Gå til innhold

Måle polaritet i kabler


Anbefalte innlegg

Woff skrev (9 timer siden):

Jaha, hva har det med elektro å gjøre da? Vet ikke hvilke kunnskaper barfoo har, uansett slår de dine ned i støvla. :grin:
Nå er det vel sånn at spenning lager problemer, spesielt der brukeren IKKE vet hva han holder på med. At det finnes 'spenning' i chassis på et utstyr har du fått forklaring på. Hvis utstyret IKKE har joret kontakt betyr det at du har en FEIL. Har utstyret jordet kontakt så BRUK den!
Det finnes MYE utstyr som det er ønsket å jorde chassis på, dette ofte grunnet støy. Men da forventes det at utstyrer selv er koblet til beskyttelses-jord for å avlede eventuelle spenninger.
Dette har du fått klar beskjed om før og eneste grunnen til at du måler spenning (og forskjeller) er at du IKKE har benyttet jordet kontakt eller har noe FEIL på utstyr / anlegg.

 

Joda mantraet IKKE BYGGET BRA NOK eller BYGGET FEIL går aldri av moten.

Mange av oss er klar over at ting er bygget og oppfører seg forskjellig…

Og hvor mye spenning? Det varierer har jeg hørt fra 1Volt til 4 og 5 Volt.. Edit ser at norske forum finner mye høyere Volt enn dette også.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Gouldfan said:

Joda mantraet IKKE BYGGET BRA NOK eller BYGGET FEIL går aldri av moten.

Mange av oss er klar over at ting er bygget og oppfører seg forskjellig…

Og hvor mye spenning? Det varierer har jeg hørt fra 1Volt til 4 og 5 Volt..

Ok. Ikke nivå som medfører berøringsfare da med andre ord. Betryggende.

Edit:

Mye Hifi og hjemmeelktronikk er forøvrig skummelt dårlig konstruert og bygd. Noe av "kjelleramatører" med merkelige teorier om lyd og elektronikk, og mye outsourcet til hvem som enn gjør det billigst uten å kvalitetssikres av noen som vet hva de styrer med.

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar
10 minutes ago, sedsberg said:

"Live chassis" var vanlig på skikkelig gammelt utstyr, bl.a. rørforsterkere og annet utstyr med rør. I dag har man dobbeltisolerte apparater og/eller galvanisk skille mellom primær og sekundær-side (aka trafo).

En "hverdag full i spenning" var vel mer akseptabelt i gamle dager :p

Lenke til kommentar

Nå er jo dette jeg kom med omtrent helt gratis å sjekke, om man ikke ser på kostnaden av et fasepenn og eller et multimeter. Sånt er kjekt å ha som Sunde sier, feks om man vil sjekke om det er spenning i en ledning i ny bolig feks eller taklampa…. Da kan du spare deg eller barna for en «karamell» som fagfolka kaller det.

Jeg skjønner ikke personangrep eller kverulering. Det er gratis å snu stikk-kontakten. Amerikanere, engelskmenn og franskmenn slipper bryderiet fordi de har kun en mulighet å sette kontakten med egen jord pinne.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Vanlige folk bør sette bort all feilsøking på elektriske apparater til noen med reell ekspertise. "Lest på Internett"-viten duger ikke når man har å gjøre med 230V. Å oppfordre noen til å skaffe seg fasepenner, multimetere med mer, gjør bare at de tror de kan fikse ting selv. Jeg kan lett se for meg at feil bruk av fasepenn gjør at en n00bie tror strømmen er frakoblet, også vips får man seg en solid karamell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Woff skrev (2 timer siden):

Du får spørre Gouldfan om dette, han har alltids noen 'teorier' som bekrefter at hans innkjøp av "fasepenn" og annet snake-stuff er fornuftig. 
Synd Gouldfan ikke gidder å lese om dette og FORSTÅ det han kommer med, men det biter ikke i følge en lengre tråd her..
De av oss som har studert elektro og jobbet med dette vet jo hvor mye tull han kommer med, du har nok rett barfoo! :D

Jeg ville tatt det mer med ro om jeg var deg. Du tar Antivaxeren pleier pensjonisten John Campbell seriøst, fordi han tar ting helt ut av sammenheng og understreker det på et A4 ark og signerer med et ansiktsutrykk….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (12 minutter siden):

Vanlige folk bør sette bort all feilsøking på elektriske apparater til noen med reell ekspertise. "Lest på Internett"-viten duger ikke når man har å gjøre med 230V. Å oppfordre noen til å skaffe seg fasepenner, multimetere med mer, gjør bare at de tror de kan fikse ting selv. Jeg kan lett se for meg at feil bruk av fasepenn gjør at en n00bie tror strømmen er frakoblet, også vips får man seg en solid karamell.

Poenget var jo å ringe elektriker om det er spenning da? Men det er vel for mye å forlange at folk har sunt vett….

Jeg merket at det var spenning i taklampe uttakene her iallefall. Og da fikk jeg en kamerat som er fagmann til å sikre det.

Åsaken til at jeg nevnte det er at her reddet det en usikret situasjon som huseier ikke hadde fikset til innflytting…

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (12 minutter siden):

Jeg ville tatt det mer med ro om jeg var deg. Du tar Antivaxeren pleier pensjonisten John Campbell seriøst, fordi han tar ting helt ut av sammenheng og understreker det på et A4 ark og signerer med et ansiktsutrykk….

Hvor ble seriøsiteten din av? Nei, du tar grundig feil i dine antakelser som vanlig! Når det gjelder John Campbell tror jeg adskillig mer på hva han sier enn hva du trykker ut av deg. John Campbell DOKUMENTERER hva han forteller om, noe du tydeligvis ikke trenger? Nei, hos deg holder det å vise til en eller annens UTTALELSER...
Trenger vel ikke si mer, viser til alt det du klarer å trykke ut her.  
 

Lenke til kommentar
Woff skrev (3 minutter siden):

Hvor ble seriøsiteten din av? Nei, du tar grundig feil i dine antakelser som vanlig! Når det gjelder John Campbell tror jeg adskillig mer på hva han sier enn hva du trykker ut av deg. John Campbell DOKUMENTERER hva han forteller om, noe du tydeligvis ikke trenger? Nei, hos deg holder det å vise til en eller annens UTTALELSER...
Trenger vel ikke si mer, viser til alt det du klarer å trykke ut her.  
 

Nei han dokumenterer ikke, han er antivaxer og tar ting ut av sammenheng.

Det er bedre å høre på norske myndigheter og forskere, og rådene deres.

Du har et dyrt fint anlegg, og da er det en god forhåndsregel og ha ting koblet i fase. Dette er vitenskap, og selv objektistene på hifisentralen er enig i dette.

Temaet Covid19, og tisk metode og vaksine er også vitenskap...

Alle medisiner og vaksiner har enkelte bivirkninger, men det doom og gloom greiene til Campbell er bare svada og hysteri.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (22 minutter siden):

Poenget var jo å ringe elektriker om det er spenning da? Men det er vel for mye å forlange at folk har sunt vett….

Jeg merket at det var spenning i taklampe uttakene her iallefall. Og da fikk jeg en kamerat som er fagmann til å sikre det.

Åsaken til at jeg nevnte det er at her reddet det en usikret situasjon som huseier ikke hadde fikset til innflytting…

Sunt vett blant folk varierer like mye som været gjør ..

Og hvorfor trengte du fasepenn for å merke spenning i "taklampe uttakene" til å begynne med? To stk. opplysninger; 1) er sikringen for kursen oppe? + 2) er lysbryteren for taklampa på?, er nok til å vite om "taklampe uttakene" hadde spenning eller ikke. 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Nei han dokumenterer ikke, han er antivaxer og tar ting ut av sammenheng.

Det er bedre å høre på norske myndigheter og forskere, og rådene deres.

Vitner enkelt og greit om hvor flink du er til å lese dette. Jeg HAR sendt deg noen linker hvor alt han sier er dokumentert, dette gjør han på alle sine innlegg med unntakelse av diskusjonstrådene hans hvor det er andre som står for uttalelsene.
Men beklager at jeg lar meg engasjere av deg, det burde JEG være for smart til.
Beklager denne digresjonen i tråden DIN hvor du fremstår som 'eksperten'! :D

Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 minutt siden):

Sunt vett blant folk varierer like mye som været gjør ..

Og hvorfor trengte du fasepenn for å merke spenning i "taklampe uttakene" til å begynne med? To stk. opplysninger; 1) er sikringen for kursen oppe? + 2) er lysbryteren for taklampa på?, er nok til å vite om "taklampe uttakene" hadde spenning eller ikke. 😃

Sikringsskap er ikke hos oss, men vi fikk hjelp med dette av huseier....

Det er ikke noen lysbryter til de uttakene, aner ikke hva som har vært der før. Mulig dimmere men ukjent.

Lenke til kommentar
Woff skrev (4 minutter siden):

Vitner enkelt og greit om hvor flink du er til å lese dette. Jeg HAR sendt deg noen linker hvor alt han sier er dokumentert, dette gjør han på alle sine innlegg med unntakelse av diskusjonstrådene hans hvor det er andre som står for uttalelsene.
Men beklager at jeg lar meg engasjere av deg, det burde JEG være for smart til.
Beklager denne digresjonen i tråden DIN hvor du fremstår som 'eksperten'! :D

Det hjelper ikke debatt-teknikken din at du tar Campbell i for ren fisk fremfor norske eksperter, fagfolk og myndigheter.....

For andre ukjente med Campbell så er han både innblandet i konspirasjonsteorier og antivaxer.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Det hjelper ikke debatt-teknikken din at du tar Campbell for ren fisk fremfor norske eksperter, fagfolk og myndigheter.....

AT DU GIDDDDDER!!
Men beklager at jeg lar meg engasjere av deg, det burde JEG være for smart til.
Beklager denne digresjonen i tråden DIN hvor du fremstår som 'eksperten'! :D

Endret av Woff
Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 minutt siden):

Høres passe jalla ut. 😃

Jeg endrer derfor mening: Bor man på sånne steder er det kjekt med fasepenn likevel. 😄

Er fin leilighet, men skandale at huseier ikke hadde satt dette istand...

Så hos oss så hjalp det med fasepenn og hjelp fra kamerat som har riktig bakgrunn.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...