Gå til innhold

RiksTV, dårlig bilde


Anbefalte innlegg

Hei.

Morfar til fruen har RiksTV, hvor bilde har begynt å bli skurrete/kornete. Jeg har sjekket antennekabel på antennen og til tv, har tatt ut RiksTV kortet ut av TVen å "knikket" litt på chippen uten hell.

 

Han har utendørs antenne på taket, her har jeg og tatt kabelen ut, å kuttet denne litt å montert igjen i tilfelle det var dette som var problemet.

Ser ingen irring eller feil på kabel eller antenne.

Har søkt inn kanalene på nytt, å da har det fungert kanskje 1 dag før det blir skurrete/kornete igjen.

Antenne er 10-12 år gammel, står i rett posisjon, kabel er vel rundt 40år gammel.

Han har også en liten antenne forsterker ved TVen.

 

Hva bør jeg gjøre? Teste ny antenne?

 

 

 

 

Beklager viss innlegget er på feil plass og er litt rotete.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har mest tro på at antenneforholdene har endret seg.

Du sier at antenna står i rett posisjon. Sikker på det? Har du finjustert den i alle retninger etter siste uvær?

Har det vokst opp høyere trær akkurat i siktelinjen - kanskje noe lenger borte? Nybygg?

Den perioden jeg hadde Rikstv (fordi ellers kun ADSL) fungerte det bedre om vinteren når alle trær var uten blader.

Lenke til kommentar

Riks-TV tilbyr flere teekniske løsninger. Siden dere tar ned digitale signaler i fra bakkesendt nett, så skal det ikke oppstå støy sånn som på gamle analoge nett. Det er mer vanlig at bildet fryser og blir oppdelt i grove pixler like før alt eventuelt forsvinner. Området fra 100% OK til 0% signaler er ganske brå. Ved innstilling av antenne og kanalpakker så vil du finne "signalkvalitet" i menyen til dekoderen. Hvilken kvalitet har du på signalet? 

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar folkens!

Så var det slik at i går så sleit gamle morfar til fruen med dårlig bilde på alle kanaler utenom NRK1. 

I dag var det helt perfekt på alle kanaler.

 

Ang bilde, hvordan skal jeg forklare? det blir kornetete? Noe av forgje bilde henger igjen, litt grønne piksler etc. Veldig dårlig bilde viss jeg kan si det? Har dere sitt sykkelløp hvor bilde plutseli blir kornetet pga de har dårlig dekning akkurat der de filmer? (direkte sendt)


Ang utsdtyr, så er riks tv kortet koblet direkte i tv, så har ikke dekoder. Har prøvd å lete i menyen til tven på signalkvalitet uten hell.
Men han morfar til fruen er 100% sikker på at antennen er stilt 100% inn. Han var i går på taket for å sjekke igjen.l

Så han lurte på å kjøpe inn ny antenne for å prøve, da tenkte han å bare koble denne opp på "loftet", slik at han slipper å gå opp å taket(skulle blåse mye i morgen)


I følge dekningskartet skal det være "Svært god dekning"

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Med svært god dekning skal det gå med en inneantenne. Prøvd å koble ut forsterkeren, den skal ikke være nødvendig? Det at det faller inn og ut tyder jo på et brudd et sted og forsterkeren er en mulig feilkilde, du sier kabelen er 40 år, jeg ville prøvd med en antenne som utelukker nåværende antenne og kabel.

En dekoder kan kjøpes billig på Finn, ev. om du vet om noen du kan låne hos. Har du signalkvaliteten på skjermen kan du lirke på alle koblingspunktene og se om du får utslag.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (På 10.4.2023 den 13.59):

Antenne er 10-12 år gammel, står i rett posisjon, kabel er vel rundt 40år gammel.

Han har også en liten antenne forsterker ved TVen.

40 år gammel koax er, som andre har nevnt, kanskje den største feilkilden.

Hvis dere prøver med ny antenne, så bruk ny kabel også.

En antenneforsterker kan også svikte/fuske. Prøv uten forsterkeren. Ellers så bør en forsterker sitte i antennen eller nærmest mulig antennen, ikke ved TV-en.

 

sveibuen skrev (19 timer siden):

I følge dekningskartet skal det være "Svært god dekning"

"Svært god dekning", uteantenne og forsterker skal gi bra signal hvis det ikke er noe feil. Har du sjekket på dekningskartet at senderen som antennen er rettet mot er den anbefalte? Er det andre sendere i nærheten som kan prøves?

Lenke til kommentar

Antennen er stilt inn mot den beste sender, men vi kan alltids prøve andre sendere, er 3 stk i område.


Ang kabel, så ja, kan nok leve på sitt siste værs! Litt "oll" å bytte den, men det går! Nå ville han prøve ny antenne først, så får vi se! Løser ikke det problemet så er det mest sannsynlig kabel eller "forsterker".
Nå får ikke jeg hjelpt han før om en uka (pga jobb), så da får han bare prøve seg fram selv!


Tusen hjertelig takk for svar til nå folkens!!

Lenke til kommentar
17 hours ago, sveibuen said:

Antennen er stilt inn mot den beste sender, men vi kan alltids prøve andre sendere, er 3 stk i område.

Tenk også på at noen av frekvensene som nå brukes i mobilnettet (5G?) ligger svært nær frekvensene som RiksTV bruker, så hvis det ligger en mobilmast i samme sikteretningen som TV-senderen, så kan man få et lavere signal/støy-forhold av dette. (Selverfart.) Moderne TV-antenner skal/bør ha innebygde filtre som skal/bør håndtere dette, men det gir ikke alltid fullgodt resultat.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bra. Lurt å tenke på å bytte coax også. Mer tap i en så gammel coax kontra ny. Ny coax er tykkere og bedre. Ny antenne vil også være bra, den er mer robust og har filter mot støy fra mobil. Gammel antenne slites ned av vær. Gammel antenne (om det bare er en) er for VHF og UHF. Ny antenne er designet kun fur UHF og bedre (VHF er borte på TV). 

Endret av plankeby
Så nå at antenne er 12 år. Da er det UHF og ikke så gammelt. Bytt Coax i tide...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...