Gå til innhold

Måle polaritet i kabler


Anbefalte innlegg

Smule8o skrev (12 minutter siden):

Rolig nå folkens :p Det finnes nok vaksinetråder hvor en kan ta den krangelen.

Men finnes det noen forklaring på hvorfor dette angivelig skal ha noen innvirkning på lyden der ute? Finner bare masse folk som beskriver hva men ikke hvorfor når jeg googler.

Massevis på hifisentralen iallefall.

Fagmiljøet i hifi og installatører plugger alt i fase.

Og produsenter er oppgitt over nordmenn som ikke har fått med seg dette i tråder der.... Dvs at alt er best koblet korrekt i fase....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Massevis på hifisentralen iallefall.

Fagmiljøet i hifi og installatører plugger alt i fase.

Og produsenter er oppgitt over nordmenn som ikke har fått med seg dette i tråder der.... Dvs at alt er best koblet korrekt i fase....

Kanskje de ikke kjenner til IT-nett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
nightowl skrev (21 minutter siden):

Kanskje de ikke kjenner til IT-nett.

Joda det tror jeg de kan, iallefall de som installerer.

Saken er det måles spenning overflødig på chassis i produkter i feil fase, hvor mye varierer veldig. Men disse Voltene går feks lett over i coax kabler eller rca også. Den stopper ikke kun i chassis.

Prinsippet føre var er koble alt i fase er omtrent gratis bortsett fra billig verktøy som kan være nyttig å ha som nevnt.

Lenke til kommentar

Gikk elektro en gang for altfor lenge siden og kan ikke si at jeg har hørt at man skal kjenne noe i chassiset på noen form for elektronikk eller målt det med fasepenn. EDIT: Jeg har aldri målt fasene annet enn når vi hadde oscillioskop på skolen. Når det er sagt, når jeg er offshore - så *kan* jeg faktisk føle denne vibreringen i chassiet på min Macbook (og den gamle jeg hadde) og det har jeg bestandig lurt på hvorfor. For det skjer ikke når jeg er hjemme. Jeg har på forhånd bare tenkt at siden det er på båt/rigg, at jord er mot skråg, så antatt at det bare var dårligere jordet kontra hva man har i hus. Dere som kan elektro kan vel kanskje si noe om det? :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gouldfan said:

Massevis på hifisentralen iallefall.

Fagmiljøet i hifi og installatører plugger alt i fase.

Og produsenter er oppgitt over nordmenn som ikke har fått med seg dette i tråder der.... Dvs at alt er best koblet korrekt i fase....

Vel, størstedelen av Norge har IT-nett, altså to faser. Men tviler igrunn på at store deler av "Hifi fagmiljøet" aner hva det er.

Så selv om dette teoretisk sett skulle vært en greie gjelder det ikke for de aller fleste her på berget uansett.

Men på sentralen er det nå opp til flere folk med reell elektrokompetanse, vil tro dette blir slaktet der?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Smule8o said:

Vel, størstedelen av Norge har IT-nett, altså to faser. Men tviler igrunn på at store deler av "Hifi fagmiljøet" aner hva det er.

Så selv om dette teoretisk sett skulle vært en greie gjelder det ikke for de aller fleste her på berget uansett.

Men på sentralen er det nå opp til flere folk med reell elektrokompetanse, vil tro dette blir slaktet der?

Ser teorien er at trafoen induserer spenning i chassisets metall. Noe som forsåvidt er riktig nok, om det ikke er utstyr med jordet støpsel da. Da er chassis jordet og denne vil bli datt ned.

Men uansettr har nå alt av linjenivåutganger flyende referanse, så kan ikke se noe som helst vis potenisalforskjeller der skulle gi generelt dårligere lyd, og om det skulle gi hørbare bivirkninger pga dårlig konstruksjon så vil det være 50Hz during, intet annet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kretsjord (GND) og Earth (safety earth) holdes seperat i de aller aller fleste oppegående konstruksjoner.

Spenning mellom chassis og Jord (safety earth) vil i de fleste tilfeller være tegn på at noe er galt. Det kan i noen tilfeller komme av såkalt assymetrisk AC som er oppstår når det er ujevn belastning på polene. De fleste hifi folk betegner det som DC offset på AC. Det får trafo til å brumme da magnetfeltet prøver å flytte trafo i chassis som følge av inrush ved hver fase-skift. Det løses med DC block som ofte består av en krets som "brenner opp" V differansen mellom de to fasene slik at begge fasene får lik spenning ut til input på komponentet (og trafoen). Andre løsninger på det kan være å bruke regulert UPS med regulert utspenning, men det er ofte langt mer kostbart og krever sin plass om det skal være riktig dimensjonert.

Men i alt for mange år ble safety earth benyttet av diverse "smarte" hifi folk som en slags "støy-dumpinggnd", noe som har ført til endel finurlige løsninger fra forskjellige selskap opp igjennom årene. Jeg har også sett "DC offset" block løsninger som dumpewr DC-offset rett til safety earth (noe som ikke er optimalt for alt annet på kursen.

Når det gjelder orientering av støpsel så er min erfaring at det er best å ha alt i samme fase inn til apparatets vikling på trafo. Ikke av noen annen grunn enn at det i menge land i verden er fast fase (england f.eks). Men jeg trenger ikke annet enn en hånd på første komponent som kobles til og så å dra tuppen av fingeren over kanten på fronten av hvert enkelt ekstra komponent jeg kobler til for å finne ut om de er koblet likt eller ikke.

Chassis skal ALDRI være elektrisk koblet til signal gnd, så coax, HDMI, RCA, XLR eller hva det måtte være skal ALDRI bli påvirket av NOE som helst som har med chassis / safety earth å gjøre. Da returnerer jeg komponentet med tilhørende spørsmål for hvordan de har fått det gjennom CE merking og eller annen godkjenning...

Edit: 2 gode DC block løsninger:

For relativt små integrerte og annet som ikke trekker mer enn 600VA i peak:

https://www.stereofil.no/kabler-og-strom/stromprodukter/nettlister/audiolab-dc-block-direct-current-blocker

For mer krevende og eller felles på alt i og rundt hifi/surround rippgen:

Løs løsning mellom veggstikk og strømpadde:

https://www.dustin.no/product/5011090480/supra-lorad-dc-blocker-md01-16-eu

Løsning med DC block bygget inn i strømpadde med annen filtrering (unntatt på de to første stikkene):

https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/supra-md08dc-16-sp-grendosa-med-dc-blocker-askskydd

.html

Supra løsningene er ratet for opptil 3200W

Endret av AveMORphine
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er på svenske og amerikanske hifi forum.

Men her i hifisentralen i Norge så ser man at litt billig måleutstyr kan være kjekt å ha...

Det er mye rare elektro installasjoner i Norge, og her ser man folk finne farlige kjøleskap og annet. Siste side.

Det betyr ikke at du skal være Petter smart og mekke farlige kjøleskap, men at du skaffer elektriker slik som vi eller bytter kjøleskap......

https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/snuing-av-støpsel.558/page-4

https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/snu-stikket.20286/page-2

Om sikringer går hele tiden feks så er det et tegn på at noe er galt....

Ille smart å ikke jorde ting som har jording, selvom det er jordede stikk også. Det var ironi... Dvs det kan være helseskadelig....

Her er en tråd fra Avforum, som sagt mye rare installasjoner i Norge og Sverige..

https://avforum.no/forum/threads/sette-stikkkontakt-rett-vei.156567/

Måleinstrumenter for 200kr og en telefonlinje til elverk og trikker er ikke så dumt å ha tilgjengelig...

Vi skulle hatt det også igjen, på vintern når fyring er på med jordvarme, så hender det hovedsikringen går gjerne med vaskemaskin som synder.. Da får vi spennings lekkasje og lysene på barnerommet funkler..

Mulig det er det som drepte Sony uhp-h1 som skal på service...

Nå kobler jeg ut alt av utstyr osv tv anlegg osv hver kveld. 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (2 timer siden):

Kretsjord (GND) og Earth (safety earth) holdes seperat i de aller aller fleste oppegående konstruksjoner.

Spenning mellom chassis og Jord (safety earth) vil i de fleste tilfeller være tegn på at noe er galt. Det kan i noen tilfeller komme av såkalt assymetrisk AC som er oppstår når det er ujevn belastning på polene. De fleste hifi folk betegner det som DC offset på AC. Det får trafo til å brumme da magnetfeltet prøver å flytte trafo i chassis som følge av inrush ved hver fase-skift. Det løses med DC block som ofte består av en krets som "brenner opp" V differansen mellom de to fasene slik at begge fasene får lik spenning ut til input på komponentet (og trafoen). Andre løsninger på det kan være å bruke regulert UPS med regulert utspenning, men det er ofte langt mer kostbart og krever sin plass om det skal være riktig dimensjonert.

Men i alt for mange år ble safety earth benyttet av diverse "smarte" hifi folk som en slags "støy-dumpinggnd", noe som har ført til endel finurlige løsninger fra forskjellige selskap opp igjennom årene. Jeg har også sett "DC offset" block løsninger som dumpewr DC-offset rett til safety earth (noe som ikke er optimalt for alt annet på kursen.

Når det gjelder orientering av støpsel så er min erfaring at det er best å ha alt i samme fase inn til apparatets vikling på trafo. Ikke av noen annen grunn enn at det i menge land i verden er fast fase (england f.eks). Men jeg trenger ikke annet enn en hånd på første komponent som kobles til og så å dra tuppen av fingeren over kanten på fronten av hvert enkelt ekstra komponent jeg kobler til for å finne ut om de er koblet likt eller ikke.

Chassis skal ALDRI være elektrisk koblet til signal gnd, så coax, HDMI, RCA, XLR eller hva det måtte være skal ALDRI bli påvirket av NOE som helst som har med chassis / safety earth å gjøre. Da returnerer jeg komponentet med tilhørende spørsmål for hvordan de har fått det gjennom CE merking og eller annen godkjenning...

Edit: 2 gode DC block løsninger:

For relativt små integrerte og annet som ikke trekker mer enn 600VA i peak:

https://www.stereofil.no/kabler-og-strom/stromprodukter/nettlister/audiolab-dc-block-direct-current-blocker

For mer krevende og eller felles på alt i og rundt hifi/surround rippgen:

Løs løsning mellom veggstikk og strømpadde:

https://www.dustin.no/product/5011090480/supra-lorad-dc-blocker-md01-16-eu

Løsning med DC block bygget inn i strømpadde med annen filtrering (unntatt på de to første stikkene):

https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/supra-md08dc-16-sp-grendosa-med-dc-blocker-askskydd

.html

Supra løsningene er ratet for opptil 3200W

Greit å nevne at det meste av Supra fra Sverige er veldig rimelige.. Siden mye annet hifi relatert som har med spenning og elkabler å gjøre er ganske dyrt... Iallfall synes jeg det.

Ifi er også rimelige..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...