Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsikringssak, ripet opp bilen vår


Drogin

Anbefalte innlegg

Vi hadde en leiebil som ble ripet opp mens den stod parkert. Ser ut til at nabo-bilens dør slo inn i vår dør. Det skjedde mens vi ikke var der, uten vitner. Døra på nabobilen så ut til å kunne slå inn i det aktuelle stedet vi hadde fått ripe, men vi fikk ikke testet i praksis.
Vi tok bilder, og skrev neg regnr til bilen som stod parkert ved siden av. Eieren var ikke å finne, vi ventet litt men måtte kjøre videre. Vi la igjen lapp, og eier ringte og nektet skyld og var generelt svært aggressiv. Snakket gebrokkent norsk men utgav seg for å være "Kjetil".

Så dette blir jo hovedsaklig ord mot ord.
Ting som er til vår fordel som sansynliggjør motpartens skyld:

  • Leiebilen har godt dokumentert alle riper, og vi gikk også igjennom bilen sammen med leiebilfirma 9 dager før hendelsen. Så uavhengig av hva motparten mener har ripen kommet iløpet av de siste 9 dager. Pluss vårt ord om at vi ikke har sett den før hendelsen.
  • Motpartens bil står parkert selve streken, med svært kort avstand til vår bil. Dette er dokumentert med bilde. Dette er også årsaken til at vi undersøkte


Tror dere vi kan komme noen vei med dette? Eller må vi betale 4000 i egenandel?

 

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
  • Drogin endret tittelen til Forsikringssak, ripet opp bilen vår
Videoannonse
Annonse

Er redd for det ja... men veldig surt. Spesielt fordi vi har leiebilen fordi vi for 14 dager siden ble rygget på(de som rygget på oss innrømmet all skyld, til motsetning for denne fyren som nå ripet opp leiebilen fra forsikringsselskapet).

I så fall i teorien kunne jeg også tatt en nøkkel og ripet opp en bil med sjåføren i bilen, så lenge jeg passer på å være så rask at sjåføren ikke rekker å ta bilde av selve handlingen, og at det ikke er vitner, for og så nekte for det hele, ord mot ord?

Det er jo ganske overbevisende bevis. Føler dette er litt som å at den fiktive sjåføren her skulle tatt bilde av meg ved siden av bilen med nøkkelen i hånd, men ikke med nøkkelen akkuratt i det den riper i bilen

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
9 hours ago, Drogin said:

Er redd for det ja... men veldig surt. Spesielt fordi vi har leiebilen fordi vi for 14 dager siden ble rygget på(de som rygget på oss innrømmet all skyld, til motsetning for denne fyren som nå ripet opp leiebilen fra forsikringsselskapet).

I så fall i teorien kunne jeg også tatt en nøkkel og ripet opp en bil med sjåføren i bilen, så lenge jeg passer på å være så rask at sjåføren ikke rekker å ta bilde av selve handlingen, og at det ikke er vitner, for og så nekte for det hele, ord mot ord?

Det er jo ganske overbevisende bevis. Føler dette er litt som å at den fiktive sjåføren her skulle tatt bilde av meg ved siden av bilen med nøkkelen i hånd, men ikke med nøkkelen akkuratt i det den riper i bilen

En annen måte å se på det er om man fikk en bulk i bilen sin, så kan en bare parkere nært en annen person slik at døra hans kunne slått inn i bulken din og sånn skylde på han. Det kunne blitt utnyttet, det også...

Om du hadde sett rester av lakken din på døra hans, så kanskje du hadde hatt en sak. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 3/9/2023 at 8:54 PM, Axefjord said:

En annen måte å se på det er om man fikk en bulk i bilen sin, så kan en bare parkere nært en annen person slik at døra hans kunne slått inn i bulken din og sånn skylde på han. Det kunne blitt utnyttet, det også...

Om du hadde sett rester av lakken din på døra hans, så kanskje du hadde hatt en sak. 

 

Jeg vil påpeke at jeg ikke har erfaring med sak lik denne, ei heller noe juridisk kompetanse utover hobby-lesing. Det vil nok være fordelaktig å følge krikkerts råd.

 

On 3/10/2023 at 12:17 PM, krikkert said:

Send krav til bilens forsikringsselskap. 

 

Lenke til kommentar
Drogin skrev (På 9.3.2023 den 9.44):

Tror dere vi kan komme noen vei med dette? Eller må vi betale 4000 i egenandel?

Betalte dere leie med kredittkort?
Om så er det forsikring der som dekker egenandel på leiebil?
Har dere snakket med parkeringsplass-eieren for å be om kameraovervåkning?
Om dem har sjekker dem dette for dere (men da må dere kontakte dem før dem sletter, normalt automatisk etter 7 dager som er maks lagring)
Om dem har video av dette som viser hvem som har skadet bilen vil dem sende dette til politi om du anmelder saken. (må anmelde saken for at forsikring skal dekke dette om det er ord mot ord, forsikring får video fra politi men du vil nok aldri få se den)


Om ikke er jeg redd for at du pent må ut med dem pengene.
At en bil står på siden av din bil betyr ikke at det er den som har skadet.
Kan i teorien være en annen bil som sto der før den kom også.

Står man lenge på en parkeringsplass kan det fint være 3-4-5 biler som har stått på siden av din og det kan da være flere av dem.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viste seg heldigvis å være falsk alarm, på sett og vis.
Jeg er rimelig sikker på at det er bilen som parkerte så tett opptill vår som er synderen: En eldgammel skitten Nissan som stod parkert med hjulene på streken mot oss, mens vi stod midt i vår plass. Døra til Nissanen så ut til å slå inn akkuratt i området skaden var.

Men ripen er under 2,5cm lang(den var ca 1,5-2cm) , og da regner visst ikke leiebilselskapet vårt ripa som en skade. Vi sendte dem bilde og de sa at selv om ripa er ganske dyp og synlig, er det det ikke å regne som skade. Det fikk vi skriftlig, så det var hell i uhellet 🙂

Så nå er jeg egentlig glad vi hadde leiebil og ikke den ordentlige bilen vår!

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (På 13.3.2023 den 20.14):

Men ripen er under 2,5cm lang(den var ca 1,5-2cm) , og da regner visst ikke leiebilselskapet vårt ripa som en skade.

Denne var ny for meg.

Vet noen hvor en slik regel kommer fra, for jeg har problemer med å se for meg at dette er noe leiebilselskapet frivillig har kommet frem til? Regner med at det isåfall finnes en etablert rettspraksis, kanskje til og med et prejudikat?

Lenke til kommentar

Har faktisk opplevd at en bil parkerte ved siden av meg, sjåfør dundret døra inn i min når han gikk ut, mens jeg satt i bilen.

Og det verste er at vedkommende faktisk nektet på at det var han når jeg konfronterte han!!

Da gikk det faktisk nesten i svart for meg og jeg ble tett på aggresiv/truende. Men da ble rasismekortet dratt opp. Hurra

 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (12 minutter siden):

Har faktisk opplevd at en bil parkerte ved siden av meg, sjåfør dundret døra inn i min når han gikk ut, mens jeg satt i bilen.

Og det verste er at vedkommende faktisk nektet på at det var han når jeg konfronterte han!!

Da gikk det faktisk nesten i svart for meg og jeg ble tett på aggresiv/truende. Men da ble rasismekortet dratt opp. Hurra

 

Hvordan endte det for deg da? Ble det ord mot ord så du måtte betale for herligheten?
Utifra responsen her i tråden så høres det ut som det eneste muligheten man har i en slik situasjon er at det finnes upartiske vitner som så at det skjedde.

X10anT skrev (52 minutter siden):

Denne var ny for meg.

Vet noen hvor en slik regel kommer fra, for jeg har problemer med å se for meg at dette er noe leiebilselskapet frivillig har kommet frem til? Regner med at det isåfall finnes en etablert rettspraksis, kanskje til og med et prejudikat?

Slik jeg forstår det er dette en praksis leiebilselskapet har internt, for hva de skal gidde å kreve penger for og ikke fra kunden.
Saksbehandleren vår fra leiebilselskapet har også vært veldig hyggelig, så jeg antar hun har vist oss litt goodwill på denne saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...