devices aren’t always clear, yet the defining principle of the USB-C standard makes consumers think everything should just work".
Lenger ned på den siden ser vi at har du både telefon, 30 Watts lader og USB-C-kabel fra OnePlus, så kan du lade med forventede 26 W.
Men bytter du ut kabelen med en USB-C-kabel fra Huawei, så går ladingen ned til 7 Watt.
Videre: har du både telefon, 18 Watts lader og USB-C-kabel fra Google, så kan du lade med forventede 16 W.
Men bytter du ut kabelen med en USB-C-kabel fra OnePlus eller Huawei, så går ladingen ned til hhv 7 og null Watt.
Hurra for det glade USB-C-vannvidd. mooohaaaahaaahaaahahahahaha!

Synes du sjøl at dette rimer med det storslagne USB-C tusenårsriket du og resten av fanboisa var blitt forespeilet?

Kan vi dermed konkludere at USB-C har bidratt til at forbrukerne kan kaste alt av kabler og erstatte dem med en eneste kabel, eller at dette på magisk vis vil skje straks Apple "tvinges" over på USB-C?
Langt derifra.
Så det eneste som er "latterlig" her, er:
1) de tendensiøse men lite nyanserte forbruker-klisjeer du slenger om deg med, samt
2) din blinde og elendig funderte idealisering og forherligelse av USB-C som den fasiten som lissom skal løse alle problemer.

Sitat

Det samme skjedde i en annen tråd hvis jeg husker riktig.

Hvilken tråd da, og hva gjaldt dette?
Skal dette være et argument som angår saken?

Sitat

Ja, til tross for at USB-C ble en global standard på nesten alt av tech. Apple er odd man out, og det er negativt for kundene

Jeg ser du påstår det, men bevisene for påstanden din mangler.
Ovenfor behandlet jeg det helvetet som oppstår når man putter en og samme plugg på vidt forskjellige kabler som skal utføre vidt forskjellige funksjoner, slik åpenbart EU promoterer, men uten at EU har vurdert de tekniske betenkelighetene som oppstår.
Dette har vi sett før, som da EU prøvde å tvinge alle over på den teknisk underlegne standarden micro-USB.
Det er overhodet ikke positivt for brukerne å gå vill i det virrvarret av USB-C-kabler, samt oppleve defekter og ting som ikke funker, hvis det var budskapet du ønsket å frembringe her.
Fordelen med Lightning er at det er umulig å ta feil av hva den pluggen/kabelen skal brukes til ettersom pluggen er helt forskjellig fra alle andre (slik det generelt var med plugger før i tiden), og den har ingen bevegelige deler og dermed større robusthet enn USB-C, og den kan brukes begge veier som USB-C.
Det eneste Lightning ikke har er samme datarate som de kjappeste USB-C-kablene eller samme evne til å lede høye ladestrømmer som forøvrig er unødvendig for mobiltelefoner ettersom de høye ladestrømmene som telefoner fra kinesiske produsenter skilter med er ren svindel.
 

Sitat

De er så ille at til og med EU må inn og tvinge de over på USB-C

"Ille", som sist, da EU tvang produsentene på micro-USB, mener du?
For som de ikke-historieløse her inne husker, så resulterte det i et sant helvete, for EUs stunt var kun politisk motivert, og hadde lite og ingenting å gjøre med tekniske forbedringer.
Micro-USB var rangert for for lav strøm, kunne brukes kun en vei, inneholdt skrøpelige og bevegelige deler.
Så kan man jo bare spekulere i hvor mye mer søppelberget vokste fordi pinnene i micro-USB-pluggen eller det skjøre plastikk-septumet i midten av den bøydes, eller fordi pluggen eller porten sprakk og revnet fordi folk stakk pluggen inn "feil vei" med kraft.
Apple lanserte iPad på samme tid, og ville fornuftig nok ikke bruke micro-USB til den, men måtte finne opp sin egen plugg, dvs Lightning, som tålte bruken som Apple regnet med at folk ville utsette pluggen for.
Så denne foreherligelsen av EUs "tvang", som du driver med her, imponerer ikke meg.

Sitat

Så har du Apple der man år etter år ser at de ikke bytter. De henger etter. Jeg, som en Apple bruker, ser at de burde byttet for lenge siden.

Jepp, heldigvis går år etter år går uten at Apple bytter, .
På mer enn 20 år så har Apple forholdt seg til kun to typer plugger, der siste erstattet den første, og hver av dem varte ca 10 år.
Og bra er det at Apple "henger etter", for dette står jo i sterk kontrast til konkurrentene som byttet plugger ofte og dermed skapte usikkerhet både hos sine brukere og produsentene av tredjepartsutstyr ettersom brukerne ble tvunget til å kaste slikt utstyr som var utstyrt med den "gamle" pluggtypen og på tross av at utstyret fremdeles funket, og som dermed bidro sterkt til veksten av søppelberget.
Jeg som miljø- og klima-bevisst Apple-bruker, roser Apple for at selskapet er en stayer og henger igjen.
Jeg har heler ingen problemer med å finne riktig kabel, for Lightning-kabelen er forskjellig fra alle andre.

Sitat

Hvorfor er det bra å holde seg til en plugg når den pluggen har vært utdatert i mange år?

Utdatert?
Bevis det.
På hvilken måte er den utdatert, mener du?
 

Sitat

Tabellen er utdatert fordi den er nesten 10 år gammel. Det har hendt mye i markedet siden da.

Jeg ser du påstår det, men bevisene for påstanden din mangler.
For ca 35 år siden dukket det eksempelvis opp artikler i avisene som sensasjonelt kunne fastslå at melk nå var blitt dyrere pr liter enn Cola.
I alle år før dette, så hadde nemlig melk vært billigst, tro det eller ei.
Disse artiklene er ikke utdaterte idag kun fordi noen nå kan påpeke at de er 35 år gamle, og på tross av at det har hendt pokker så "mye i markedet" siden da.
Så lenge dette "mye" ikke gjelder Cola- eller melke-prisen, så er det totalt irrelevant hva "mye" innebærer.
Så hverken alder på disse artiklene, eller det faktum at det ikke er tilkommet nyere artikler som bekrefter at melk fortsatt  er dyrere enn Cola, er ikke et argument per se for at budskapet om at melk er dyrere enn Cola er utdatert.

Sitat

Og jeg driter i korrelasjonen mellom utdanning og om de eier iPhone. Det kan lett forklares ved at iPhone har stort sett kun premium-telefoner, mens android har både premium og budsjett-modeller. I tillegg til at fordelene ved å være i økosystemet krever andre premium-produkter. Det er som nevnt større sammenheng (utifra tabellen din) mellom inntekt og det å eie iPhone, fordi iPhone generelt er dyrere.

Selvfølgelig, og ingen har benektet at iPhone er dyre premiumtelefoner, så dette er vi alle enige om.
Men så er det jo slik at de som har råd til premium-modellene er nettopp de som har høyest inntekt, og de som har høyest inntekt er som regel de som har de best betalte jobbene som krever høyest utdannelse, og de som har høyest utdannelse er som regel de som hadde vett og forstand til å ta høy utdannelse, eller som har høyere "intelligens" som vi kaller det.
Poenget ditt var?

Sitat

Og i USA er utdanning dyrt, så det er ikke alle som har råd til høyere utdanning. Da har de kanskje ikke råd til iPhone heller og må ta til takke med en budsjett-telefon

1. Så du mener at det som ene og alene avgjør om folk i USA kan ta seg utdanning er hvorvidt folk har råd til det?
Personlige evner og intelligens har altså null betydning, i følge deg?
Så enhver klovn med 70 i IQ kan utdanne seg til rakettforsker eller hjernekirurg hvis han vil, bare han har penger nok?
Neppe.

2  Jepp, det er dyrt, presis som i Norge som er et av landene med høyest kostnadsnivå i verden.
Eller mente du at utdanning ikke er dyrt i Norge, og at statistikken fra Forbes må forkastes pga forskjellen?
Sparebank1 Østlandet har regnet på hva det koster å være student i Norge.
Leve-utgiiftene er drøye 17 000 kr / måned for mat, klær, reise, osv, og da er elektrisk strøm og uteliv ikke inkludert.
Tar du fem års universitetsutdannelse for å ta en mastergrad, så koster det fort totalt 1 020 000 etter bankens regnestykke, som selvfølgelig studenten må betale med studielån som betales tilbake med renter slik at lånet totalt sett koster 1 440 000 med dagens rente og nedbetalingstid.
Billig å utdanne seg i Norge?
Neppe.
Men det der var selvfølgelig med norsk kostnadsnivå hvor man alltid betaler 25% nasjonal moms på alt man kjøper, i motsetning til momsen i USA hvor momsen varierer fra null % til maks snaue 9%, men for det meste varierer mellom 3 og 8% innbyrdes byer og stater.
Det er vel kun de innbitte og sterkt forvirrede pappenheimerne til Gudmund Hernes, du vet han undervisningsministeren fra Arbeiderpartiet som på 90-tallet raserte norsk skole med reform-94 og reform-96 ved bl.a å fjerne de tunge formelt fastsatte fagprogrammene (kalt "linjene") i videregående skole som elevene fikk vondt i hodet av å lære (matematikk, fysikk, kjemi), som kan finne på å påstå at alle egentlig har like forutsetninger for å ta høy utdannelse og at skolen er lik for alle, men det får være en annen historie.
Så neida, det er ikke alle som har råd til iPhone i Norge, og aller minst råd har nok de som nettopp har fullført høyere utdanning og som derfor sitter nedsylta i gjeld fordi de i kraft av sin intelligens og sine evner våget seg på nettopp en høyere utdanning.
Antakelig har butikkmedarbeideren i kassa på Eurospar med kun videregående som ballast bedre råd til iPhone enn den nyutdanna sivilingeniøren med studielån som handler First Price-produkter på samme butikken for å ha råd til å betale på studielånet.
Men dette styrker ikke akkurat din argumentasjon.
Så hvor mye annerledes er det i USA?
Årlige leve-utgifter i USA av samme type som i bankens regnestykke ovenfor er høyst sannsynlig kun halvparten av leve-utgiftene i Norge.
Men i motsetning til Norge må man i USA betale en skyhøy avgift i form av studieavgift for et studium på høyskole/universitetsnivå, og denne årlige studieavgiften kan ofte være like høy, opptil dobbelt så høy, som de årlige leve-utgiftene.
Det er vanskelig å gjøre en direkte tall-basert sammenligning mellom Norge og USA idag pga spinnvill dollarkurs for øyeblikket, men også fordi pandemien, globale økonomiske nedgangstider og stor global prisstigning den siste tiden har ført til at både studieavgiften og leve-kostnader generelt har steget ekstraordinært og mer enn 30% siden 2014 da statistikken fra Forbes ble laget.
USA har nesten 5000 universiteter/høyskoler, de private er dyrest, mens statlige/offentlige er billigst.
Prisene på studieavgiften varierer mye, men holder man seg vekk fra de største byene hvor det er dyrest å bo, og holder man seg vekk fra prestisjeuniversiteter, så slipper man unna med under halvparten av studieavgiften i forhold til de dyreste.
Tar vi utgangspunkt i opplysningene i nest-siste lenke, som forteller om de totale kostnader (leve-kostnader + studieavgift sammenlagt) i 2014 for Arizona State University (et ikke-privat, non-prestisje-universitet), dvs omtrent på den tiden statistikken fra Forbes ble laget, så ble det anslått at de totale kostnadene for studenten var på i underkant av 25 000 US$ pr år.
Vi kan gjøre en grov utregning: med en dollarkurs på 5,93 krone den 10 april 2014, dvs presis samme dag som Forbes-artikkelen ble publisert, og med konsumprisindeksjustering til idag for å finne hvor mye tilsvarende det ville svidd i pengepungen i dag for en norsk student i USA, så vil en kostnad på 25 000 US$ pr år på den tiden tilsvare 196 700 NOK pr år med dagens kjøpekraft.
Hvis prisene og dollarkursen hadde holdt seg konstant i 5 de neste år så ville kostnadene for en 5 årig mastergrad vært 983 500 NOK med dagens kjøpekraft.
Men i virkeligheten steg de totale kostnadene for studenten med 8% på 5 år i følge tabellen for Arizona University, så masterstudiet for en amerikansk student passerte nok millionen NOK med dagens norske kjøpekraft, presis som vi regnet ut for en mastergrad tatt på et norsk universitet i Norge.
Dollarkursen steg også løpet av de 5 årene, så for en norsk student i USA ville det blitt betydelig dyrere enn kun en million NOK, men det er irrelevant, for her ser vi egentlig på hva utdanning koster for amerikanere, og de betaler ikke studiet med NOK.

Sitat

Det er latterlig stor forskjell på det å utdanne seg i Norge og i USA.

Nei, som jeg har dokumentert, så er det er ikke "latterlig stor forskjell", slik du påstår.
Men dette faktum forhindrer ikke at man, om man virkelig går inn for det, kan velge en utdanning i USA som bidrar til at det faktisk blir "latterlig stor forskjell på det å utdanne seg i Norge og i USA".
Det er jo bare å velge å studere på et prestisje-universitet hvor studieavgiften er 2.5 ganger så høy (56 000 US$ årlig ved Princeton) , og/eller velge å bo i sentrum av en storby med 3 ganger høyere utleiepriser, så kan man fort vise til anekdote som "beviser" at utdanning er latterlig dyrt i USA.

Ergo: det å påstå at iPhone utelukkende foretrekkes av rikfolk, og ikke folk med høy utdannelse, blir feil.


3. En annen god grunn til at folk med høyere utdannelse foretrekker iPhone, er at appene som appelerer til folk med høyere utdannelse og som kanskje tjener som verktøy i jobben de utfører i kraft av sin utdannelse, eksisterer i betydelig større grad til iOS enn til Android.
Grunnen er enkel: disse appene er pokker så dyre, og mange er ikke utgitt for Android nettopp fordi Android-brukere er lite betalingsvillige.
På min iPhone har jeg profesjonelle apper som tilsammen koster mer enn halvparten av det telefonen sjøl kostet som ny, og det er nettopp grunnen til at Android ikke fungerer for meg, men det får være en anekdote.

 

Sitat

...for at iPhone skal være "for intelligente" så må det være en kausalitet.... iPhone er ikke best for deg kun fordi du har høy utdanning. Det kan være mange grunner til at iPhone er det riktige valget, men utdanningen er ikke relevant.

Fundamentalt feil.
Jovisst pokker er utdanningen relevant.
Alternativet er Android, men her er det slik at at ca 4 av 5 apper statistisk kommer først til iOS, før de kommer til Android (om de i det hele tatt noensinne kommer til Android).
Grunnen er enkel: utviklerne publiserer til den plattformen hvor det er mest sannsynlig at dens brukerne er kjøpevillige og derfor hurtigst mulig vil nedbetale utviklingskostnadene, og det er iOS, ikke Android. Punktum.
Ser vi vekk fra apper for Hvermannsen, selv om fenomenet gjelder like mye dem, så er de dyreste appene, dvs de som koster flere hundre kroner pr stk, kun av akademisk interesse (eksempelvis koster Dorlands Illustrated Medical Dictionary 250 kr) og kjøpes av kun akademikere, dvs folk med høyere utdannelse.
Disse brukerne vil selvfølgelig velge den plattformen som gir dem disse appene, og velge vekk plattformen som ikke gir dem disse appene.
Der har du kausaliteten du etterlyser.
Merkelig at du fornekter dette.
I sin tid var mitt eget valg av plattform i stor grad påvirket av dette, og jeg vet at jeg snakker på vegne av mange andre; diverse offline medisinsk/naturvitenskapelige apper for restriksjonsenzymer/kloning, samt referanseverk innen medisin, kjemiske substanser og fysikk var kun utgitt for iOS.
Det samme gjaldt apper relatert til mine fritidsinteresser, som botanikk, astronomi og ornitologi, selv om de aller fleste av disse etterhvert ble publisert for Android noen år etterpå.
Men alle disse appene jeg nevner her er kun av akademisk interesse, noe Hvermannsen som jobber på bilverksted eller som steker burgere på burgersjappa nedpå hjørnet her har liten interesse av.
Poenget ditt var?

Sitat

Jeg skulle gjerne sett noen statistikk over nyere data, og i Norge

Tja, hvis du har noe å bevise, så er det vel bare for deg å google frem noe dokumentasjon som beviser poenget ditt, ikke sant?

Sitat

Men jeg får litt avsky av å se noen nekte å si  noe negativt om Apple. Jeg har aldri diskutert med noen som skal støtte Apple hardere enn deg. 

Du nekter å godta at Apple har gjort noe som helst galt. Du nekter å se at Apple har stort forbedringspotensiale.

Hæ?
Du føler altså  "avsky" fordi noen nekter å si det du ønsker at de skal si?
Jøss. Skulle dette være et argument?
Jeg for min del føler avsky når folk ikke klarer å dokumentere sine elleville påstander, og hvem kan klandre meg for det?
I ditt siste innlegg, så var der null lenker til dokumentasjon, men der var mange påstander som ikke stemte med den dokumenterbare virkeligheten.
Og som jeg sa tidligere i debatten: for alt du vet så kan jeg være en fanatisk Apple-fanboy med Mac-tempel i hagen og iPhone-sakristi i kjellerstua mi, men det er egentlig totalt irrelevant for saken hvem jeg er eller hvilke interesser jeg har, for her gjelder kun argumenter og dokumentasjon som angår selve saken.
Og når det gjelder nettopp argumenter og dokumentasjon, så har hverken du eller mine opponenter her inne orden i sysakene, og du står derfor i fare for å tape diskusjonen mot en fanatisk Apple-fanboy med Mac-tempel i hagen og iPhone-sakristi i kjellerstua.
Forøvrig kunne jeg sagt mye negativt og dokumenterbart om Apple, men det vedgår ikke denne saken som vi diskuterer her.

Lenke til kommentar
RadonReady skrev (55 minutter siden):

Du skrev (sitat) 1: "Hjelper ikke så mye at de var først med USB-C på laptop når de er sist på alt annet. Ikke bare iPhone, men AirPods, ekstern mus og tastatur."

Du måtte lese det som "Hjelper ikke så mye at de var først med USB-C på laptop når de er sist på alt annet. Ikke bare iPhone, men AirPods, ekstern mus og tastatur." Jeg nevner at de var først på USB-C på laptop, og så nevner jeg masse andre enheter som bruker lightning. Ikke så vanskelig å forstå utifra setningen min hva jeg mente.

RadonReady skrev (57 minutter siden):

Mulig du legger en annen betydning i begrepet "ekstern mus" her, men sist jeg sjekka så var samtlige mus til computer-bruk "eksterne".
Men du må gjerne definere hva en "intern" mus er for noe.

Jeg glemte å legge inn touchpad der, fordi det er egentlig ekstern touchpad, mus og tastatur. Den magic touchpad (som jeg bruker) har også lightning. Takk for at du minte meg på at det var enda en enhet.

RadonReady skrev (59 minutter siden):

Det er en viss forskjell på å påstå at 1) Apple er sist på det meste, og at 2) Apple er sist på å gå over til USB-C.
Mulig du formulerte deg kiossete og tvetydig i utsagn 1, men det er ene og alene din egen feil, ikke min.
Og det er bare inni ditt eget hode at det er "åpenbart" hva du sjøl egentlig mente.
Jeg som leser er ikke tankeleser, og jeg kan derfor ikke forholde meg til hva du egentlig mente dypt der inni hodet ditt.
Jeg er nødt til å forholde meg til hva du skrev.

LMAO. Du er helt umulig. Som jeg skrev i starten av innlegget her så er det ikke vanskelig å skjønne hva jeg mente. Du må virkelig misforstå meg med vilje for å ikke skjønne det.

Alle andre her inne forsto hva jeg mente. Det er jo åpenbart at det var relatert til pluggen jeg mente. Det er det eneste som gir mening utifra det jeg skrev. Det bare du som blir triggered hver gang du tror noen synes Apple er sene å lansere noe. Du er som en sporhund som blir gira hver gang noen sier at Apple ikke var først. 

RadonReady skrev (1 time siden):

Så du mener at det som ene og alene avgjør om folk i USA kan ta seg utdanning er hvorvidt folk har råd til det?
Personlige evner og intelligens har altså null betydning, i følge deg?
Så enhver klovn med 70 i IQ kan utdanne seg til rakettforsker eller hjernekirurg hvis han vil, bare han har penger nok?
Neppe.

Jeg har ikke sagt det nei. Det er ikke ene og alene penger. Akkurat som det ikke er ene og alene IQ (som du legger det fram). Jeg prøvde å vise en annen side ved å si at penger har mye å si. Det er åpenbart ikke så enkelt at det er kun en grunn til at folk ikke tar høyere utdanning. Det regner jeg med det du også skjønner. Og da er vi enige i at det ikke er kun IQ.
 

RadonReady skrev (1 time siden):

Ergo: det å påstå at iPhone utelukkende foretrekkes av rikfolk, og ikke folk med høy utdannelse, blir feil.

Jeg har ikke påstått at de foretrekkes av kun rikfolk. Jeg har ikke påstått at de foretrekkes av kun de med høy utdannelse. Den nærmeste å påstå noe slikt er du. Med den eldgamle grafen din.

RadonReady skrev (1 time siden):

Grunnen er enkel: utviklerne publiserer til den plattformen hvor det er mest sannsynlig at dens brukerne er kjøpevillige og derfor hurtigst mulig vil nedbetale utviklingskostnadene, og det er iOS, ikke Android. Punktum.

Ja? Folk er mer villige til å betale på iOS. En stor del av grunnen er at iPhone koster mye og ikke har budsjett-versjoner i tillegg til at det ikke eksisterer sideloading. Så har du iPhone har du ikke noe valg enn å betale hvis du vil ha en app. Det er også lettere å utvikle til et mindre sett med telefoner. Android har større variasjon i skjermstørrelse, ytelse osv.

RadonReady skrev (1 time siden):

Tja, hvis du har noe å bevise, så er det vel bare for deg å google frem noe dokumentasjon som beviser poenget ditt, ikke sant?

Hvis det var kjernen i samtalen så kanskje, men det er bare en liten digresjon som ikke har så mye å si. Kjernen her er jo at Apple har vært trege å bytte over til USB-C. De hadde aldri noen mål om å lage en felles standard, så derfor blir de tvunget over til USB-C. Og det er bra for samfunnet og forbrukere. Kanskje dårlig for deg, men heldigvis er det ikke så mange av deg så jeg tror det går greit.

RadonReady skrev (1 time siden):

Du føler altså  "avsky" fordi noen nekter å si det du ønsker at de skal si?
Jøss. Skulle dette være et argument?

Nei, avsky fordi jeg har aldri sett noen simpe så mye for Apple før. Selv ikke på høyden av ITavisen (lever de fortsatt?). 
Det er litt som du ser noen med sykdom. Du får lyst til å holde deg unna. Og det skal jeg gjøre etter dette innlegget. 

RadonReady skrev (1 time siden):

I ditt siste innlegg, så var der null lenker til dokumentasjon, men der var mange påstander som ikke stemte med den dokumenterbare virkeligheten.

Okei, så drit i alt annet enn dette: Det eneste fakta er at Apple har vært trege å bytte til USB-C på andre enheter enn MacBook. Så trege at det har vært oppstyr i årevis rundt det og så trege at de nå blir tvunget av EU. Det er kjernen her og det jeg har klaget mest på. Du har enda ikke klart å dokumentere noe mot at de er trege å bytte over til USB-C. Og det går ikke, fordi de fortsatt ikke har gjort det enda. De er såvidt startet. Du kan dokumentere det  ved å ta en tur i en Apple-butikk.

RadonReady skrev (1 time siden):

Og når det gjelder nettopp argumenter og dokumentasjon, så har hverken du eller mine opponenter her inne orden i sysakene, og du står derfor i fare for å tape diskusjonen mot en fanatisk Apple-fanboy med Mac-tempel i hagen og iPhone-sakristi i kjellerstua.
Forøvrig kunne jeg sagt mye negativt og dokumenterbart om Apple, men det vedgår ikke denne saken som vi diskuterer her.

Det morsomme er at du tror du kan vinne denne diskusjonen. Igjen og igjen så diskuterer du, men legger du merke til at ingen er enige med deg? Merker du ikke at alle går i mot deg, både de som liker og misliker Apple? 

Hvis diskusjonen endte nå, så sitter du nok der og tror at du vant. Men du gjorde ikke det. Hjelper ikke å si at du vinner hvis alle andre er uenige. Målet er vel å overbevise andre og vise hvorfor de tar feil? Du har feilet. Kanskje har jeg det også. Jeg har kanskje ikke lykkes i å overbevise deg om at Apple er trege på USB-C. Og alle andre var vel enige med meg fra før av. 

Uansett så har du fått mindre støtte for din sak i løpet av denne diskusjonen. Så du får bare si til deg det du trenger for å kunne si at du vant. Kanskje du kan putte oss i en gruppe med lavere IQ eller noe, eller si at vi ikke hører på argumenter med dokumentasjon eller noe. Resultatet er fortsatt det samme.
Og med dette melder jeg meg ut! Takk for diskusjonen.

NB: Du er kanskje en veldig trivelig fyr på ordentlig. Jeg håper ikke at noe tolkes som personangrep, for det er absolutt ikke målet mitt her. Alt det negative jeg har sagt er rundt hvordan du legger fram din sak rundt Apple. Og det mener jeg fortsatt. Utrolig slitsomt.

 

Lenke til kommentar

Vi som er en del av den «blå» gjengen føler oss ikke overhodet fanget på noen måte. Våre iPhone og iPad fungerer hele tiden, uten problemer.

Det å dele bilder eller annen info med en Android telefon er jo så krøkkete. 

Men innimellom slår jeg på min snart 6 år gamle laptop, som bruker utrolig mange minutter før den er klar til bruk.

Men fremdeles litt morsomt å se på hvor mye rart som må til for at den kan brukes til hva?  Er jeg ikke sikker på….

Både Google og Word trives bra på mine Apple enheter. 
 

Det «614» kanaler på YouTube som omhandler Apple produkter. Og Instagram. Hvor mange om Android varianter? 
Ps: etter 4 Sony Ericsson og 5 Sumsang mobiler ble det iPhone 6s Plus jula 2015.

Måten Android=Google behandler bilder ved bytte av tlf. er ikke noe særlig genialt. Android til Android. 
Noe helt annet i iCloud universet.

God sommer.

Lenke til kommentar

Vi bruker totalløsning fra Supermicro. Den der Mac Pro er som et leketøy i forhold til arbeidsstasjonene de leverer.

Det er alt annet enn billig men det er i en helt annen liga og halve komponentbudsjettet går ikke til overpriset minne og lagring.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 27.6.2023 den 16.48):

Ikke så vanskelig å forstå utifra setningen min hva jeg mente....Du er helt umulig....så er det ikke vanskelig å skjønne hva jeg mente. Du må virkelig misforstå meg med vilje for å ikke skjønne det....

Jeg har allerede bevist tvetydigheten i din dårlige formulerte påstand, og den klarer du ikke å vri deg unna uansett om du prøver til du blir blå.
Jeg er veileder og av og til sensor for master-kandidater, og det betyr at jeg leser gjennom alt de har skrevet i sin masteroppgave, hhv før og etter innlevering.
Hadde en masterkanditat levert inn noe like ullent og tvetydig som det du skrev, så hadde det kvalifisert til stryk isolert sett, men uansett trukket ned totalvurderingen.

Sitat

Alle andre her inne forsto hva jeg mente

Sorry, men det vet du faktisk ikke så mye som en liten fjært om.
Bevis det.
Og den typen argumentasjon du prøver deg på her, som "alle andre vet jo at.....", kan du like godt kutte med en gang, for den typen argumentasjon la vi bak oss i barnehagen.
 

Sitat

Jeg glemte å legge inn touchpad der, fordi det er egentlig ekstern touchpad, mus og tastatur. Den magic touchpad (som jeg bruker) har også lightning. Takk for at du minte meg på at det var enda en enhet.

Oj, oj oj, så mange ord og svada du bruker for å pakke inn til det ukjennelige at begrepet "ekstern mus" som du preiket om, egentlig ikke eksisterer, like lite som det andre begrepet som implisitt oppstår ved bruk av det begrepet: "intern mus".

Sitat

Det er ikke ene og alene penger. Akkurat som det ikke er ene og alene IQ (som du legger det fram). Jeg prøvde å vise en annen side ved å si at penger har mye å si.

Jeg har aldri påstått at det er ene og alene IQ som bidrar til at folk kjøper iPhone, så den stråmannsargumentasjonen kan du like godt kutte med en gang.
Det kan jo f.eks tenkes at en med IQ på ca 70 bruker iPhone for at han har fått en iPhone i gave, eller for at han sitter på en formue han har arvet, han har vunnet penger i lotteri, har spart i lang tid, etc, etc.
Det er nettopp pga slike momenter at jeg ikke var kategorisk om samtlige iOS-brukere, men heller brukte formuleringer som (sitat meg sjøl, fra min opprinnelige omtale av statistikken fra Forbes) "Fun fact: iPhone-brukere er i snitt mer intelligente enn Android-brukere, som denne undersøkelsen på 27 millioner mennesker viser".
Min formulering betyr 
implisitt at du i populasjonen av Android-brukere garantert vil finne noen individer som sikkert er mer intelligente enn snittet av iOS-brukere, men det rokker ikke ved det faktum at iOS-brukerne i snitt er mer intelligente enn Android-brukerne er i snitt.
Ergo er det ingenting i din argumentasjon som tyder på at statistikken fra 2014 er utdatert, slik du feilaktig påstår den er.
Det faktum at den er 9 år gammel, slik du påpeker, er ikke et argument per se for at den er utdatert.
Du påstår at mye har skjedd i markedet som gjør den utdatert, men du har ikke kommet med en eneste ting av det som visstnok skal ha skjedd, eller hvorfor det skulle påvirke statistikkens gyldighet.

 

Sitat

Folk er mer villige til å betale på iOS. En stor del av grunnen er at iPhone koster mye og ikke har budsjett-versjoner i tillegg til at det ikke eksisterer sideloading.

Hæ??
Så grunnen til at iOS-brukerne er mer betalingsvillige på AppStore, er fordi iPhonen de kjøpte kostet mye, i følge deg?
Sorry, den der logikken skjønte ikke jeg.

1. Jeg har allerede bevist at iOS-brukere i snitt har betydelig større inntekt og bedre råd enn snittet av Android-brukere.
iOS-brukere er også som kjent mer betalingsvillige, dvs de velger å betale for betal-versjonen og velger vekk den gratis reklamebefengte versjonen av appen, når de shopper på AppStore.
2. På Android er det en mye større tendens til at kun den gratis reklame-versjonen eksisterer, nettopp fordi utviklerens erfaring tilsier at det er den eneste måten han kan tjene penger til livets opphold fra relativt lite betalingsvillige Android-brukere, og dette har jeg allerede dokumentert.
3. Pga det uomtvistelige faktum at apper kommer til iOS før de kommer til Android i de fleste tilfeller, samt det faktum at apper på AppStore oppdateres oftere enn den tilsvarende appen på Android, så har AppStore har et kvalitativt større utvalg av apper enn GooglePlay for Android, og det gir en iPhone potensielt bedre funksjonalitet ettersom en telefons funksjoner logisk sett er sterkt avhengig av mengden og kvaliteten på appene man får til den.
Det at dette er kjent bekreftes av den magenta-fargede tabellen på denne siden som beskriver en undersøkelse fra i fjor som også beviser at iOS er foretrukket sikkerhetsmessig av både iOS- og Android-brukere, rett og slett fordi sikkerheten er kjent av begge grupper for å være bedre for iOS enn for Android, og den sikkerheten er kort og godt oppsummert i tabellen lenger ned på denne siden.
4. Vi vet også at sideloading er omdiskutert pga mangel på sikkerhetskontroll og eksistensen av potensielt skadelige apper på slike app-butikker, for det har mange års erfaring med Android/GooglePlay vist oss, hvilket jeg beviste tidligere i denne debatten i mitt svar til debattanten RRhoads den 20 juni.
 
Men på tross av forannevnte godt kjente punkter, så mener du at den relative betalingsvilligheten til iOS-brukere, ikke skyldes deres inntekt eller deres ønske om kvalitet eller deres ønske om høy sikkerhet, men heller det at det ikke finnes sideloading for iPhone?
Sorry, den der logikken skjønte jeg heller ikke.
Det du skriver fremstår som det reneste vrøvl.

Sitat

 Kjernen her er jo at Apple har vært trege å bytte over til USB-C. De hadde aldri noen mål om å lage en felles standard, så derfor blir de tvunget over til USB-C. Og det er bra for samfunnet og forbrukere

Vel, det at det USB-C visstnok skal være bra for forbrukerne er jo kun din påstand.
Du gjenstår med å bevise den.
Jeg har til kontrast i mitt forrige innlegg fremlagt solide beviser på at USB-C medfører det reneste kaos for forbrukerne pga altfor løs standardisering.
Hvor blir det av bevisene for påstanden din?
Innlegget ditt inneholder som vanlig null lenker, og kun synsing.
Tror du i fullt alvor at synsing knuser dokumentasjon?

Sitat

Nei, avsky fordi jeg har aldri sett noen simpe så mye for Apple før.

"Simpe"?
Det ordet står ikke i min ordliste.
Du er vel ikke i slekt med debattanten nightowl som tidligere debatten innbilte seg at argumenter blir så mye mer solide hvis de bare uttrykkes med sånn derre tøft Oslo-street-language som fjortisene som såvidt har lært seg engelsk på skolen blir imponert av ?
Eller er dette et eksempel på det man kaller kebab-norsk?

Sitat

Det er litt som du ser noen med sykdom. Du får lyst til å holde deg unna.

Så det er fordi du "holder deg unna" at du har svart med verdiløs synsing på hvert bidige av mine innlegg?

Sitat

Okei, så drit i alt annet enn dette: Det eneste fakta er at Apple har vært trege å bytte til USB-C på andre enheter enn MacBook. Så trege at det har vært oppstyr i årevis rundt det og så trege at de nå blir tvunget av EU. Det er kjernen her og det jeg har klaget mest på.

Og hadde du eller noen andre klart å argumentere/dokumentere at det er en fordel at Apple/iPhone tvinges inn i det beviselige forbruker-uvennlige USB-C kaoset som hersker for tiden, så hadde du hatt et poeng.
Men slike argumenter/dokumentasjon har ikke jeg sett fra deg ennå.
Du skjønner vel at jeg ikke kan drite i at du her åpenbart mener at synsing knuser dokumentasjon?
Så derfor må jeg stadig spørre: poenget ditt var?

Sitat

Det morsomme er at du tror du kan vinne denne diskusjonen. 

Jeg overlater i trygghet til andre å vurdere hvem som vant diskusjonen.

Sitat

....men legger du merke til at ingen er enige med deg? Merker du ikke at alle går i mot deg, både de som liker og misliker Apple? 

Øøøøhh....til din orientering: jeg deltar ikke i denne debatten for å bli populær, eller for at folk skal være enig med meg.
Så hvis du trodde det, så trodde du feil.
Min intensjon med å delta er nemlig den stikk motsatte.
Jeg deltar her for å provosere, bli upopulær, skape sinne, og det har jeg tenkt å oppnå kun ved å presentere fakta fra virkeligheten, presis på den måten som jeg har demonstrert på elegant vis i denne debatten.
Og hvem kan klandre meg for det?
Det får jeg nemlig et kick av, for da vet jeg nemlig at jeg slo sprekker i den boblen av en forestillingsverden som visse folk elsker å leve inni, ved at jeg traff akkurat der jeg siktet, dvs midt i Android- eller Windows-hjertet deres. 
Hadde jeg ønsket å bli populær eller få mange upvotes, så hadde jeg bare trengt å gjenta mytene og løgnene som allerede verserer i debattfelter som dette, eksempelvis påstander som at man får en ytelsesmessig ekvivalent PC til 1/3 av prisen til en Mac, at iOS er en kopi av Android, at iPhone ikke var først med multitouch-skjerm, at iPhone ikke var først med Gorillaglass, at Apple ikke var først men stjal UI og musa fra Xerox PARC, etc, etc.

Men jeg skal innrømme at jeg ofte har spurt meg sjøl hva som driver meg til å bruke tid på dette.
Kanskje startet det hele med den sære opplevelsen jeg hadde inne på data-butikken på siste halvdel av 80-tallet der en ekspeditør kun gjorde jobben han ble betalt for ved å prøve å overbevise en kunde om at en Macintosh med mus og GUI var en teknologisk nyvinning og var neste generasjon PC, hvorpå jeg ble ufrivillig vitne til at kunden med gråtkvalt stemme (fordi han gikk tom for argumenter) etterhvert opptrådde truende og skrek tilbake at GUI og mus kun var leketøy, og at den eneste måten å få gjort en jobb skikkelig på var med lange kryptiske tekst-kommandoer i MS-DOS.
Kunden, som åpenbart ikke likte å få sin forestillingsverden knust, eller som allerede hadde tatt et valg som det var gått prestisje i og som han ikke kunne reversere, påkalte oppmerksomheten til alle de andre kundene der inne med sin skriking og truende opptreden, som om det skulle styrke hans argumenter.
I dag regner jeg med at han ikke lenger er så ivrig på å formidle den meningen og går med hodet lavt mht det temaet.
I årene etter fortsatte jeg med å bli fascinert av folk som fornekter virkeligheten og som prøver å erstatte den med en egen forestillingsverden bygd opp av myter, konspirasjonsteorier og egen dikting, antakelig for å rettferdiggjøre egne valg, men som aldri evner å bevise sine påstander. Litt som Putin.
Denne driften hios Apple-fornektere til å spre falske nyheter er tilsynelatende like sterk i både kong Salomo og Jørgen hattemaker.
Eksmepelvis husker vi jo f.eks teleanalytiker John Strand som gang på gang gikk ut i media og forkynte om det som etterhvert ble verdens mestselgende smarttelefon at (sitat John Strand):
"iPhone kommer ikke til å bli noen motetelefon i Europa. Først og fremst fordi den mangler tastatur, noe de unge har blitt vante med gjennom SMS. Det går ikke an å skrive SMS i timen med en berøringsfølsom skjerm.......Kundene vil ikke ha Iphone, og operatørene mister interessen. Det er et nisjeprodukt…..Telefonen har floppet fullstendig. Det er lettere å få eksportert mysost til Brasil enn å å få solgt denne telefonen til kunder i Europa.”

Så spørsmålet blir: hva pokker er det med Apple som får folk, som sikkert er helt OK mennesker ellers, til å bli rabiate virkelighetsfornektere og løgnere?
Se, akkurat det har aldri sluttet å fascinere meg.

Sitat

Jeg har kanskje ikke lykkes i å overbevise deg om at Apple er trege på USB-C. Og alle andre var vel enige med meg fra før av. 

Feil igjen. 
Jeg har allerede sagt meg enig i at Apple er treg på USB-C, og jeg har også begrunnet hvorfor jeg synes det er flott at Apple er en "stayer", og jeg har bevist hvorfor det er trist at USB-C er blitt et forbruker-helvete.
Så langt har ingen her inne kommet med beviser som tyder på det motsatte, men det er vel ikke noe jeg kan klandres for.
Og hvorvidt noen er enig eller uenig med din synsing, bryr meg midt oppå ryggen, for her gjelder kun beviser og dokumentasjon.

Sitat

Uansett så har du fått mindre støtte for din sak i løpet av denne diskusjonen

Støtte bryr meg også midt oppå ryggen; les lenger opp om mine incentiver for å delta i denne debatten.
Her er forresten en morsom video om nettopp støtte.


 

Sitat

Alt det negative jeg har sagt er rundt hvordan du legger fram din sak rundt Apple. Og det mener jeg fortsatt. Utrolig slitsomt.

Min sak er lagt frem på basis av fakta og allment tilgjengelig uavhengig dokumentasjon som jeg har lenket til.
Dersom du synes det er negativt at jeg gjør det på den måten, så bør du vel kanskje komme med noe allment tilgjengelig uavhengig dokumentasjon som beviser noe annet, ikke sant?
Eller var det det faktum at dokumentasjonen slo sprekker i din forestillingsverden som var "negativt" og "slitsomt"?
Joda, jeg skjønner at sånt kan føles negativt, men sånn er livet.
Og sånn er reglene for debatt.
Det er ikke jeg som lager dem, jeg bare følger dem.

Med dette avslutter jeg USB-C- og intelligens-diskusjonen, trygg på at jeg fikk bevist mine poenger.

Endret av RadonReady
Lenke til kommentar
RadonReady skrev (4 minutter siden):

Jeg deltar her for å provosere, bli upopulær, skape sinne, og det har jeg tenkt å oppnå kun ved å presentere fakta fra virkeligheten, presis på den måten som jeg har demonstrert på elegant vis i denne debatten.
Og hvem kan klandre meg for det?

LMAO. Du klarer å bli upopulær i alle fall. Jeg tror ikke jeg har sett noen her bli sint eller provosert. Mislikt og avsky er vel det eneste som jeg har sett. Og det er ikke ved "å presentere fakta fra virkeligheten" på elegant vis. Du har virkelig hodet langt oppi ræva di 😂.

Og du presenterer linker som du føler representerer din sak, og så sier du at det er fakta og at nå har du bevist punktet ditt. Selv om det ikke beviser noe. Men så linker du til så jævlig mye og skriver så jævlig lange innlegg at ingen gidder å ta opp kampen. Du "vinner" på å utmatte de andre.

Som USB-C greia. Du har ikke bevist at USB-C er dårligere for forbrukere. Ja du nevner at det er kaos med USB-C, og til tider er det det. Men likevel så fungerer det helt fint. 99% av folk blir ikke å møte på problemer med USB-C kablene når det kommer til Apple-enheter. Det er bare plugg inn for å lade eller plugg inn for å overføre bilder. Noe som fungerer fint med så godt som alle kabler med mindre de bestiller fra Wish.com (noe ingen burde). De som trenger bra kabler kjøper bare thunderbolt og så er det good, sånn som på MacBook. Fungerer helt fint. Selv om USB-C har utfordringer så vil det for så godt som alle Apple-brukere være enklere enn lightning for nå kan de ha en type kabel i stedet for 2.

Du tror du slår sprekker i noen boble du tror folk lever i, men jeg ser ingen som lever i noen boble her. Vi lever i virkeligheten. I virkeligheten der folk er lei av av at Apple henger etter på flere områder (Uuh, nå får vi interactive widgets i september. 13 år eller noe etter Android). En verden der den "faktaen" du tror du presenterer ikke er relevant og kun brukes for å hindre folk i å gidde å svare deg.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (27 minutter siden):

I virkeligheten der folk er lei av av at Apple henger etter på flere områder (Uuh, nå får vi interactive widgets i september. 13 år eller noe etter Android). En verden der den "faktaen" du tror du presenterer ikke er relevant og kun brukes for å hindre folk i å gidde å svare deg.

Personlig ikke savnet Interaktive widgets og andre dildal på iPhone.. Der finnes det utallige Android telefoner som leverer det. 
 

Lenke til kommentar
bbios skrev (50 minutter siden):

Personlig ikke savnet Interaktive widgets og andre dildal på iPhone.. Der finnes det utallige Android telefoner som leverer det. 
 

Ja men ingen velger vel en telefon utelukkende utifra interaktive widgets. Så om man vil ha iPhone av andre viktigere grunner så har man ikke noe valg.

Det er ikke slik at Android alltid er et alternativ til iPhone. Noen ganger så har ikke iPhone konkurrenter fordi de skiller seg såpass fra Android gjengen. Og da er det slitsomt å mangle enkel funksjonalitet.

Hvis android er et alternativ ja da har man mange valg. Men noen ganger er kun iPhone relevant.

Og mange har jo savnet det ellers hadde ikke Apple gitt etter og implementert det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (20 minutter siden):

Ja men ingen velger vel en telefon utelukkende utifra interaktive widgets. Så om man vil ha iPhone av andre viktigere grunner så har man ikke noe valg.

Man sku tru det, men har sett flere som utelukket iPhone av den grunn. Altså widgets og dildal. 

 

Comma Chameleon skrev (20 minutter siden):

Og mange har jo savnet det ellers hadde ikke Apple gitt etter og implementert det.

Mange har nok sikkert det.. Men må bare presisere at det var personlig preferanse om widgets :) 

Lenke til kommentar

Jeg minner om at dette er et emne for å diskutere artikkelen fra Tek.no, ikke et emne for generell diskusjon rundt Apple, Apple-brukere, Android-brukere, iOS vs. Android eller lignende. Kommer det ett innlegg til av den typen, stenges emnet umiddelbart.

Send meg en melding hvis du har kommentarer til dette innlegget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (18 timer siden):

Og mange har jo savnet det ellers hadde ikke Apple gitt etter og implementert det.

Så etter din mening så har Apple "gitt etter" og omfavnet interaktive widgets kun fordi "mange har jo savnet det"?
Jøss, snakk om å snu virkeligheten på hodet.
Har du lenke til en masseundersøkelse som bekrefter påstanden din ved å vise at "mange har jo savnet det"?
Du velger altså av ikke oppgitte grunner å se helt vekk fra det faktum at på batteridrevne håndholdte enheter så må absolutt alle funksjoner og prosesser evalueres mht strømforbruk, og med strømslukende prosessorer av typen man hadde for 6 år siden eller enda eldre, med 16 nanometers litografi (på iPhone 7 lansert i 2016) eller større, så ville slike animerte widgets hele tiden trekke relativt mye strøm og derfor nedprioriteres.
Av samme grunn gjelder presis det samme om såkalt multitasking som er generelt dårlig egnet på batteridrevne håndholdte enheter med relativt trege og presumtivt energigjerrige prosessorer, og den "multitaskingen" som man skrøt av man hadde på Android-telefoner, og som iPhone ikke hadde, var treg, slukte strøm, og fungerte i praksis dårlig og ga en negativ brukeropplevelse.
Men bevares, ikke ta mine ord for dette, la oss heller se på hva uavhengige anmeldere skrev om "multitaskingen" på Android-telefoner, slik den opplevdes av brukerne opp gjennom årene, og sjekk samtidig bare for moro skyld om du klarer å finne det ordet som er fellesnevneren i følgende sitater hentet fra noen tester av Android-flaggskip:

"Ikke bare gjør den scrollhastigheten mer hakkete, du vil også se at endel flashinnhold ikke er i nærheten av å spilles av uten hikke."
https://dinside.dagbladet.no/mobil/google-nexus-s/61670293

"Det merkes fremdeles at telefonen er uferdig, da programvaren føles noe hakkete og uresponsiv."
https://dinside.dagbladet.no/dingz-mini/sniktitt-pa-xperia-x10/69254659

"Noe lugging opplever vi dog innimellom, som de små tidelene man venter etter å ha trykket på "kjørende programmer"-knappen...dette fungerer latterlig dårlig med den nye Android-nettleseren, der alt hakker som bare det....noe luggete skrolling i nettleseren (og dårlig på Flash)"
"
https://dinside.dagbladet.no/mobil/samsung-galaxy-nexus/61544004

"Det første du legger merke til når du bruker U8230 er at den ikke har tatt for mye Møllers tran - det lugger....Meny-animasjoner hakker merkbart og noen ganger reagerer ikke skjermen på berøring før det har gått et par sekunder."
https://dinside.dagbladet.no/mobil/huawei-u8230/61789100

"For her skal det hakkes til den store gullmedaljen. Det hakker og hakker, uansett hvor mange ganger du har sveipet. Det virker helt absurd når man ser på de høye spesifikasjonene og "verdens kraftigste smarttelefon"-reklamene....Skal de prøve å få en telefon til å virke kraftig, er et minstekrav at ikke deres egne hjemskjermer hakker....Flash hakker...."
https://dinside.dagbladet.no/mobil/motorola-atrix/61576606

"...for eksempel når vi blar i menyvalg eller app-lister. Dette skyldes at telefonen har en tendens til å lugge litt en gang i blant..."
https://dinside.dagbladet.no/mobil/sony-ericsson-xperia-pro/61577228

"Ved større bevegelser klarer ikke kameraet å lagre bildene raskt nok, og da hakker det noe ved avspilling. For å spare prosessorkraft kutter kameraet ut kontinuerlig autofokus ved filming."
https://www.tek.no/test/i/y3K2R2/htc-desire-s

Trenger jeg si mer?

Men med iPhone 8 skjedde det noe, litografien gikk radikalt ned til 10 nm og impedansen ble dermed kraftig redusert, dels fordi Apple har gjort noe i tillegg som konkurrentene ikke har gjort: designet på iPhone-prosessoren er håndlaget.
Dermed kunne man kjøre prosesser som man før hadde nedprioritert, fordi nedsatt impedans bidro til at de samme prosessene nå ikke trakk så mye strøm lenger .
En annen faktor er OLED som har den fordelen fremfor LCD at kun pixler som er påslåtte trekker strøm, eksempelvis kun de OLED'ene widget'en består av (såfremt widget'en er på en ren svart bakgrunn).
En animert widget på en OLED-skjerm vil derfor bruke kun en brøkdel av strømmen samme animerte widget bruker på en LCD-skjerm, gitt at andre parametre holdes like, dvs at begge skjermene har like stor oppløsning, widgetene er like store, og bakgrunnen er svart på begge skjermer.
Fremskritt på OLED-teknologien på samme tid, som bidro til at fargekalibreringen og lysstyrken ble like god som for LCD, gjorde at Apple endelig kunne omfavne OLED på iPhone 10 da denne ble lansert samme år som iPhone 8.
Årlige dekrementeringer på litografi i årene etter har vært kun 2 og 1 nanometer siden iPhone 12.
I dag er vi nede på 4 nm litografi (iPhone14 pro max), og Android-telefonene følger et år bak mht litografi og hastighet, og batteritiden, enten det gjelder surfing eller videoavspilling, er derfor blitt radikalt forbedret pga disse strømgjerrige prosessorerene, ja faktisk såpass forbedret at siste iPhone-modell tilbyr alltid påslått skjerm.

Så nei, Apple omfavnet ikke widgets (eller multitasking) fordi "mange ønsket det", eller fordi Apple ønsket å kopiere Android (slik noen påstår), men fordi det endelig ble teknisk mulig ut fra et ståsted basert på ren fornuft og særlig kravet om god brukeropplevelse.
Eller for å si det på en annen måte, og litt på spissen; Apple driter i hva folk ønsker, fordi det har vist seg at de fleste ikke har snøring på hva de ønsker før Apple viser dem det.

Lenke til kommentar
  • Runar låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...