Gå til innhold

Fikk tilbud om gratis kalibrering av ny TV, verdt det eller ikke?


Anbefalte innlegg

Så da har fattern vært på butikken og bestilt en TCL "85" C735, en god "mid range" TV. Fikk tilbud om gratis TV kalibrering (calman kalibrering) av elkjøp, noe han takket ja til uten å vite hva det egentlig innebærer. Tilbudet kom egentlig bare fordi selgeren ikke ville sette ned prisen og kom med "tilbudet" om kalibrering med på kjøpet.

Etter å ha hørt dette fra han i etterkant har jeg begynt å stusse på om han virkelig trenger det og om det vil "ødelegge" bildet han er vant til å se på.

Han og moren ser for det mest kun nyheter eller netflix, så noe TV nerder er de ikke. Jeg er bare bekymret for at de på elkjøp "ødelegger" eller justerer for mye på innstillingene slik at bildet ser unaturlig ut (for den gjennomsnittelige nordmann). Vurderer derfor å ringe og avbestille kalibreringen da jeg føler den er overflødig og jeg kan fint små justere på innstillingene selv.

 

Noen som har erfaring med Tv kalibrering gjennom elkjøp/power? bra resultat eller styr unna?

 

Endret av lamaen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lamaen skrev (4 minutter siden):

Så da har fattern vært på butikken og bestilt en TCL "85" C735, en god "mid range" TV. Fikk tilbud om gratis TV kalibrering av elkjøp, noe han takket ja til uten å vite hva det egentlig innebærer.

Etter å ha hørt dette fra han i etterkant har jeg begynt å stusse på om han virkelig trenger det og om det vil "ødelegge" bildet han er vant til å se på.

Han og moren ser for det mest kun nyheter eller netflix, så noe TV nerder er de ikke. Jeg er bare bekymret for at de på elkjøp "ødelegger" eller ikke justerer for mye på innstillingene slik at bildet ser unaturlig ut (for den gjennomsnittelige nordmann). Vurderer derfor å ringe og avbestille kalibreringen da jeg føler den er overflødig og jeg kan fint små justere på innstillingene selv.

 

Noen som har erfaring med Tv kalibrering gjennom elkjøp/power? bra resultat eller styr unna?

 

Gratis kalibrering av TV ??

For alle tv’er jeg har kjøpt har mye av moroa vært å teste de forskjellige innstillingene selv og finne det som passer i min stue, familiens øyne og ører.

Gratis kalibrering høres ut som innholdsløst skryt og løgn.

Lenke til kommentar

Tv kalibrering fra elkjøp er ikke basert på hvert individuelle panel, men heller alle av samme type.

Derfor gjøres ikke store endringer, men heller små.

Bildet vil bli bedre, men ikke perfekt.

Det kalibreres for å se naturlig ut, ikke for å gi ekstreme farger eller lignende. 

Lenke til kommentar
lamaen skrev (46 minutter siden):

Noen som har erfaring med Tv kalibrering gjennom elkjøp/power? bra resultat eller styr unna?

Ingen som kan svare på det, med mindre de kjøpte 2 identiske TVer, hvor den ene er er kalibrert og den andre fra fabrikken.

Ser de kun på TV så vil de ikke merke forskjell uansett. 

Lenke til kommentar

Elkjøp benytter visstnok Calman til kalibrering, Hvis de gjør dette korrekt er det verdt å få med seg. Imidlertid er det et par timers arbeid så usikkert på hvordan de kan gjøre det "gratis". Jeg gjør sånt selv men hardware og software er kostbart og komplisert.  (For de som lurer, kalibrering har stor effekt for spesielt sdr og hdr og i litt mindre grad dolby vision som gjerne kommer ganske bra kalibrert, men gjort feil kan det få katastrofale følger for bildekvalitet).

Endret av ps5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ps5 skrev (36 minutter siden):

Elkjøp benytter visstnok Calman til kalibrering, Hvis de gjør dette korrekt er det verdt å få med seg. Imidlertid er det et par timers arbeid så usikkert på hvordan de kan gjøre det "gratis". Jeg gjør sånt selv men hardware og software er kostbart og komplisert.  (For de som lurer, kalibrering har stor effekt for spesielt sdr og hdr og i litt mindre grad dolby vision som gjerne kommer ganske bra kalibrert, men gjort feil kan det få katastrofale følger for bildekvalitet).

Ja, det er tale om Calman kalibrering ifølge kvitteringen...men fortsatt usikker da jeg tviler på at de på Elkjøp vil utføre en skikkelig kalibrering..tar sikkert bare 10 minutt så er de ferdig med "kalibreringen".

Lenke til kommentar
8 minutes ago, lamaen said:

Ja, det er tale om Calman kalibrering ifølge kvitteringen...men fortsatt usikker da jeg tviler på at de på Elkjøp vil utføre en skikkelig kalibrering..tar sikkert bare 10 minutt så er de ferdig med "kalibreringen".

Gitt prisen så er det jo bare å prøve. Du bør uansett ha både standard og kalibrert modi tilgjengelig slik at du kan sammenligne, nå kjenner jeg ikke denne tven men elkjøp bør kunne svare på dette. Hvis kalibrert bilde virker "for rødt" eller "for grønt" er det antagelig korrekt da vi har blitt forvillet til å tro at bilde skal være for blått. Spør også hva som er kalibrert da full kalibrering minimum krever sdr + hdr og evt. dolby vision om tilgjengelig. 

Endret av ps5
Lenke til kommentar

Både Power og Elkjøp benytter Calman til kalibrering. 

C735 er ingen god TV, low-end dette her. Den har ikke local dimming en gang. 

Jeg ville vurdert TCL 75C935 75" til samme pris (vanligsvis 20k) som er i en helt annen liga når det kommer til bildekvalitet. C935 er faktisk en av de beste LCD-TVene på markedet i dag når det kommer til bildekvalitet, om ikke den beste.

Kalibrering har mer å si på low-end TVer enn på bedre TVer. Men man kommer langt på vei ved å velge de mest riktige innstillingene, (bildemodus mmm.) som anmeldere deler etter å ha brukt kaliberingsutstyr til å verifisere

Endret av Slaps
Lenke til kommentar
Slaps skrev (2 minutter siden):

Både Power og Elkjøp benytter Calman til kalibrering. 

C735 er ingen god TV, low-end dette her. Den har ikke local dimming en gang. 

Jeg ville vurdert TCL 75C935 75" til samme pris (vanligsvis 20k) som er i en helt annen liga når det kommer til bildekvalitet. 

Kalibrering har mer å si på low-end TVer enn på bedre TVer. Men man kommer langt på vei ved å velge de mest riktige innstillingene, (bildemodus mmm.) som anmeldere deler etter å ha brukt kaliberingsutstyr til å verifisere

Er litt uaktuelt å bytte da den er bestilt og foreldrene er sta på 85 tommers.

 

Av det du sier så er det ikke mye vits i calman kalibreringen da jeg kan få tilsvarende ved å fikse og tukle med innstillinger selv?

Lenke til kommentar
ps5 skrev (5 minutter siden):

Gitt prisen så er det jo bare å prøve. Du bør uansett ha både standard og kalibrert modi tilgjengelig slik at du kan sammenligne, nå kjenner jeg ikke denne tven men elkjøp bør kunne svare på dette. Hvis kalibrert bilde virker "for rødt" eller "for grønt" er det antagelig korrekt da vi har blitt forvillet til å tro at bilde skal være for blått. Spør også hva som er kalibrert da full kalibrering minimum krever sdr + hdr og evt. dolby vision om tilgjengelig. 

Dersom de har kalibrert den og jeg er misfornøyd, er det bare til å kjøre fabrikk instillinger eller vil kalibreringen være lagret ?

Lenke til kommentar
1 minute ago, lamaen said:

Av det du sier så er det ikke mye vits i calman kalibreringen da jeg kan få tilsvarende ved å fikse og tukle med innstillinger selv?

Når du får det gratis er det ingenting å lure på. Du kommer kanskje halve veien hvis du fikler med det selv og tar gode innstillinger fra nettet.  

Få den kalibrert! Det kan fjernes om du/de ønsker det (ville tatt bilde av alle innstillingene før du evt. sletter dem). Eneste grunnen til å evt. fjerne kaliberingen må være for å få økt lysstyrke til gamle øyne på bekosting av fargenøyaktighet/bildekvalitet

Lenke til kommentar
8 minutes ago, lamaen said:

Er litt uaktuelt å bytte da den er bestilt og foreldrene er sta på 85 tommers.

Det er synd, for C935 er en mye bedre TV enn C735. Det er faktisk natt og dag forskjell, vil jeg påstå. Lysstyrke er også mye bedre på C935

Endret av Slaps
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...