Gå til innhold

7900 XT verdt 2000kr mer enn 4070 TI?


Artur P.

Anbefalte innlegg

Hei, etter laang venting på et RTX 3080 som var til reparasjon NetOnNet, viser det seg at kortet ikke kan repareres og jeg må velge et erstatningskort. Får 8700,- i for kortet, så om jeg ikke skal nedgradere til 6800 XT må jeg ut med mellomlegg. 

Har  mest lyst på AMD 7900 XT, men modellene NetOnNet har er dyre, det billigste  MSI Radeon RX 7900 XT GAMING TRIO  koster 12700,-

Mitt andre alternativ er RTX 4070 TI,  der koster det rimeligste KFA2 GeForce RTX 4070 Ti 10700,-

 

Jeg vil bruke kortet til 4K gaming og redigering av foto, kan fint bruke DLSS eller FSR der disse finnes. 

Er veldig glad i å makse grafikken og gjerne ha på RayTracing, så lenge jeg kan holde FPS på et akseptabelt nivå.

 

Spørsmålet blir om det er verdt 2000 kroner mer for ett 7900 XT kort i forhold til et 4070 TI ?

Endret av Artur P.
stavefeil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7900 xt er i gjennomsnitt rundt 10% raskere enn 4070ti på 4k. Problemet med 4070 ti er at den kun kommer med 12 gb minne, noe som garantert i vil bli et problem i fremtidig spill og da spesielt 4k.

 

Det er også veldig avhengig av spill, bf v så er 7900 xt 33% raskere. Men i control så er ytelsen identisk.

 

7900xtx er dog kortet som gir mest ytelse for pengene.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Musefella said:

7900 xt er i gjennomsnitt rundt 10% raskere enn 4070ti på 4k. Problemet med 4070 ti er at den kun kommer med 12 gb minne, noe som garantert i vil bli et problem i fremtidig spill og da spesielt 4k.

 

Det er også veldig avhengig av spill, bf v så er 7900 xt 33% raskere. Men i control så er ytelsen identisk.

 

7900xtx er dog kortet som gir mest ytelse for pengene.

Kanskje med veiledende priser. Men når man må betale 14k for 7900xtx, så er det ingen forskjell i ytelse pr pris. 4070ti med god driverstøtte vs 7900 xt eller xtx med mer minne.. Tja...

 

I dette tilfellet har kunden reklamert på et grafikkort som ikke kan reparereres. Da kan kunden kreve et tilsvarende grafikkort tilbake. Reklamasjon skal alltid være uten kostnad for kunde. Jeg vil påstå at 4070ti er så nært tilsvarende man får av nye kort, og kunden bør derfor få dette kortet uten å betale mellomlegg.

Butikken har ikke rett til å "heve kjøpet" selv, siden feilen ligger i gpu. Kun kunden kan heve kjøpet i dette tilfellet. Butikken er bundet til å finne tilsvarende vare.

I verste fall, om butikken nekter, så kan kunden heve kjøpet og gjennomføre dekningskjøp. Kunden kan kjøpe et tilsvarende kort (billigst mulig), skal ha dekt hele beløpet av butikken, og kan i tillegg kreve renter av original kjøpesum siden kjøpsdato.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Axefjord said:

I dette tilfellet har kunden reklamert på et grafikkort som ikke kan reparereres. Da kan kunden kreve et tilsvarende grafikkort tilbake. Reklamasjon skal alltid være uten kostnad for kunde. Jeg vil påstå at 4070ti er så nært tilsvarende man får av nye kort, og kunden bør derfor få dette kortet uten å betale mellomlegg.

Butikken har ikke rett til å "heve kjøpet" selv, siden feilen ligger i gpu. Kun kunden kan heve kjøpet i dette tilfellet. Butikken er bundet til å finne tilsvarende vare.

I verste fall, om butikken nekter, så kan kunden heve kjøpet og gjennomføre dekningskjøp. Kunden kan kjøpe et tilsvarende kort (billigst mulig), skal ha dekt hele beløpet av butikken, og kan i tillegg kreve renter av original kjøpesum siden kjøpsdato.

This. So much this.

Du kan sånn sett argumentere for at kunden burde fått et 4080 også, om ikke et 3080 er tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei 

Axefjord skrev (1 time siden):

Jeg vil påstå at 4070ti er så nært tilsvarende man får av nye kort, og kunden bør derfor få dette kortet uten å betale mellomlegg.

Takk for nyttig råd om dette!, Har nå sett på kjøpsloven og sendt epost til NetOnNet der jeg foreslår at jeg enten får et 4070 TI uten mellomlegg eller et prismatchet 7900Xt til 10500. Men tror erfaringsmessig at NetOnNet vil gjøre det veldig vanskelig.

Selv om jeg etter kjøpsloven hadde krav på å låne et skjermkort mens 3080 var til rep, og viste til det, skrev  NetOnNet bare at de ikke tilbyr låne skjermkort. Etter mange runder med e poster tilbød de meg et GTX 1030 som kun støtter 1080p. Da jeg forklarte at det ikke funker med fotoredigering i 1080p på en 48” 4k skjerm, sa de bare at det var kortet de hadde å tilby..

Så jeg har ikke store forventninger til at de følger kjøpsloven nå heller

Lenke til kommentar
Musefella skrev (21 minutter siden):

4070ti uten mellomlegg? Et kort som yter bedre enn 4090 og det til en brøkdelen av strømforbruket, lykke til.

4070ti yter da ikke bedre en 4090 det yter ca 5-10% bedre en 3080 i 4k

 

Musefella skrev (22 minutter siden):

Aldri hørt at man har krav på et lånekort, men flott hvis man har.

Forbrukerkjops loven § 30.Gjennomføring av avhjelp

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_5

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Artur P. skrev (27 minutter siden):

4070ti yter da ikke bedre en 4090 det yter ca 5-10% bedre en 3080 i 4k

14%

relative-performance_3840-2160.png

Den kommer også med 12 gb ram, vs 10 på 3080. I mange av de nyeste spillene så er allerede 10gb for lite i 4k og da vil forskjellen bli større enn dette også.

 

Artur P. skrev (27 minutter siden):

Forbrukerkjops loven § 30.Gjennomføring av avhjelp

"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_5

 

"Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Dvs at at du neppe kan argumentere for tapt spille tid, så i så måte kunne du nok ha fått lånt et dårligere kort slik at du fikk brukt pcen til å skrivebords oppgaver. Men om den blir brukt til mer avansert 3d modellering i yrkessamheng så har du nok et godt kort på hånden for å få et lånekort.

 

Edit, det kan også hende at du krav på lånekort hvis reparasjonen tar urimelig lang tid

Endret av Musefella
Lenke til kommentar
Musefella skrev (3 minutter siden):

Men om den blir brukt til mer avansert 3d modellering i yrkessamheng så har du nok et godt kort på hånden for å få et lånekort.

Når man kjøper et produkt privat og ønsker å benytte forbrukerkjøpsloven (som gjelder salg mellom næringsvirksomhet og privatperson) mener jeg det er slik at man ikke kan argumentere for at man bruker produkt i næringssammenheng og stiller krav med grunnlag i dette. Heller ikke tapt arbeidsinntekt  osv. grunnet mangel på produkt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Musefella said:

14%

relative-performance_3840-2160.png

Den kommer også med 12 gb ram, vs 10 på 3080. I mange av de nyeste spillene så er allerede 10gb for lite i 4k og da vil forskjellen bli større enn dette også.

 

 

et fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Dvs at at du neppe kan argumentere for tapt spille tid, så i så måte kunne du nok ha fått lånt et dårligere kort slik at du fikk brukt pcen til å skrivebords oppgaver. Men om den blir brukt til mer avansert 3d modellering i yrkessamheng så har du nok et godt kort på hånden for å få et lånekort.

 

Edit, det kan også hende at du krav på lånekort hvis reparasjonen tar urimelig lang tid

3080 kommer i 10gb og 12gb-versjoner, der 12gb er betydelig raskere.

Uansett, om de har et billigere kort som er minst like bra som 3080, så kan de gi han det. Men kunden skal ikke ende opp i en dårligere posisjon enn han var da han hadde kortet.

 

Men ja, lånekort er vanskelig. Men kortet er nå ureparerbart, så det har ikke noe å si lengre. Nå er det omlevering eller heving av kjøpet det står imellom.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, rulleguru said:

Når man kjøper et produkt privat og ønsker å benytte forbrukerkjøpsloven (som gjelder salg mellom næringsvirksomhet og privatperson) mener jeg det er slik at man ikke kan argumentere for at man bruker produkt i næringssammenheng og stiller krav med grunnlag i dette. Heller ikke tapt arbeidsinntekt  osv. grunnet mangel på produkt.

Jeg var igjennom denne leksa med en mobil kjøpt privat, men som ble delvis betalt av jobben. Forbrukerrådet mente at hvis jobben betalt >50%, så var det i praksis næringskjøp. I motsatt fall kunne man bruke argumentene at det går utover jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (1 time siden):

3080 kommer i 10gb og 12gb-versjoner, der 12gb er betydelig raskere.

Uansett, om de har et billigere kort som er minst like bra som 3080, så kan de gi han det. Men kunden skal ikke ende opp i en dårligere posisjon enn han var da han hadde kortet.

 

Men ja, lånekort er vanskelig. Men kortet er nå ureparerbart, så det har ikke noe å si lengre. Nå er det omlevering eller heving av kjøpet det står imellom.

Regnet med at det var snakk om 10gb varianten her, 12gb varianten er for så vidt en 3080ti i forkledning.

Endret av Musefella
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (9 timer siden):

Uansett, om de har et billigere kort som er minst like bra som 3080, så kan de gi han det

6800XT til 7600kr er det de har

 

rulleguru skrev (9 timer siden):

Når man kjøper et produkt privat og ønsker å benytte forbrukerkjøpsloven (som gjelder salg mellom næringsvirksomhet og privatperson)

Jeg kan lite om dette, men kortet ble både brukt i mitt enkeltmanns foto foretak og privat så det er begge.deler. Advokaten hos forbrukertilsynet sa jeg evt kan sende et skriv for vurdering. Om det blir vurdert at det er mest til næring er det vel forliksrådet så vidt jeg forstå. Men betaler heller mellomlegget i begge tilfeller, både forliksrådet og forbrukertilsynet blir alt for mye styr og venting, 

Lenke til kommentar
Artur P. skrev (5 timer siden):

6800XT til 7600kr er det de har

 

Jeg kan lite om dette, men kortet ble både brukt i mitt enkeltmanns foto foretak og privat så det er begge.deler. Advokaten hos forbrukertilsynet sa jeg evt kan sende et skriv for vurdering. Om det blir vurdert at det er mest til næring er det vel forliksrådet så vidt jeg forstå. Men betaler heller mellomlegget i begge tilfeller, både forliksrådet og forbrukertilsynet blir alt for mye styr og venting, 

Når det gjelder problemstillingen om hvorvidt forbrukerkjøpsloven gjelder, så er du innenfor siden du har kjøpt produktet selv, og bruker det både privat og i jobb. 

Kommentaren min var rettet mot kommentaren som gjaldt å argumentere for å få et kraftigere låneprodukt fordi man har behov for det i jobb, det er mer tvilsomt, siden man ved næringskjøp ikke har krav på låneprodukt i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde argumentert med at om de ikke kan skaffe samme vare, så blir det naturlig at man får nyeste utgave i erstatning, nemlig 4080. Verken 4070Ti eller 7900XT erstatter 3080. Så jeg ville prøvd meg den veien. Det er ikke forbruker sin feil at prisene har økt og at selger ikke lenger kan skaffe tilsvarende produkt eller reparere det gamle.

Det lønner seg nesten alltid å krangle og vise til paragrafer i forbrukerkjøpsloven som understøtter dine krav. Kanskje du ikke får et 4080, men kanskje du får et godt kompromiss.

edit: du kan også kreve å bli kreditert, da står du mye friere til å velge det produktet du vil ha.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar

6800XT er ganske nær RTX 3080 10 GB i ytelse. Så den er sikkert brukenes den også, og 16 GB vram.

Spørsmålet om en synes mellomlegget til de kraftigere kortene er verdt det vil nok variere fra person til person.

Nvidia er bedre på RayTracing og kanskje andre ting (CUDA). Så for meg virker RTX 4070 Ti som det mest fristende.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Artur P. skrev (22 timer siden):

Jeg vil bruke kortet til 4K gaming og redigering av foto, kan fint bruke DLSS eller FSR der disse finnes. 

Er veldig glad i å makse grafikken og gjerne ha på RayTracing, så lenge jeg kan holde FPS på et akseptabelt nivå.

 

Spørsmålet blir om det er verdt 2000 kroner mer for ett 7900 XT kort i forhold til et 4070 TI ?

Vanskelig spørsmål.  virker som du er en kar som har behov for mere en 12gb ram, det får du med AMD. men ikke den beste RayTracing. har dukket opp flere tilfeller i det siste om at 12gb begynner å bli litt lite

 

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (23 timer siden):

Reklamasjon skal alltid være uten kostnad for kunde.

Da jeg viste til dette og linket til kjøpsloven , gikk NetOnNet med på å gi et ASUS GeForce RTX 4070 Ti TUF Gaming 12GB | NetOnNet uten mellomlegg, så jeg gikk for det. Har akkurat kjøpt nytt hus sa er nok best å spare på tusenlappene der en kan. Får heller leve den tunge i-landsbyrden med dra ned grafikken litt i krevende spill.

Takk for alle tips og tilbakemeldinger her !

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...