Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bil stått på verksted i 1 måned


Hellogamer

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg hadde krasjet bilen min en fin dag i desember, den ble kjørt bort til nærmeste verksted og har stått der i 1 måned nå.

det tok ca. 2 uker for dem i det hele tatt få sett på den og sende meg et prisoverslag på hva det vil koste. Også har det gått 2 uker til etter at jeg godkjente kostnaden og de skulle begynne reparasjonen. Det var noen deler som manglet og måtte bestilles, men fikk beskjed på en fredag at de regnet med at bilen skulle stå ferdig tirsdag/onsdag.

Det har gått atter en uke siden den skulle være ferdig, jeg ringer hver dag og får fortsatt høre at de ennå ikke har fått de bestilte delene! Snakker med en ny person hver gang, de sier at det ikke er de som har ansvar for den bilen, men at de skal sjekke det opp og ringe meg opp igjen. Men ingen ringer meg opp!

Hvilke rettigheter har jeg i dette tilfellet? Må jeg bare vente? Kan jeg kreve noe avslag i prisen?
Kan jeg kreve at den blir fikset innen en viss tidsfrist? 
 

P.s. Verkstedet er langt vekke fra der jeg bor (var på hytta da den ble krasjet), så jeg er nødt å ta alt på telefon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan alltids finne noen andre til å ta jobben, men siste årene har veldig mange verksteder, også merkeverksteder slitt med lav bemanning i tillegg til forsyningsmangel på deler, så du må kanskje leite litt før du finner noen som har deler og har tid, kanskje du til og med må betale for å frakten til det verkstedet du til slutt lander på.

Å tro du kan kreve å få den fikset innen er viss tidsfrist er vel selve definisjonen på å være entitled Karen.. Du har fritt valg av verksted og de kan ikke trylle frem verken arbeidskraft eller deler bare fordi du mener du har rett på ditt og datt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du må vel anses å stå fritt til å hente bilen din å levere den til ett annet verksted, 

Det er stygt av dem hvis de har lovet en ferdigstillelsesdato og ikke holder denne.  hvis de har sagt at de har mye å gjøre og at ting kan ta lang tid så har du intet grunnlag for krav mot dem.  

Lov om håndverkertjenester er vel den loven jeg tenker meg at passer best i dette tilfelle, og da er det vel §10,11 og 28 du burde se på. 

Jeg er usikker på om det foreligger en forsinkelse JF § 10 på nåværende tidspunkt,  (jeg er heller ikke 100% sikker på at dette er riktig måte å se på saken), det at man må vente på deler og at dette tar litt tid er ikke uvanlig ved bilreparasjoner. 

 

Sitat

 

§ 10.Tiden for utføring.

(1) Tjenesten skal være avsluttet innen den tiden som er avtalt eller som er rimelig, særlig i forhold til det som er vanlig ved utføring av tilsvarende tjenester.
(2) Tjenesteyteren skal også overholde avtalte frister for påbegynnelse av tjenesten eller framdriften av arbeidet.

§ 11.Forbrukerens krav ved forsinkelse.

Dersom tjenesteyteren ikke har avsluttet tjenesten eller overholdt frister i samsvar med § 10, og dette ikke skyldes forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a. holde betalingen tilbake etter § 13.
b. kreve tjenesten utført etter § 14 eller heve avtalen etter § 15, og
c. kreve erstatning etter § 28.

§ 28.Erstatningsansvar for forsinkelse og mangel.

(1) Forbrukeren kan kreve erstatning for tap som følge av forsinkelse eller mangel. Dette gjelder likevel ikke i den grad det godtgjøres at tapet skyldes en hindring som er utenfor tjenesteyterens kontroll, og som tjenesteyteren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

 

 
Lenke til kommentar

Bilen er ikke i kjørbar stand og spesielt ikke når de har demontert den.

Jeg har full forståelse for at ting kan ta tid og har ventet tålmodig hittil. Men dette påfører meg store kostnader da jeg er helt avhenging av bil for å komme meg til å fra jobb, og det ikke er offentlig transport tilgjengelig. Så jeg spør bare fint om det er noe som helst jeg kan gjøre for å prøve å få fortgang på ting. 

Lenke til kommentar
Gjest 55d73...759

Å være uten bil når den du eier er på verksted er en kostnad du og alle andre burde ha regnet med. Å eie og kjøre bil er ikke en rettighet. Hvis du syns leiebil er dyrt i lengden så har du hele veien hatt andre alternativer, f.eks. bilabonnement uten bindingstid og dermed betale 25%-50% av det en leiebil koster per dag (men å nei, du må betale en hel måned istedefor enkelt-dager). Personlig brukte jeg Fleks i en måned sist Audien min stod på verksted i 3 uker og var veldig fornøyd med det siden jeg da fikk prøvekjørt og bekreftet mistankene mine rundt Tesla og kvalitetssikringsmangler som de fortsatt hadde i 2022.

Anonymous poster hash: 55d73...759

Lenke til kommentar
Gjest 55d73...759 skrev (4 timer siden):

Å være uten bil når den du eier er på verksted er en kostnad du og alle andre burde ha regnet med. Å eie og kjøre bil er ikke en rettighet. Hvis du syns leiebil er dyrt i lengden så har du hele veien hatt andre alternativer, f.eks. bilabonnement uten bindingstid og dermed betale 25%-50% av det en leiebil koster per dag (men å nei, du må betale en hel måned istedefor enkelt-dager). Personlig brukte jeg Fleks i en måned sist Audien min stod på verksted i 3 uker og var veldig fornøyd med det siden jeg da fikk prøvekjørt og bekreftet mistankene mine rundt Tesla og kvalitetssikringsmangler som de fortsatt hadde i 2022.

Anonymous poster hash: 55d73...759

Problemet er hvis man blir gitt en dato,  så forventer man at denne holdes. hvis firmaet er sier med en gang at vi har ikke tid til å fikse dette så er det en ting, men viss firmaet lover ting de ikke kan holde så vil det gi erstatningsansvar for tap. 

Jeg vet ikke hvor store feilene som skal rettes opp er, men hvis firmaet hadde vært ærlige på tid så er dette noe som ett annet sted kanskje kunne fikset på 3 dager.
 

Lenke til kommentar

Verkstedene må forholde seg til deletilgangen og datoene de setter. De kan ikke så mye for at leverandørene og importørene stadig utsetter forventet lagerdato. Det er ikke et uvanlig problem nå for tida.

Avhengig av hva slags deler det er så kunne du evt. spurt om å få en deleliste og undersøkt selv om man kan få ta i de andre steder. Kanskje brukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
HW1 skrev (15 timer siden):

Problemet er hvis man blir gitt en dato,  så forventer man at denne holdes. hvis firmaet er sier med en gang at vi har ikke tid til å fikse dette så er det en ting, men viss firmaet lover ting de ikke kan holde så vil det gi erstatningsansvar for tap. 

Jeg vet ikke hvor store feilene som skal rettes opp er, men hvis firmaet hadde vært ærlige på tid så er dette noe som ett annet sted kanskje kunne fikset på 3 dager.
 

Hvis... Så du blander inn en hypotetisk situasjon...Trådstarter sa ingenting om lovnader, men han sa det motsatte, at bare det å se på bilen tok to uker..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...