Gå til innhold

Feriereise til Hong Kong


Anbefalte innlegg

Fikk bestilt en flyreise til Hong Kong for månedskifte April/Mai.
Reiser med Finnair. De eneste som hadde direktefly til Hong Kong med overkommelige priser og reisetid.
Valgte å betale ekstra for Premium Economy Flex, da jeg vil ha litt bedre komfort på flyreisen på 12 timer.

Noen som har  vært i Hong Kong som kan komme med noen råd/tips. Anbefalinger til steder å besøke, anbefalinger på Hotell.

Tydeligvis trenger ikke vi fra Norge turistvisum til Hong Kong, men hvis vi skal inn til Kina så trenger vi visum.
Kina - reiseinformasjon - regjeringen.no

Dessverre ser det ut foreløpig i alle fall, at Kina ikke utsteder turistvisum.
Håper dette endrer seg til jeg skal reise. Jeg ønsker jo selvsagt å kunne reise litt innover inn i Kina til Shenzhen fra Hong Kong. Det tar kun 18 minutter med Bullet Train fra Hong Kong til Shenzhen.

Jeg vurderer også om jeg skal ta meg en ny Covid booster vaksine (jeg har 2stk Pfizer) før jeg reiser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående Hotell. Jeg trenger ikke noe fancy, luksuriøst, men det må være god kvalitet.
Må ha god seng, TV (Jeg tenkte å bringe med meg Google Chromecast TV), en stol, et bord, bad, dusj.
Jeg skal jo bare sove og dusje der. Regner med jeg er ute hele dagen, og kommer tilbake på kvelden.

Vil absolutt ikke ha rom med gulvteppe.

Flyreisen kostet mye, så vil spare så mye jeg kan på hotell.
På Hotels.com er det for 7 netter alt fra 1200kr til 40000kr.

Sjekket så TripAdvisor:
https://www.tripadvisor.com/SmartDeals-g294217-zft6226-Hong_Kong-Hotel-Deals.html

For 7 netter:
Silka Tsuen Wan: 3728kr
Best Western Plus Hotel Kowloon: 5456kr
Lodgewood by Nina Hospitality I Mong Kok: 5637kr
Nina Hotel Islan South: 5887kr
Nina Hotel Tsuen Wan West: 6981kr
Nina Hotel Kowloon East: 9186kr
The T Hotel: 8047kr
Royal Plaza Hotel: 9640kr
The Hari Hong Kong: 15616

Best Western har jeg brukt i Norge. Dem har hatt gode rom.
Står at Best Western er Top Seller. En av de mest booka hotellene de siste 60 dagene.
Men i følge bildene har dem gulvteppe på rommene.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Visum til Kina tar tid, og er en omstendelig prosess for oss nordmenn. Så det er bare å starte på med en gang.

Dersom du tar en guidet gruppetur med "følge" så kan det være at de kan fikse visum for deg under andre regler. Men å skaffe vanlig innreisevisum på ambassaden i Oslo, krevde når jeg gjorde det i 2014, personlig oppmøte 2 ganger. Beregn minst 8 uker fra start til slutt, for å være sikker

Book hoteller med full avbestilling, sånn at du har det klart før visumsøknaden, dersom du skal til kina.

Vil også tipse om å bo sentralt i Hong Kong. Skal sies at det er lenge siden jeg var der (20 år), men vi slet den gangen med taxier, de hadde strikte regler hvilke områder de fikk lov til å kjøre til, og vi slet med å finne noen som kjørte til dit hotellet vårt var.

Ikke anta at folk skjønner en døyt engelsk selv ikke eller kanskje spesielt ikke taxisjåfører. Anbefaler å bruke uber / eller hva nå de lokale heter, som gjør det å komme seg rundt mye mer smertefritt.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Visum til Kina tar tid, og er en omstendelig prosess for oss nordmenn. Så det er bare å starte på med en gang.

Men å skaffe vanlig innreisevisum på ambassaden i Oslo, krevde når jeg gjorde det i 2014, personlig oppmøte 2 ganger. Beregn minst 8 uker fra start til slutt, for å være sikker

Og for oss som ikke bor i Oslo?

Jeg bor i Tromsø.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (10 minutter siden):

Book hoteller med full avbestilling, sånn at du har det klart før visumsøknaden, dersom du skal til kina.

Jeg tenkte å booke hoteller som TripAdvisor har med
Free cancellation
Reserve now, pay at stay

Men jeg blir å ordne hotell i Hong Kong, ikke Mainland China.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Vil også tipse om å bo sentralt i Hong Kong.

Dette hotellet hadde i beskrivelsen at dem lå sentralt

Sitat

It’s less than 20 minutes by road from Central, Tsim Sha Tsui is a 12 minute train ride, and the international airport is 25 minutes by the highway.

Nina Hotel Tsuen Wan West: 6981kr
https://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g294217-d649076-Reviews-Nina_Hotel_Tsuen_Wan_West-Hong_Kong.html

Siden jeg tenker å ta Bullet Train til Shenzhen, kanskje velge et hotell som er i nærheten av togstasjonen.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
24 minutes ago, DJViking said:

Og for oss som ikke bor i Oslo?

Jeg bor i Tromsø.

Jeg tror jeg ville funnet en visumservice for å få hjelp. De krever fingeravtrykk etc. så kan være at personlig oppmøte kreves. Her er liste over kravene for å få visum til Kina

https://visumservice.no/requirements velg kina.

Dersom du har avtjent verneplikt i Norge er det en del spørsmål som må navigeres. Jeg endte opp med å gi opp forrige gang, pga tid og de kom med masse oppfølgingspørmål fordi jeg hadde krysset av for at jeg var "trained in combat and weapons in National Guard"....

Men ser ikke ut til at Kina utsteder turistvisum for øyeblikket pga Covid-19
https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_kina/id2414833/

Lenke til kommentar

Flybilletter er nå bestilt via Finnair: Tromsø >Helsinki > Hong Kong

Tromsø - Helsinki 2t20m
Helsinki - Hong Kong 12t10m

Ventetid på Helsinki 10 timer (På både tur og retur).
Finnair var de eneste som hadde direkteflyvning til Hong Kong.

Kjøpte Premium Economy Flex.
11500kr for Economy Flex
21500kr for Premium Economy Flex

Jeg synes selv de 2 timene med fly fra Tromsø til Oslo er tortur. Derfor valgte jeg å betale dobbelt for å få bedre komfort på langdistansen. Spent å se om det blir verd prisen.

Kjøpte Lounge på Helsinki slik at jeg kunne slappe av og gratis spise/drikke mens jeg venter 10 timer. Det kostet 485kr for Lounge.
Kjøpte Full WiFi på langdistanseflyet, begge veier. Det kostet 285kr.

Dessverre fikk jeg kun 1x23kg innsjekket baggasje, og 10kg håndbaggasje. Håper det holder.
Å kjøpe ekstra baggasje ble dyrt. Det ville da blitt 3200kr for 1x23kg for hele reisen.

 

Nå gjenstår å finne passelig bra og rimelig hotell.
Sjekke om jeg trenger noen vaksiner.
Covid-19 Test kreves ved innreise.
Visum trenges ikke til Hong Kong, men det trenges for Kina. Foreløpig gir ikke Kina turistvisum.

Lenke til kommentar

Det skal være en togstasjon eller noe, nær grensen til Kina - som gir deg et dagspass/dagsvisum på dagen. Tror det koster rundt 200 kroner, og da får du mulighet til å besøke Kina. 

Jeg var i Hong Kong i 2016 (ugh, ser så lenge siden ut når jeg skriver det slik). Husker best alle gatemarkedene, men de har overraskende nok også fine turområder midt i Hong Kong. Ikke forvent den største utsikten, da forurensning ofte setter en stopper for det. Men absolutt verd å ta en tur dit. 

WP_20170118_086.thumb.jpg.9eba827b9355ca87f97c086bf6a93192.jpg

Du kan selv google navnene... hehe. Fra egne bilder.

WP_20170119_034.thumb.jpg.7dd0f829acfdb4c74f946cdcb631a11f.jpg

Det går ferjen over til andre siden hele tiden.... tror faktisk den var gratis også.

Hvis du vil prøve noe virkelig eksotisk, så kan du gå til et matmarked og spørre etter slangesuppe. Når jeg var der, så lå disse stedene ganske bortgjemt til - og ikke så lett tilgjengelig ovenfor turister. Disse stedene lå gjerne i et trangt smug eller noe.

Når du bestiller overnatting, sjekk om senga er 200 cm lang. Så slipper du å ligge bed beina over sengekanten. 😜

Et annet tips, dersom du ikke ønsker å bruke kollektiv vannkanne på toalettet - er å ta med litt dasspapir i lomma. Selv om vann også fungerer utmerket. Såpe var sjelden å se på toalettene.... så det kan også være greit. Selv om mye sikkert har skjedd på den fronten på seks år.... Kommer vel an på hva du velger å gjøre og se også. Går du på "fancy" plasser, og ikke de lokale sære buene... så er nok standarden litt høyere gjerne.

  

WP_20170119_059.thumb.jpg.87d0d10902401909af5c4ca30d9bac89.jpg

num num.... slangesuppe

WP_20170118_042.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grei utsikt om du får rom i 117. etasje hos Ritz-Carlton og praktisk med innsjekking av bagasje til returen på t-banen i kjelleren.

 

men ikke det mest spennende nærområdet og kveldens lysshow er litt skuffende derifra. Bedre å se det nede fra kultursenteret i vannkanten ved klokketårnet. Synes og en tur rundt oppe på Victoria Peak er et must.

Lenke til kommentar

Jeg reserverte meg rom på
Lodgewood by Nina Hospitality Mong kok

Kan kansellere hvis dem ikke har stor nok seng. Jeg har sendt dem spørsmål om det.

Hotellet er ikke så veldig viktig for meg.
Skal jo tross alt kun sove og dusje der.
Så lenge det er god seng, god kvalitet, og rent og fint, så trenger jeg ikke luksushotell.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Det er veldig få hoteller i Hong Kong som ikke har teppegulv.
Det jeg likte med "Lodgewood by Nina Hospitality Mong kok" var at dem hadde parkett (eller noe lignende).

Ut fra bildene på booking.com, kunne jeg foreløpig se 2 andre hoteller som hadde rom uten teppegulv.

* Regal Oriental Hotel
Smårom med glatt glinsete gulv.

* BEST WESTERN PLUS Hotel Hong Kong
Stort rom - antagelig dyrt. Er en suite.

Lenke til kommentar

Jeg fikk melding fra hotellet jeg hadde reservert rom.

Sitat

Please note that our bed size only have 1800 x 1900 cm (King size Bed). Thank you for understanding.

190cm, blir nok litt for kort for meg som er på 187cm.

Jeg brukte Booking.com til å reservere hotell. Tenkte å sjekke med Booking om dem kunne hjelpe med å finne hotell som har ordentlige senger, men dem har visstnok ikke noe kontaktinformasjon (Epost eller Chat).

Frykter for at jeg må ta kontakt med alle potensielle hoteller og sjekke sengstørrelsen selv. Det blir litt av en jobb.

 

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (33 minutter siden):

Jeg fikk melding fra hotellet jeg hadde reservert rom.

190cm, blir nok litt for kort for meg som er på 187cm.

Jeg brukte Booking.com til å reservere hotell. Tenkte å sjekke med Booking om dem kunne hjelpe med å finne hotell som har ordentlige senger, men dem har visstnok ikke noe kontaktinformasjon (Epost eller Chat).

Frykter for at jeg må ta kontakt med alle potensielle hoteller og sjekke sengstørrelsen selv. Det blir litt av en jobb.

 

Hvis du reiser alene kan du vel sikkert bare ligge på skrå? Da har du jo 2,6 meter hvis senga er 1,8*1,9.

Lenke til kommentar

Jeg hadde sent epost til et 10-talls hoteller i går for å spørre om rom. Overrasket hvor fort dem svart meg.
Flere jeg fikk svar fra hadde senger med størrelse på 200cm.
Noen hadde størrelse på 201cm, noen på 1.98cm.

De aller fleste hotell hadde teppegulv, bare noen få hadde det ikke.

Lenke til kommentar

Jeg hadde for 2 uker siden en selvvalgt lang layover i Hong Kong på 13 timer slik at vi kunne stikke innom Disney Land. Det kan absolutt anbefales å stikke innom Disney Land da de hadde fått noen kule Marvel rides som var nesten helt nye. Men du må kjøpe billetter og reservere dag på forhånd online da de har begrensning på hvor mange de slipper inn nå i korona tidene. Så om du er uheldig og det er ferie i Hong Kong eller lignende kan det være fullt på de dagene du ønsker om du er sent ute.

Som fortalt over så er det 3 forskjellige farger på taxier som har forskjellige områder av Hong Kong de kjører til. Alle kjører til flyplassen og Disney Land, men utenom det så deler de ikke mange områder. Det er og litt forskjellig prisnivå på taxiene, men det er sånn +/-10-20 prosent så ikke mye å tenke på. For en 15-20 min tur mellom flyplassen til disney land kostet det 150-200 kr.

Min far budde i et hotell litt utenfor "sentrum" for noen år siden og tok en hurtigbåt til forskjellige plasser, noe han synes var veldig greit. Men husker ikke hva det het. 

Det er og påbudt med munnbind de fleste plasser så kjøp noen behagelige eller en pose små godt. 

Endret av ili
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...