Gå til innhold

Fremtiden til bomringen, prisøkninger som kommer


Anbefalte innlegg

Er det noen som har sett noen planer eller kan spå hva som skjer med bomringen de neste 10-20år? Jeg kjører jo bensin nå da bilen var så billig og går så billig at det lønner seg. Men om få år må jeg over på elbil og da en billig en. Da er jeg helt sikker på at det er full betaling for elbiler også, ettersom fossil nok er en raritet. Men er det nevnt hvor dyrt det skal bli å feks pendle ut og inn av Oslo feks på e6 fra syd for Mortensrud og tvers igjennom til Furuset og tilbake på kvelden. Snakker vi om flere hundre kroner eller bare en justert prisøkning som for allt annet i 2025, 2030 etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom alle kjører elbil er det elbilistene som må betale bompengeregningen. Denne regningen blir ikke magisk mindre fordi det bare kjøres elbiler.

Skal man stole på politikerne (noe man egentlig ikke kan gjøre) skal elbilene betale maks 50% av fossilbilene.

Når man går fra 100% fossilbiler til 50/50 eller 90/10 blir regningen som følger:

1) 100% fossil: 100% av regningen

2) 50/50: elbiler 33% av regningen, fossilbiler 67% av regningen

3) 90/10: elbiler 80%av regningen, fossilbiler 20% av regningen

4) 95/5: elbiler 90%, fossil 10%

 

Fra 2) til 3) vil elbilenes satser øke med (80-33)/33-1 = 42,4%

Fra 2) til 4): (90-33)/33-1 = 72,7%

Jeg er ganske sikker på at dette vil være mer enn vanlig prisøkning.

Om 20 år vi elbiler betale det samme som fossilbiler gjør i dag, men justert for prisøkning.

Lenke til kommentar

Veiprising er ganske skummelt. 10-30kr mila vil svi ganske kraftig for oss som pendler 30000km til og fra jobb. Med drivstoff kostnad -selv strøm koster, service og verditap på bilen så blir det uholdbart. Brått så koster det 80-100K å dra på jobb. Regner ikke med at noe magisk skjer med kollektivtransporten skjer først heller så for mange blir det ikke noe valg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (19 timer siden):

Skal man stole på politikerne (noe man egentlig ikke kan gjøre) skal elbilene betale maks 50% av fossilbilene.

Stortinget har bestemt at elbiler maksimalt skal betale 50 prosent av det bensinbiler betaler i bompenger i eksisterende bommer. Fra 1. januar 2023 øker denne maksimalgrensen til 70 prosent.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Dubious said:

Stortinget har bestemt at elbiler maksimalt skal betale 50 prosent av det bensinbiler betaler i bompenger i eksisterende bommer. Fra 1. januar 2023 øker denne maksimalgrensen til 70 prosent.

Den øker nok til 100% innen kort tid.  Det bekymrer meg ikke all den tid det nok er elbiler som dominerer om få år. Det som skremmer er at de vil fakturere pr kjørte kilometer. Nå ligger min bomregning på knappe 8000kr inklusive privat kjøring. Det kan jeg håndtere, men ikke om det blir 30000kr. Og det kan det fort bli når man enkelt kan legge inn allt mulig i veiprising, som kostnaden av bilulykker, litt usikker på om det er kostnaden bilulykker har i sin helhet eller på den aktuelle strekningen. Men da snakker vi urettferdig. Man kjører skadefritt, men må være med å betale gildet uansett.    Hvis man vil ha bort bilen så hadde det vært mer realt å si det rett ut enn å kvele folk økonomisk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...