Gå til innhold

Hvilke er siste/nyeste standarder på pc komponenter nå?


Anbefalte innlegg

tenker da på hardware-komponenter som er tilgjengelig i butikk, men kan godt ta med specs/standarder på ting som evt. er rett rundt hjørnet også.

såvidt jeg vet er siste innen Rambrikker DDR5 Og PCie er vel 4.0

SSD aner jeg ikke.

kort sagt, skulle vært greit med en utfyllende liste, hvis noen sitter på kunnskapen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For Intel CPU som brukes i stasjonære maskiner (f.eks for gaming-pc) er det 13th generasjon Intel Core

Intel Launches 13th Gen Intel Core Processor Family Alongside New...

For AMD CPU er det nyeste 7000 serien.

AMD Ryzen™ 7000 Series Desktop Processors | AMD

Når det gjelder SSD er det vanlig nå å bruke M.2 SSD med PCIe versjon 4.0. Et eksempel:  Samsung 980 Pro Series MZ-V8P2T0BW 2TB som har oppgitt datahastighet: 7000 MBps (les) / 5100 MBps (skriv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PCIe 5.0 er nyeste standard der så om du kjøper et hovedkort som du vil benytte deg av en stund så kan det være greit å gå for et med det. AMD har nettopp lansert ny socket til sine CPUer (AM5) og om de da støtter den like lenge som AM4 så kan man se for seg å benytte samme hovedkort på en ny CPU om 5år, men det vil jo tiden vise da det virker som AMD blir mer og mer lik Intel etter som de får markedsandel. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

kanskje dumt spørsmål, men hvordan ser man at et hovedkort støtter SSD/M.2  PCIe 4.0. ? (er dette samme som når det skrives PCIe Gen4x4 ?)

jeg sammenlignet to hovedkort ASRock AMD B550 chipset

 

7qBwbGR.png

men ikke helt klart for meg om de støtter PCIe 4.0. ?

Lenke til kommentar

Der det står PCIe Gen4 så er det generasjon 4.0. Står det Gen3 så er det generasjon 3. Forskjellen er hvor rask de er.

M.2 er det fysiske tilkoblingen som brukes med SSD. Key M har også med det å gjøre.

x4 betyr at det er 4 linjer som kan brukes. Dette gir dobbel hastighet i forhold til x2 som er to linjer.

Tallene 2260/2280/22110 betyr at lengden det er plass til er hhv 60, 80 og 110 mm (80 er ofte brukt).

Så den ene M.2 plassen støtter PCIe Gen4 og Gen3. Den andre plassen støtter PCIe Gen3 og SATA.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

ok takker, det var oppklarende.

btw, la merke til også i sammenligningen over, at har/velger man "feil" prosessor (i alle fall på dette chipsetet) så halveres hastigheten fra 64Gb til 32Gb.

Jeg har myst på Ryzen 5 5600G ("Cezanne") men den er da bare32Gb/PCIe 3.0

Så de cpuene som har grafikk ombord er litt reduserte på det området.

Ryzen 5 5600 og 5600X ("Vermeer") støtter 64Gb/PCIe 4.0 (men da må man kjøpe skjermkort utenom)

https://www.amd.com/en/processors/ryzen-5000-series

det er veldig mye en må passe på når er setter sammen en ny pc. Er liksom alltid noe "unntak" samme hvilken komponent det gjelder. :p

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

7000-serien til AMD har grafikk innebygd, om du bare skal koble til en skjerm eller to, er vel på linje med eller hakket over den innebygde som Intel har hatt lenge.

Det finnes vel ingen kort som trenger PCIe 5 enda, og M.2 disker for dette er heller ikke egentlig tilgjengelig på markedet enda, så selv om det er "rett rundt hjørnet" så kan det likevel lønne seg å heller bare kjøpe noe rimelig nå og oppgradere hovedkort også senere, heller enn å kjøpe et av de dyre hovedkortene med god støtte for PCIe 5.0 nå allerede.

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar

Jeg vil vel tro at det holder godt med PCIe 3.0 x4 om en ikke holder på med mye flytting av store filer. En kan også vurdere den nye 7000 serie mot den eldre 5000 serie AMD CPU, og ddr4 vs ddr5 RAM. Det kommer an på budsjett og hvilken ytelse en trenger.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (21 timer siden):

Jeg vil vel tro at det holder godt med PCIe 3.0 x4 om en ikke holder på med mye flytting av store filer. En kan også vurdere den nye 7000 serie mot den eldre 5000 serie AMD CPU, og ddr4 vs ddr5 RAM. Det kommer an på budsjett og hvilken ytelse en trenger.

hvis man først skal bytte ut hardware/socket, kan det være greit å gå for siste av bling-bling og stasj.

jeg er på socket AM3+ og egentlig er maskinen lynrask og responsiv til mitt bruk.

strengt tatt holder den sikkert en god stund til, så jeg kan/bør hoppe over "DDR4/5" trinnet og bare holde meg helt i ro :grin2:

Kanskje ikke vurdere noe før "DDR 6" etc. (hvis man greier holde kjøpesuget i sjakk såpass lenge)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...