Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Elektro-styrestrøm


Anbefalte innlegg

Hei,

Er helt fersk i elektroverden & har noen spørsmål rundt kortslutning. Har her vedlagt ett bilde av styrestrømsskjema for motorstyring, men i mitt hodet så er det direkte kontakt mellom L1 & L2 når du legger inn startbryter (S1). Kan noen forklare meg hvordan dette blir en komplett strømkrets & ikke en kortslutning? 49841337_Styrestrmsskjema.thumb.JPG.cf5f99c49fa5cf28fe47cfff3eac5977.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nightowl skrev (3 timer siden):

Kommer vel kontaktor etter bryteren, så blir vel ikke kortslutning. Bare slutning.

Skjønner hva du mener her, men hjelpekontaktoren går vell som en vanlig "bryter"? I hodet mitt virker det bare så rart. Mener du her at det blir en direkte krets & ikke kortslutning siden fasene ikke fysisk kommer i kontakt med hverandre?

Endret av Christer97
Lenke til kommentar
Minus skrev (1 time siden):

A2 ligger på undersiden av kontaktoren. Hvor mener du det blir kortslutning? Tegn gjerne med farger.

Hvis du fks ser over lysdiodene H1 & H2, der er det 2 brytere fra kontaktoren. Blir det ikke her direkte kontakt mellom L1 & L2 når en av disse bryterne legges inn? 

Lenke til kommentar
Christer97 skrev (24 minutter siden):

Hvis du fks ser over lysdiodene H1 & H2, der er det 2 brytere fra kontaktoren. Blir det ikke her direkte kontakt mellom L1 & L2 når en av disse bryterne legges inn? 

Nei, bryterene lukker jo bare kretsen her så det blir spenningsforskjell over lampene. Og dermed lys.

Hadde ikke lampene vært der derimot ..

Lenke til kommentar
22 hours ago, Christer97 said:

Hvis du fks ser over lysdiodene H1 & H2, der er det 2 brytere fra kontaktoren. Blir det ikke her direkte kontakt mellom L1 & L2 når en av disse bryterne legges inn? 

All tilkobling av L2 er skjer på en motstand, det være seg en spole eller en diode. Det er ingen direkte kontakt mellom L1 og L2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...