Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål angående det å spotlakkere


dan83

Anbefalte innlegg

hei

Fått høre at det er vanskelig å spot-lakkere små områder, spesielt på siden av døra. Hvorfor er det slikt og hva er forskjellen på å lakkere en større parti kontra ett lite parti? Hvorfor klarer de ikke å få det til å bli jevnt hvis det er snakk om en  liten flekk kontra ett større område? Overgangen mellom orginal lakk og der det er spotlakkert er jo lik uansett!?

Har som sagt en liten mørk flekk på siden av døra etter verksted prøvd å puss vekk ripe og håpet på at det var mulig å spotlakkere vekk denne flekken, uten å måtte punge ut med mange tusenlapper. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dan83 skrev (38 minutter siden):

Fått høre at det er vanskelig å spot-lakkere små områder, spesielt på siden av døra. Hvorfor er det slikt og hva er forskjellen på å lakkere en større parti kontra ett lite parti? Hvorfor klarer de ikke å få det til å bli jevnt hvis det er snakk om en  liten flekk kontra ett større område? Overgangen mellom orginal lakk og der det er spotlakkert er jo lik uansett!?

Momenter som gjør det utfordrende:

  • Fargen på original lakk endrer seg over tid (blir som regel lysere) pga. ting som UV-stråling, varme, salt, kjemikalier, mikropartikler som setter seg i laksens porer etc.
  • Topplaget, klarlakken, slites over tid og blir mattere. Ny lakk vil da fremstå som blankere.
  • Noen farger er mer resistente mot fargeendring enn andre. Verste eksempelet er rød lakk; over tid kan den bli veldig blass pga nevnte UV-stråler.

Så selv om man har fargekoden til den originale lakken må man ofte ta det litt på erfaring når lakken skal blandes. Hvis man omlakkerer en hel flate (eks. en dør) så blir resultatet isolert sett bra men sett opp mot resten av flatene på samme side av bilen kan man ofte se at det er omlakkert.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke svaret. Jeg vet bare at jeg hadde en ca 1 år gammel bil i lys farge som fikk en såkalt smartrepair av en ripe midt på øvre del av ene bakdøren. Jeg klarte ikke å se hvor de hadde lakkert etterpå, men det kan jo være de tok hele øvre del, over "knekken" på døren.

CC.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...