Gå til innhold

Hvilket vitnemål blir brukt ved søknad for å komme inn på universitet?


abze

Anbefalte innlegg

Jeg har vitnemål fra videregående som er fra 2001 (GK, VG1 og VG2). Det var vanskelig å få seg jobb og tok derfor noen eksamener som privatist og fikk studiekompetanse. Karakterene var dårlige. Husker ikke snittet.

Nå, 20 år senere tar jeg omskolering (helsefagarbeider), og på det nye vitnemålet er snittet 4,5. Da er karakterene fra studiekompetanse og fagene på samme vitnemål for utdannelse til helsefagarbeider.

Er det vitnemålet fra siste utdannelse som blir brukt ved søknad til universitet? Kan noen forklare det som jeg var en femåring? Lurer på dette fordi jeg har to utdannelser, og studiekompetanse. Blir karakterene fra første utdannelse brukt er de svært dårlige, men blir karakterene fra siste utdannelse brukt - mye bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
abze skrev (På 6.2.2023 den 17.20):

Jeg har vitnemål fra videregående som er fra 2001 (GK, VG1 og VG2). Det var vanskelig å få seg jobb og tok derfor noen eksamener som privatist og fikk studiekompetanse. Karakterene var dårlige. Husker ikke snittet.

Nå, 20 år senere tar jeg omskolering (helsefagarbeider), og på det nye vitnemålet er snittet 4,5. Da er karakterene fra studiekompetanse og fagene på samme vitnemål for utdannelse til helsefagarbeider.

Er det vitnemålet fra siste utdannelse som blir brukt ved søknad til universitet? Kan noen forklare det som jeg var en femåring? Lurer på dette fordi jeg har to utdannelser, og studiekompetanse. Blir karakterene fra første utdannelse brukt er de svært dårlige, men blir karakterene fra siste utdannelse brukt - mye bedre.

Du bør sjekke ut opptakskravene til studie du skal søke på. Hvilke karakterer som blir brukt, avhenger av hva slags studie du skal søke på. Hvis du forteller hvilke studie du tenker på, blir det lettere å hjelpe deg :)

Lenke til kommentar
abze skrev (På 6.2.2023 den 17.20):

Jeg har vitnemål fra videregående som er fra 2001 (GK, VG1 og VG2). Det var vanskelig å få seg jobb og tok derfor noen eksamener som privatist og fikk studiekompetanse. Karakterene var dårlige. Husker ikke snittet.

Nå, 20 år senere tar jeg omskolering (helsefagarbeider), og på det nye vitnemålet er snittet 4,5. Da er karakterene fra studiekompetanse og fagene på samme vitnemål for utdannelse til helsefagarbeider.

Er det vitnemålet fra siste utdannelse som blir brukt ved søknad til universitet? Kan noen forklare det som jeg var en femåring? Lurer på dette fordi jeg har to utdannelser, og studiekompetanse. Blir karakterene fra første utdannelse brukt er de svært dårlige, men blir karakterene fra siste utdannelse brukt - mye bedre.

Inntakskravene til universitet og høgskoler er basert på det som gir generell studiekompetanse. Har du mer enn 5 års arbeidserfaring så kan du gå inn under noe som heter 23/5 regelen hvilket vil si at antall fag som teller er færre. Disse fagene er norsk, engelsk, naturfag, matematikk 1P eller 1T, historie, og samfunnsfag. 

Har du bedre karakterer i disse fagene enn resten av dine studiekompetansefag som feks kroppsøving så vil Samordna Opptak se på disse fagene. I alle tilfeller velger Samordna Opptak det regelverket som gir deg flest poeng i opptaket. Etter disse fagene så kan man få tilleggspoeng. Disse er alderspoeng (maks 8), tilleggspoeng for folkehøgskole/militærtjeneste/60 studipoeng  (2 poeng) og tilleggspoeng  (maks 4) for realfag/språkfag. Disse legges til etterpå.  

Poengene du har i utgangspunktet er snittkarakteren din*10. Feks vil et snitt på 4,5 gi 45 poeng før man legger til resten av poengene dine. Om det er noe mer du lurer på kan du nok få tak i en rådgiver på en vgs i fylket ditt eller lignende. Ofte så tilbyr privatistskolene Sonans og lignende gratis rådgiving  (men merk de vil prøve å selge deg fagpakker, men de er flinke til å svare på spørsmål hva gjelder akkurat dette)
 

Helsefagarbeider gir utgangspunktet ikke generell studiekompetanse, men siden du har det allerede så slipper du egentlig å tenke på det utover at du kanskje må forbedre noen fag for å komme inn på noe om du vil studere da. Men det står litt her om du tar fagbrevet hva som kan skje da. Det er litt overlapp med noen fag som du kan se. 
https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/fag-og-svennebrev/

 

Og her litt om 23/5 regelen som kan være nyttig lesestoff
https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/23-5-regelen/

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...