Gå til innhold

Trump: jeg kan få slutt på krigen i Ukraina på 24 timer


Anbefalte innlegg

1 minute ago, BadCat said:

Jeg tror ikke at dette bærer frukter uansett. Hvis man ser på historien er Bosnia og Kosovo fremdeles kun kanditater for EU-medlemskap etter krigene i 92-95 og 98-99. Det gikk mange år etterpå før de i det hele tatt ble kandidater. Ukrainakrigen er sannsynligvis til ingen nytte for Ukraina og de kunne ha inngått kompromiss for å spare folket.

Med tanke på RaZZlands uttalte mål om å utradere ukrainsk kultur, hva som er kommet frem etter RaZZisk erobring av Bucha, RaZZeres folkemord i Ukraina og så videre, hvor mange ukrainere mener du Ukraina skulle latt RaZZland henrette hvis Ukraina og vesten hadde latt RaZZland erobre Ukraina :wallbash:?!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm
BadCat skrev (8 minutter siden):

Jeg tror ikke at dette bærer frukter uansett. Hvis man ser på historien er Bosnia og Kosovo fremdeles kun kanditater for EU-medlemskap etter krigene i 92-95 og 98-99. Det gikk mange år etterpå før de i det hele tatt ble kandidater. Ukrainakrigen er sannsynligvis til ingen nytte for Ukraina og de kunne ha inngått kompromiss for å spare folket.

Helt enig, krigen i Ukraina hvor russland til stadighet prøver å voldta landet, kvinner som barn, er til ingen nytte for Ukraina.

Kompromisset må være at russland trekker seg ut og slutter med voldtekt av kvinner og barn, i tillegg til slutt på terrorbombing av sivil infrastruktur som skoler, barnehager, sykehus, boligblokker, med mer.

Lenke til kommentar

Man snakker om at det er så mye elendighet andre steder, men fakta er at i Europa-sonen har det vært sammenhengende dritthendelser i flere hundre år.

Hvor langt ned har man hatt hodet i sanden hvis man sier til seg selv at det har vært fint helt til nå, men så kom Russland og veltet alle melkeflaskene så melka rant ut.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
BadCat skrev (21 minutter siden):

Man snakker om at det er så mye elendighet andre steder, men fakta er at i Europa-sonen har det vært sammenhengende dritthendelser i flere hundre år.

Hvor langt ned har man hatt hodet i sanden hvis man sier til seg selv at det har vært fint helt til nå, men så kom Russland og veltet alle melkeflaskene så melka rant ut.

Bare det at du kan komme med slike "fiendtlig" påstander om Europa, uten at du risikerer å få utvidet dine kropsåpninger ufrivillig, sier sitt.

Jeg sier ikke at du tar feil om alle konflikter og dritthendelser EU/USA har bidratt med, men likevel sitter du her og kritiserer uten risiko for å motta ufrivillig utvidelser.

Vesten er ikke perfekt, hverken nå eller tidligere, men det er tross alt det beste alternativet ditt - med mindre du liker ufrivillig utvidelse.

Nå vet jeg ikke din aktuelle situasjon, men en person uten mulighet til å jobbe og også bidra til fellesskapet har mulighet til å påvirke politisk i Norge og også vesten, ettersom demokrati er veiledende.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Jeg elsker utvidelser. Dessverre har jeg ikke funnet noe med stor nok dimensjon.
image.png.8ff0f1141a6ab5dc4d182d6ed71ceee6.png

Nå synes jeg egentlig at dette er en privatsak, så legger jeg likevel med bevis så man slipper all tvil.

Det er ikke noe jeg påstår. Jeg gikk rundt med noen historiebøker i skolesekken som jeg i dag har ryggverk etter. Gått skole og studert sammen med flytkninger fra tidligere kriger i Europa har jeg også gjort.

Jeg er ikke en person, men et menneske, så da vet jeg ikke hvilke rettigheter eller muligheter du mener at jeg har.

"Det er ingen som er forpliktet til å sende fly, men vi gjør det likevel.", sa damen hos NRK.

Quote

Vesten er ikke perfekt, hverken nå eller tidligere, men det er tross alt det beste alternativet ditt - med mindre du liker ufrivillig utvidelse.

Det beste alternativet mitt er strendene i Goa, India, for da hører jeg ikke på nyheter eller skriver på forum. Da er det kun dans og musikk som gjelder. fra soloppgang til solnedgang. Du påstår en hel del men vet akk så lite om meg og verden. Jeg har vært mange steder utenfor vesten og aldri fått tilbud om ufrivillig utvidelse. Dette er nok kun i din skitne fantasi og noe du burde holde for deg selv.
 

1991-Anjuna-1991_Piers-Ciappara_best-qua

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bugle skrev (16 minutter siden):

Bare det at du kan komme med slike "fiendtlig" påstander om Europa, uten at du risikerer å få utvidet dine kropsåpninger ufrivillig, sier sitt.

Jeg sier ikke at du tar feil om alle konflikter og dritthendelser EU/USA har bidratt med, men likevel sitter du her og kritiserer uten risiko for å motta ufrivillig utvidelser.

Vesten er ikke perfekt, hverken nå eller tidligere, men det er tross alt det beste alternativet ditt - med mindre du liker ufrivillig utvidelse.

Nå vet jeg ikke din aktuelle situasjon, men en person uten mulighet til å jobbe og også bidra til fellesskapet har mulighet til å påvirke politisk i Norge og også vesten, ettersom demokrati er veiledende.

Demokrati er en illusjon, eneste stedet med ekte demokrati er Sveits!

Ledelsen i norske partier er ikke stemt inn demokratisk, det går nærmest i arv og ingen tør å utfordre dette i frykt for at det vil gå utover deres egen politiske karriere.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JJJ3q4/espen-barth-eide-jeg-oensket-meg-en-sikker-plass
https://www.nrk.no/norge/ap-leder-i-oslo-gir-fra-seg-nominasjonsplass-til-barth-eide-1.15237051

Det samme med media, det er et  ekkokammer.
Om man går imot de som styrer så kan det får store konsekvenser, Synnøve Fjellbakk Taftø er et godt eksempel på dette.

https://www.nyhetsspeilet.no/2010/05/sunnøve-fjellbakk-taftø-tvangsinnlagt/



Er ikke lenge siden det var en stor aksjon blant de på venstresiden ved å ringe til arbeidsgiverne til folk som de var uenige med på sosiale medier i et forsøk på å få de sparket.

Politisk forfølgelse skjer i stor stil i Norge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Musefella said:

Demokrati er en illusjon, eneste stedet med ekte demokrati er Sveits!

Ledelsen i norske partier er ikke stemt inn demokratisk, det går nærmest i arv og ingen tør å utfordre dette i frykt for at det vil gå utover deres egen politiske karriere.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JJJ3q4/espen-barth-eide-jeg-oensket-meg-en-sikker-plass
https://www.nrk.no/norge/ap-leder-i-oslo-gir-fra-seg-nominasjonsplass-til-barth-eide-1.15237051

Det samme med media, det er et  ekkokammer.
Om man går imot de som styrer så kan det får store konsekvenser, Synnøve Fjellbakk Taftø er et godt eksempel på dette.

https://www.nyhetsspeilet.no/2010/05/sunnøve-fjellbakk-taftø-tvangsinnlagt/



Er ikke lenge siden det var en stor aksjon blant de på venstresiden ved å ringe til arbeidsgiverne til folk som de var uenige med på sosiale medier i et forsøk på å få de sparket.

Politisk forfølgelse skjer i stor stil i Norge

Dette var for the første off topic, og for det andre feil. Spesielt den påstanden om ekkokammer blir fort litt som ordtaket om å ikke kaste stein i glasshus.

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, BadCat said:

Man snakker om at det er så mye elendighet andre steder, men fakta er at i Europa-sonen har det vært sammenhengende dritthendelser i flere hundre år.

Hvor langt ned har man hatt hodet i sanden hvis man sier til seg selv at det har vært fint helt til nå, men så kom Russland og veltet alle melkeflaskene så melka rant ut.

Det at det har vært dritthendelser i lang tid er ikke en grunn til å ikke forsøke å gjøre ting bedre.

Vesten skulle så klart støttet Ukraina mye sterkere i 2014, når Russland invaderte Krim, men det skjedde ikke. Når Russland bestemte seg for å invadere hele Ukraina så våknet heldigvis vesten, og hjelper Ukrainerne i sin eksistensielle kamp mot et brutalt fascist-diktatur. Krig er noe dritt, men okkupasjon og folkemord hadde vært verre.

Det var ingen avtale å inngå med Russland. Russland var ikke interessert i at Ukraina skulle fortsette som en selvstendig stat.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Very End said:

Dette var for the første off topic, og for det andre feil. Spesielt den påstanden om ekkokammer blir fort litt som ordtaket om å ikke kaste stein i glasshus.

Hvordan kommer du frem til at spesielt påstanden om ekkokammer er feil?

NRK bruker aktivt gjentakelser som virkemiddel. Nyhetsstrømmen kaller de det og de samme påstandene blir gjentatt og gjentatt med mindre man er smart nok til å skru av. Det kan være greit å høre noe en gang og så tenke seg litt om. Før folk har fått tenkt seg om har NRK gjentatt det og da er det ikke vits å tenke seg om da man mest sannsynlig allerede er påvirket.

Over hundre studier over periode på 40 år er alle entydige i at påstander som blir gjentatt/hørt mer enn en gang lettere blir tatt for å være sanne eller riktige.

Det kan være svært skadelig hvis man ikke ser på NRK med moderasjon. Hvis noe viser seg å være feil eller vinklet i ei retning så har man hørt det titalls ganger og da har skaden skjedd.

I USA er det enda verre, der har de hundrevis av kanaler til å gjenta de samme frasene.  Omtrent samme hva du skrur på av mainstream media der borte, får du høre det samme.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det at det har vært dritthendelser i lang tid er ikke en grunn til å ikke forsøke å gjøre ting bedre.

Vesten skulle så klart støttet Ukraina mye sterkere i 2014, når Russland invaderte Krim, men det skjedde ikke. Når Russland bestemte seg for å invadere hele Ukraina så våknet heldigvis vesten, og hjelper Ukrainerne i sin eksistensielle kamp mot et brutalt fascist-diktatur. Krig er noe dritt, men okkupasjon og folkemord hadde vært verre.

Du mener at styre og stell forsøker å forbedre status quo ved å ta de absolutt verste avgjørelsene som å tenkes kan? Det kan være at russerne bløffet, men med mindre noe ble "lost in translation" ble det ytret at de kunne la være å angripe hvis utvidelse av EU og NATO ble lagt i bero.

Hva mener du vesten skulle ha gjort? Blitt med og eskalert til en storkrig som hadde ødelagt 200 år med verdiskapning? Satt Norge tilbake til ca 1850 da det var et land av bygdefolk? Nå må man holde seg rasjonell. Man vet ikke hva Russland har valgt som akseptable sluttspill og da kan valg av fremgangsmåte bli  fatal. Det er et sjansespill uten like at Norge driver og sender våpensystemer og kanskje etter hvert fly bortover. Hvis de trykker på den røde knappen der borte så er vi ikke så langt unna. Det kan være at det ikke er et scenario, men det kan man ikke vite og jeg håper at ingen er villig til å syne (som i poker) kortene for sluttspillet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
9 minutes ago, BadCat said:

Du mener at styre og stell forsøker å forbedre status quo ved å ta de absolutt verste avgjørelsene som å tenkes kan?

Hva mener du vesten skulle ha gjort? Vært med og eskalert til en storkrig som hadde ødelagt 200 år med verdiskapning?

Etter 2014 skulle man bygget opp Ukrainas militære med de kapabilitetene Ukraina nå har mottatt fra Vesten. Mest sannsynlig ville da Ukraina ha kunne slått tilbake Russland i Donbas, og Russland ville da mest sannsynlig ikke forsøkt å invadere resten av Ukraina.

9 minutes ago, BadCat said:

Satt Norge tilbake til ca 1850 da det var et land av bygdefolk? Nå må man holde seg rasjonell. Man vet ikke hva Russland har valgt som akseptable sluttspill og da kan valg av fremgangsmåte bli  fatal. Det er et sjansespill uten like at Norge driver og sender våpensystemer og kanskje etter hvert fly bortover. Hvis de trykker på den røde knappen der borte så er vi ikke så langt unna. Det kan være at det ikke er et scenario, men det kan man ikke vite og jeg håper at ingen er villig til å syne (som i poker) kortene for sluttspillet.

Hvis man lar Russiske trusler om å bruke atomvåpen styre sine handlinger, så er det bare et spørsmål om tid før Russland har tatt hele Europa. Det er en ting man absolutt ikke kan gjøre om man ønsker å fortsette leve i et fredfullt demokrati.

Det eneste vi kan gjøre er å sørge for at Russland er fullstendig klar over at Russland vil tilintetgjøres om de bruker atomvåpen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, BadCat said:

Hvordan kommer du frem til at spesielt påstanden om ekkokammer er feil?

NRK bruker aktivt gjentakelser som virkemiddel. Nyhetsstrømmen kaller de det og de samme påstandene blir gjentatt og gjentatt med mindre man er smart nok til å skru av. Det kan være greit å høre noe en gang og så tenke seg litt om. Før folk har fått tenkt seg om har NRK gjentatt det og da er det ikke vits å tenke seg om da man mest sannsynlig allerede er påvirket.

Over hundre studier over periode på 40 år er alle entydige i at påstander som blir gjentatt/hørt mer enn en gang lettere blir tatt for å være sanne eller riktige.

Det kan være svært skadelig hvis man ikke ser på NRK med moderasjon. Hvis noe viser seg å være feil eller vinklet i ei retning så har man hørt det titalls ganger og da har skaden skjedd.

I USA er det enda verre, der har de hundrevis av kanaler til å gjenta de samme frasene.  Omtrent samme hva du skrur på av mainstream media der borte, får du høre det samme.

Jeg mener dette fordi man her generaliserer hele den norske mediestanden (som tross alt er mye mer enn NRK) til å være et eneste stort ekkokammer. Media kommer i mange former og fasonger, og meninger likeså. Man kan f.eks. ikke si at NRK / E24 / Finansavisen / Aftenposten m.fl. sier og står for akkurat det samme. 

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Russland er ikke interessert i hele Europa, kun strategisk viktige områder i Øst. Hvis man skal tro på det som ble sagt i 2021 så skyldes eskaleringen at Russland ikke vil ha NATO etablert i disse områdene.

Du får skaffe deg noen strategispill til du skjønner at man taper hvis man lar fienden bygge seg inn i egen base. Dette er helt basic.
 

Quote

A Cannon Rush is a Protoss cheese that entails warping in Photon Cannons in or near an opponent's base. It can be used as an all-in, a feint, or a contain. It can be especially effective in lower level play. The strategy relies heavily on surprise and the incorrect response of an opponent, and it can be difficult or impossible to recover if it fails. Against a Protoss or Terran opponent, the main goal of a Cannon Rush is to quickly place Photon Cannons in range of the opponent's main production buildings and main mineral line. Against a Zerg opponent, the main goal of a Cannon Rush is to deny any attempt by the Zerg opponent to take a fast expansion.

Russlands svakeste punkter blir kompromittert hvis NATO blir etablert i Ukraina.

Litt forenklet er det vesten som presser frem denne krigen ved at NATO skal utvides, ikke omvendt.

Russland ser at her ligger det an til at det blir pylon/cannon rush og svarer med å sette inn mottiltak før det er for sent.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, The Very End said:

Jeg mener dette fordi man her generaliserer hele den norske mediestanden (som tross alt er mye mer enn NRK) til å være et eneste stort ekkokammer. Media kommer i mange former og fasonger, og meninger likeså. Man kan f.eks. ikke si at NRK / E24 / Finansavisen / Aftenposten m.fl. sier og står for akkurat det samme. 

Greit nok, men hvis man tar for seg kun NRK. Synes du at konseptet "Nyhetsstrømmen" er heldig? Jeg kan heller ikke se at NRK greier ut om noe hvis de har tråkket i salaten, de bare fortsetter med noe annet og hvis de kommer med beklagelser så gjentas ikke disse. Da er det kun en gang og enten får man det med seg eller så gjør man det ikke. Ser man ikke de 20 sekundene da beklagelsen kommer så er det gjentakelsene som blir gjeldende.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Russland er ikke interessert i hele Europa, kun strategisk viktige områder i Øst. Hvis man skal tro på det som ble sagt i 2021 så skyldes eskaleringen at Russland ikke vil ha NATO etablert i disse områdene.

Man kan ikke tro på hva Russland sier. Stort sett er det slik at hvis Russland sier noe så lyver de.

1 hour ago, BadCat said:

Russlands svakeste punkter blir kompromittert hvis NATO blir etablert i Ukraina.

Litt forenklet er det vesten som presser frem denne krigen ved at NATO skal utvides, ikke omvendt.

NATO er en forsvarsallianse. Dette er ikke et dataspill der man forsøker vinne over motstanderne. NATO er ikke Russlands fiende (men NATO er til en viss grad Ukrainas venn). NATO har ingen fiender utover de som angriper eller ønsker angripe NATO.

Og det er nedfelt i NATOs offisielle prinsipper at hvilke som helst land kan bli med, om NATOs medlemmer er enige om at de kan bli med. Det ville være umoralsk å ekskludere land for å la de bli invadert, og det er heller ikke opp til NATO å endre sine prinsipper fordi Russland ikke liker de. Ukraina kunne så klart forhandle om at de ikke ville bli med i NATO, men det er også noe de har forsøkt. Russland har ikke vært interessert i fred.

Men den eneste grunnen Russland har til å ikke ønske Ukraina i NATO er fordi Russland ønsker at Ukraina ikke skal kunne forsvare seg selv. Og hvem er det de ønsker at Ukraina ikke skal kunne forsvare seg mot? Russland, åpenbart.

Russland har stått og sett på at land etter land har blitt med i NATO, noe som drastisk begrenser Russlands muligheter til å ta til seg "Lebensraum". For en imperialistisk diktator med villfarelser om sitt lands overlegenhet og skjebne-bundet ekspansjon er dette åpenbart ikke ønskelig. I det forvridde synet på verden kan man til og med skjønne at Russland ser på de som forsvarer seg selv som aggressorene.

Men vesten gjør det som er mulig for å begrense krigen mest mulig. Dette er begrensningen vesten har pålagt seg selv - man vil hjelpe Ukraina, men man vil ikke være aggressive mot eller angripe Russland. (Så fremt de holder seg til konvensjonelle våpen, og ikke angriper vesten.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Just now, BadCat said:

Det er ikke tilfeldige land som teller det er akkurat der Ukraina ligger på grunn av logistikk, disransen til hovedpunktene inne i Russland og mulighet for troppeforflyttning inne i Russland.

Ja, dessverre for Ukraina så ønsker Russland å gjøre Ukraina til en del av Russland, fordi de ser den strategiske verdien av å eie Ukraina. Det gjør det fortsatt ikke greit å invadere sine naboland.

Norge ville bli et mye sterkere land om vi invaderte Sverige. Da ville et eventuelt angrep måtte komme fra sjøen, med unntak av en landbro i nord. Men er det greit å invadere Sverige? Nei. Uansett hvor mye sterkere Norge ville bli ved å invadere sine naboer så er det ikke greit.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ukraina er forresten på ingen måte det eneste landet Russland ville se strategisk nytte i å eie. Norge ville gi Russland mange isfrie havner. Latvia og Litauen ville binde Russland til Kaliningrad. Finland og Sverige ville gi Russland full kontroll over Østersjøen.

Strategisk nytte er ikke en legitim grunn til å invadere sine naboland.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...