Gå til innhold

Altibox ruter\hjemmesentral for få lan porter - Hvordan løse deg?


Anbefalte innlegg

Jeg har 7 forskjellige enheter som jeg ønsker å koble til lan porten på min Altibox ruter\hjemmesentral. Men det er rett og slett for få porer å koble til, den har bare 4 jeg kan bruke om gangen, så er håpløst å måtte bytte rundt på dem. (Trådløst er ikke et alternativ).

Hva blir enkleste måte å få tilgang til flere lan porter uten at man mister internett hastighet? Er det å kjøpe en switch eller ruter som man kobler til hjemmesentralen (der den er satt i bromodus)?

Noen tips og råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
29 minutes ago, NULL said:

En svitsj er enkleste løsningen. Hvis du kjøper en annen ruter, så er utvalget av rutere med såpass mange borter svært begrenset. En OK 8-ports svitsj koster ikke mer enn 3-400 kr.

Tusen takk for svar. Da setter man i bromodus og kobler til switchen? Vet du om det er noe jeg må være ops på ang hastighet? Har fiber 750\750 linje

Endret av Underkiller
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Underkiller said:

Tusen takk for svar. Da setter man i bromodus og kobler til switchen? Vet du om det er noe jeg må være ops på ang hastighet? Har fiber 750\750 linje

For ekstern ruter er bromodus ofte nødvendig, men ikke nødvendigvis for en switch. Det vil vise seg når du tester. Du bør kjøpe en switch som støtter hastigheten du trenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Underkiller said:

Jeg har 7 forskjellige enheter som jeg ønsker å koble til lan porten på min Altibox ruter\hjemmesentral. Men det er rett og slett for få porer å koble til, den har bare 4 jeg kan bruke om gangen, så er håpløst å måtte bytte rundt på dem. (Trådløst er ikke et alternativ).

Hva blir enkleste måte å få tilgang til flere lan porter uten at man mister internett hastighet? Er det å kjøpe en switch eller ruter som man kobler til hjemmesentralen (der den er satt i bromodus)?

Noen tips og råd?

Det er bare å kjøpe en svitsj. Og koble den til hjemmesentralen, og dermed har du mange flere porter. Dette er like enkelt som å koble en fordeler i strømkontakten (og mindre risikabelt). For eksempel 
https://www.komplett.no/product/879185/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-tl-sg108e-switch

Bromodus er ikke nødvendig om du bare kobler til en switch. 

Endret av cacb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig har jeg aldri opplevd Dlink som pålitelig, verken privat eller da jeg jobbet som IKT-lærling. Riktignok har jeg aldri kjøpt dyreste som Dlink har å tilby, kanskje kvaliteten ville vært bedre da.

Hadde det vært meg ville jeg hatt en reservesvitsj i reserve. Just in case.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, nightowl said:

Personlig har jeg aldri opplevd Dlink som pålitelig, verken privat eller da jeg jobbet som IKT-lærling. Riktignok har jeg aldri kjøpt dyreste som Dlink har å tilby, kanskje kvaliteten ville vært bedre da.

Hadde det vært meg ville jeg hatt en reservesvitsj i reserve. Just in case.

Har tidligere hatt D-Link-svitsjer stående å gå i flere år. Der jeg jobbet tidligere var det egentlig en haug av dem i forskjellige sammenhenger (ikke et segment av svitsj jeg ville brukt i bedriftssammenheng, selv om det er for å gi nett til en del skrivebord...). Fungerte helt greit. Dette er også noen år siden nå. 

Hvis det er noe man har liggende, ser jeg ikke noe problem med at man tar dette i bruk. Er vel sjeldent helt krise i hjemmet om den går til h... og kanskje noen enheter er uten nett til man har fått vært på Elkjøp e.l. å kjøpt en ny...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...