Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Felleskostnader privat vei


Jenny1

Anbefalte innlegg

Hei

i veilaget jeg er en del av er det kommet forslag om at eiendommer med utleieenhet skal betale mer i felleskostnader enn øvrige eiendommer. Er det flere som praktiserer dette? At eiendommen har utleieenhet vil i dette veilaget ikke være ensbetydende med at disse eiendommene sliter mer på den private veien. Det er boliger uten utleie som har flere kjøretøy i husstanden. Noen som har noen formening om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som huseierne støtter forslaget fra veilaget

Sitat

Stort tettbebygget område med mange bolighus

Først kan vi tenke oss et relativt stort område tett bebygget med bolighus, der boligtrafikken vil være den dominerende. Det kan imidlertid også tenkes noe trafikk til nærbutikken, barnehage m.m. I et slikt tilfelle er en kostnadsfordeling etter den enkeltes konkrete bruk lite egnet. Utgangspunktet bør være at en husstand utgjør en bruksenhet.

Om beliggenheten for den enkelte betyr at man benytter en kortere eller lengre bit av den private veien, bør ikke spille noen rolle. Heller ikke bør det kompenseres for antall personer eller biler i den enkelte husstanden.

Det vanlige i slike boligveifellesskap er derfor å likedele kostnadene mellom brukerne.

Denne modellen brukes også ofte for større hyttefelt.

Unntak kan tenkes for de helt små veilagene, der det kan være naturlig å gjøre justeringer som følge av for eksempel en husstands utleie av sokkeletasje eller næringsvirksomhet som medfører økt trafikk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jenny1 skrev (15 timer siden):

Hei

i veilaget jeg er en del av er det kommet forslag om at eiendommer med utleieenhet skal betale mer i felleskostnader enn øvrige eiendommer. Er det flere som praktiserer dette? At eiendommen har utleieenhet vil i dette veilaget ikke være ensbetydende med at disse eiendommene sliter mer på den private veien. Det er boliger uten utleie som har flere kjøretøy i husstanden. Noen som har noen formening om dette?

At det bor noen i eiendommen er heller ikke ensbetydende med at den sliter på den private veien overhodet, eller like mye som andre hus. Noen har en bil per husstand, noen har to og noen har ingen biler. Så betaling per husstand høres helt fair ut, i alle fall like fair som betaling ber hus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det asfalt eller grusvei?

Når det gjelder slitasje av kjøretøy på asfaltert vei så er det tunge kjøretøy som står for nær sagt all slitasje.  Ikke personbiler og lettere kjøretøy.   Den andre parameteren vil være alder på asfalten.

https://www.aftenposten.no/norge/i/nxE5/bare-de-tunge-kjoeretoeyene-oedelegger-norske-veier

For grusvei muligens litt annerledes, pluss mer slitasje fra vær.

Er det mest vintervedlikehold (brøyting/strøing) eller sommervedlikehold? 

 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Etter veglova § 54 heter det at "Når privat veg blir brukt som sams tilkomst for fleire eigedomar, pliktar kvar eigar, brukar eller den som har bruksrett, kvar etter same høvetal som gjeld for den bruk han gjer av vegen, å halde vegen i forsvarlig og brukande stand". 

Lovens utgangspunkt er altså ikke "slitasje på vegen" men bruk av vegen. Det er nokså åpenbart at eiendommer med en utleieenhet står for mer bruk av vegen enn en eiendom uten utleieenhet. 

Man kunne selvfølgelig kverulert på at leietaker av utleieenheten (som også er "brukar" av vegen) kunne blitt ilagt ansvar for vegkostnader i stedet for eieren av eiendommen. Men dette er nesten alltid uønskelig for de fleste veglag, fordi det øker administrasjonsbyrden og økonomisk usikkerhet for laget. Derfor vedtektsfester man som regel at eieren er ansvarlig for leietakeres brukshøvetal, og overlater til eieren å prise dette inn i husleien. 

Man kan også argumentere med at husstander med to biler bruker vegen mer enn husstander med én bil. Men å skulle fordele vegkostnader etter kjørte personkilometer vil øke administrasjonsbyrden for veglaget med et ganske vesentlig antall arbeidstimer i året, og hadde jeg vært leder i et veglag hadde et slikt forslag blitt møtt med krav om at forslagsstiller personlig påtok seg ansvaret for å måle antall kjørte personkilometer per bil på vegen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...