Gå til innhold

Passer denne ssd disken til min maskin?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedkort og M.2 er kompatible, men ikke 100% hastighet. Det vil fremdeles være en solid forbedring fra mekanisk harddisk og en moderat forbedring fra SATA SSD. Du mister begge PCIe x1 sporene (se bilde under) så flytt eventuelt det som er koblet til disse til PCIeX16_2 og 3.

Du må inn i BIOS for å slå på M.2 Mode

Fra manualen:
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-A/E9378_Z97-A_UG_V2_WEB.pdf?model=Z97-A

image.png.7fd0d193d104fb8f9f8960a2ac342118.png

image.png.e68877797a4729314a849f239a10407c.png

image.thumb.png.d8f06f9043584ac20fff4a4c7d901fdf.png

 

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Thor. skrev (10 timer siden):

Hovedkort og M.2 er kompatible, men ikke 100% hastighet. Det vil fremdeles være en solid forbedring fra mekanisk harddisk og en moderat forbedring fra SATA SSD. Du mister begge PCIe x1 sporene (se bilde under) så flytt eventuelt det som er koblet til disse til PCIeX16_2 og 3.

Du må inn i BIOS for å slå på M.2 Mode

Fra manualen:
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z97-A/E9378_Z97-A_UG_V2_WEB.pdf?model=Z97-A

image.png.7fd0d193d104fb8f9f8960a2ac342118.png

image.png.e68877797a4729314a849f239a10407c.png

image.thumb.png.d8f06f9043584ac20fff4a4c7d901fdf.png

 

Jeg har et skjermkort montert på PCIex16_1 Mener du at det vil bli deaktivert når jeg aktiverer M.2 i Setup?

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 timer siden):

Men vil være begrenset til ca. 1GB/s.

OK. Men det vil da være et bedre valg enn f.eks denne som har steget kraftig i pris den siste tiden.

Jeg så forøvrig at det stod følgende i manualen til hovedkortet. Hvorfor mener du da at hastigheten er begrenset til 1GB/s?

---------------------------------

M.2 & SATA Express Onboard
- The latest transfer technologies with up to 10 Gb/s data transfer speed.

-----------------------------------

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar

"Gamle" Z97 har en begrensning i båndbredde når det gjelder M.2. Var det første kortet med M.2. støtte i det hele tatt. Maks 1000/1000 MB les/skriv på Asssd test. Ikke før du kommer på Z270 det er litt mer "fart" i sakene. Men med 2 eller flere "vanlige" 2,5" SSD'er i Raid0 får du bedre hastigheter. Hadde på mitt gamle Asus Z97 DeLuxe 3 stk OCZ Vector 256 GB disker i Raid 0 og fikk ca 1700/1600 MB les/skriv... Selv med en "vanlig" 2,5" SSD er det som natt og dag fra gammel snurredisk..

Lenke til kommentar
Lyncs skrev (3 timer siden):

Jeg har et skjermkort montert på PCIex16_1 Mener du at det vil bli deaktivert når jeg aktiverer M.2 i Setup?

Nei det er de to små PCIex1 med rødt kryss over på tegningen som blir deaktivert om en aktiverer M.2.

Hastigheten er bra nok for de fleste.

Et alternativ er å bruke et PCIe kort med plass til M.2 SSD som f.eks dette: https://www.multicom.no/search?kw=Digitus+DS-33170

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Lyncs skrev (5 timer siden):

Kan jeg kjøre Raid om jeg monterer 2 stk. M.2 kort i et slikt adapter? Hvor høy hastighet er det da mulig å oppnå?

Jeg vet ikke, men jeg tror ikke hovedkortet kan kjøre RAID på PCIe. Fordelen med et PCIe kort er at det kan kjøre PCIe på 4 linjer, mens den på dette hovedkortet kjører bare halvparten (2) som gir halve hastigheten. Men uansett tror jeg hastigheten er bra.

Det er mulig at de PCIe kortene også fordeler 4 linjer på to M.2 kort. Ble litt usikker på det.

edit: Det er 4 linjer, så da har en 3.938 GB/s på PCIe M.2 på det kortet (ved PCIe versjon 3, og 2 GB/s på PCIe versjon 2).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
2 hours ago, Svein M said:

Jeg vet ikke, men jeg tror ikke hovedkortet kan kjøre RAID på PCIe. Fordelen med et PCIe kort er at det kan kjøre PCIe på 4 linjer, mens den på dette hovedkortet kjører bare halvparten (2) som gir halve hastigheten. Men uansett tror jeg hastigheten er bra.

Det er mulig at de PCIe kortene også fordeler 4 linjer på to M.2 kort. Ble litt usikker på det.

Adapteren støtter kun én PCIe-SSD. Den andre er kun SATA. Derav SATA-tilkobling i bakkant.

https://www.multicom.no/digitus-ds-33170-grensesnittsadapter-m2-card/cat-p/c/p1001485005

 

Edit: Jeg digger det norske ordet for SSD. :D

Spoiler

faststoffstasjon.png.1916e3ee8a79883580e250a878a7697e.png

 

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nylig innstallert en ny M.2 ssd og speilkopiert innholdet fra en annen sata-disk. Diskene vises i windows filutforsker men i setup vises kun sata disken. Når jeg kobler fra sata disken og prøver å starte maskinen med bare M.2 disken tilkoblet, får jeg opp setup og ikke windows. I setup står det at det ikke finnes bootable devices.

Er det mulig å fikse dette?

Lenke til kommentar
3 hours ago, Lyncs said:

Det vet jeg ikke. Hvordan finner jeg ut av det?

 

Quote

Click the Search icon on the Taskbar and type in msinfo32 , then press Enter. System Information window will open. Click on the System Summary item. Then locate BIOS Mode and check the type of BIOS, Legacy or UEFI.

Untitled.png.2413f68c9872ae725d95daae0470e761.png

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Untitled.png.2413f68c9872ae725d95daae0470e761.png

Operativsystemnavn    Microsoft Windows 10 Home
Versjon    xxxxxxxx Bygg
Annen operativsystembeskrivelse     Ikke tilgjengelig
Operativsystemprodusent    Microsoft Corporation
Systemnavn    xxxxxxxxx
Systemprodusent    ASUS
Systemmodell    All Series
Systemtype    x64-based PC
System-SKU    All
Prosessor    Intel(R) Core(TM) i5-4690K CPU @ 3.50GHz, 3501 Mhz, 4 kjerne(r), 4 logiske prosessor(er)
BIOS-versjon/-dato    American Megatrends Inc. 2012, 30.09.2014
SMBIOS-versjon    2.8
Versjon av innebygd kontroller    255.255
BIOS-modus    Eldre
Hovedkortprodusent    ASUSTeK COMPUTER INC.
Hovedkortprodukt    Z97-A
Hovedkortversjon    Rev 1.xx
Platformrolle    Skrivebord
Tilstand for sikker oppstart    Støttes ikke
PCR7-konfigurasjon    Binding ikke mulig
Windows-mappe    C:\WINDOWS
Systemmappe    C:\WINDOWS\system32
Oppstartsenhet    \Device\HarddiskVolume3
Nasjonal innstilling    Norge
Hardware Abstraction Layer    Versjon = ""
Brukernavn   
Tidssone    Vest-Europa (sommertid)
Installert fysisk minne (RAM)    32,0 GB
Fysisk minne totalt    31,9 GB
Fysisk minne tilgjengelig    24,9 GB
Virtuelt minne totalt    63,9 GB
Virtuelt minne tilgjengelig    53,8 GB
Plass for sidevekslingsfil    32,0 GB
Sidevekslingsfil    C:\pagefile.sys
DMA-beskyttelse av kjerne    Av
Virtualiseringsbasert sikkerhet    Ikke aktivert
Støtte for enhetskryptering    Årsaker til mislykket automatisk enhetskryptering: TPM kan ikke brukes, PCR7-binding støttes ikke, Testgrensesnittet for maskinvaresikkerhet mislyktes og enheten er ikke i moderne ventemodus, Ikke tillatt buss/enhet(er) med DMA-funksjon oppdaget, TPM kan ikke brukes
Hyper-V – VM-overvåkingsmodusutvidelser    Ja
Hyper-V – Second Level Address Translation-utvidelser    Ja
Hyper-V – Virtualisering aktivert i fastvare    Nei
Hyper-V – Datakjøringsforhindring    Ja

 

Lenke til kommentar

BIOS-modus    Eldre, det er nok det samme som Legacy.

Den sata disken som ble kopiert fra, den inneholdt vel Windows installasjonen slik at det ble bootet fra den tidligere på denne maskinen om jeg forstår det rett. Spørsmålet blir da om boot partisjonen har blitt med over til den nye disken.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...