Gå til innhold

Intel 13900K vs AMD 7950X for CAD PC?


Anbefalte innlegg

Driver å skal spekke opp en CAD PC for jobben, benytter DDS-CAD, men skal nok over på Revit om ikke så lenge.

Vi har en maskin i dag med 5950X som funker bra, men tenkte kanskje å teste Intel (Lenge siden sist).

Programmet spør etter så mange kjerner som mulig, selv om de nå viser kun type betegnelsen på de etter bygg størrelse, Så I9 eller Ryzen 9.

Intel sin har 8 vanlige kjerner og 16 mindre kjerner, litt usikker på hvordan disse vil jobbe sammen her.

AMD har 16 standard kjerner.

 

Noen anbefalinger. Prisene er like, så det vil normlat bli litt dyrere med Intel siden hovedkortene dems er litt dyrere

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde valgt Intel, fordi det er mindre "kødd" med.

Har hatt 5950x oppgradert til 7950x, og nå kjører jeg 7800x3d. Litt mye styr med AM5 med drivere og elendige bioser. 
Intel virker å ha bedre "kompabilitet" enn AMD, så det er jo noe å tenke på. Føler at AM5 er litt som AM4 var på første cpu generasjon. 

Min 13900k har jeg til hovedpc nå, fordi AM5 er for mye fjas med enn så lenge. 13900k skalerer veldig bra med de små kjernene ved rendering og slikt, så det trenger du ikke å tenke på.

Threadripperen min bare virker, og den bruker jeg som server :p

Dette er min mening.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (34 minutter siden):

Husker det var mye støy rundt BIOSene til AMD en stund, men dette ble vel fikset ganske raskt?

Det er fortsatt ikke helt optimalt på AM5 etter min erfaring. Ting har blitt bedre med mer modne BIOSer, men jeg sliter fortsatt med lang boot tid og enkelte ganger vil den ikke boote i det hele tatt. Må da bak på PC også skru av strømmen til PSU før den vil boote igjen.

Ikke hatt noen problemer de gangene jeg har hatt Intel. Det har fungert stort sett knirkefritt rett ut fra boksen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå kjenner jeg ikke til CAD programmet, men Amd har mye bedre AVX512 støtte som kan gi opptil 5x bedre ytelse ved tallknusing.

https://www.phoronix.com/review/amd-zen4-avx512
https://www.anandtech.com/show/17585/amd-zen-4-ryzen-9-7950x-and-ryzen-5-7600x-review-retaking-the-high-end/20
 

AVX512 kommer veldig godt til nytte til programmer som bruker AI, checksumming, ecc, video enkoding osv. Ville aldri valgt en CPU idag uten støtte for det idag. Du får rett og slett en tregere prosessor.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...