Gå til innhold

Gratis regnskapsprogram - Systima, Debet Faktura, BAS21


Anbefalte innlegg

Har søkt meg frem til disse tre kandidatene, noen som har brukt noen av disse tre? Vurderer også Sendregning.no, som ikke er gratis, men overkommelig prismessig.

Behovet er ekstremt enkelt, brukte Conta og det fungerte helt utmerket, men gratisversjonen er fjernet. En ideell organisasjon som har noen få regninger i året som sendes ut, små beløp.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nevne at min far bruker noe som heter "Winvask faktura" som er gratis, men dette programmet har ikke blitt oppdatert på 15 år, og blir litt og litt mer buggy for hver versjon av windows. Det fungerer forsåvidt greit til å lage faktura som enten skal sendes manuelt på mail som PDF, eller skrives ut og sendes i post. Men jeg vet ikke om det lengre oppfyller alle krav etter loven (ser at noen nevner integrasjon med altinn, som dette ikke har). Så jeg kan ikke egentlig anbefale å starte med dette nå, så gammelt som det er.

Vi er egentlig på utkikk etter noe til å erstatte det, så derfor slenger jeg meg på denne tråden jeg også. Vi er mest interessert i et program som installeres helt stand-alone på PCen (altså ikke web-basert eller knyttet opp mot en online-konto) og som enten er gratis eller kan kjøpes for en engangssum. (altså ikke noe månedsabonnement eller kostnad per faktura). Klok av skade vet vi at web-baserte eller konto-baserte tjenester plutselig kan endre seg, forsvinne, eller endre prismodell etter man har gjort seg avhengig av tjenesten. Derfor vil vi ha noe som kjører helt lokalt, stand-alone, og er 100% forutsigbart. (frivillige oppdateringer/patches er ok)

Lenke til kommentar
Marinade87 skrev (5 timer siden):

Kan nevne at min far bruker noe som heter "Winvask faktura" som er gratis, men dette programmet har ikke blitt oppdatert på 15 år, og blir litt og litt mer buggy for hver versjon av windows. Det fungerer forsåvidt greit til å lage faktura som enten skal sendes manuelt på mail som PDF, eller skrives ut og sendes i post. Men jeg vet ikke om det lengre oppfyller alle krav etter loven (ser at noen nevner integrasjon med altinn, som dette ikke har). Så jeg kan ikke egentlig anbefale å starte med dette nå, så gammelt som det er.

Vi er egentlig på utkikk etter noe til å erstatte det, så derfor slenger jeg meg på denne tråden jeg også. Vi er mest interessert i et program som installeres helt stand-alone på PCen (altså ikke web-basert eller knyttet opp mot en online-konto) og som enten er gratis eller kan kjøpes for en engangssum. (altså ikke noe månedsabonnement eller kostnad per faktura). Klok av skade vet vi at web-baserte eller konto-baserte tjenester plutselig kan endre seg, forsvinne, eller endre prismodell etter man har gjort seg avhengig av tjenesten. Derfor vil vi ha noe som kjører helt lokalt, stand-alone, og er 100% forutsigbart. (frivillige oppdateringer/patches er ok)

Det er vel ikke mange fakturaprogram (om noen) som er norske og som kjører på desktop lenger. De fleste har gått over til web med alle fordeler/ulemper det medfører. 

En av fordelene med nettbaserte system er at de som regel er oppdatert med tanke på lover og regler.

Et program som du kjøper en gang (desktop) vil vel "virke" i kjøpsøyeblikket, er ingen garanti for at det blir oppdatert når det kommer endringer osv.

Det eneste programmet som jeg vet om som er windows basert og som du kjøper en gang er LettFaktura, men det må du holde deg langt unna (ikke stol på trustpilot tilbakemeldingene!!).

Lenke til kommentar
Marinade87 skrev (8 timer siden):

Kan nevne at min far bruker noe som heter "Winvask faktura" som er gratis, men dette programmet har ikke blitt oppdatert på 15 år, og blir litt og litt mer buggy for hver versjon av windows. Det fungerer forsåvidt greit til å lage faktura som enten skal sendes manuelt på mail som PDF, eller skrives ut og sendes i post. Men jeg vet ikke om det lengre oppfyller alle krav etter loven (ser at noen nevner integrasjon med altinn, som dette ikke har). Så jeg kan ikke egentlig anbefale å starte med dette nå, så gammelt som det er.

Vi er egentlig på utkikk etter noe til å erstatte det, så derfor slenger jeg meg på denne tråden jeg også. Vi er mest interessert i et program som installeres helt stand-alone på PCen (altså ikke web-basert eller knyttet opp mot en online-konto) og som enten er gratis eller kan kjøpes for en engangssum. (altså ikke noe månedsabonnement eller kostnad per faktura). Klok av skade vet vi at web-baserte eller konto-baserte tjenester plutselig kan endre seg, forsvinne, eller endre prismodell etter man har gjort seg avhengig av tjenesten. Derfor vil vi ha noe som kjører helt lokalt, stand-alone, og er 100% forutsigbart. (frivillige oppdateringer/patches er ok)

Da ser BAS21 ut som en no brainer. De kommer riktignok med en betalingsmodell, men noe funksjonalitet forblir gratis.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
5YN6PQB1 skrev (På 22.1.2023 den 13.23):

Det er vel ikke mange fakturaprogram (om noen) som er norske og som kjører på desktop lenger. De fleste har gått over til web med alle fordeler/ulemper det medfører. 

En av fordelene med nettbaserte system er at de som regel er oppdatert med tanke på lover og regler.

Et program som du kjøper en gang (desktop) vil vel "virke" i kjøpsøyeblikket, er ingen garanti for at det blir oppdatert når det kommer endringer osv.

Det eneste programmet som jeg vet om som er windows basert og som du kjøper en gang er LettFaktura, men det må du holde deg langt unna (ikke stol på trustpilot tilbakemeldingene!!).

Visste ikke at alle nettbaserte systemer kom med noen oppdateringsgaranti? Det tror jeg er for godt til å være sant ;-) Men dersom de faktisk holdes oppdatert, så skjer oppdateringen "av seg selv", mens for et desktopbasert system så må installasjonen på pc'en din oppdateres. Noen systemer gjør dette av seg selv, ande må du oppdatere manuelt.

Ulempen med nettbaserte systemer er at du ikke har kontroll over dine egne data. Seriøse og kommersielle leverandører kan man sikkert stole på, men ymse gratis-systemer på web kan forsvinne som dugg for solen, og hvor ble det av regnskapet ditt da? Hvis systemet ikke har en eksport-funksjon til et eller annet standardformat du kan komme deg videre med så er du jo litt stuck.

For desktop-baserte systemer så kan lagringsformatet være "ymse". Ofte er det en eller annen database i bakgrunnen, og om man kan koble seg til denne så får man ut data uansett, selv om det kan være litt jobb. Det krever imidlertid litt databasekunnskap. Har man ikke det så må man evt. få hjelp. 

Dersom man bruker et regneark så slipper man det problemet også, men har ikke kommet over noen slike løsninger som imponerer ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...