Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mercedes b180 cdi


Lizzi2008

Anbefalte innlegg

Hei.. Var ute og kjørte, og opplevde at bilen plutselig mistet farten.. Akkurat som om jeg slapp gasspedalen... Og rett etterpå fikk den veldig høyt turtall når jeg prøvde å trå på gasspedalen... Ingen lamper lyser, og når jeg stoppa bilen og tok ut nøkkel for så å starte igjen, var det borte... Dette er en 2008 mod som er kjørt ca 180000... Noen som vet H a det kan være? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med høyt turtall ?

overdrevent høyt eller bare høyt i forhold til hva du forventet å ha?

Ett veldig høyt og uforventet turtall på en diesel motor er ofte pga forbrenning av ukontrollert drivstoff

som oftest i form av olje fra en utslitt turbo 

 

men om du opplever en dø gass pedal å ikke får noe motor effekt, tyder det på ett typisk elektronisk nød program(limp mode som noen kaller det) da motor effekt blir redusert til å kun klare å ha framdrift til nærmeste værksted. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil tro at der har vært en fei som gjorde at "gassen" forsvant en stund. Og når det begynte å virke igjen så var gasspedalen inntrykket så det gjorde at turtallet ble høyt.

Hva feilen kan være vet jeg ikke, det kan være alt fra kontakt med gasspedal til noe med motorstyringen.

Er det manuelt eller automat-gir.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Noen biler har automatisk regenerering under kjøring, feks min volvo starter rensing av dpf en gang etter par måneder, symptomer er svak motorkraft og "hikke" under motorveikjøring og noen ganger rar lukt. hører også en vifte suse kraftig når motoren er slått av.

Så lenge det ikke kommer gult eller rødt merke på instrumentet skulle det ikke behøves noen innsats av deg. hvis det kommer gult merke så må du kjøre lenge, ca 1 time med høyt turtall på motorvei innen en viss tid ellers det blir rødt merke.

ville tro dette er det første du skulle sjekke om det er det som det skal være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...