Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klage på parkeringsbot


WPX

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et sameie hvor vi har gjesteparkering som et parkeringsselskap jevnlig kontrollerer og ilegger bøter for dersom folk parkerer ulovlig.

Gjesteparkeringen er tilknyttet en app hvor jeg som eier av seksjon i sameiet har tilgang til å legge inn gjesters reg.nr. som bruker gjesteparkeringen. Her må jeg aktivere parkeringen til en gjest, ellers vanker det bot.

Jeg hadde min mor på besøk her om dagen, og da hun begynner å dra på årene var det jeg som parkerte bilen for henne, da hun ikke er fortrolig med trange parkeringsgarasjer flust i betongstolper. Jeg aktiverte deretter parkeringen som normalt i appen. Noen timer senere da hun skulle dra, hadde hun fått gul lapp til tross for at hennes reg.nr. var registrert og aktivert. Jeg klagde til parkeringsselskapet som svarte følgende: 
 

Hei. Viser til parkeringsforskriften § 44, første ledd:

Eier og fører kan klage ilagt kontrollsanksjon inn for virksomheten som har ilagt denne eller for den som behandler klagen i virksomhetens navn.

Klagen kan ikke behandles dersom klager ikke er registrert eier av kjøretøyet/motorvognen eller fører i det aktuelle tidsrommet.

 

Jeg svarte tilbake og opplyste om at jeg var fører i det aktuelle tidsrommet, og ønsket klagen behandlet på nytt. 

Parkeringsselskapet ber nå om dokumentasjon på at jeg var fører i det aktuelle tidsrommet. Hvordan i alle dager skal jeg fremvise dokumentasjon på dette? Jeg tok dessverre ikke selfie av meg selv da jeg parkerte bilen ...

Noen gode råd? Kan de i det hele tatt kreve dette etter parkeringsforskriften?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bare en medarbeider som følger maler for paragrafer. Er ikke grunnloven vi snakker om her akkurat.

Et brev om hvem (du) som kjørte hvilken bil (din mor + reg nr), dato og sted for kjøring signert av deg og din mor så er det nok ordnet. 

Eventuelt så hjelper du bare din mor med brevet siden hun er eier, virker ikke som det er viktig at den som kjørte er med på klagen? En telefon så har du nok svaret. 

Endret av Komplett ubrukelig
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (7 minutter siden):

Er bare en medarbeider som følger maler for paragrafer. Er ikke grunnloven vi snakker om her akkurat.

Et brev om hvem (du) som kjørte hvilken bil (din mor + reg nr), dato og sted for kjøring signert av deg og din mor så er det nok ordnet. 

Eventuelt så hjelper du bare din mor med brevet siden hun er eier, virker ikke som det er viktig at den som kjørte er med på klagen? En telefon så har du nok svaret. 

Joda, det hadde nok vært det enkleste, men hun er gammel og teknologisk analfabet, så derfor sendte jeg inn klagen. Du har nok rett i det du sier at et skriv er godt nok!

Lenke til kommentar

Du kan eventuelt be moren din underskrive på en fullmakt om at du har lov til å kontakte parkeringsselskapet på hennes vegne. (eventuelt så kan du be selskapet ringe moren din å bekrefte at du har fullmakt til å klage på hennes vegne hvis du ikke har lett tilgang til papir/scanner)

Ikke ekspert/advokat, men mener at hvis det er alt parkeringsselskapet skrev så er de unødvendig lite samarbeidsvillige.

Jeg ser at det du har sitert ikke er ordrett fra parkeringsforskriften §44, Det om at klagen ikke behandles fordi du ikke er fører eller eier er ikke fra parkeringsforskriften. 

Jeg er noe usikker på dette men det at "Eier og fører kan klage" mener jeg må forstås som en minimumskrav i loven, Jeg synes det er ekstremt smålig av parkeringsselskapet å ikke ta imot klager fra deg som har lagt inn bilen i appen.   

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-260

Lenke til kommentar

Det er kun eier av bilen og fører av bilen som kan klage til virksomheten (parkeringsforskriften § 44) og videre til Parkeringsklagenemnda (§ 45). Andre må ha fullmakt fra en av disse. Hverken selskapet eller nemnda plikter å behandle klager fra andre enn disse, se nemndas prinsippavgjørelser i sak 486 og 13020. Såvidt jeg vet har nemnda ikke behandlet spørsmålet om hva som kreves av dokumentasjon for at man er fører. I sakene for nemnda har det tvert imot blitt dokumentert at klageren hverken var eier eller fører (og antagelig heller ikke hadde påstått å være noen av delene). 

Med tanke på at det å erklære seg som fører av bilen innebærer at man samtidig erklærer seg solidaransvarlig for kontrollsanksjonen etter § 37 er det fullstendig urimelig å kreve noe mer av dokumentasjon enn en egenerklæring om at "jeg parkerte bilen". Det finnes ingen person i verden som påtar seg å måtte betale kontrollsanksjonen hvis man taper bare for å komme i en posisjon for å kunne klage på den -- ikke når det å klage etter fullmakt er en rent risikofri løsning. 

"Min egenerklæring om at jeg var fører er tilstrekkelig dokumentasjon. Hvis dette ikke kan aksepteres, send saken videre til Parkeringsklagenemnda."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
krikkert skrev (13 minutter siden):

Det er kun eier av bilen og fører av bilen som kan klage til virksomheten (parkeringsforskriften § 44) og videre til Parkeringsklagenemnda (§ 45). Andre må ha fullmakt fra en av disse. Hverken selskapet eller nemnda plikter å behandle klager fra andre enn disse, se nemndas prinsippavgjørelser i sak 486 og 13020. Såvidt jeg vet har nemnda ikke behandlet spørsmålet om hva som kreves av dokumentasjon for at man er fører. I sakene for nemnda har det tvert imot blitt dokumentert at klageren hverken var eier eller fører (og antagelig heller ikke hadde påstått å være noen av delene). 

Med tanke på at det å erklære seg som fører av bilen innebærer at man samtidig erklærer seg solidaransvarlig for kontrollsanksjonen etter § 37 er det fullstendig urimelig å kreve noe mer av dokumentasjon enn en egenerklæring om at "jeg parkerte bilen". Det finnes ingen person i verden som påtar seg å måtte betale kontrollsanksjonen hvis man taper bare for å komme i en posisjon for å kunne klage på den -- ikke når det å klage etter fullmakt er en rent risikofri løsning. 

"Min egenerklæring om at jeg var fører er tilstrekkelig dokumentasjon. Hvis dette ikke kan aksepteres, send saken videre til Parkeringsklagenemnda."

Mener du at § 44 i parkeringsforskriften skal tolkes som at selskapet ikke har lov til å behandle klager som kommer fra andre enn fører og eier? (sånn som parkeringsselskapet har lagt til grunn i epost til trådstarter.)

Lenke til kommentar

Tillater parkeringsreglene i sameiet at du som bor der kan benytte gjesteparkeringen? Hvis ikke ville jeg ha vært forsiktig med å insistere ovenfor parkeringsselskapet at du var fører av bilen under parkeringen.

I så fall er det nok bedre at din mor skriver under en fullmakt om at du kan klage på hennes vegne, slik andre har foreslått.

 

Endret av what_no2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan også vurdere å ta kontakt med styret i sameiet ditt, og fortelle at du har opplevd at en gjest har fått parkeringsbot til tross for at du har registrert gjesten korrekt i appen og at du har negativ opplevelse av kundeservicen.

Det er sameiet som er oppdragsgiver for parkeringsselskapet, og de kan derfor som kunde legge press på leverandøren hvis den tjenesten dere får levert ikke er tilfredsstillende. I ytterste konsekvens kan styret avslutte kundeforholdet med parkeringsselskapet. Generalforsamling i sameiet kan også vedta å avslutte kundeforholdet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
what_no2000 skrev (På 10.6.2023 den 1.32):

Tillater parkeringsreglene i sameiet at du som bor der kan benytte gjesteparkeringen? Hvis ikke ville jeg ha vært forsiktig med å insistere ovenfor parkeringsselskapet at du var fører av bilen under parkeringen.

I så fall er det nok bedre at din mor skriver under en fullmakt om at du kan klage på hennes vegne, slik andre har foreslått.

 

Jeg kan bruke gjesteparkeringen selv etter sameiets regler.

Har sendt inn erklæring på at jeg var fører av bilen, spent på hva svaret blir :)

Endret av WPX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...