Gå til innhold

Egyptens mysterier


LBe

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm
HvemFormetMeningeneDine skrev (45 minutter siden):

Du mener jeg ikke lever hver dag? Kanskje du skulle svare imorgen? 👍🏼

Du blir født en gang og du dør en gang.

Men du lever hver dag.

Hvordan kan du da vite at du levde en gang før du ble født eller at du skal leve etter at du er død - når du faktisk lever nå?

Du skal bruke dine dager akkurat som du ønsker, og det skal ingen diktere.

Du skal heller ikke ved dine meninger diktere hvordan andre lever.

Og dine meninger er basert på tro.

Du lever nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kakkelfant skrev (10 timer siden):

Ironisk at man kan bli så redd for døden at man flykter fra den virkeligheten vi lever i her og nå

Mulig du er redd døden, det er isåfall trist. Jeg kan kun snakke for meg selv, og jeg ønsker å leve lengre enn 80-90 år, spør deg selv hvorfor vitenskapen ønsket å forlenge livet til menneskene! Svaret sier seg nesten selv. Skaperens ord bibelen gir svar på hva som er hensikten med livet.

Her er svaret på hvorfor mennesker ønsker å leve lengst mulig:

Forkynneren: Han har skapt alt vakkert og til rett tid. Han har… lagt evigheten i menneskenes hjerte, men de vil aldri fullt ut kunne forstå det som den sanne Gud har skapt, fra begynnelse til slutt.

Endret av HvemFormetMeningeneDine
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (På 22.5.2023 den 22.48):

Handler ikke om tro. Handler om vitenskap.

Når det gjelder Bibelen er deler av den historisk korrekt, andre deler sannsynligvis korrekt og noen deler ren mytologi,……Jeg er selv kristen. Men ikke en bokstavtro fundamentalist. Bokstavtro fundamentalisme er primitivt.
 

Jeg er historiker (og har også studert arkeologi og religion). Historie er en av de tingene jeg liker minst at folk kødder med. Jeg liker ikke at folk hetser kristendommen og jødedommen heller. Men historie er på et annet nivå. …..Og hvis hvilken som helst tulling (ikke deg, altså) kan kødde med historien, hvordan skal da folk forstå nåtiden, eller seg selv?

 

Entern skrev (På 24.5.2023 den 20.36):

Og siden du er bokstavtro, og store deler av GT ikke er ment å forstås bokstavtro, og dessuten ikke KAN forstås bokstavtro pga kulturelle referanser du ikke kjenner, kan jeg dersom jeg føler for det påstå at du forstår ikke din egen religion engang.

Jeg lurer også på hvor du har ervervet deg tanken om at store deler av det gamle testamente ikke skal sees på bokstavelig. Du hevder deler av bibelen er historisk korrekt.

Er det lettere å bli «akseptert» hvis man hevder dette du påstår, at det gamle testamente er symbolsk og evt. myter?

Lenke til kommentar

Spoiler pga. off-topic:

Spoiler

Evig liv i himmelen etter døden er noe man nesten må tro blindt på siden det er noe som ikke kan påvises, akkurat som gud ikke kan påvises.

Det eneste vi vet i dette livet, som jeg forholder meg til som ateist, er at livet slutter ved døden, akkurat som det begynte ved unnfangelsen.

Gud står fritt til å snakke direkte til meg og bevise sin eksistens, noe som burde være en latterlig enkel sak for en påstått allmektig gud. Det burde ikke være nødvendig å gi seg selv fullt og helt i blind tro til en allmektig gud hvis denne eksisterte.
Det at ingenting har skjedd bortsett fra i historier i bibelen, samt et fåtall mennesker opp igjennom tidene som påstår at de har "fått et kall"/at gud har snakket til dem uten at de har annet enn påstander, er for meg et bevis på at denne guden ikke eksisterer.

Jeg tror ikke på gud fordi jeg aldri har sett solide eller overbevisende tegn på det, ei heller trenger jeg noen gud eller religiøs tro til å fortelle meg hva som er rett og galt, godt og ondt.

 

For å svare på trådens opprinnelige tema som har sklidd helt ut, har jeg sett en del videoer fra YouTube-kanalene History For Granite og Ancient Architects som tar for seg arkitektur og arkeologiske oppdagelser i og rundt pyramidene og lignende ting fra det gamle Egypt og begge anbefales hvis man har interesse av temaet.

https://www.youtube.com/@HistoryforGRANITE

https://www.youtube.com/@AncientArchitects

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (På 13.8.2023 den 14.01):

Gud står fritt til å snakke direkte til meg og bevise sin eksistens, noe som burde være en latterlig enkel sak for en påstått allmektig gud

N-4K0 skrev (På 13.8.2023 den 14.01):

Jeg tror ikke på gud fordi jeg aldri har sett solide eller overbevisende tegn på det,

Spoiler

Markus: Fariseerne kom og ga seg til å diskutere med ham. For å sette ham på prøve ba de ham om et tegn fra himmelen. Da sukket han dypt og sa: «Hvorfor krever denne slekten et tegn? Sannelig, jeg sier dere: Aldri skal denne slekten få noe tegn.»

Jesus så tydeligvis på motivet til fariseerne, lurt å tenke på hva motivet er når en ønsker å få beviser for noe.

Se hvor villig Jesus er til å svare oppriktige mennesker.

Matteus: Da han satt på Oljeberget og disiplene var alene med ham, kom de og spurte: «Si oss: Når skal dette skje, og hva er tegnet på ditt komme og verdens ende

Dere skal høre om kriger, og det skal gå rykter om krig. Se da til at dere ikke lar dere skremme! For dette må skje, men ennå er ikke enden kommet. Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike, og det skal være hungersnød og jordskjelv mange steder.  Men alt dette er bare begynnelsen på fødselsriene

Spørsmålet er da, lytter man til det Jesus sier eller avfeier man det?

Du ser kanskje ikke etter godt nok N-4KO. Hør hva han også advarer fariseerne om!

han sa til dem: «Om kvelden sier dere: ‘Det blir godvær, for himmelen er rød’, og om morgenen: ‘I dag blir det uvær, for himmelen er rød og mørk’. Himmelens utseende vet dere å tyde, men tidenes tegn kan dere ikke tyde

En ond og utro slekt krever tegn, men den skal ikke få noe annet tegn enn Jona-tegnet

Kanskje du overser noe?

Endret av HvemFormetMeningeneDine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...