Gå til innhold

Problem med dimmer / bytte?


Anbefalte innlegg

Håper noen med erfaring på dimmere kan hjelpe meg her. I leiligheten jeg kjøpte for noen år siden var det en dimmer på veggen. For en stund siden så begynte lysene på badet å skru seg av etter bare ett-to sekunder. Så lurer på om trafoen (toroidal?) er gåen? Må jeg da bytte dimmer, i så fall til hvilken?

Dimmeren tror jeg er noen år gammel, det er en ELKO 315 GLE 2P. Har søkt på nettet uten spesielt resultat. Virker som at den er ute av produksjon. Lysene på badet er halogen. Det er 5-6 lys i taket, så å bytte til et annet system som feks LED er utelukket. Det krever for mye jobb.

Det er fire tilkoplingspunkter på dimmeren. Har lagt ved bilde, det er noen symboler der. Jeg blir forvirret over alle symbolene. Jeg lurte på om jeg kunne kjøpe denne? https://www.clasohlson.com/no/ELKO-RS16-315-GLE-dimmer-2-pol/p/36-5990 men den har trykk funksjon på dimmeren, noe jeg ikke trenger, og så er den sabla dyr. Noen som vet om det finnes noen alternative dimmer jeg kan bytte til? Takk

 

dimmer.jpg

Endret av AMajor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samme problemet på mitt bad. Den ene lysrekken med spottet begynte å hangle og til slutt slo dem seg ikke på lenger. 

Elektriker byttet trafoen som trolig ligger bak en av spottene i taket (gjorde vertfall det hos meg) og da funket alt igjen. 

Kostet meg 1.800 kroner totalt inkludert jobben og trafoen. Dog tok dem svinpris for trafoen som jeg betalte litt over 1000 kroner for. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (21 minutter siden):

Halogenpærer er forbudt å selge nå så spørs om du må over på LED før eller siden uansett.

Edit: De har lov å selge ut lageret sitt, men det blir ikke produsert eller importert flere.

I know. Det er et tåpelig EU-direktiv. Men jeg hater LED, pga at jeg liker ikke at det avgir så sterkt lys. Vet ikke om det er noe laserteknologi i led pærene. Jeg har LED lys rundt et speil på badet, men jeg prøver å bruke det minst mulig pga at det lyser så sterkt. Hadde ikke noe problem med det i starten, men etterhvert så har jeg blitt "allergisk" mot de lysene (klarer ikke finne noe bedre ord for det). Jeg tipper LED ikke kommer til å vare evig heller. Selv om TV'en, og de fleste lys i leiligheten bruker LED lys så bruker jeg de minst muligh. Men uansett, det er fortsatt mulig å få kjøpt halogenpærer har jeg sett. Så vil jeg ikke bruke mange tusen på å bytte ut alle soklene og lysene i taket på badet og bryterne.

Lenke til kommentar

  

sedsberg skrev (17 minutter siden):

Det finnes drøssevis av forskjellige LED-pærer med forskjellige egenskaper. Blir som å si at du ikke liker å kjøre bil når den eneste bilen du har kjørt er en Lada.

Jeg tror jeg skal kjøpe meg parafin-lampe og ha på badet. Evt bare bruke stearinlys. For det virker som at det er det enkleste.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
AMajor skrev (På 14.4.2023 den 12.32):

I know. Det er et tåpelig EU-direktiv. Men jeg hater LED, pga at jeg liker ikke at det avgir så sterkt lys. Vet ikke om det er noe laserteknologi i led pærene. Jeg har LED lys rundt et speil på badet, men jeg prøver å bruke det minst mulig pga at det lyser så sterkt. Hadde ikke noe problem med det i starten, men etterhvert så har jeg blitt "allergisk" mot de lysene (klarer ikke finne noe bedre ord for det). Jeg tipper LED ikke kommer til å vare evig heller. Selv om TV'en, og de fleste lys i leiligheten bruker LED lys så bruker jeg de minst muligh. Men uansett, det er fortsatt mulig å få kjøpt halogenpærer har jeg sett. Så vil jeg ikke bruke mange tusen på å bytte ut alle soklene og lysene i taket på badet og bryterne.

Mye bedre med LED enn halogen.

Halogen blir glovarme og er en klassisk brannårsak

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...