Gå til innhold

Storby-velgerne misliker vel FrP-forslagene da...


Anbefalte innlegg

Musefella skrev (22 timer siden):

Mange frp-velgere, inkl. meg selv, syntes de også har blitt for soft i innvandringspolitikken i det siste.

Det står ganske ille til i norsk politikk når Frp er mer soft i innvandringspolitikken enn det Ap's søsterparti i Danmark er, for å si det mildt. Norsk AP lever i sin egen verden.

 

Du har et poeng her. Norge har en for mild asylpolitikk, og bør se til Danmark og ikke Sverige når det kommer akkurat asylpolitikk. Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet har egentlig samme asylpolitikk. Forskjellen er at Frp fronter sin asylpolitikk, mens Ap tåkelegger sin asylpolitikk (dette gjør de egentlig med all politikk). 

Jeg tror ofte folk blander lokalpolitikk og nasjonal-politikk litt for mye. En lokalpolitiker fra FRP kan nok styre Oslo like godt som en fra Ap, MDG, KRF, Høyre, Vestre osv kan. Grunnen er jo at det er lokale forhold som ligger til grunn, mens på nasjonalt nivå er det større nasjonale (og internasjonale) faktorer som spiller inn.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (23 timer siden):

Det er om lag 11% av innbyggerne i Norge som ikke er nordmenn, det vil si ikke har norsk statsborgerskap. Så den påstanden der blir ganske sprø.

Jeg legger godvilja til, og tolker det dithen at vedkommende mener nordmenn av utenlandsk opprinnelse, eller innvandrere om du vil. I Oslo er det tallet på nær 34% av Oslos befolkning i inngangen til 2022.

FrP har vel i lengre tid blitt tolket til å være et litt hverdagsrasistisk parti, eller et parti med stor fremmedfrykt, og har hatt mange rasister i sine rekker, slik at det er naturlig å tenke at det at det er mange med utenlandsk bakgrunn i Oslo, har en innvirkning på hvor få som faktisk stemmer FrP i den byen. 

Jeg tror svaret er enklere, nordmenn (i alle farger) har en tilbørlighet til å stemme mer mot midten, og ikke ut mot de mer ekstreme partiene. Vi liker oss litt på det trygge og koselige uten altfor mange endringer, og jeg tenker det er bra. 

 

 

Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (På 1.5.2023 den 16.48):

den styrtrike staten nå helst bør overta kostnaden med eldreomsorgen

halvering av matmomsen

FrP vil  ha ned bomavgiftene

Midlertidig fjerning av drivstoffavgifter

FrP vil senke eller hvis mulig fjerne eiendomsskatten

Synes du ikke det er rart at de nesten bare snakker om saker de vil kaste oljepenger på? Hvorfor tror du noen støtter handlingsregelen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (På 1.5.2023 den 18.22):

Et spørsmål som overhodet ikke har noe med mitt argument å gjøre. Dette er ikke en tråd om klimapolitikk.

Vel, det var nå du som først trekk inn ordet "klima" her vel?  Og om det ikke er en tråd med headingen "klima" i seg, så er det en tråd om hva disse som ikke stemmer FrP nå har mest imot av de punktene jeg ramset opp i ts.  (Mest lettvint å svare at det ikke er en tråd om klima, når spørsmålet blir for vanskelig å svare på sikkert?  Du blir nok ikke kastet ut av adm. fordi om du tok sjansen på å svare på mitt spørsmål  vedr. klimaet  serru...

Lenke til kommentar
frohmage skrev (3 timer siden):

Synes du ikke det er rart at de nesten bare snakker om saker de vil kaste oljepenger på? Hvorfor tror du noen støtter handlingsregelen?

Fordi Norge kan  ved å bruke mer innenfor handlingsregelen til dette (de har faktisk mange milliarder å gå på opp til den rel.  nylig senkede maks-prosentgrensen også) løse mange av disse prekære behovene uten å øke skatter og avgifter mann.  Og trengt forresten staten å ta mer ut av oljefondet for å finansiere mye av dette nå i en periode om ikke annet?  Nei, de har fått over tusen milliarder i ekstra-inntekter bare av gass- og oljesalg (pluss strøm) i fjor, og som sikkert vil vare ved en stund.  Midlertidig halvering av matmomsen f.eks., blir for staten bare "lommerusk" faktisk, men du vet Onkel Skrue-politikken og argumentasjonen derfra greier vel snart å hjernevaske store deler av befolkningen til å tro at Norge egentlig er et fattig land...

Sjefs Onkel Skrue var på nyhetene i dag, (finansm.) og han lovet at Norge i løpet av en 3 års tid nå skulle ruste opp forsvaret med vel 3 milliarder pr. år, MEN pga. av manglende penger så måtte de (regjeringen) da i tilfelle kutte tilsvarende på andre områder, ble det presisert...  Noe så molboaktig til vurderingsevne.  En stor del av pengebevilgningene kommer jo forresten til å brukes utenlands til innkjøp av materiell derfra.  Ikke noe "press på renta" i den delen mao., så han unnlot prisverdig å trekke inn den faktoren da, om ikke annet.

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (5 timer siden):

Mange frp-velgere, inkl. meg selv, syntes de også har blitt for soft i innvandringspolitikken i det siste.

Vel, da har du sikkert om så bare et par konkrete eksempler å vise til sikkert, så man skjønner bedre hva du sikter til.. (Noen av de øvrige debattantene her fremhever på sin side at nettopp det partiets innvandringspolitikk er noe de misliker sterkt, fordi den er for streng etc.).

Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (8 timer siden):

Vel, da har du sikkert om så bare et par konkrete eksempler å vise til sikkert, så man skjønner bedre hva du sikter til.. (Noen av de øvrige debattantene her fremhever på sin side at nettopp det partiets innvandringspolitikk er noe de misliker sterkt, fordi den er for streng etc.).

Det var ikke jeg som skrev dette. 

Jeg er ikke en frp-velger. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...