Gå til innhold

Kjøpt brukt maskin - fremtidig oppgraderingsbehov


unik42

Anbefalte innlegg

Jeg har handlet en rimelig datamaskin til poden som brukes til litt Fortnite og Minecraft. Maskinen fungerer fint, men er jo av litt eldre årgang.

Den har en I5 8400, GTX 1050 ti, 1TB HDD, 16GB minne. I tillegg har den Windows 10 enterprise.

Det første jeg vil gjøre er å installere Windows 10 Home, slike at jeg kan få familieinnstillinger på plass ( det virker ikke på enterpriseversjonen + at jeg får ikke aktivert den på noen som helst måte). Hva er enklest å gjøre her?

Hvilke komponenter anbefales å bytte først? Bytte HDD med SSD? Nyere skjermkort? Tanken er at han skal få lov å spare til disse tingene selv, og da er det greit å ha en slags plan for oppgradering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, ali q said:

Få komponenter vil merkes bedre enn akkurat HDD -> SSD oppgradering (selv hvis du går for treg SATA SSD istedefor rask NVMe SSD).

For å ordne aktivering av Windows Home (eller hvilken som helst annen Windows-variant) så er denne å anbefale: https://github.com/massgravel/Microsoft-Activation-Scripts

Tenker å kanskje kjøpe Windows Home, koster vel ikke allverden det vel? Kan jeg kjøpe det og bare taste inn koden? Eller må jeg installere Windows på nytt igjen?

Lenke til kommentar
unik42 skrev (16 minutter siden):

Tenker å kanskje kjøpe Windows Home, koster vel ikke allverden det vel? Kan jeg kjøpe det og bare taste inn koden? Eller må jeg installere Windows på nytt igjen?

Du må installere Windows på nytt. Har handlet Windows på diverse nettsider som selger lisensnøkler til en rimelig penge. Så om man vil spare noen kroner, så kan man fint gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støttar oppgradering til SSD som pri 1. Minimum til å ha Windows på. Ein del moderne spel lastar òg mykje fortare når dei er installerte på SSD. Du treng ikkje den raskaste SSDen på marknaden til gaming. Det er stort sett tidelar som skiller dei raskaste Nvme-diskane frå rimelege SATA-modellar. Forskjellen på SATA SSD og HDD kan derimot i enkelte tilfelle vera sekund mot minutt. Mange spel er 100+ GB i dag, så 500 GB er minimum om ein skal ha eit par spel installert, helst 1 TB.

8. gen i5 og 16 GB RAM drar fortsatt ganske greit. Skjermkortet blir nok den neste flaskehalsen når HDDen er oppgradert til SSD. Nye skjermkort er latterleg høgt prisa. Men det er mange gode kjøp på bruktmarknaden for tida. Eit litt kraftigare kort frå 10-serien kan vera ein fin match for den maskinen. Nyare toppkort produserer òg enormt med varme, som eldre kabinett ikkje alltid er lagte for å handtera. Om kabinettet er frå 2017 er det nok OK, så lenge det ikkje er av type form over funksjon.

Er maskinen skreddersydd eller frå ein av dei store produsentane? Sistnemnde har ein del grenser for kor mykje ein kan oppgradera, men SSD og skjermkort bør gå greit så lenge det er plass i kabinettet, og ein har straum til skjermkortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som om maskinen er hjemmebygget. For å være helt ærlig så var jeg overasket hvor stort selve chassiset er (ser ut som om det er dette). Og siden det sikkert er 15 år siden jeg bygget maskin selv, stusser jeg over et par ting:

1) Hvorfor så mye ledlys?? Guttungen syns det er dritkult, men for meg virker det helt merkelig.

2) Det ser ut som om det går to "slanger" fra ene kjøleviften og inn på hovedkortet, er det en egen form for kjøling?

Men SATA SSD skal jeg få tak i - er finn en grei plass å handle det eller er det en ting som bør kjøpes nytt?

Lenke til kommentar
unik42 skrev (55 minutter siden):

Virker som om maskinen er hjemmebygget. For å være helt ærlig så var jeg overasket hvor stort selve chassiset er (ser ut som om det er dette). Og siden det sikkert er 15 år siden jeg bygget maskin selv, stusser jeg over et par ting:

1) Hvorfor så mye ledlys?? Guttungen syns det er dritkult, men for meg virker det helt merkelig.

2) Det ser ut som om det går to "slanger" fra ene kjøleviften og inn på hovedkortet, er det en egen form for kjøling?

Men SATA SSD skal jeg få tak i - er finn en grei plass å handle det eller er det en ting som bør kjøpes nytt?

1: Ungdommen er glad i RGB!

2: Dette er nok en AIO (all in one) vannkjøler. Er koblet til en radiator med vifte på.

Selv ville jeg kjøpt SSD ny tror jeg, er sjeldent så mye å spare hvis du ikke finner et kupp også. Er så mye overpriset på finn. Får en 1 TB nvme SSD til kun 670 kr + frakt ny. https://www.proshop.no/SSD/Kingston-NV2-PCI-E-40-M2-NVMe-SSD-1TB/3105325?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt i seneste laget kanskje, men her er litt informasjon:

 

Summary
		Operating System
			Windows 10 Enterprise 64-bit
		CPU
			Intel Core i5 8400 @ 2.80GHz	24 °C
			Coffee Lake 14nm Technology
		RAM
			16,0GB Single-Channel DDR4 @ 1330MHz (16-18-18-39)
		Motherboard
			ASUSTeK COMPUTER INC. ROG STRIX B360-F GAMING (LGA1151)	25 °C
		Graphics
			PHL 242V8 (1920x1080@60Hz)
			4095MB NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti (ASUStek Computer Inc)	28 °C
		Storage
			931GB Seagate ST1000DM003-1CH162 (SATA )
		Optical Drives
			No optical disk drives detected
		Audio
Lenke til kommentar
unik42 skrev (1 time siden):

Slik er det når man bestiller brukt maskin. Kan du forklare XMP?

De spillene jeg har testet har fungert fint, men klart, sikkert ikke på max detaljer.

Kort forklart, XMP eller DOCP stiller hastigheten på minnet ditt til det det er ment å kjøre på.

 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

XMP er teknologi som gjør at en kan enkelt kjøre minne på høyere enn standard frekvens.

Høyeste frekvens er ofte oppgitt på data til minnebrikkene. F.eks 2666 Hz

Hovedkort og CPU kan også begrense hvor høyt frekvensen på minnet kan settes.

For din CPU og hovedkort kombinasjon så ser det ut til at max frekvens er 2666 MHz (CPU begrenser).

Merk også at enkelte program leser halve frekvensen, altså de leser 1333 MHz når minnet er 2666 MHz. 

Siden du nevnte 1333 MHz i teksten så regner jeg med at det er 2666 MHz og dermed slik den skal være.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...