Gå til innhold

erfaring med mini-stekeovn?


Anbefalte innlegg

22 minutes ago, Mr.M said:

Sånn sett er en "primitiv" mini-ovn mer egnet, ikke noe forventningspress og fancy opplegg. :D

Det kreves veldig lite for å lære seg å bruke en airfryer. Det handler om å google steketid og så putte matvarene i skuffen, stille inn tida og trykke på start og deretter vente til det piper når det er ferdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Mr.M said:

...

Sånn sett er en "primitiv" mini-ovn mer egnet, ikke noe forventningspress og fancy opplegg. :D

En mini-ovn er en airfryer bare med litt annet utseende. Velg en enkel modell, holder med temperaturregulering og timer i stedet for mange programmer.

Lenke til kommentar

Hva du vil kjøpe avhenger av plass, budsjett, behov etc.

Airfryer Varmer raskt opp mat ved sirkulerende luft, og passer godt til pommes frites, nuggets, bacon og ting som skal ha litt "crunch".

Stekeovn passer best til jevn steking av mat, som f.eks pizza, lasagne, former.

Grill passer til det meste og gir deg god kontroll over maten, og gir ekstra smak om du har kull eller røyk.

Mikrobølgeovn passer best til oppvarming av mat. Men kan også brukes til å raskt steke pølser, bacon etc. eller koke vann.

Det mest allsidige er nok stekeovn, men alle alternativene gir fordeler og ulemper som du må veie selv.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar
17 hours ago, Mr.M said:

bare setter du steketid sånn på feelingen eller må du lese deg opp i manualen? eller går kanskje å vurdere ut fra hvor stekt maten ser ut, når det er ferdig?

feelingen. Eg liker heller ikke bruke 200grader på alt. Den er genial til å nett varme opp noe mat og. F.eks løvbiff kan eg hive inni der på 200, den trenger ikke lang tid, 5min kanskje, er en stund siden så mulig eg bommer. Men du ser det på samme måte som med stekepanne. 
Det er digg å kunne hive noe i en slik airfryer, så kan eg ta egg og andre ting på stekepannen. Det frigjør ganske mye stekepanne. 

Lenke til kommentar

ble faktisk tilfeldighet som avgjorde hva jeg landet på. Oppdaget at Rusta hadde 50% på mini-ovn (fremkommer ikke i prisguiden/prisjakt) og det var bare å slå til på.

rZL6QPi.png

https://www.rusta.com/no/no/miniovn-p900101540101.aspx

Lystet jo i utgangspunktet på rustfritt stål/budsjett 1200-1500, men har egentlig mye annet å bruke penger på for tiden, så fornøyd jeg snublet over dette. :thumbup:

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (23 timer siden):

Jeg har kommet dithen at jeg har kjøpt eksotiske krydder og har store planer, men det blir stående ubrukt. Gurkemeie var vel siste glasset jeg heiv, pga. dato. Det har jeg lært av, og obs på.

På tørket krydder tror jeg ikke det er datostemplingen som burde avgjøre om man kaster det. Det kan holde seg bra i årevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pepper f.eks inneholder en del aromatiske oljer så malt pepper bør en ikke oppbevare for lenge. Det samme gjelder en del annet krydder, men hadde nok neppe kastet det fordi datoen som er stemplet på er nært dagens dato.

Tørkede ting varer generelt veldig lenge. F.eks Toro-poser med alt mulig rart kan man lagre i årevis gitt at man ikke har åpnet det slik at det kommer luft og fukt til.

Krydder kan en også vanligvis lagre i lang tid så lenge det ikke blir dårlig på utseende og/eller smak.

Det å kaste fullt brukbar mat er å bidra til unødvendig økt co2 utslipp i tillegg til å sløse med penger.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (10 timer siden):

På tørket krydder tror jeg ikke det er datostemplingen som burde avgjøre om man kaster det. Det kan holde seg bra i årevis.

krydder handler jo om aroma, og du vil f.eks. ikke ha eldgammel kanel på risgrøten din? Står best-før-dato på "alt" jeg har av denslags for tiden, pizza-krydder, malt paprika, kanel, krydderblanding, til medio 2025

Apropos dato, jeg åpnet nylig en boks tomatbønner (altså hermetikk) med best-før juni-23, den har med andre ord stått glemt veldig lenge. Åpnet en nyere boks for referanse, og forskjellen var helt tydelig. "Myten" om at hermetikk nærmest varer evig, tror jeg ikke på lengre. Er det mindre enn 4-5 måneder igjen på holdbarheten, så er den nok forringet i kvalitet.

 

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 timer siden):

Er det mindre enn 4-5 måneder igjen på holdbarheten, så er den nok forringet i kvalitet.

Jada. Leverposteien er også forringet i kvalitet om du åpna boksen i går, men det er ikke alle som kaster resten likevel. Jeg mente bare at det går an å smake før man kaster. Iallefall om man ikke har uendelig med penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...