Gå til innhold

Egyptens mysterier


LBe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
-C64- skrev (11 timer siden):

Du leter etter halmstrå du kan klamre deg til i den historien du selv lager deg. At han ble født av en jomfru etc, er ikke avgjørende for historien om Jesus. At han gjorde mirakler, døde på korset og sto opp 3 dag derimot er avgjørende. Og det fantes mange vitner som så dette ja.

Dette er en påstand. Men det finnes ingen kjente vitner eller samtidige historikere som har skrevet det ned. 

Sitat

Noe som er grunnen til at ingen historikere benekter Jesus eksistens lengre, nå er det historien om han virkelig døde og sto opp som gjelder. Bare det at disiplene som levde med Jesus var villig til å dø for hva de hadde sett, burde forklart mye. Bevisene for Jesus er gode.

Hvordan vet du at disiplene var villige til å dø for hva de hadde sett? Dette er nok en udokumentert påstand, som du ikke engang har dekning for i Bibelen!

Sitat

Forfatterene vet vi vet hvem var (disiplene etc). Du tenker på navnet på hvem som kopierte skriftene?  

Alle rimelige nøytrale forskere er enige om at forfatterne av alle fire evangeliene er ukjente, og at de definitivt ikke er skrevet av noen av disiplene. Jeg forstår at konservative kristne lukker øynene for all forskning som ikke stemmer med det de har bestemt seg for å tro, men at det var disiplene Johannes eller Matteus som skrev evangeliene de har gitt navn, er en høyst uhistorisk myte som oppsto lenge etter at de var skrevet.

Sitat

De er ikke viktig. Det som er viktig er at kopiene sammenfaller og er make.

Det som er viktig, som forskning tyder på, er at evangeliene ble skrevet 30-70 år etter Jesu død av folk som ikke var øyenvitner, men som hadde hørt av noen som hadde hørt osv., og at man derfor ikke vet i hvor stor grad originalene var sanne, elle myter som hadde fått vokst i flere titalls år.

Sitat

Rart hvis det kune er påstander som noen kom på?

Du kjenner antagelig ikke mye til hvordan NT ble til? At det verserte mange flere tekster de tidlige kristne brukte, og at det var uenighet om hvilke som skulle regnes med? Og at ved å tillegge noen av dem viktige navn, så var dette med på å gi disse tekstene mer vekt?

 

-C64- skrev (12 timer siden):

Du lever i en benektelse, og det er helt greit. Du kan benekte alle kjente historiske personer på samme grunnlag. Jesus er en av personene vi har sterkest bevis for.

At det er spesielt sterke bevis for Jesus er en myte blant mange kristne, men det er absolutt god grunn til å tro at dommedagspredikanten Jesus levde og ble korsfestet. Men myten om at han utførte mirakler, og sto opp fra de døde, finnes det ingen samtidig dokumentasjon på, og er dermed noe vi ikke har bevis for i det hele tatt. 
 

Sitat

Problemet er ikke historen, men at du ikke vi aksptere ham, og derfor velger å forkaste Jesus i den tro at du da er fritatt for dommen som kommer.

Jeg er enig i at problemet ikke er historien. Men jeg synes det er et problem at mennesker som deg, innbiller seg at de vet bedre enn meg selv hvordan jeg tenker.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Men jeg synes det er et problem at mennesker som deg, innbiller seg at de vet bedre enn meg selv hvordan jeg tenker.

Capitan Fracassa skrev (1 time siden):

Jeg forstår at konservative kristne lukker øynene for all forskning som ikke stemmer med det de har bestemt seg for å tro

Må jo være dagens selvmotsigelse!

Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (12 minutter siden):

Må jo være dagens selvmotsigelse!

Tja, det var sleivet skrevet av meg, det skal jeg innrømme. Men det er et faktum at du, @-C64- og noen andre, lar Bibelen få forrang foran allment akseptert forsking, og lukker øynene for vitenskapen der Bibelen ikke stemmer, som med deg og syndfloden.

I motsetning til @-C64-, forsøker jeg å ikke anta at jeg vet bedre enn deg og hen om hvorfor dere gjør det, og det er en viktig forskjell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
HvemFormetMeningeneDine skrev (11 timer siden):

Skulle bare mangle, du har jo din egen frie vilje

Om man ikke hadde sin fri vilje kunne man ikke skrive det du siterer.

Uten fri vilje er man diktert av noe eller noen som mener dens mening overgår alle.

Ta en titt dit hvor man ikke har dette og blir styrt/diktert av en "gud"

Du sitter på din høye hest og mener at din fantasigud skal befri deg fra død.

Nå skal jeg gi deg fakta: Du skal : du er ubetydelig: Du blir født en gang og du skal dø en gang: Men du lever hver dag.

Uansett hvor hjernevasket du er, vil du angre den dagen du er døende, fordi du ikke har brukt dine levende dager mer fornuftig.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
HvemFormetMeningeneDine skrev (12 minutter siden):

Fortell meg gjerne hvordan jeg skulle ha brukt mine dager mer fornuftig, venter i spenning…..

Du blir født en gang og du dør en gang.

Men du lever hver dag.

Hvordan kan du da vite at du levde en gang før du ble født eller at du skal leve etter at du er død - når du faktisk lever nå?

Du skal bruke dine dager akkurat som du ønsker, og det skal ingen diktere.

Du skal heller ikke ved dine meninger diktere hvordan andre lever.

Og dine meninger er basert på tro.

Du lever nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
HvemFormetMeningeneDine skrev (8 minutter siden):

Å det gjør jeg ikke? 
 

Jeg fikk ingen tips på mer fornuftig levemåte.

 

Bugle skrev (17 minutter siden):

Du blir født en gang og du dør en gang.

Men du lever hver dag.

Hvordan kan du da vite at du levde en gang før du ble født eller at du skal leve etter at du er død - når du faktisk lever nå?

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Bugle skrev (20 minutter siden):

Du skal bruke dine dager akkurat som du ønsker, og det skal ingen diktere.

Du skal heller ikke ved dine meninger diktere hvordan andre lever.

 

Lenke til kommentar
Bugle skrev (10 minutter siden):

Du skal bruke dine dager akkurat som du ønsker, og det skal ingen diktere.

Du skal heller ikke ved dine meninger diktere hvordan andre lever

HvemFormetMeningeneDine skrev (22 minutter siden):

Å det gjør jeg ikke? 

HvemFormetMeningeneDine skrev (22 minutter siden):

Jeg fikk ingen tips på mer fornuftig levemåte

Du mener jeg ikke lever hver dag? Kanskje du skulle svare imorgen? 👍🏼

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...