Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ble presset til en seksuell handling


Gjest 4ca7d...5ac

Anbefalte innlegg

Ta vare på trusler som er sendt skriftlig, og anmeld disse. Dra til overgrepsmottak om du føler du klarer det, og ta med klær du brukte, og hvis du enda ikke har dusjet eller vasket deg ville jeg avventet med dette til du har vært der. Adri la han få noen sjanse igjen, ikke møt ham igjen, blokker ham. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 4ca7d...5ac skrev (2 timer siden):

Han ble lei seg etter han utførte overgrept, fordi jeg sa stopp og gjorde motstand. Endte opp med at jeg måtte trøste han istedet. Han sa aldri unnskyldning

Anonymous poster hash: 4ca7d...5ac

Det kan være bevist og målrettet manipulering. Det er veldig typisk at de som gjør noe galt, selv påtar seg en slags offerrolle for å fremprovosere sympati - eller i alle fall forsøke på det. Noe som er ganske primitivt i mine øyne.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest 4ca7d...5ac skrev (2 timer siden):

Han ble lei seg etter han utførte overgrept, fordi jeg sa stopp og gjorde motstand. Endte opp med at jeg måtte trøste han istedet. Han sa aldri unnskyldning

Anonymous poster hash: 4ca7d...5ac

Det der er en alvorlig ustabil person, at noen kan gjøre noe slikt mot et annet menneske og i tillegg så skriker personen av frykt og han fortsetter, og i tillegg gjør de syke tingene han gjorde... det er uakseptabelt. 

 

Kutt all kontakt, se deg ikke tilbake og ta det som en viktig lærepenge og erfaring. Men ha aldri kontakt med han igjen uansett hvor lei seg han er, når en person kan klikke sånn og gjøre noe så ekkelt og slemt mot noen, også for noe så tullete?? Hva kommer han til å gjøre hvis dere faktisk krangler en gang? 

 

Nei, LØP!! 

 

 

Endret av DimSum
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest a7cf6...dc6
Zepticon skrev (14 timer siden):

Til trådstarter:
Du har møtt et rasshøl. Dem er det mange av i verden. Ikke gjør deg selv til et offer på grunn av han. Det er han ikke verdt. Han prøvde seg på noe han ikke burde. Han krysset dine grenser og du sa tydelig i fra, og stoppet han. En finger i rompa er ingenting. Fastlegen min har hatt fingeren i rompa mi, Jeg har hatt fingeren min i rompa mi. Det er en kroppsåpning for å kvitte seg med avfall. En basisfunksjon som nesen, øret eller munnen.

Denne var forjævlig å lese. At du sammenligner en frivillig undersøkelse hos fastlegen med det trådstarter beskriver... 

Dette er bare så trist. Så trist å lese svarene. En av grunnene til at man aldri skal åpne seg for menn om overgrep, voldtekt og diverse. Aldri. Det dummeste man gjør. Dere er mestre i å bagatellisere og empatien er fullstendig fraværende. Jeg blir så skuffa at jeg har ikke ord... Håper dere ikke har døtre som kommer til dere og sier at de har blitt utsatt for overgrep. Men vær så god, forklar henne at hun er ikke et offer, at hun opplevde ikke noe fælt, hun bare møtte et rasshøl og hun må komme seg videre, skjerpe seg og tørke tårene. Kanskje sammenligne det med en gynekologisk undersøkelse, det er jo det samme? ;)

Er for øvrig enig i aller siste delen av innlegget ditt. Men sånn ellers har jeg ingenting til overs for de som forsvarer voldtekt og overgrep og bagatelliserer hendelser andre opplever som krekende og sårt. Skriver ikke mer, jeg ble skikkelig sint kjente jeg. Lærte nå at jeg skal slutte å lese hva menn mener og sier om voldtekt og overgrep, for det er hjerteskjærende. Vi får aldri bukt med overgrep når menn går rundt og tror de kan stikke fingrene og pikken sin i kroppen til en kvinne selv om hun sier nei og ikke vil. 

Anonymous poster hash: a7cf6...dc6

Lenke til kommentar
Gjest 4ca7d...5ac
Zepticon skrev (14 timer siden):

Dette er en diskusjon jeg ser for meg at dagens debattklima på ingen måte klarer å håndtere. Dersom du ikke unisont underkaster deg den nær ekstreme tolkningen av begrepet voldtekt og seksuelt overgrep, så er du automatisk en voldtektsympatisør. Bare se reaksjonen på bruken av begrepet "uønsket sex" og kravet om dobbeltstandarder. Om en familiemann drikker seg drita full og knuller noen, så er han utro. Om en kvinne drikker seg drita full og knuller noen så er hun voldtatt. Om begge drikker seg drita full og kjører bil så er begge like skyldige.

Om noen prøver å ymte frempå at opplevelsen av en voldtekt er subjektiv og i stor grad styrt av miljø, ikke biologi, så blir det smekk. Nettopp det du skriver er jo kjernen. Vi flytter stadig terskelen for voldtekt og hva man "burde føle og synes om at noen gjorde x med meg".

Man leser jo om "Det er først i de senere årene jeg har forstått det var et overgrep". Men det er jo fordi personen ikke følte seg som et offer før noen kom å fortalte dem at de var et offer, og at de da har fått utløst en sen-PTSD og blir plutselig veldig påvirket av noe man har levd helt fint med i mange år.


Til trådstarter:
Du har møtt et rasshøl. Dem er det mange av i verden. Ikke gjør deg selv til et offer på grunn av han. Det er han ikke verdt. Han prøvde seg på noe han ikke burde. Han krysset dine grenser og du sa tydelig i fra, og stoppet han. En finger i rompa er ingenting. Fastlegen min har hatt fingeren i rompa mi, Jeg har hatt fingeren min i rompa mi. Det er en kroppsåpning for å kvitte seg med avfall. En basisfunksjon som nesen, øret eller munnen.

Det er kun du og deg selv som avgjør om du ble utsatt for et overgrep, eller om du avverget et overgrep. Som du ser i tråden her så står mange klar til å dytte deg ned offerveien. Men det er ikke noe å hente der.

Du velger hvilken fortelling du vil fortelle andre og deg selv:

1) Du feilet. Du burde sett det før. Du var svak. (og selv om det ikke er sant, så tenker man det uansett) Du ble utsatt for et overgrep. Et offer. Det er en tung vei å gå.

2) Du fikk med deg en drittsekk hjem, han prøvde seg, og du satte skapet på plass og forsvarte deg selv. Vær din egen helt. Anmeld han og vær noen andres helt også.

Ikke kall meg svak, værsåsnill. Ingen skal ha finger i rumpa uten min tillatelse. Det er noe annet frivillig, når man blir foretatt undersøkelse av en lege. Men av en fremmed person, og man skriker at man ikke vil. Så er det grovt overgrep, og 1/5 kvinner har blitt voldtatt, det er veldig mange. Hilsen TS.

Anonymous poster hash: 4ca7d...5ac

Lenke til kommentar
Gjest a7cf6...dc6
Gjest a7cf6...dc6 skrev (15 minutter siden):

Denne var forjævlig å lese. At du sammenligner en frivillig undersøkelse hos fastlegen med det trådstarter beskriver... 

Dette er bare så trist. Så trist å lese svarene. En av grunnene til at man aldri skal åpne seg for menn om overgrep, voldtekt og diverse. Aldri. Det dummeste man gjør. Dere er mestre i å bagatellisere og empatien er fullstendig fraværende. Jeg blir så skuffa at jeg har ikke ord... Håper dere ikke har døtre som kommer til dere og sier at de har blitt utsatt for overgrep. Men vær så god, forklar henne at hun er ikke et offer, at hun opplevde ikke noe fælt, hun bare møtte et rasshøl og hun må komme seg videre, skjerpe seg og tørke tårene. Kanskje sammenligne det med en gynekologisk undersøkelse, det er jo det samme? ;)

Er for øvrig enig i aller siste delen av innlegget ditt. Men sånn ellers har jeg ingenting til overs for de som forsvarer voldtekt og overgrep og bagatelliserer hendelser andre opplever som krekende og sårt. Skriver ikke mer, jeg ble skikkelig sint kjente jeg. Lærte nå at jeg skal slutte å lese hva menn mener og sier om voldtekt og overgrep, for det er hjerteskjærende. Vi får aldri bukt med overgrep når menn går rundt og tror de kan stikke fingrene og pikken sin i kroppen til en kvinne selv om hun sier nei og ikke vil. 

Anonymous poster hash: a7cf6...dc6

La meg korrigere meg selv. Ikke alle menn, men de det gjelder. 

Anonymous poster hash: a7cf6...dc6

Lenke til kommentar
Gjest 4ca7d...5ac skrev (21 minutter siden):

Ikke kall meg svak, værsåsnill.

Les det jeg skriver da:

1) Du feilet. Du burde sett det før. Du var svak. (og selv om det ikke er sant, så tenker man det uansett).

Dette er ting overgrepsoffre har skrevet og fortalt at de tenker om seg selv. Altså eksempler.

Om du ikke føler dette er jo det det beste. Det var poenget mitt. Noen går inn i offerrollen fullstendig, og klarer ikke komme seg ut av den, og sliter med det hele livet.

 

Gjest 4ca7d...5ac skrev (21 minutter siden):

Ingen skal ha finger i rumpa uten min tillatelse. Det er noe annet frivillig, når man blir foretatt undersøkelse av en lege. Men av en fremmed person, og man skriker at man ikke vil. Så er det grovt overgrep, og 1/5 kvinner har blitt voldtatt, det er veldig mange. Hilsen TS.

Det har jeg heller ikke sagt at de skal ha.
Og et grovt overgrept er det da heller ikke. Overgrep, ja. Men det var en finger i rumpa. Ikke penis i vagina. Ikke penis i munn. Det var sikkert traumatisk nok men å kalle det et grovt overgrept er feil.

Dog er fyren åpenbart ikke helt på kanal og burde sperres inne. Ut fra det du skriver er det bare å anmelde så fort som mulig og be han holde seg unna deg. HVa man gjør om han ikke følger opp veit jeg ikke. Som mann har vi ikke slike problemer i den grad kvinner har.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Gjest 3699b...d67
19 minutes ago, Guest a7cf6...dc6 said:

Dette er bare så trist. Så trist å lese svarene. En av grunnene til at man aldri skal åpne seg for menn om overgrep, voldtekt og diverse. Aldri. Det dummeste man gjør. Dere er mestre i å bagatellisere og empatien er fullstendig fraværende. Jeg blir så skuffa at jeg har ikke ord... Håper dere ikke har døtre som kommer til dere og sier at de har blitt utsatt for overgrep. Men vær så god, forklar henne at hun er ikke et offer, at hun opplevde ikke noe fælt, hun bare møtte et rasshøl og hun må komme seg videre, skjerpe seg og tørke tårene. Kanskje sammenligne det med en gynekologisk undersøkelse, det er jo det samme?

Finnes en mellomting her. For eg kan kontre deg med å si at dere kvinner er mestre i å overdrive og påføre en ekstrem offermentalitet til kvinner som har blitt utsatt, og på en måte si at livet blir aldri det samme igjen, du har tapt noe for alltid, du har blitt utsatt for noe av det verste som kan skje et menneske og egentlig bare fyrer opp og gjør mer skade. Det vil ta tid å stole på noen igjen, men du er ikke ødelagt for alltid.
Det er en fin balansegang og ha empati, men samtidig ikke overdrive eller bagatellisere. Fokuset bør først være på å gjøre det en kan, og det er å få han anmeldt. Det er vel en sannsynlighet at det kanskje ikke skjer så mye, men du kan ha forhindret fremtidige overgrep han kan gjøre, fått en overgriper på politiets radar.
 

Verste eg vet er rusete personer som er en kjenning fra politiet. Eg forstår ikke hvorfor de bare går løs og gjør så mye skade, og håper det ikke er tilfellet her.

Anonymous poster hash: 3699b...d67

Lenke til kommentar

Svak er du på ingen måte TS. 

Jeg er helsefagarbeider og har jobbet mye med overgrepssaker - både innen psykiatri, barnevern og rusomsorgen i statlig og kommunal sektor. Blant annet på et akuttmottak. 

Gjest a7cf6...dc6 skrev (31 minutter siden):

Dette er bare så trist. Så trist å lese svarene. En av grunnene til at man aldri skal åpne seg for menn om overgrep, voldtekt og diverse. Aldri. Det dummeste man gjør. Dere er mestre i å bagatellisere og empatien er fullstendig fraværende.

Jeg har hatt brukere/pasienter som ikke vil snakke med meg om disse tingene; kun fordi jeg er mann. Det er helt greit - da ringer jeg bare etter ei kvinnelig kollega. Enkelt og greit. Noen kvinner har så mange negative erfaringer med menn; at de utvikler et slags hat ovenfor oss. Noe jeg kan forstå. Men det er helt feil at vi bagatelliserer overgrep. Dette er et gigantisk stort emne som kanskje ikke helt egner seg på et diskusjonsforum på nett - og kanskje aller minst på Diskusjon.no, da min erfaring er at det er et stort overtall single menn her inne. Så kjønnsfordelingen blir veldig feil ved å ta en slik debatt her. 

Men at TS er svak, det er fullstendig feil. Tvert i mot, krever det stor styrke å åpne seg slik som TS gjør i denne tråden. Det å snakke ut om det som har skjedd, selv om det er anonymt på nett - krever et mot og en styrke de aller fleste av oss IKKE har. Det å utlevere noe så intimt og personlig, samt være mottakelig for andre sine holdninger, meninger og svar - krever en psyke de færreste av oss innehar. 

Spesielt det å skrive om noe slikt på nett er risikosport i mine øyne, fordi man ofte er "tøffere" bak et tastatur. Formidlingsevnen kan være varierende fra person til person. Ofte oppstår det misforståelser og en rar sjargong av spisse formuleringer, utrykk og nedlatende atferd man aldri hadde gitt til en person "ansikt til ansikt". 
Edit: Da snakker jeg om svarene TS får. Ikke TS sin post.

 

Endret av Milhouse85
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest a7cf6...dc6
Gjest 3699b...d67 skrev (12 minutter siden):

Finnes en mellomting her. For eg kan kontre deg med å si at dere kvinner er mestre i å overdrive og påføre en ekstrem offermentalitet til kvinner som har blitt utsatt, og på en måte si at livet blir aldri det samme igjen, du har tapt noe for alltid, du har blitt utsatt for noe av det verste som kan skje et menneske og egentlig bare fyrer opp og gjør mer skade. Det vil ta tid å stole på noen igjen, men du er ikke ødelagt for alltid.
Det er en fin balansegang og ha empati, men samtidig ikke overdrive eller bagatellisere. Fokuset bør først være på å gjøre det en kan, og det er å få han anmeldt. Det er vel en sannsynlighet at det kanskje ikke skjer så mye, men du kan ha forhindret fremtidige overgrep han kan gjøre, fått en overgriper på politiets radar.
 

Verste eg vet er rusete personer som er en kjenning fra politiet. Eg forstår ikke hvorfor de bare går løs og gjør så mye skade, og håper det ikke er tilfellet her.

Anonymous poster hash: 3699b...d67

Det er ikke alltid det er noe kvinner sier til andre kvinner, men det er følelsene og tankene kvinner sitter med etter å ha opplevd overgrep og voldtekt. Enkelte blir fullstendig ødelagt etter en slik hendelse og blir aldri seg selv igjen. Ikke alle gjenvinner tilliten til andre og klarer å komme seg videre. Andre kommer seg over det og blir bedre ganske raskt.

Sannheten er nok at med mindre en mann har opplevd et overgrep selv og opplevd krenkelsen, sårheten og ydmykelsen det medfører, så tror jeg han vil ha vansker med å forstå hvordan det er. Det er jo egentlig forståelig, men jeg tenker at da burde man kanskje kjenne sin plass og ikke uttale seg så forferdelig mye om saken. De fleste kvinner kan relatere til overgrep og voldtekter, da vi er mange som har opplevd det, og det er lettere å finne støtte og omsorg hos kvinner da vi vet hvordan vi skal takle det og komme oss videre. 

Til trådstarter:
Jeg føler meg respektløs som tar denne diskusjonen i denne tråden. Jeg råder trådstarter til å anmelde slik at politiet får han på radaren, saken vil bli henlagt men om dette er noe han har for vane å gjøre så vil det forhåpentligvis en gang få konsekvenser. Så må hun selv kjenne på hvem hun vil dele det med, det kan være godt å snakke ut med noen, enten det er helsepersonell eller en god venn. Jeg ville vært forsiktig med å dele det med det motsatte kjønn, rett og slett fordi mine erfaringer med det er svært dårlig - og man ser svarene som kommer i tråden her også. Man kan sitte igjen med en følelse av å ikke bli trodd eller hørt, bagatellisert og misforstått, samt at man blir påført skyld og skam for at det skjedde. Men dette kan en kvinne også påføre en, det er ikke slik at alle kvinner er empatiske, forståelsesfulle vesener med omsorg for alle. Enkelt og greit burde man dele det med noen man stoler på, om man føler for det. Det kan hjelpe en å sortere tanker og følelser rundt det hele, og å komme seg videre. Det er omsorg for en selv å anerkjenne at en har det vondt, vite hvorfor en har det vondt og finne løsninger som kan bidra i å smertelindre, ikke sant.... Det er ikke offermentalitet, det er å hjelpe seg selv. 

Milhouse85 skrev (10 minutter siden):

Svak er du på ingen måte TS. 

Jeg er helsefagarbeider og har jobbet mye med overgrepssaker - både innen psykiatri, barnevern og rusomsorgen i statlig og kommunal sektor. Blant annet på et akuttmottak. 

Jeg har hatt brukere/pasienter som ikke vil snakke med meg om disse tingene; kun fordi jeg er mann. Det er helt greit - da ringer jeg bare etter ei kvinnelig kollega. Enkelt og greit. Noen kvinner har så mange negative erfaringer med menn; at de utvikler et slags hat ovenfor oss. Noe jeg kan forstå. Men det er helt feil at vi bagatelliserer overgrep. Dette er et gigantisk stort emne som kanskje ikke helt egner seg på et diskusjonsforum på nett - og kanskje aller minst på Diskusjon.no, da min erfaring er at det er et stort overtall single menn her inne. Så kjønnsfordelingen blir veldig feil ved å ta en slik debatt her. 

Men at TS er svak, det er fullstendig feil. Tvert i mot, krever det stor styrke å åpne seg slik som TS gjør i denne tråden. Det å snakke ut om det som har skjedd, selv om det er anonymt på nett - krever et mot og en styrke de aller fleste av oss IKKE har. Det å utlevere noe så intimt og personlig, samt være mottakelig for andre sine holdninger, meninger og svar - krever en psyke de færreste av oss innehar. 

Spesielt det å skrive om noe slikt på nett er risikosport i mine øyne, fordi man ofte er "tøffere" bak et tastatur. Formidlingsevnen kan være varierende fra person til person. Ofte oppstår det misforståelser og en rar sjargong av spisse formuleringer, utrykk og nedlatende atferd man aldri hadde gitt til en person "ansikt til ansikt". 
Edit: Da snakker jeg om svarene TS får. Ikke TS sin post.

 

Det er risikosport. Jeg sier ikke at man skal være sårbar på internett, men det vil være mer hensiktsmessig å dele slikt med helsepersonell eller noen man stoler på. 

Godt å høre at du ikke bagatelliserer overgrep, jeg er der hvor jeg blir ekstremt overrasket når jeg hører menn si det eller ser at de skriver det. Det er ikke et selvfølge lenger, så jeg anerkjenner de som ytrer sympati og omsorg for sitt motsatte kjønn med glede. 

Anonymous poster hash: a7cf6...dc6

Lenke til kommentar

Det du beskriver høres definitivt ut som et overgrep, og du har dessverre vært uheldig og sannsynligvis møtt en manipulerende person med tydelige psykopatiske trekk. Det er synd at enkelte bruker tråden din til å ta opp en debatt du ikke har spurt om. Anmeld han, fullstendig blokker han fra livet ditt og glem at han eksisterer. Har han store nok psykopatiske trekk så vil han heller ikke lære av feil og forsøk på å personlig skape mer konsekvenser for han eller påvirke adferden hans vil bare være bortkastet energi.

Off topic svar til debatten: Diskusjon.no tiltrekker seg nok mange logiske tenkere som liker å diskutere, så svarene man får her kan bli deretter. Det er ikke nødvendigvis bare dårlige svar, men det blir mindre av andre typer perspektiver og mellomting. Det høres ut som noe manglende tillitt til det motsatte kjønn fra begge sider. Noe av problemet kan være at det er en kultur for generaliseringer hvor man fokuserer på de verste tilfellene fra motsatt kjønn og farger sitt syn på majoriteten basert på det. Mennene diskuterer utifra de verste kvinnene og kvinnene diskuterer utifra de verste mennene. Dessverre har mange av de verste mennene og kvinnene en større stemme på internett og sosiale medier, fordi det tiltrekker seg mange narsissister og andre som passer dårligere inn i samfunnet, og skaper mye farlig retorikk og påvirkning.

Utenfor internett er det heldigvis veldig mange ålreite folk blant begge kjønn, så pass på å også høre perspektivene til de som bruker mindre av sin tid på internett. Møt gjerne det motsatte kjønn utenfor internett og se om dating-opplevelsene blir bedre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest a7cf6...dc6 skrev (19 minutter siden):

Godt å høre at du ikke bagatelliserer overgrep, jeg er der hvor jeg blir ekstremt overrasket når jeg hører menn si det eller ser at de skriver det. Det er ikke et selvfølge lenger, så jeg anerkjenner de som ytrer sympati og omsorg for sitt motsatte kjønn med glede. 

Anonymous poster hash: a7cf6...dc6

Jeg tenker at kvinner innehar flere emosjonelle egenskaper enn menn. Her er det risikosport å formulere seg. Så kanskje best jeg hopper over disse kjønnsforskjellene. Men tanken min er at menn tenker nokså primitivt og "enkelt" på ting de ikke har egenerfaring eller noe forhold til. 

For mange år siden, på en massasjeinstitutt i Budapest. Så ble jeg antastet mot min vilje, på tross av gjentatte tydelige beskjeder på at jeg ikke ønsket en "happy ending" eller noe som helst "der nede". Den følelsen jeg hadde, da jeg gikk ut av den plassen - var mildt sagt spesielt å kjenne på. Kanskje var det en forsmak på hva kvinner føler, eller noe som lignet. 

Som mann, har jeg også opplevd flere ganger at også kvinner ikke tar et nei for et nei. Jeg har en håndfull opplevelser av uønsket art, der kvinner også er litt vel frempå. - og ofte blir overrasket over at jeg sier nei. For vi menn har jeg jo blitt "lært opp" til at man aldri skal si nei, dersom sjansen byr seg. Så hvorfor skriver jeg dette her? Kun for å formidle at det TS skriver kan gå begge veier. Selv om det som regel er menn som forgriper seg.

Jeg husker godt at jeg var i konflikt med meg selv, da vi rundt konfirmasjonsalder begynte å snakke om sex - der årene som fulgte handlet mye om å lære de sosiale kodene og sjargongen i hvordan man kan forføre ei dame. Jeg syns ofte at kompiser var litt vel frempå, og et var ofte diskutert "hvor langt man kan gå" - der det nesten gikk sport i hvem som gikk lengst i hva dem tillot seg selv å gjøre. Mens jeg ofte sto på sidelinjen med litt forvirra øyne. Fordi jeg så jo at det fungerte, men samtidig var det noen grenser for hva som var innafor, som jeg følte ble brutt. Som resultat, fikk jeg kallenavnet "Prinsessa". Dette var i tiden før sosiale medier, mobiltelefoner og alt annet. Så kulturen er nok en helt annen i dag. Får jeg håpe. 

Det var min egenerfaring.... Men det å ta i mot et barn midt på natten på et akuttmottak etter en voldtekt, å se ettervirkningen av en slik handling. Det er som å drepe et menneske innvendig og ut. Ekstremt mange (om ikke alle) som er rusmisbrukere har ofte en lang historie med overgrep, incest og det som verre er - noe som har ført dem ut i rushelvete, et et forsøk på selvmedisinering. Derfor likestiller jeg overfallsvoldtekt med drap. Fordi jeg har sett på nært holdt hva det gjør med et menneske. Det sier seg seg selv at jeg kunne skrevet mye om dette. 

Men dersom kvinner spesielt ser rare, nedlatende og uforståelige kommentarer fra oss menn. Er det bare å tenke at det "synd på oss", fordi vi tross alt er mer primitive lagt opp emosjonelt sett. At vi ikke ved bedre. Rett å slett. (Sikkert noen som reagerer på den setningen der, men shit au.... 😜)

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest a7cf6...dc6 skrev (7 timer siden):

Denne var forjævlig å lese. At du sammenligner en frivillig undersøkelse hos fastlegen med det trådstarter beskriver... 

Dette er bare så trist. Så trist å lese svarene. En av grunnene til at man aldri skal åpne seg for menn om overgrep, voldtekt og diverse. Aldri. Det dummeste man gjør. Dere er mestre i å bagatellisere og empatien er fullstendig fraværende. Jeg blir så skuffa at jeg har ikke ord... Håper dere ikke har døtre som kommer til dere og sier at de har blitt utsatt for overgrep. Men vær så god, forklar henne at hun er ikke et offer, at hun opplevde ikke noe fælt, hun bare møtte et rasshøl og hun må komme seg videre, skjerpe seg og tørke tårene. Kanskje sammenligne det med en gynekologisk undersøkelse, det er jo det samme? ;)

Du misser hele poenget. Samtidig som du nettopp opfyllte profetien min:

Sitat

Dette er en diskusjon jeg ser for meg at dagens debattklima på ingen måte klarer å håndtere. Dersom du ikke unisont underkaster deg den nær ekstreme tolkningen av begrepet voldtekt og seksuelt overgrep, så er du automatisk en voldtektsympatisør.

Spot on i krystallkula mi som du ser.

Man kan godt ha empati uten å være hysterisk og svartmale. Når unga mine faller og slår seg er det min oppgave som forelder å være rolig, fortelle dem at det går bra, lytte til hva dem sier og føler, men fremdeles fortelle dem at ja det gjør veldig vondt, men det er bare et skrubbsår. Den samme oppgaven har traumebehandlere. Du ser aldri en ambulansearbeider, politibetjent eller brannmann hause opp ofre med "Fytti helvette, du har jo mista halve beinet ditt!!! Dette går aldri i verden bra. Holder du på å dø?? Ser du lyset?????" De forteller offre der livet hegner i en tynn tråd at dette går bra, det er ikke så ille som du tror, jeg har sett værre osv: De ønsker å gjøre offeret en som kjemper for livet, og ikke en som dør av håpløshet.

Jeg har observert barn som har slått seg på lekeplassen, der mor (bestandig mor, aldri far) kommer løpende i panikk. Ungen hadde det egentlig helt greit, men når han ser reaksjonen til moren så blir jo også ungen helt panisk av skrekk. Mor påfører jo da ungen et mye større traume enn selve fallet. Det samme ser man i dagens "øvergrepsekkokammer" der noen er opptatt av å hause opp og gjøre flest mulig til overgrepsoffer. Begrepene overgrep og voldtekt utvides og utvaskes, og stadig flere omfattes av dette. Samtidig så påfører man mange flere stress. Andre kvinner fremstår nettopp som hun mora på lekeplassen. Nå må offeret i tilleg til å takle egne følelser, forholde seg til at ørten andre skal hause opp og tvinge på henne et enoirmt traume som hun kanskje ikke følte der og da.

Ssamtidig som man i stadig større grad gjør særlig kvinner mindre og mindre ansvarlige for egne valg. Om en mann drikker seg sørpe dritings og har sex i fylla, så er han utro. Om en kvinne gjør det samme, så er hun et overgrepsoffer. Men om begge drikker seg dritings og kjører bil, så er begge kriminelle.
Det er en veldig rar feminisme der man tar fra kvinnene stadig mer ansvar for egne handlinger, og behandler dem mer og mer på barn som må passes slik at ikke menn gjør noe fælt. (MERK: dette er ikke noe forsvar til overgripere. De er svin som burde bures inne. Om man tvinger enten med makt eller trussler, eller noen ikke er i stand til å gi samtykke, så er det voldtekt. Udiskutabelt. Sånn i tilfelle noen skulle forsøke seg på en stråmann)

Og man kan jo bare se på samfunnet. Man har fått en stadig større feminisiering av holdnigner i skole, helsevesen og sosialtjenestene. Og vi ser samtidig en stadig større del av befolknignen få psykiske vansker. Og det er NETTOPP på grunn av det du gjør over. Du anser ikke menns bidrag, sysnpunkt og erfaringer som verdifulle, fordi det går imot dine egne FØLELSER. Så snart en mann går ut offentlig og kritiserer dette følelsesregimet så blir han korsfestet og anklaget for å være mørke(mann) og gammeldags.

VI har milioner av års evolusjon i ryggen, der naturen har selektert oss for optimalisert funksjonalitet i sosiale grupper. Menn er ikke menn av noen annen grunn enn at gruppen blir sterkere og mer overlevelsesdyktig av det bidraget mannen har i gruppen. Om mens holdnigner var et problem, så hadde anturen ordnet det meg å selektere menn med mer feminine holdninger. Det har ikke skjedd. Og det er det en grunn til.

Menns forhold til, og måte å håndtere traumer er helt sykt undervurdert. Det vitner om like kunnskap om menns evolusjonære posisjon i familiegruppen. Vi er laget og konstruert for å være i farlige situasjoner med høy risiko, og stor fare for traumatiske opplevelser. Veldig veldig snedig om ikke også naturen sørget for at vi hadde særdeles gode psykiske egenskaper for å håndtere dette.

Jeg aner ikke om det er noen agenda bak det, men å lete med lykt og lys for å finne stadig flere å klistre merkelappen "overgrepsoffer" på har ikke løst noe annet enn at stadig flere sliter med det psykiske. Det løser jo ingen ting. Alle pilene peker feil vei. Og da er løsningen MER AV DET SAMME!

Man skal ikke forveksle rasjonalitet med manglende empati. Jeg har fullstendig empati for de som blir utsatt for overgrep og det de sliter med etterpå. Men når man først er i den situasjonen så er det _ingenting_ man kan gjøre med det som endrer hendelsen.

ALT man jobber med da er ens egen psyke. Å være et fysisk offer og et psykisk offer er to helt forskjellige ting. Man kan godt bli offer for en kriminell handling, men i hvilken grad man ønsker å la det påvirke en selv har man faktisk en del kontroll over. Kontrollen avhenger selvsagt av ens forhistorie, personlige erfaringer og genrelle personlighet, men det er fremdeles noe man selv kan kontrollere, og få hjelp til å kontrollere. Man har selv en enorm definisjonsmakt over egen opplevelse av verden. Og da burde man bruke den.

Du blir ikke en vinner uten å tenke at du er en vinner.
Og man blir også et offer (ikke fysisk eller juridisk, men emosjonellt) når man selv tenker og ser på seg selv som et offer. Eller om alle andre foteller deg at du er et offer og at du må ha det så jøvlig gruomt. Til slutt tror du på det. Og da er du fucked.

Men, jeg kan jo gjøre som deg og skrive:
En av grunnene til at man aldri skal ha en saklig og rasjonell diskusjon med kvinner. Aldri. Det dummeste man gjør. Dere er mestre i å emosjonere alt og rasjonaliteten er fullstendig fraværende.

Men det ville vært urasjonellt av meg, så da lar jeg være.

Endret av Zepticon
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest a7cf6...dc6
Zepticon skrev (9 timer siden):


Man skal ikke forveksle rasjonalitet med manglende empati. Jeg har fullstendig empati for de som blir utsatt for overgrep og det de sliter med etterpå. Men når man først er i den situasjonen så er det _ingenting_ man kan gjøre med det som endrer hendelsen.

Fortsett å fortell deg selv det, så kanskje det ender opp med å være sant. Igjen; når du sammenligner en legeundersøkelse med et overgrep, så er du virkelig ute å kjøre. Det vitner om at empatien er temmelig fraværende. Det er ikke slik at man er hysterisk og irrasjonell fordi man skjønner at det er to vilt forskjellige handlinger. Og det er heller ikke slik at alle som er utsatt for overgrep og/eller voldtekt blir møtt av hysteriske kvinner som pakker de godt inn i offermentaliteten. Selvsagt finnes det slike kvinner som du beskriver når det kommer til hysteriske mødre på lekeplassen - men vi har hysteriske fedre også, som blir sinna og brøler som gorillaer så snart ungen gjør noe galt, knuser noe med et uhell eller bare er et barn. Disse fedrene finnes også, menn er ikke mindre flinke til å reagere irrasjonelt. Forskjellen er at menn ofte er sinte (overgrep, voldtekt, drap, kriminalitet, vold). De topper statistikken der på alle punkt. 

En ting tar du feil om, og det er at jeg ikke anser menns bidrag og synspunkt som verdifulle. Åpenbart er jeg, som mange andre kvinner, et emosjonelt vesen som lett kan bli overveldet av følelser, både på godt og vondt. At en mann "stabiliserer" meg og møter meg med rasjonalitet kan jeg verdsette i aller høyeste grad. Det er det fine når maskulinitet og femininitet møtes - man utfyller hverandre og det kan virke veldig bra sammen. Men det er en stor forskjell på å møte en kvinne slik, og å møte henne med en bagatelliserende holdning slik du beskriver i ditt innlegg. Har erfart lite hysteriske kvinner i min tid, hadde ikke en hysterisk mor men en hysterisk far. For ja, de finnes de også. Sinte menn er i mine øyne verre enn engstelige kvinner. 

Hadde jeg vært i trådstarter sin situasjon og fortalt en eventuell kjæreste om det, og han sa "pøh, det er en finger i rumpa, du møtte en drittsekk, ikke noe å bry seg med, jeg fikk en finger i rumpa av fastlegen en gang fordi han skulle sjekke prostataen hahah samme greia no big deal" hadde det virkelig føltes vondt da den opplevelsen ikke var bra for meg. Det var grenseoverskridende og ydmykende, men for han betyr det ingenting at jeg fikk grensene mine overtrådt. Man trenger ikke noe mer enn forståelse, støtte og omsorg. Er en klar forskjell på hysteri og å være kald, og det å bare være et medmenneske. 

Anonymous poster hash: a7cf6...dc6

Lenke til kommentar
Gjest 784c2...c13

Til trådstarter:

Jeg har aldri diskutert «safeword» med en date før vi dro på første date. Er det vanlig i dag?

Det høres litt ut som om han fyren trodde (med rette eller ei. Eller ville tro) at dette skulle være en slags S&M eller playrape. Og at du trodde at det skulle være en vanlig rape.

Noen kan tenne på opplevelsen av et skuespill som er noe helt annet enn det er. F.eks. at man blir «tatt av en fremmed».  Min forståelse er at i slike miljøer så blir safeword tatt veldig alvorlig. Naturlig nok. Når han ikke gjorde det så er det (om det skulle ha vært noen tvil tidligere) helt klart at han ikke er god.

Anonymous poster hash: 784c2...c13

Lenke til kommentar
Gjest 784c2...c13
Gjest 784c2...c13 skrev (Akkurat nå):

Og at du trodde at det skulle være en vanlig rape.

Og at du trodde at det skulle være en vanlig date.

Anonymous poster hash: 784c2...c13

Lenke til kommentar
Gjest 4ca7d...5ac skrev (På 12.3.2023 den 1.19):

Vi hadde selv samtykket til at vi ikke skulle ha sex på 1.date

Anonymous poster hash: 4ca7d...5ac

Lite smart å be fremmede hjem alene på første date

Du har tydeligvis helt frivillig bedt han hjem til deg alene på første date, sex har vært et tema /samtaleemne og dere har flørtet gjensidig. Dere har gjort en klassisk BDSM-avtale om et stopp-ord som forutsetter at man kjenner hverandre svært godt.

Da begynner troverdigheten /voldtektspåstanden din å bli lite verdt. Du har i etterkant kommunisert med vedkommende og dere har forskjellige oppfatninger av hva som skjedde.

Anmeldelse er på sin plass, ikke minst for å statuere et eksempel, men risiko for henleggelse pga bevisets stilling er stor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Inspector Det du skriver er så dumt at jeg ikke engang gidder å forklare hvorfor. Dessuten er mye av det du skriver direkte feil, noe du ville selv sett om du leste tråden. Det å komme med slike ekstremt bastante påstander er bare frekt og nebbete. 

Det å skrive slike ting ovenfor en person som er i en sårbar situasjon - er direkte ufint. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest a7cf6...dc6
Inspector skrev (28 minutter siden):

Lite smart å be fremmede hjem alene på første date

Det er lite smart å leve. Lite smart å satse, lite smart å prøve, lite smart å være nysgjerrig, lite smart å bli kjent med noen. For om du blir utsatt for noe, så burde du visst bedre, du burde gjort ting annerledes, så hadde det ikke skjedd. Dette kan sies om all urettferdighet som rammer en selv livet gjennom. 

Det er ikke alltid man kan råde over urett som rammer en. Alt kan man ikke forutse. Om det skjer at noen bulker bilen din; husk at du burde ikke parkert der. Om noen stjeler den dyre klokka di; husk at du burde ikke kjøpt den, eller brukt den. Om du brenner ned boligen din; husk at du burde ikke tent det stearinlyset. Om du blir utsatt for blind vold av en mann på gata; husk at du burde ikke gått der. 

Trådstarter har vært svært uheldig i møte med en mann som først gjør et overgrep, og så sender henne trusler i etterkant. Det er ganske ille. Du antyder at hun lyver, at hun har fått han til å begå disse handlingene og at hun har seg selv å takke. Skjerp deg, vær bedre enn det der. 

Anonymous poster hash: a7cf6...dc6

Lenke til kommentar
Gjest a7cf6...dc6 skrev (28 minutter siden):

 Du antyder at hun lyver, at hun har fått han til å begå disse handlingene og at hun har seg selv å takke. Skjerp deg, vær bedre enn det der. 

Anonymous poster hash: a7cf6...dc6

Lyver ??? Tøv.
Jeg anbefaler at hun anmelder, men forteller samtidig hva hun vil bli møtt med ved en evt. rettssak.

La derfor dette være en alvorlig påminnelse til alle om å være forsiktige og la et forhold utvikle seg over litt tid.
Rådet gjelder både gutter og jenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...