Gå til innhold

Bachelor og master i finans på BI


DIYDari

Anbefalte innlegg

Har prøvd flere bransjer, men funnet ut at jeg lander på finans.

Har jobbet med regnskap og rådgivning++ i litt over 6 år nå.

Fra tidligere har jeg utdanning som elektriker med fagbrev,
Jeg gikk første året Teknikk og industriell produksjon, før jeg gikk over til elektro vg1+2  Søkte fritak fra alle de vanlige fagene VG1 elektro.

Har fått litt ymse beskjeder fra opptak hos BI vedr min realkompetanse jeg må søke med ettersom jeg ikke har generell studiekompetanse. Kommunen/skolen har bare sendt meg karakterkort, og kan ikke svare hvor mange timer jeg har iht kunnskapsløftet eller reform 94.. Begge to er termologier jeg ikke har hørt om før 

 

Men!  fikk beskjed om å bare sende inn det jeg har og søke likevel, BI var visstnok ikke så "strenge" når man hadde relevant arbeidserfaring noe jeg har i regnskap.

Vi har jo hatt flere BI studenter i selskapet, flere med master også.. Alle like tomme kunnskapsmessig egentlig, og samtlige har vært "straight A students"

Så jeg tar egentlig for god fot at en Bachelor og Master blir en walk in the park for meg.  Jeg har egentlig lært meg alt innen regnskap selv med kurs, høre på bransjefolk med flere tiår erfaring ++. og noe jeg vil si er en god intuitiv innstilling / forståelse for finans. 
har også hjulpet studenter med deres bachelor og master oppgaver via jobben tidligere og skal jeg være ærlig er jo oppgavene bare tull i mine øyne.. Jeg skrev i fjor høst 10-2 sider med tekst fra kl 12-16 på jobb som da 2 jenter klarte å omformulere til over 90 sider som da var Masteroppgaven deres. ( Jeg skjønte ikke at jeg gjorde oppgaven så å si for dem før i etterkant da det eneste jeg gjorde var å svare på x antall spørsmål de selv sa de hadde laget.. Jeg svarte da på vegne av selskapet jeg jobber i som masteroppgaven deres handlet om ) Som de senere fikk A på. 

Nå skal jeg ikke "pisse" på master oppgaver, men det er bare min formening etter hva jeg selv har sett 

MEN det jeg egentlig lurer på er..Hvordan er det å studere på BI hvis ting er lett?  Er det mulig å være hjemme mesteparten av tiden og evt ha en fulltidsjobb? Og møte opp til eksamen/prøver ++   Jeg vet at selve forelesningene er frivillig.  Men er det blitt helt digitalt nå?  De som kommer fra BI og som fortsatt jobber hos oss ( de varer som regel bare 1-2 år før de går videre) tok 2021-2022 mer eller mindre 100% digitalt sier de selv, og de vet ikke hvordan ståa er nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

 

Jeg er også utdannet elektriker, og ønsker å begynne på bacheloren i finans til høsten på BI. Kult å se at andre også er elektriker i bånn i finansbransjen.

Jeg er usikker mellom elektroingeiør og finans, da jeg er skeptisk til arbeidsmarkedet i finans i fremtiden. Har du noen formeninger om det? Eventuelt kan du si noe om hvor lett/vanskelig det er å få jobb i dagensmarked i finans?

Endret av plk231
Lenke til kommentar

Tok selv å hoppet på ny karriere i 2020, og startet da med Bachelor i finans på BI. De fleste fagene er lette, men alle har forskjellige forutsetninger. Det som er lett for deg kan være vanskelig for andre og motsatt.
 

Sammenlikenet med andre linjer på BI så er finanskursene tyngre ved at de er mer kvantitative med utstrakt bruk av matematikk, statistikk og økonometri. Det vil være en fordel å møte opp i forelesning i de fagene du synes er vanskelig, men det er absolutt mulig å gjøre alt som selvstudie. Det krever dog en del selvdisiplin. De jeg studerer med og som har ambisjoner på mitt nivå ligger på mellom 40 og 60 timer i uka med studier. da blir i tillegg eksamensperioden ganske rolig siden alt arbeidet er gjort i forkant. 

Det er svært få fag hvor forelesning streames eller tas opp og deles i etterkant. Noe som etter min mening er helt tullete og gjør studiet mindre fleksibelt. 

Etter samtaler med AD vet jeg at det er ønskelig med mer gruppeoppgaver og obligatoriske oppgaver fremover.  Gruppeoppgaver er etter min erfaring potensielle tidstyver som kan sluke voldsomt med tid alt ettersom hvem du kommer på gruppe med. Vil anbefale å prøve å finne noen som har litt erfaring utenfor bare skole å være på gruppe med, de har ofte et annet forhold til tid og prioriteringer slik jeg har opplevd det.

Som du ser er det mye tid som går med, men ved å lempe litt på ambisjonsnivå er det mulig å jobbe fult ved siden av. Vær dog forberedt på at helger og fridager går med til skole. Og at eksamensperioden blir en del travlere. Jeg har gjort det i inneværende semester, så vet av erfaring at det er mulig, men har jekket ned ambisjonsnivå til B.

Har du planer om master må du på de mest attraktive linjene ha B-snitt.

Jeg jobber sammen med flere andre BI studenter som går andre linjer. Når det kommer til excel og R/ Python ligger finansstudente milevis foran. Det jeg erfarer etter å ha jobbet ved siden av studiene er at de som er gode i Excel og der hvor det er nødvendig R/ Python får tilbud om faste stillinger tidlig. Såklart må man også være oppegående og ha evne til å bruke det man har lært. 

Lenke til kommentar
plk231 skrev (På 17.4.2023 den 10.51):

Dette er egentlig en digresjon.

Jeg er også utdannet elektriker, og ønsker å begynne på bacheloren i finans til høsten på BI. Kult å se at andre også er elektriker i bånn i finansbransjen.

Jeg er usikker mellom elektroingeiør og finans, da jeg er skeptisk til arbeidsmarkedet i finans i fremtiden. Har du noen formeninger om det? Eventuelt kan du si noe om hvor lett/vanskelig det er å få jobb i dagensmarked i finans?

Så kult! 
Tror det ikke skal være noe problem å få jobb, spørsmålet blir nok heller hvor man vil være selv som blir vanskelig.

Har selv opparbeidet en ganske god lønn og frihet. Så jeg er fortsatt skeptisk, prøver å veie mye om og men..  Som koster tid ^^ 

Men har mer eller mindre slått meg til ro om at finans kanskje ikke er veien.  Det blir fort 5 år på skolebenken heltid. og nærmere 8 deltid.  Så skal man ned på start nivå når man nærmer seg 40 rent lønnsmessig hvor andre da på din alder har 15 år i ansiennitet.  Jeg tviler riktignok ikke på meg selv til å tro at jeg ved 50 år har tatt de igjen.   Men nå er vi plutselig 20 år frem i tid og da har det vært et slit i 20 år..  Da kan jeg like gjerne bruke en kombinasjon av utdanning og erfaring, og gå en elektroingeniør e.l, og heller fokusere på større prosjekter som krever litt mer erfaring med finans kanskje.. spm der er jo om det finnes nok av de jobbene også. 

Så har ingen fasit dessverre.. Men per nå ser elektro veien "tryggere" ut for min egen del. 

Spesielt med tanke på at min intuisjon sier at yrkesfag vil dominere om ikke mange tiår.  Har mindre tro på finans hvis man ser på utvikling av AI siste tiden.

Skal bruke 2023 til å veie opp.. Så blir det nok å søke seg inn på deltid til neste år ettersom fristen er forbigått i år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...