Gå til innhold

Britiske myndigheter: Ringenes Herre og Shakespeare er høyreekstrem litteratur


Anbefalte innlegg

https://tvpworld.com/66452162/uk-govt-scheme-flags-shakespeare-lotr-as-key-texts-for-white-supremacists

The British government’s safeguarding programme Prevent has released a guide flagging some of the UK’s most popular films, television series and literature as possible signs of far-right extremism.

"Beowulf, The Canterbury Tales, The Complete Works Of William Shakespeare, Paradise Lost, The Four Feathers, Lady Hamilton, The Dam Busters, The Bridge On The River Kwai, The Great Escape, Zulu, Civilisation, Ray Mears’ Bushcraft Survival and David Starkey’s Monarchy. Furthermore, they labeled BBC’s Great British Railway Journeys, presented by former Conservative minister Michael Portillo, as being viewed favorably by the far-Right."

 

Jeg elsker at de også uironisk mener 1984 av George Orwell kan føre til høyreekstremisme og at alle som leser den må følges på. USA var tidligere den udisputable mesteren i politisk korrekt idioti, men jammen har ikke en ny utfordrer tatt scenen i det siste i form av Storbritannia. Hvis man absolutt skal peke ut en bok som et litterært verk som kan inspirere vold... ville det ikke da være naturlig å se på f.eks koranen?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

https://tvpworld.com/66452162/uk-govt-scheme-flags-shakespeare-lotr-as-key-texts-for-white-supremacists

The British government’s safeguarding programme Prevent has released a guide flagging some of the UK’s most popular films, television series and literature as possible signs of far-right extremism.

"Beowulf, The Canterbury Tales, The Complete Works Of William Shakespeare, Paradise Lost, The Four Feathers, Lady Hamilton, The Dam Busters, The Bridge On The River Kwai, The Great Escape, Zulu, Civilisation, Ray Mears’ Bushcraft Survival and David Starkey’s Monarchy. Furthermore, they labeled BBC’s Great British Railway Journeys, presented by former Conservative minister Michael Portillo, as being viewed favorably by the far-Right."

 

Jeg elsker at de også uironisk mener 1984 av George Orwell kan føre til høyreekstremisme og at alle som leser den må følges på. USA var tidligere den udisputable mesteren i politisk korrekt idioti, men jammen har ikke en ny utfordrer tatt scenen i det siste i form av Storbritannia. Hvis man absolutt skal peke ut en bok som et litterært verk som kan inspirere vold... ville det ikke da være naturlig å se på f.eks koranen?

Venstreekstreme ønsker vel helst at folk ikke skal lese 1984 siden 1984 er sterkt inspirert av Stalins Sovjet…

Forøvrig fullstendig sinnssykt 🤯🤯🤯😳😳😳

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Forfatteren som påstår å ha lest rapporten har de siste 5 årene vært under Orban og annen tvilsom innflytelse, og er stadig tatt i forsvar av det pro-russiske autokratiske regimet og er i tur blitt invitert til besøk av Orban.

Spørsmålet jeg stiller meg er hvordan han fikk innsyn i dokumentene, eller kom til å se dem, og hvorvidt vi har hørt hele sannheten om denne saken.
Har vi noe mer informasjon om hvordan han fikk innsyn?

...

Jeg tipper at dette faktisk ser radikalt annerledes ut i noen eventuell ekte rapport enn slik det formidles her.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (2 timer siden):

Venstreekstreme ønsker vel helst at folk ikke skal lese 1984 siden 1984 er sterkt inspirert av Stalins Sovjet…

Forøvrig fullstendig sinnssykt 🤯🤯🤯😳😳😳

Den britiske regjeringen er høyre-konservativ, og har styrt landet siden 2010. Jeg tror aldri jeg har sett noen kalle toryene for «venstreekstreme» før, den var ny.

Må si at jeg synes det var en veldig merkelig fremstilling av saken som lenkes i førstepost fra polske TVP, som bruker Daily Mail og Spectator (!) som kilder. Kanskje ikke så rart, da den polske statskanalen er lite troverdig:

State TV is Poles’ least trusted news source, finds Oxford University study

Poland's Government Tightens Its Control Over Media

Her kommer flere med en mer nøytral fremstilling av saken, og avslører at versjonen som presenteres i disse tvilsomme mediene er feil:

https://www.quora.com/Isnt-it-ridiculous-that-Shakespeare-and-Tolkiens-literature-has-been-listed-by-the-U-K-s-government-as-encouraging-far-right-literature-They-claimed-those-authors-tend-to-encourage-extreme-ideas-and-banning-them

Sitat

It would be ridiculous if the UK Government said that.

However, it’s such an extreme misrepresentation of what the UK Government said that it makes me wonder what the motivation of the question is.

The UK Government actually noted that some Far Right websites are trying to misrepresent Tolkien and Shakespeare for their own ends.

Sitat

If you read The Spectator (or the Daily Mail’s second hand version) uncritically and believe them, then you might think what this question suggests. The lesson to learn is to be much more sceptical about the Spectator and the Daily Mail. They are propaganda organs designed to drive culture wars.

Here is part of the Mail article from today:

Mr Murray wrote in The Spectator magazine: ‘A number of books are singled out, the possession or reading of which could point to severe wrongthink and therefore potential radicalisation... It seems that RICU is so far off-track that it believes that books identifying the problem that it was itself set up to tackle are in fact a part of the problem.’ He concluded that RICU’s work was ‘pathetic’ and called for ‘accountability’ for its errors and ‘sackings by the score’.

They are picking up on an observation in Shawcross’ recent review of the Government’s Prevent strategy, which aims (as the name implies) to prevent terrorism.

Shawcross notes that the research unit for Prevent identifies a broad range of sources used by far right groups (including those identified in the question), and he criticises that research by saying it “did not present sufficient or convincing evidence that this material is relevant to countering terrorism or meeting Prevent’s objectives. Their inclusion in RICU’s output is liable to confuse practitioners about where they should focus efforts to stop people from becoming terrorists or supporting terrorism.”

That criticism is rather different from the story from The Spectator or Mail.

And of course the Prevent activity has some rationale. We’ve all seen the Facebook posts with seemingly innocuous patriotic cultural references that are posted as clickbait by far right groups, though a lot of them were blocked in 2019.

It would be preferable if the Spectator and Mail journalists actually read the Shawcross review, digested its observations, and wrote balanced analyses. But it wouldn’t create the opportunities for people to froth in outrage, and so it doesn’t meet their objectives.

Konklusjon: falsk nyhet.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Den britiske regjeringen er høyre-konservativ, og har styrt landet siden 2010. Jeg tror aldri jeg har sett noen kalle toryene for «venstreekstreme» før, den var ny.

Må si at jeg synes det var en veldig merkelig fremstilling av saken som lenkes i førstepost fra polske TVP, som bruker Daily Mail og Spectator (!) som kilder. Kanskje ikke så rart, da den polske statskanalen er lite troverdig:

State TV is Poles’ least trusted news source, finds Oxford University study

Poland's Government Tightens Its Control Over Media

Her kommer flere med en mer nøytral fremstilling av saken, og avslører at versjonen som presenteres i disse tvilsomme mediene er feil:

https://www.quora.com/Isnt-it-ridiculous-that-Shakespeare-and-Tolkiens-literature-has-been-listed-by-the-U-K-s-government-as-encouraging-far-right-literature-They-claimed-those-authors-tend-to-encourage-extreme-ideas-and-banning-them

Konklusjon: falsk nyhet.

...

Som leder oss til et viktig poeng:

Folk i Norge falt for en falsk nyhet med høyreradikalt motiv.

Igjen.

Telleren min går desverre bare til 999, så jeg kan ikke si hvor ofte det har skjedd på forumet de senere årene lengre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (3 minutter siden):

UK har litt samme problem som Danmark: fornuftig regjering men veldig ufornuftig kulturliv og ledere av dette. Bl.a.

RICU er ikke «kulturliv», men et myndighetsorgan opprettet av Charles Farr i det konservative partiet som er underlagt innenriksministeren - altså regjeringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...