Gå til innhold

Investere i fond eller utleie


m4rv

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg prøver finne ut om jeg skal satse på å investere i leilighet for utleie eller bare sette i fond og ta litt avkastning der.
Klarer ikke å få regnestykke til å ha en utleieleilighet "gunstig" slik priser og lån er nå, føler heller det er noe for de som klarte komme inn tidlig.

Hva er deres syn på det?

Får man noen millioner inn i fond, så kan man jo med tiden få ok avkastning....

Endret av m4rv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (18 minutter siden):

Du har ikke tenkt å lånefinansiere noen mill for å sette i fond ?

Nei, har ingen planer om å låne for å sette i fond.

Så må vel på en måte sammenlignes med EK for lån til leilighet eller sette i fond.

Alt er veldig hypotetisk enda, så prøver bare få litt innspill på tanker og vurderinger rundt dette.

Lenke til kommentar

Med den inflasjonen som er taper du sakte men sikkert cash som bare står til bankrente, så det er sånn sett lurt å vurdere fond. Du har jo ulike risikoprofiler i andre instrumenter alt etter hva du er ute etter.

Normalt sett kan du gjøre greie investeringer i eiendom, men det er nok smart å få hjelp til det i starten hvis du er uerfaren. Ville nok holdt meg i smør-og-brød kategorien heller enn mer spenstige ting.

Lenke til kommentar

Personlig ville eg gått for fond, uavhengig av økonomien i spørsmålet. Kan jo bli litt styr med leietakere som flytter inn og ut. Krav om det ene og det andre, samt en får vedlikeholdskostnader en må ta med i regnestykket. Og så er jeg kanskje litt sosialist i hodet, og mener utleiehaiene kan holde seg litt unna boligmarkedet for å la folk få lov å kjøpe og eie sin egen bolig. Hilsen en som leier ut del av egen enebolig..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for svar så langt...
Selv har jeg også vippet mest mot å investere i fond, nettopp pga mye usikkerhet ift utleie og evt utgifter det kan føre med seg.
Mye mindre arbeid også ved å bare ha de i fond.

Derfor jeg startet denne tråden for å få litt mer innspill og råd ift å "innse" at eiendom er bedre :D 

Lenke til kommentar

Det finnes ein del artiklar og blogginnlegg som tar for seg det spørsmålet om du søker litt rundt. Om eg hugsar riktig frå eit innlegg som tok for seg heile greia i ein lengre tekst så var det ikkje så store forskjellar i venta avkastning over lang tid.

Avhengig av din kapasitet og kva du bil bruke tida på så er det absolutt ein faktor å ta med i vurderingane. Å kjøpe eit fond er gjort på nokre sekund og så kan du gløyme det. Det er langt meir arbeid og fleire potensielle konfliktar med å drive utleige. Eg var inne på tanken, men synest ikkje det var verdt investeringa i tid og krefter, spesielt når det ikkje var så sikkert om eg faktisk ville koma betre ut av det enn ved kjøp av fond. Det er sjølvsagt så mange variablar som er umogleg å spå at du veit ikkje i dag kva resultatet hadde blitt om fem-ti år i begge scenario. Skatter, avgifter, leigemarknaden, kven du får i hus, global økonomi, amerikansk økonomi osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...