Gå til innhold

Vurderinger vedrørende innboforsikring


Gaea

Anbefalte innlegg

Betaler årlig 922 kr i innboforsikring som dekker tap for 500 000. 

Eier veldig lite eiendeler, da jeg rett og slett er minimalist. Eier ingenting dyrt.  Jeg fikk bruk for innboforsikringen min for et par år siden da det brant i blokka jeg bodde, men da hadde jeg mye mer eiendeler. Vurderer litt om jeg burde sette innboforsikring på vent eller om det finnes billigere innboforsikring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

922 kr i året? Den avtalen ville jeg beholdt. 🙂

Om du mener 922 i måneden, tja, det blir jo litt i året. Noen har gode avtaler gjennom fagforeninger, har du sjekket det? 

Innboforsikring er noe jeg tenker man absolutt bør ha, men klart, hvis du ikke eier mer enn at du kan erstatte alt på en lønning eller to, så er det jo en vurderingssak. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du finn nok ikkje noko som er markant mykje billegare, du har alt den lavaste forsikringssummen som er vanleg.

Har du rekna over kor store verdiar du var? Det kostar fort ganske mykje å skulle erstatte alt etter f.eks ein brann. Og sjølv om du har innbo for "berre" eit par hundre tusen så er det også ei avvegning av om du vil gamble på å ta dette tapet om du er uheldig eller om du hellee vil betale under ein hundrelapp i månaden i forsikring. 

Husk at i tillegg har du dekning for tjuveri og skade på ting du har med deg slik som mobiltelefon, osv. 

 

Eg tenkjer som så at med mindre du har stor formue og få eigendelar så vil du nok ikkje ha råd til tape alt du eig. Å spare på å kutte forsikring er eit sjansespel. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg opplevde brann i en bygning jeg var leietaker i.

Selve leiligheten var ikke preget, noen mindre ting (ca.6.000kr) som ble ødelagt av røykdykkere, dette ble naturligvis dekket.

Men leiligheten var ikke tilgjengelig for å hente ting på noen uker pga. skadene på bygget. Her dekket forsikringen innkjøp til nødvendige ting som klær, hygieneartikler etc.

Det gikk et år før bygget var beboelig igjen, og forsikringen dekket mellomlegget fra opprinnelige leieprisen og det leilighetshotellet kostet.

Så selv om selve innboet ikke var spesielt preget så summet det seg bra opp med utlegg gjennom prosessen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En del innboforsikringer har også "uflaksforsikring". Har de siste årene brukt denne for bl.a. erstatte skjerm på iPhoner som har gått i bakken....

Tipset kollega her for noen år tilbake som hadde sølt væske i ny Macbook Pro. Gikk også greit å få på innboforsikringen.

Lenke til kommentar

Se for deg at du må opp kl 4 om natten, det du tilfeldigvis har på deg er nå alt det du eier.
Derifra må du klare deg selv.
Overnatting? Her må du også klare deg selv, regner jo med at ett par netter på hotell er greit nok, men hvor lang tid tar det før det begynner å bli problematisk? Må jo så klart finne deg ett nytt sted å leie, men det kan jo ta litt tid.
Selv om man har råd til å bo på hotell en god stund så er det fort dyrt..

Så er det jo alt det som er tapt som du trenger ganske raskt, vanlige klær, regnklær, hygiene-produkter, telefon, laptop osv. Det blir fort veldig mye ut veldig raskt, gjerne samtidig som du bor midlertidig ett sted du selv må betale for.

Vil anbefale deg å fortsette å ha den, det løser mye mer enn selve innboet..
Så har man også ofte mer enn det man tror hvis man begynner å regne litt mer på det.
Så er det jo også den lille ekstra tryggheten man kan få ut av det, og alt småtteriet som om f.eks mobilen tar fyr og brenner hull i sofaen, så vil innbo gjerne dekke ny sofa.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...