Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet
wampster skrev (1 minutt siden):

Kostnad (i dette tilfelle strøm) opp -> produkt/vare opp i pris

Eller finnes det folk som er uenige det? 

Neida, det er logisk. Men jeg stilte et spørsmål om hvor mye eller lite strømkostnadene utgjør av totalprisene..

Det var tydeligvis et spørsmål for mye for enkelte... :p

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Neida, det er logisk. Men jeg stilte et spørsmål om hvor mye eller lite strømkostnadene utgjør av totalprisene..

Det var tydeligvis et spørsmål for mye for enkelte... :p

Forventer du at noen skal klare å summere opp det når en skal ta i betraktning strøm kostnader til:

• Produksjon av utstyr/materiell som er i bruk i alle ledd
  • Utvinning produksjon av selve produktet (i dette eksempelet mat)
  • Transport
  • Lager
  • Utsalgssteder (både kjøling og oppvarming)
  • +++

Det er åpenbart at når alle ledd må ta høyde for strømpriser opp mot og over 4kr / kwh så blir det vesentlig dyrere enn om de også kunne tatt del i støtteordningen som ville gitt dem forutsigbare 40øre eks mva.

Hvis du er avhengig av å finne ut av eksakt hvor mye det har økt/er kan jo du ta insj å kontakte rema1000/norgesgruppen, forskjellige bønder, diverse produsenter av nødvendig utstyr (traktorer osv) og rapportere hva de sier (om de i det hele tatt ønsker å gi ut slik info, noe jeg tviler på)

Hvis vi hadde hatt litt mindre tafatte politikere i det landet her hadde vi hatt strømstøtte til næring samt kutt i drivstoffavgift for næringstransport. I steden har vi absurde strømpriser, stadig økende drivstoff kostnader, bompenger som skyter i været Tunge kjøretøy: Takstene for tunge kjøretøy øker betydelig fra 1. januar 2026. For eksempel vil en Euro 5/eldre tungbil i rushtid koste 216 kr (opp fra 150 kr). Det er opp over 40% !! 

Det neste er vel at folk etterspør dokumentasjon på at økte bom/drivstoff/transport kostnader øker prisene for sluttkunde/forbruker.... Noe så simpelt som 1+1=2 har plutselig blitt noe man blir bedt om å dokumentere.

edit: Men så har man sånne som dette da, som angriper "dagligvaregigantene" fordi prisen på varer på en cafe er høy. Det neste er vel at noen angriper "dagligvaregigantene eller vinmonopolet" fordi prisene på restauranten er høy.

Verden står faen meg ikke til påske lenger ass

Endret av wampster
  • Liker 2
Skrevet
wampster skrev (1 time siden):

Forventer du at noen skal klare å summere opp det når en skal ta i betraktning strøm kostnader til:

Selvsagt forventer jeg at Kåre underbygger sine egne påstander. Jeg synes ikke det er for mye forlangt, synes du? Hva er "mye" og "i alle ledd"?

wampster skrev (1 time siden):

Det er åpenbart at når alle ledd må ta høyde for strømpriser opp mot og over 4kr / kwh så blir det vesentlig dyrere enn om de også kunne tatt del i støtteordningen som ville gitt dem forutsigbare 40øre eks mva.

Hvis strøm hadde vært den eneste utgiften alle ledd har, så kunne man enkelt overført antall prosent prisøkning direkte over til utsalgspris. Men sånn er det jo selvsagt ikke. Mat og dagligvare er vanligvis ikke kjent som kraftintensiv industri der en stor andel av utgiftene er strøm. Det er derfor jeg spør etter noe mål på hvor lite eller mye strømprisen påvirker utsalgsprisen.

En annen ting: Hva mener du med at alle ledd ta høyde for strømpriser opp mot og over (mener du opp mot eller over her?) 4 kr/kWh? Hvor ofte tror du bedrifter mottar strømregning? Hvert kvarter? Har vi noen sinne hatt strømregninger i Norge er snittprisen er 4 kr/kWh?

Skrevet

Liker ikke utviklingen av dagens tilbud. 

Normalt sett drar jeg først til datodisken, ser hva som ligger der og planlegger handlingen deretter. Men nå, så går jeg til snopet... Hva er på galskap tilbud i dag... Ikke bra...

Skrevet
Simen1 skrev (6 timer siden):

Twist 500g 59 kr = 128 kr/kg. Det er ekstremt billig. Faktisk billigere enn first price 200g melkesjokolade til 133 kr/kg. Og Twist er jo definitvt noen kvalitetshakk over det.

^fmj skrev (49 minutter siden):

300 g. :cry:

Twist 300 g Freia: fra 99,00 til 59,00

Mange som blir lurt av småpakker. 
Skulle vært lovpålagt å selge alle størrelser til samme kg pris. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...