Gå til innhold

Størst mulighet for avkastning uten at det blir gambling. Risikoprofiler.


Cerent

Anbefalte innlegg

Jeg mener gambling-grensen er mye strengere enn det jeg ser mange her inne definerer det som. Ville heller brukt ordet spekulasjon eller høy-risiko om enkeltaksjer, bitcoin, valuta osv. Gambling forbeholder jeg svært usannsynlige utfall for stor gevinst; tenk lotto som det typiske eksempelet. Man har tilnærmet null sannsynlighet for å tjene penger, og forventet avkastning er negativ i gambling, men fordi man har en liten, men reell sannsynlighet for ekstrem gevinst så gjør man det uansett. I aksjemarkedet er det sjeldent med slike situasjoner. Da er det stort sett bedrifter nær konkursens rand og så gambler man på en lav sannsynlighet for at de overlever.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 3/16/2023 at 2:02 PM, trikola said:

Sjekk https://kameo.no - og fordel investeringen over tid.

 

 

On 3/16/2023 at 4:12 PM, wampster said:

https://www.finansavisen.no/finans/2023/04/17/8000924/kameo-har-blant-andre-abg-sundal-collier-pa-laget-og-na-er-ogsa-insight-investments-med

Lenke til kommentar
Musefella skrev (9 timer siden):

For en periode nå så vil jeg si det tryggeste er å spare i valuta, deretter på sikt gå over til fondssparing.

Og da tenker jeg rett å slett en valutakonto i usd.

 

Jeg har skrevet om dette tidligere, men her er mine argumenter for at kronen står i en særskilt dårlig posisjon, verdien har halvert seg de siste 10 årene og slik jeg ser det så vil den trenden fortsette

 


Det har ikke vært tilstrekkelig nok verdiskapende jobber til å dekke behovet, derfor har det i praksis vært en negativ produktivitetsutvikling.

Man skal tross alt skape mye verdier for å rettferdiggjøre norske lønninger.
 
EØS utvidelsen østover har gjort at vi er et arbeidsmarked, det har skapt et stort press på ovennevnte. Samt den store folkevandringen fra den tredje verden til Norge.
 
Formålet med EU/EØS er faktisk sosial utjevning mellom medlemslandene.
 
Noe kunne hindres om man hadde strengere vilkår for statsborgerskap eller sosiale ytelser, slik som Danmark og Sveits.(vi gir 10 ganger flere statsborgerskap pr innbygger enn det som er normalt i eu, det er på samme nivå som Sverige)
 
At folk faktisk ville ha tjent mindre i kroner og ører ville skapt ramaskrik, det ville også ført til en finansiell krise både for statsbudsjettet og finansnæringen. Derfor er en svekket krone det beste av to onder. 
 
Det andre er at omtrent alt av privateide bedrifter her i Norge er eid av utenlandske selskaper eller investorer, disse tar alt av profitten ut av landet. Dette svekker også kronen. Ja, selv verdiene fra selskaper som Orkla blir overført til Sveits.
 
Så vi har generelt vært veldig lite opptatt av å beskytte norske interesser når det gjelder næring og skattepolitikk fra politikernes side, dette er et enormt problem for verdien av den norske kronen.
 
De siste årene så har vi også vært avhengig av å hente mer og mer fra oljefondet uten at man overskrider handlingsregelen, da er det viktig at dette fondet øker i nok uavhengig av den faktiske avkastningen.

Mistet fordelene av rimelige vannkraft vil også føre til lavere produktivitet og svakere krone.

Den absurde ideen at mangel på arbeidskraft er et onde, overskudd av arbeidstakere fører til lavere produktivitet og større forskjeller.
 
På generell grunnlag mener jeg at media er medansvarlig for denne negative utviklingen, dette pga den ensidige positive vinklingen av masseinnvandringen og næringspolitikken. Dette er faktisk ikke mulig å snu, kronen kommer til å fortsette å svekke seg. De rike kommer ikke tilbake, det er nærmest umulig å skape tilstrekkelig nok verdiskapende jobber til å dekke behovet for å opprettholde velferden. Det holder faktisk ikke at innvandrere er sysselsatt, man må skape verdier
 
På sikt så kommer krone til å bli så ufattelig svak, det det går  utover er alle, men særdeles de som allerede er fattige. Dette pga at over 50% av det vi spiser er importert, vi er også muligens det eneste landet i verden som har planer om å gi ukrainske flyktninger statsborgerskap, dvs at boliger nå er og forblir et luksusgode reservert for den øvre middelklasse.
 
Gjennomsnittsinntekten for mannen i gata etter skatt er nå høyere i Danmark og Nederland, hele 10 000 mer i Island og 30 000 mer i Sveits. Dette er land uten massive oljeinntekter og nærmest gratis vannkraft. Det sier litt om hvor vanstyrt dette landet er.
 

At kronekjøp og høyere rente(noe som er umulig pga den historisk høye gjeldsgrad) vil hjelpe betydelig på dette er ekstremt naivt, kroneverdien har tross alt halvert seg. Kronekjøp kan nærmest betraktes som å pisse i buksa for å holde seg varm.

Valutasvingninger pleier å gå i bølger. Vi trenger ikke mer enn at inflasjonen i verden normaliserer seg for at kronen styrker seg kraftig. Da vil ikke de store sentralbankene ha behov for innstrammende rentepolitikk lenger slik at renteforskjellen mellom Norges bank og Fed/ecb/i-44 land blir mindre og kronen blir mer attraktiv.

I et slikt scenario, alt annet likt, vil det også være mer risikoappetitt blant internasjonale investorer til å gå inn i norske aksjer og etterspørre kronen igjen fordi risikovillighet til å investere i små land som Norge øker når usikkerhet forsvinner(i dette tilfelle ringvirkninger av inflasjon ut av kontroll). Når det gjelder finanspolitikken sin påvirkning på kronen er det klar sannsynlighetsovervekt for regjeringsskifte ved neste stortingsvalgvalg. Les: meningsmålinger og maktslitasje.

Et faktum i statsvitenskap er at jo lengre en koalisjon/parti styrer jo mer øker sannsynligheten for at folk vil ha utskiftning.

Så med en snarlig høyreregjering kan vi vente oss mer markedsvennlig politikk som vil tiltrekke utenlandsk kapital enda mer.

La meg også minne på at Norges Bank gikk inn under Corona epidemien og forsvarte kronen når den lå rundt 11 kroner mot dollaren, med det resultat at kronen styrket seg kraftig. Så ja det er nedside risiko på kort sikt for kronen, men jeg tror at oppside risikoen, spesielt på lengre sikt er mye høyere. Så hva betyr dette? Jo at valutasikring når kronen ligger på dette nivået ikke er en dum ide. Det koster kanskje en halv promille ekstra i året å valutasikre fondene sine, men det er verdt det. Du kan si mye om AP, men de fører ikke en Zimbabwe politikk og overstyrer sentralbanken til å trykke penger som bare kan brukes som dasspapir med de konsekvensene det har for valutaen.

Av argumentene du skriver som er relevant tror jeg det er forhold som er priset inn. At vi spiser mye importert mat og at flyktninger kommer her og til slutt får statsborgerskap har foregått i mange mange tiår og er ikke relevant for svekkelsen av kronen vi så skyte fart for 10år siden. Det grønne skifte derimot, det har nok mye av skylden på den nedadgående kroneetterspørselen de siste 10 årene. Og det er det største problemet for kronen på lang sikt. Men jeg tror vi fint klarer å omstille oss til å drive med andre næringer som fungerer fint for våre naboland.

Vi betaler nå prisen bokstavelig talt for å ha en liten valuta, men historisk er det oftere oppgangstider og stabil inflasjon enn det inverse.

Endret av PoseJaTakk
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett alle inlegga her but but, en automatinvestor robothandler, sar at Forex trading robot er anbefalt av enkelte økonomer. (lave kostnader pga handelene er styrt av en datamaskin som analyserer og søker hurtig som gamle Bolt,)  noen som har erfaring med denne appen,  kan man starte med si 50  lapper er det for lite eller for mye "og tape"?

Lenke til kommentar
PerN skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke sett alle inlegga her but but, en automatinvestor robothandler, sar at Forex trading robot er anbefalt av enkelte økonomer. (lave kostnader pga handelene er styrt av en datamaskin som analyserer og søker hurtig som gamle Bolt,)  noen som har erfaring med denne appen,  kan man starte med si 50  lapper er det for lite eller for mye "og tape"?

Svindel 

Hvis du hadde hatt en fungerende robot så hadde du ikke trengt å selge den til andre, du hadde tjent mye mer på å bruke den selv. 

De største bankene/meglerhusene gjør så godt de kan for å tjene penger på robothandler, de har ingen behov for å låne kapital til handlene sine fra andre. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om man forutsetter en lekmann som ikke vet noe som helst, så hadde jeg personlig satt det i Bitcoin og vurdert sannsynligheten som høy for at jeg i hvert fall ikke kom til å tape mer enn 50 % i verste fall over en lang nok tidshorisont, men noen vil nok mene at det er gambling. Til sammenligning ville jeg sagt at det hadde vært ren gambling om du satt det i en obskur shitcoin hvor risikoen er høy for at du taper alt. Dessverre kjenner jeg folk som har gjort det sistnevnte med belånte penger når kryptomanien raset som verst før alt kollapset. 

Usikker på om det finnes en definisjon som nøyaktig skiller på hva som er en investering og gambling, men det er jo naturlig å tenke at jo høyere risikoprofilen din er og jo mindre kunnskapen din er, jo mer går du i retning gambling.

For eksempel om du day trader S&P 500 med høy margin og med null kunnskap. Sannsynligheten for at du kommer til å tape ALT er tilnærmet 100 %.  Det er bare et spørsmål om tid.

Men om du kjøper S&P 500 for det samme beløpet uten margin og bare holder det som en investering, så vil jeg si at sannsynligheten er veldig høy for at du som et minimum er breakeven i løpet av det neste tiåret og med stor sannsynlighet også er i pluss.

Det beste for folk flest er å investere i indeksfond siden den selskapsspesifikke risikoen er diversifisert bort. Enkelt forklart kan ett eller flere selskaper i din portefølje gå konkurs, men siden du har investert i hundrevis eller tusenvis av selskaper spiller det ingen rolle. Har man litt mer risikovilje går man for enkeltaksjer. Har man enda større risikovilje går man kanskje for kryptovaluta. 

Investering og handel krever kunnskap. De færreste har dette og vil derfor typisk tape penger i forsøket, så sant de ikke gjør det i et bull marked hvor alt stiger slik vi har sett de forrige ti årene. :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...