Gå til innhold

Trukket i lønn, matbutikkmedarbeider?


Anbefalte innlegg

Jobber ved en matvarebutikk, og lurer på om lønnsslippen min er korrekt. Har lagt til bilde også.

Litt kontekst: begynte min første betalte måned i februar, fikk lønnen min med 50%skatt trukket grunnet jeg ikke hadde overført mitt frikort til den nye jobben, så dette fikset jeg i første måned av Mars. trodde det var fikset siden jeg ikke fikk 50% trukket direkte av arbeidsgiveren, men så sjekket jeg lønnsslippen i dag og la merke til "1101 Trekk i fastlønn", men frikortet er registrert hos dennearbeidsgiveren. Så ser jeg også at det står atferiepengegrunnlaget nederst på bildet har blitt mindre fra mars til april, selvom jeg har jobbet mer i april måned. Har ingen peiling altså.

F5D0BE27-036F-4DCC-86DB-22409CC8AC14.jpeg

4A7C6EA0-30D4-4078-B5BC-6661F6732849.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er det jeg ikke forstår. I april f.eks jobbet jeg i 41.75 timer, og det har jeg regnet ut med å også ta vekk lunsj pauser. To av vaktene i april var utover 21:00 til 23:00, som kvalifiserer meg for 45kr tillegg, men her har jeg ikke fått noen tillegg på 45kr. Har ikke tatt ferie eller noe, og alle vakten jeg blitt gitt, har jeg møtt opp på. 

Lenke til kommentar

Jobbet i over 42t og får kun utbetalt 4000kr så er det åpenbart at det er noe som skurrer ja, synes også at timelønnen virket noe lav i utgangspunktet. Jobbet selv i en tilsvarende stilling når jeg var ung for 20 år siden og inntekten var da rundt 120 til 140kr.

Burde kreve rundt 200kr, minst.

 

Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
ticlips skrev (13 timer siden):

Nei, det er det jeg ikke forstår. I april f.eks jobbet jeg i 41.75 timer, og det har jeg regnet ut med å også ta vekk lunsj pauser. To av vaktene i april var utover 21:00 til 23:00, som kvalifiserer meg for 45kr tillegg, men her har jeg ikke fått noen tillegg på 45kr. Har ikke tatt ferie eller noe, og alle vakten jeg blitt gitt, har jeg møtt opp på. 

Jeg forstår heller ikke hvordan lønnen er regnet ut her. Det ser ut som du har en 32,17 prosent stilling, men den fastlønnen varierte veldig fra mars og april, selv når man tar med trekket i fastlønn. Jeg ville ha spurt arbeidsgiver på hvordan det er regnet ut.

 

Jeg ville tenkt at det er stor sjansen for at lønnsslippen for april, gjelder timer du har arbeidet i mars, så du kan eventuelt prøve å se om timene du har i mars stemmer overens med lønnen du fikk i april.

Lenke til kommentar
Rawls skrev (1 time siden):

Jeg forstår heller ikke hvordan lønnen er regnet ut her. Det ser ut som du har en 32,17 prosent stilling, men den fastlønnen varierte veldig fra mars og april, selv når man tar med trekket i fastlønn.

Enig i at det ser ut som en 32,17% stilling, og slik jeg tolker det, var den som er merket "Mars" sannsynligvis første måned med fast ansettelse - et stykke ut måneden, slik at arbeidstaker kunne møte på 12 av 23 planlagte arbeidsdager i måneden. Dermed ble fast-månedslønnen redusert med en faktor på 12/23-deler. (Usikker på det som sies om februar som første ansettelsesmåned?)

Ser videre ut som 32,17% stilling tilsvarer drøyt 52 timer pr måned. Jeg tipper at disse timene er lagt inn som en arbeidsplan i butikkens system, men at denne planen følges i liten grad. Dermed blir det fratrekk når det ikke arbeides timer som angitt i arbeidsplan, og tilleggstimer når det arbeides timer utenfor planen. Det blir ikke veldig ryddig å lese ...

For den som er merket "April" synes det å være lagt til grunn et totalt timetall som jeg tror er ca 23,75 (ca 52,25 fast - 42,75 trekk + 14,25 tillegg). Dersom egne notater sier at man har arbeidet 41,75 timer i samme tidsrom, bør man definitivt anmode om en avklaringssamtale med leder, 18 timer differanse trenger en forklaring.

Ellers er det viktig å se at kolonnene helt til høyre er summene av gjeldende måned pluss de foregående - det er aggregerte tall.

Endret av a_aa
Byttet ut "Kiwi" med "butikken" - underbevisstheten min hadde blingset og leste feilaktig "KIWI tillegg" der det sto "KNH tillegg" :)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
a_aa skrev (På 1.5.2023 den 11.54):

Enig i at det ser ut som en 32,17% stilling, og slik jeg tolker det, var den som er merket "Mars" sannsynligvis første måned med fast ansettelse - et stykke ut måneden, slik at arbeidstaker kunne møte på 12 av 23 planlagte arbeidsdager i måneden. Dermed ble fast-månedslønnen redusert med en faktor på 12/23-deler. (Usikker på det som sies om februar som første ansettelsesmåned?)

Ser videre ut som 32,17% stilling tilsvarer drøyt 52 timer pr måned. Jeg tipper at disse timene er lagt inn som en arbeidsplan i butikkens system, men at denne planen følges i liten grad. Dermed blir det fratrekk når det ikke arbeides timer som angitt i arbeidsplan, og tilleggstimer når det arbeides timer utenfor planen. Det blir ikke veldig ryddig å lese ...

For den som er merket "April" synes det å være lagt til grunn et totalt timetall som jeg tror er ca 23,75 (ca 52,25 fast - 42,75 trekk + 14,25 tillegg). Dersom egne notater sier at man har arbeidet 41,75 timer i samme tidsrom, bør man definitivt anmode om en avklaringssamtale med leder, 18 timer differanse trenger en forklaring.

Ellers er det viktig å se at kolonnene helt til høyre er summene av gjeldende måned pluss de foregående - det er aggregerte tall.

Helt enig. Mars lønnen ser ut til å være utbetalt første måned med fastlønn, da fastlønnen tilsvarer i den måned tilsvarer det aggregerte tallet, selv om det er registrert noe timelønn før dette.

 

Jeg ville nok prøvd å prate med leder og forsøkt å finne ut av hvordan dette er regnet. Det er sikkert riktig tall, men det hørtes ut som et system som fort kan bli rot. Jeg ville også sjekket arbeidsavtalen og se om det er avtalt 32,17 prosent stilling. Med tanke på at det er så mange minus timer i april så kan det TS har fått for lite lønn. Det kan likevel være slik stillingsprosenten skal beregnes over en lengre tidsperiode og at det dermed kan være en lavere stillingsprosent en måned og en høyere stillingsprosent en annen måned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...