Gå til innhold

Pre out


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vil med andre ord bruke Tandbergen som forsterker for en/to passive sub’er?

Yamaha oppgir at Subwoofer Pre-Out er på 4.0 V / 1.2 kOhm mens Tandbergen er oppgitt til ‘Tape Play 1, 2,3 : 130 - 400 mV adjustable / 80 kOhm‘ . Tipper at om ikke du dreper linjeinngangen på Tandbergens Tape Play så blir lydende sub fort forvrengt og vond å høre på - selv ved subwooferens smale frekvensområde.

 

Lenke til kommentar

Hadde ikke tenkt å koble til noen subwoofer, selv om det står subwoofer over utgangen. Hadde tenkt å koble platespiller til phono på Yamaha, for så å la lyden gå til Tandberg og videre ut høyttalere som er koblet til Tandberg. Er det mulig å få til? Er det fare for at jeg kan ødelegge noe? 

Lenke til kommentar
Gustav34 skrev (29 minutter siden):

Hadde ikke tenkt å koble til noen subwoofer, selv om det står subwoofer over utgangen.

Poenget med en dedikert ‘Subwoofer Pre-Out’ er å sende kun lavfrekvent lyd (=bass, typisk ~120 Hz) til en ekstern forsterker som da driver én eller flere subwoofere. Man kan med andre ord ikke bruke dedikert ‘Sub Pre-Out’ til å høre på full-frekvens lyd (musikk, tale) som da for oss mennesker er ~20-20.000 Hz.

Ser at Yamahaen har linjeutgang så om du kobler fra der og til Tape 1 på Tandbergen så bør det gå* men du må da styre volumet på Tandbergen.

Men hvorfor kobler du ikke høyttalerne direkte til Yamahaen, eventuelt koble platespilleren direkte til Tandbergen, den  er jo oppgitt å ha phono-inngang?

 

image.thumb.png.78bc8c631898dbf59e2244632d7ec4a2.png

*aldri stol 100% på råd fra noen på Internett, ansvaret er alltid ditt 🤓😉

Endret av NoBo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lyden er best på Tandberg, så jeg ønsker at lyden skal komme ut av den. Det negative med Tandberg er at den er så ømfintlig på vibrasjoner i platespilleren at det nesten ikke går an å gå over gulvet. Yamaha er mye bedre på dette. Derfor ønsker jeg å kombinere de to.

 

Der er to linjer ut på Yanaha, tape og cd. Vil jeg kunne få lyd ut gjennom en av disse når platespilleren er koblet til phono? 

Lenke til kommentar
Gustav34 skrev (1 time siden):

Lyden er best på Tandberg, så jeg ønsker at lyden skal komme ut av den. Det negative med Tandberg er at den er så ømfintlig på vibrasjoner i platespilleren at det nesten ikke går an å gå over gulvet. Yamaha er mye bedre på dette. Derfor ønsker jeg å kombinere de to.

Ok, men det er snakk om den samme platespilleren? Hvilket merke & modell?

Bruk av ’Pure Direct’ på Yamahaen gir ikke bedre lyd?

Gustav34 skrev (1 time siden):

Der er to linjer ut på Yanaha, tape og cd. Vil jeg kunne få lyd ut gjennom en av disse når platespilleren er koblet til phono? 

Hvis du bruker den jeg ringet rundt, eventuelt tilsvarende ‘Out’ rett over så bør det komme lyd, ja. ‘Out’ er normalt ment å sende signal (lyd) når man har valgt en annen lydkilde. Når du velger ‘Phono’ på Yamahaen og spiller av en plate på den tilkoblede platespilleren så skal det gå lydsignal ut av kabelen* som du da kobler til ‘Tape In’ på Tandbergen. På Yamahaen skal du kunne skru av lyden uten at det påvirker lyden (-nivået) som går til Tandbergen.

*kabelen kalles ‘phonokabel’ eller ‘RCA’, se Wikipedia

Lenke til kommentar
3 hours ago, Dubious said:

Pre-out er for å koble til effekt-forsterkere, ikke platespillere

Og står det subwooder så er den ihvertfall ikke egnet for platespiller.

Det er ingen her som påstår at platespilleren skal kobles til pre-out eller en kontakt merket med subwoofer. TS spør heller ikke om dette vil fungere.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Gustav34 skrev (22 minutter siden):

Takk NoBo! Dette fungerer utmerket! Har en technics sl 3210 platespiller. Lyden går fint gjennom Yamahaen og videre til Tandberg tr1000 med knallyd. Yamahaen har også bra lyd, men et par hakk under tr1000. 

Bra!

Ser forøvrig at TR-1000 kostet 2690,- i 1973, dvs. ca 21.600,- i dag. Morsomt at den fungerer godt fremdeles 😊 👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...